• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 2328)
چهارشنبه 12/12/1388 - 9:57 -0 تشکر 187548
پرسش وپاسخ (سوالاتی درباره معاد

به نام خدا

سلام

 

در این مبحث میخواهیم به سوالاتی درباره معاد از لسان قران بپردازیم

 

با توجه به ایات قران "معاد "را تعریف کنید؟

 

«معاد» به معناى بازگشتن و بازگشت است و یكى از اصول دین مقدس اسلام به شمار مى رود.

 

انسان بعد از مرگ، زنده مى شود و در واقع بعد از مدتى، از این جهان مسافرت كرده و به جهانى دیگر مى شتابد.

این برگشتن را در اصطلاح «معاد» مى گویند. تمام انسان ها در جهان آخرت حاضر مى شوند، تا به اعمال آنها رسیدگى شود. انسان آن چه را در این جهان كاشته است در قیامت برداشت مى كند. نعمت هاى جهان آخرت نصیب كسانى خواهد شد كه از نعمت هاى این جهان به درستى استفاده نمایند و از یاد خدا و اطاعت او غفلت نكنند.

 

این جهان، مزرعه آخرت است و انسان، ثمره تلاش خود را به طور كامل در جهان آخرت برداشت مى كند و نتیجه زحمت ها، خدمت ها و عبادت هاى تمام سال هاى عمر خود را مى بیند و خشنودى خدا و بهشت به او بخشیده مى شود.

خداوند مهربان مى فرماید: هر نفسى طعم مرگ را مى چشد و آن گاه به سوى ما بازگشت داده مى شوید ...[1]

چون آفرینش انسان و جهان بى هدف و بیهوده نیست تا به بیهودگى و نیستى پایان پذیرد. از طرفى انسان موجودى جاودانه و همیشگى است كه از این جهان به دنیاى باقى و آخرت مى رود و در آن جا به كارهاى خوب و بد او رسیدگى مى شود.[2]

قرآن كریم، توجه ویژه اى نیز به «معاد» دارد; تا آن جا كه در بیش از 1500 آیه درباره معاد سخن گفته است و همواره به مناسبت هاى مختلف، این اصل از اصول دین را به انسان ها تذكر مى دهد كه مبادا آن را فراموش كنند; آیاتى مثل: 41 ابراهیم; 12 روم; 7 حج; 25 حجر; 1 ـ 27 قیامت و ... درباره «معاد» و روز قیامت بحث مى كند.

---------------

[1] عنكبوت، آیه 57.

[2] ر.ك: محسن قرائتى، معاد; شهید عبدالحسین دستغیب، معاد.

 

 

 

 

 

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 12/12/1388 - 9:58 - 0 تشکر 187549

به نام خدا

سلام

اگر اعتقاد به "معاد "انسان را از انحراف وگناه باز میدارد پس چرا در جوامع مذهبی این همه انحراف دیده میشود؟

بى تردید اعتقاد به معاد، انسان را از گناه باز مى دارد. خداوند فراموشى معاد و روز حساب را از عوامل گمراهى مى داند.

(... اِنَّ الَّذینَ یَضِلّونَ عَن سَبیلِ اللّهِ لَهُم عَذابٌ شَدیدٌ بِما نَسوا یَومَ الحِساب)[3]; ... در حقیقت كسانى كه از راه خدا گمراه مى شوند چون روز حساب را از یاد برده اند عذاب سختى دارند.

جامعه اى كه تنها علم و آگاهى به معاد داشته باشد، ولى آن را باور نكرده و به مرحله یقین نرسیده باشد، از انحراف، ستم و تعدّى مصون نخواهد بود. هنگامى كه انسان به چیزى یقین پیدا كرد و باور نمود، دیگر آن را فراموش نمى كند و یقین به معاد است كه از انحرافات جلوگیرى مى كند.

داشتن عنوان مذهبى به تنهایى دلیل نمى شود كه در جامعه انحرافى نباشد. در جامعه اى كه اكثر مردم معاد را باور كنند، انحرافات كاهش مى یابد. نمونه آن ماه رمضان در جوامع اسلامى است، چون در این ماه مردم بیش از ماه هاى دیگر به یاد معاد هستند، میزان بزه كارهاى اجتماعى كاهش مى یابد.

---------------

[3] ص، آیه 26.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 12/12/1388 - 11:5 - 0 تشکر 187568

سلام

در تلاش صدها ساله حكمای الهی ثبوت عقلی و معاد جسمانی حل گردیده است یا نه؟

1- در مسأله معاد اساساً چند نظر وجود دارد عدّه‏ای از متكلمان معتقدند كه معاد جسمانی است، عدّه‏ای دیگر معتقدند معاد روحانی است و محققین از متكلمان و فلاسفه معتقدند كه معاد جسمانی و روحانی است. دهریّون و مادّی گراها اعتقاد به معاد ندارند. و از گروهی از فلاسفه قدیم یونان مثل جالینوس و پیروان او نقل شده است كه در مسأله معاد توقف كرده‏اند یعنی نه آن را رد نموده‏اند و نه قبول.


بسیاری از بزرگان فلاسفه و عرفا و گروهی از متكلمان مانند غزالی، كعبی، حلیمی، راغب اصفهانی، و بسیاری از بزرگان شیعه مانند: شیخ مفید، و ابی جعفر، شیخ طوسی و سید مرتضی و علاّمه حلّی و محقق طوسی خواجه نصیر الدین معتقدند به معاد جسمانی و روحانی هر دو، و می‏گویند روح كه موجود مجرد است به بدن بر می‏گردد.

(1)

نكته دوم: طرفداران معاد جسمانی هم به دو گروه تقسیم می‏شوند عدّه‏ای معتقدند كه انسان با همین بدن عنصری و مادّی برانگیخته می‏گردد، و عدّه دیگر عقیده دارند كه انسان با بدن مثالی و لطیف كه مادّه ندارد برانگیخته خواهد شد. گرچه این بدن مادّه ندارد اما از مقدار و شكل برخوردار است، و این بدن به گونه عین بدن دنیوی است و هر كس آن را ببیند می‏گوید این همان انسانی است كه در دنیا زندگی می‏كرد ولی از این نظر كه دارای جسم و مادّه نیست و قابلیت فعل و انفعال شیمیائی و فیزیكی ندارد با آن تفاوت دارد.(2)


نكته سوم: فلاسفه، متكلمان و تمام الهیون معاد جسمانی را پذیرفته‏اند چنانكه گفته شده مشهورترین نظریه درباره حقیقت معاد جسمانی همان نظریه متكلمان اسلامی است و حاصل آن این است كه آفریدگار توانا، اجزاء پراكنده بدنها را گرد آورده و از آن بدنی همانند بدن نخستین می‏آفریند و نفس را به آن باز می‏گرداند در این صورت این بدن هر چند غیر از بدن نسخت خواهد بود ولی همین مقدار در صدق معاد جسمانی كافی است و هرگز لازم نیست كه عین بدن نخست بازگردد زیرا عینیت با آفرینش مجدد قابل جمع نیست، فقط چیزی كه می‏تواند درباره بدن دوم صدق كند عنوان "همانند" بودن است

و در آیات قرآنی به چنین همانندی و مماثلت اشارتی رفته است چنانكه می‏فرماید:

"آیا خدائی كه آسمانها و زمین را آفریده است توانا نیست كه مثل انسانها را بار دیگر بیافریند."(3)

لذا این تصویر از معاد جسمانی كه متكلمان به آن اصرار می‏ورزند با ظواهر كتاب و سنت كاملاً تطبیق می‏كند.(4)


حالا با توجه به مطالب یاد شده در پاسخ این سؤال :

باید عرض شود كه هر چند دلائل عقلی بر لزوم اصل معاد، و وجود جهانی غیر از این جهان گواهی می‏دهند اما هرگز كیفیت معاد و اینكه آیا معاد روحانی تنها است و یا روحانی و جسمانی هر دو بر فرض دوم آیا با جسم عنصری و مادّی است كه متكلمین معتقدند و یا با جسم برزخی و مئالی كه فلاسفه مانند صدرالمتاهلین و حاجی سبزواری قائلند، اینها مسأله‏ای نیست كه از طریق برهان عقلی بتوان آن را اثبات نمود، و تنها چیزی را كه با برهان عقلی می‏توان اثبات نمود این است كه معاد به صورت روحانی و جسمانی، و یا روحانی فقط بی اشكال است، اما از میان این صورتهای ممكن، كدام تحقق خواهد پذیرفت، باید در این مسأله به آیات قرآن و احادیث صحیح مراجعه نمود و حقیقت را بازیافت.(5)

خلاصه اینكه عقل بشر از این كه اثبات كند كه معاد جسمانی است و آن هم جسم عنصری و مادّی، عاجز است و اگر فلاسفه و متكلمان معاد جسمانی را پذیرفته‏اند از طریق برهان عقلی نبوده است بلكه از طریق دلیل شرعی بوده است.

-----------------------

) محمد صدرالدین، حكمت متعالیه (اسفار) (منشورات مصطفوی، قم) ج 9، ص 165. عبدالرزاق فیاضی لاهیجی، گوهر راد، تصحیح استاد زین العابدین قربانی لاهیجی (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) فص 5، ص 625-621. جعفر سبحانی، الهیات (مركز جهانی علوم اسلامی، قم) طبع دوم، ج 3، ص 74-773.
2) ناصر مكارم شیرازی، تفسیر نمونه، دار الكتب اسلامیه، ج 2، ص 231-228.
3) یس: 81.
4) جعفر سبحانی، منشور جاوید (انتشارات سیدالشهداء، قم) ج 9، ص 141-140. محمد علم الهدی، معاد و عدل یا مراحل نهائی بشر (انتشارات جعفری، مشهد) ص 31-20. سید مجتبی موسوی لاری، معاد و فردای جاویدان (انتشارات جامعه مدرسین قم) ص 116. محمد بن حسن علامه حلی، شرح تجرید الاعتقاد (انتشارات جامعه مدرسین قم) ص 405.
5) جعفر سبحانی، الهیات، ص 492-491.

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
سه شنبه 18/12/1388 - 16:36 - 0 تشکر 189107

به نام خدا

سلام

کدام ایه به تاثیر معاد در رهبری وکنترل غرایز اشاره دارد؟

اعتقاد به معاد و كیفرهاى الهى، غرایز را مهار كرده و انسان را به گونه اى تربیت مى كند كه در اتاق خلوت، در برابر زن جوان و زیبا كه او را به گناه دعوت مى كند، سرسختانه مقاومت كرده و زن متجاوز را، پند و اندرز مى دهد و مى گوید: به خدا پناه مى برم: (وَ رَ وَدَتْهُ الَّتِى هُوَ فِى بَیْتِهَا عَن نَّفْسِهِى وَ غَلَّقَتِ الاَْبْوَ بَ وَ قَالَتْ هَیْتَ لَكَ قَالَ مَعَاذَ اللَّهِ إِنَّهُو رَبِّى أَحْسَنَ مَثْوَاىَ إِنَّهُو لاَ یُفْلِحُ الظَّــلِمُونَ)یوسف، آیه 23

و آن [بانو] كه وى [یوسف] در خانه اش بود خواست از او كام گیرد و درها را [پیاپى]چفت كرد و گفت: بیا كه از آنِ توام. [یوسف] گفت: پناه بر خدا، او آقاى من است. به من جاى نیكو داده است. قطعاً ستمكاران رستگار نمى شوند.

هنگام سركشى هر یك از غرایز حیوانى، جز ترس از انتقام الهى و دوزخ، چیزى نمى تواند آتش خشم و غرایز انسان ها را خاموش سازد. قرآن بى اعتنایى و بى رحمى در برابر یتیمان و مستمندان را از صفات كسانى مى داند كه به قیامت اعتقاد ندارند و این، گویاى آن است كه «انسان معتقد به معاد» این گونه نیست: (أَرَءَیْتَ الَّذِى یُكَذِّبُ بِالدِّین * فَذَ لِكَ الَّذِى یَدُعُّ الْیَتِیم * وَ لاَ یَحُضُّ عَلَى طَعَامِ الْمِسْكِینِ)ماعون، آیه 1 ـ 3.

; آیا دیدى كسى را كه روز جزا را انكار مى كند؟، او همان كسى است كه [با كمال بى رحمى] یتیم را به سختى مى راند و افراد را به اطعام بینوایان ترغیب نمى كند. بارها پیامبر(ص) براى ترس مردم از گناه و دورى از اطاعت هواى نفس و غرایز حیوانى، آنان را از عذاب روز قیامت مى ترسانید.

حتّى ترس خود را از عذاب الهى در روز قیامت به مردم بیان مى كرد و مى فرمود: (إِنِّى أَخَافُ إِنْ عَصَیْتُ رَبِّى عَذَابَ یَوْم عَظِیمیونس، آیه 15.) من اگر پروردگارم را نافرمانى كنم، از مجازات روز بزرگ [قیامت] مى ترسم.

(وَ إِن تَوَلَّوْاْ فَإِنِّى أَخَافُ عَلَیْكُمْ عَذَابَ یَوْم كَبِیر); و اگر از [این فرمان خدا] روى گردان شوید; من بر شما، از عذاب روز بزرگ، بیم ناك هستم.

(أَن لاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ اللَّهَ إِنِّى أَخَافُ عَلَیْكُمْ عَذَابَ یَوْم أَلِیم)[آیه 26.یونس; جز «اللّه» را نپرستید، زیرا به شما از عذاب روز دردناكى مى ترسم!

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

دوشنبه 16/1/1389 - 17:3 - 0 تشکر 193050

به نام خدا

سلام

قران کریم امکان معاد وقیامت را چگونه اثبات میکند ؟

قرآن، براى اثبات امكان قیامت، از سه شیوه بهره گرفته است:

1. در برخى آیات، از طریق آفرینش نخستین و قدرت بى حد خداوند، براى اثبات امكان قیامت، سخن مى گوید:

(كَمَا بَدَأَكُمْ تَعُودُونَ)[23]; همان گونه كه شما را پدید آورد[ به سوى او] برمى گردید. (وَ ضَرَبَ لَنَا مَثَلاً وَ نَسِىَ خَلْقَهُ قَالَ مَن یُحْىِ الْعِظَـمَ وَ هِىَ رَمِیم؟!* قُلْ یُحْیِیهَا الَّذِى أَنشَأَهَآ أَوَّلَ مَرَّة وَ هُوَ بِكُلِّ خَلْق عَلِیمٌ)[24]; و براى ما مثالى آورد و آفرینش خود را فراموش كرد; گفت: چه كسى این استخوان ها را زنده مى كند در حالى كه پوسیده است؟! بگو: همان كسى آن را زنده مى كند كه نخستین بار آن را آفرید و او به هر آفرینشى داناست.

در بخشى از این آیات، با اشاره به قدرت خداوند آمده است كه خداوند قدرت دارد آسمان و ستارگان و زمین و ... را با آن همه عظمت بیافریند و خداوند متعال، با چنین قدرتى مى تواند بعد از مرگ، دوباره زنده كند و قیامت را برپا نماید.[25]

2. نداشتن دلیل و بى حجت بودن منكران معاد:

(وَ قَالُوا مَا هِىَ إِلاَّ حَیَاتُنَا الدُّنْیَا نَمُوتُ وَ نَحْیَا وَ مَا یُهْلِكُنَآ إِلاَّ الدَّهْرُ وَ مَا لَهُم بِذَ لِكَ مِنْ عِلْم إِنْ هُمْ إِلاَّ یَظُنُّونَ)[26]; و گفتند: «غیر از زندگانى دنیاى ما[ چیز دیگرى] نیست; مى میریم و زنده مى شویم، و ما را جز طبیعت هلاك نمى كند. ولى به این[ مطلب]هیچ دانشى ندارند [و] جز [طریق]گمان نمى سپرند. منكران معاد، كسانى هستند كه: (وَ إِذَا تُتْلَى عَلَیْهِمْ ءَایَـتُنَا بَیِّنَـت مَّا كَانَ حُجَّتَهُمْ إِلاَّ أَن قَالُوا ائْتُوا بِـَابَآئِنَآ إِن كُنتُمْ صَـدِقِینَ)[27];

و هنگامى كه آیات روشن ما بر آنها خوانده شود، دلیل شان جز این نیست كه مى گویند: «اگر راست مى گویید پدران ما را [زنده كنید و] بیاورید [تا گواهى دهند]!» آن گاه خداوند متعال، مى فرماید:

(قُلِ اللَّهُ یُحْیِیكُمْ ثُمَّ یُمِیتُكُمْ ثُمَّ یَجْمَعُكُمْ إِلَى یَوْمِ الْقِیَـمَةِ لاَ رَیْبَ فِیهِ وَلَـكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لاَ یَعْلَمُونَ)[28]; بگو: خداوند شما را زنده مى كند، سپس مى میراند، بار دیگر در روز قیامت كه در آن تردیدى نیست، گردآورى مى كند، ولى بیشتر مردم نمى دانند. و در ادامه مى فرماید: و مالكیت و حاكمیت آسمان ها و زمین براى خداست و آن روز كه قیامت برپا شود، اهل باطل زیان مى بیند.[29]

3. و در بخش دیگرى از این دسته آیات، با ذكر نمونه هایى از زنده شدن دوباره،

در همین دنیا [از قبیل: داستان گاو بنى اسرائیل، عُزیر پیامبر، زنده كردن چهار پرنده براى حضرت ابراهیم(ع)، زنده شدن مردگان به دست حضرت مسیح(ع) به اذن خداوند، مرگ طبیعت در پاییز و زمستان و زنده شدن دوباره آن در بهار و تابستان و ...] به منكران مى فهماند كه وقوع رستاخیز محال نیست.[30]

---------------

[23] اعراف، آیه 29.

[24] یس، آیه 78 ـ 79.

[25] ر.ك: ق، آیه 6 ـ 11; سجده، آیه 10; اعراف، آیه 57; حج، آیه 5; روم، آیه 19 و 50; فاطر، آیه 9; فصلت، آیه 39; زخرف، آیه 11; اسراء، آیه 51; عنكبوت، آیه 19 و 20; واقعه، آیه 62; قیامت، آیه 30 ـ 40; مؤمنون، آیه 115; مرسلات، آیه 20; عبس، آیه 17 ـ 19; غافر، آیه 57; نازعات، آیه 27; اسراء، آیه 99; یس، آیه 81; صافات، آیه 11; احقاف، آیه 33 و ... .

[26] جاثیه، آیه 24.

[27] همان، آیه 25.

[28] همان، آیه 26.

[29] ر.ك: همان، آیه 27; ص، آیه 27; انشقاق، آیه 14; دخان، آیه 34 ـ 36; صافات، آیه 16 و 53; ق، آیه 3; واقعه، آیه 47 ـ 48; احقاف، آیه 17; مطففین، آیه 12 ـ 13; نازعات، آیه 10 ـ 11; یس، آیه 78; هود، آیه 7.

[30] ر.ك: كهف، آیه 21; بقره، آیه 67 ـ 73 و 259 ـ 260 و 244; آل عمران، آیه 49; مائده، آیه 110 و ... .

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

دوشنبه 16/1/1389 - 17:3 - 0 تشکر 193051

به نام خدا

سلام

رابطه تقوا ویاد آخرت را از دیدگاه قران بیان کنید؟

انسان، مسافرى است كه به سوى خدا سیر مى كند: (یَـأَیُّهَا الإِنسَنُ اِنَّكَ كَادِح اِلَى رَبِّكَ كَدحًا فَمُلَقِیهِ)[16]

و در این مسیر اگر به لحاظ دستورهاى تشریعى با حسن اختیار خود در راه مستقیم قرار گیرد، خداوند را با مهر و لطفش ملاقات مى كند: (إِنَّ رَحمَتَ اللَّهِ قَرِیبٌ مِّنَ المُحسِنِینَ)[17]

و اگر با سوء اختیار خویش به بیراهه برود، با قهر و غضب الهى روبه رو خواهد شد: (إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ مُنتَقِمُونَ)[18]

بنابر این، انسان باید همیشه به یاد آخرت باشد و بداند كه پایان سفرش لقاى حق است، كه یا به قهر او گرفتار مى شود و یا مشمول مهر و رحمت وى مى گردد.

قرآن مجید، بهترین و سودمندترین ره توشه این مسافرت را تقوا مى داند و در بیش از هزار آیه، با بیان هاى گوناگون، انسان را به تحصیل آن فرا مى خواند (كه ذكر آنها از عهده این گفتار خارج است); چنان كه مى فرماید: (تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیرَ الزَّادِ التَّقوَى وَاتَّقُونِ یَأُولِى الأَلْبَـبِ)[19]; براى خود توشه برگیرید كه در حقیقت، بهترین توشه، پرهیزگارى است، واى خردمندان! از من پروا كنید.

هیچ پیامبرى نیامده، مگر آن كه بهترین پیامش تأمین زاد راه، یعنى تقوا بوده است، تا انسان ها آگاه شوند كه مسافرند و نیاز به ره توشه دارند; نمونه هایى از پیام آنان در سوره شعراء، آیات 106تا179

از زبان حضرت نوح، هود، صالح، و ...(ع) با جمله (فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِیعُون) و عبارات دیگر بیان شده است.[20]

قرآن كریم مى فرماید: (یَـأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلتَنظُر نَفْسٌ مَّا قَدَّمَت لِغَد وَاتَّقُوا اللَّهَ إِن اللَّهَ خَبِیرُ بِمَا تَعمَلُونَ)[21]; اى كسانى كه ایمان آورده اید! از[ مخالفت] خدا بپرهیزید و هر كس باید بنگرد تا براى فردایش چه چیز از پیش فرستاده و از خدا بپرهیزید كه خداوند از آن چه انجام مى دهید، آگاه است.

هم چنین مى فرماید: (فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا استَطَعتُم وَاسمَعُوا وأَطِیعُوا وَأَنفِقُوا خَیرًا لاَِنفُسِكُم وَمَن یُوقَ شُحَّ نَفسِهِ فَأُولـلـِكَ هُمُ المُفلِحُونَ)[22]; پس تا مى توانید تقواى الهى پیشه كنید و گوش دهید و اطاعت نمایید و انفاق كنید كه براى شما بهتر است و كسانى كه از بخل و حرص خویشتن مصون بمانند، رستگارانند.

---------------

[16] انشقاق، آیه 6.

[17] اعراف، آیه 56.

[18] سجدة، آیه 22.

[19] بقرة، آیه 197.

[20] ر.ك: عبدالله جوادى آملى، سیره پیامبران در قرآن، ج6، ص65 ـ 67.

[21] حشر، آیه 18.

[22] تغابن، آیه 16.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.