• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 5436)
جمعه 8/8/1388 - 2:33 -0 تشکر 161303
سوال در مورد تفسیر آیه 15 و 16 سوره نساء

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام خدمت تبیانیهای عزیز

میخواستم در مورد آیات 15 و 16 سوره مبارکه نساء یک سوال بکنم.

اول آیه رو با معنیش میزارم بعد سوالم رو میگم.

آیات 15 و 16 سوره نساء:

وَاللاَّتِی یَأْتِینَ الْفَاحِشَةَ مِن نِّسَآئِكُمْ  فَاسْتَشْهِدُواْ عَلَیْهِنَّ أَرْبَعةً مِّنكُمْ فَإِن شَهِدُواْ  فَأَمْسِكُوهُنَّ فِی الْبُیُوتِ حَتَّىَ یَتَوَفَّاهُنَّ الْمَوْتُ أَوْ یَجْعَلَ اللّهُ لَهُنَّ سَبِیلاً.(15)

وَالَّذانِ یَأتِیَنهَا مِنکُم فَـَأذُوهُمَا فَإِن تَابَا وَ أَصلَحَا فَأَعرِضُوا عَنهُمَا إنَّ اللَّهَ کَانَ تَوَّابًا رَّحِیمًا(16)

سوره نسا آیه 15: زنانی كه عمل ناشایست انجام دهند 4 شاهد مسلمان بر آنها بخواهید. چنانچه شهادت دادندآنها را در خانه نگه دارید تا زمان مرگشان فرا رسد.مگر اینکه خدا راهی در پیششان قرار دهد.
سوره نسا آیه 16: اگر در میان شما دو مرد مبادرت به عمل زشتی كردند. هر دو را مجازات كنید. اگر توبه كردند آنها را به حال خود واگذارید.

حالا سوال من اینست:ببخشید چطوریه که زن باید تا رسیدن مرگش محبوس بشه ولی مرد با یک توبه بخشیده می شه؟؟؟!!!

جایی در پشت ذهنت ، به خاطر بسپار که اثر انگشت خداوند بر همه چیز هست...

سه شنبه 12/8/1388 - 10:30 - 0 تشکر 161905

سلام...

نتیجه مطالعه من اینه ...اگه خوب بخونید و دقت کنید...سوالات بخوبی پاسخ داده شدند بقیه را هم در ادامه صفحات تفسیر نور میتوانید بخوانید

----------------------------------------------------------------------------------- همانطور كه غالب مفسران از آیه شریفه فهمیده‏اند ،

آیه اشاره به مجازات زنان شوهردارى است كه آلوده فحشاء مى‏شوند .

دلیل بر اینكه آیه فوق اشاره به زناى محصنه مى‏كند ، علاوه بر قرینه‏اى كه در آیه بعد است ، تعبیر به من نسائكم ( از همسرانتان ) مى‏باشد ، زیرا این تعبیر در مورد همسران در قرآن مكرر وارد شده است ، بنا بر این مجازات عمل منافى عفت براى زنان شوهردار در این آیه حبس ابد تعیین شده است.

ولى بلا فاصله مى‏گوید : او یجعل الله لهن سبیلا

( و یا اینكه خداوند راهى براى آنها قرار بدهد ) بنا بر این باید مجازات حبس در باره آنها ادامه یابد ، تا مرگ آنها فرا رسد ، و یا اینكه قانون جدیدى از طرف خداوند براى آنها معین شود . 

از این تعبیر استفاده مى‏شود كه این حكم ، یك حكم موقت بوده ، و از همان آغاز اعلام شده است كه در آینده ( پس از آماده شدن محیط و افكار ) حكم جدیدى در باره آنها نازل خواهد شد ،

و در آن موقع زنانى كه مشمول این قانون شده‏اند ،

و هنوز در قید حیات هستند ، طبعا از زندان آزاد خواهند شد ، و مجازات دیگرى نیز در مورد آنها عملى نخواهد گردید ، آزادى آنهااز زندان بخاطر الغاى حكم سابق است ،

و اما عدم اجراى مجازات جدید در باره آنها بخاطر این است كه قانون مجازات شامل مواردى كه قبل از آمدن قانون انجام یافته نمى‏گردد ، و به این ترتیب قانون آینده هر چه باشد راهى براى نجات این زندانیان است ، ولى البته این قانون جدید شامل حال تمام كسانى كه در آینده مرتكب مى‏شوند خواهد بود

( دقت كنید).

و اما اینكه بعضى احتمال داده‏اند كه منظور از جمله او یجعل الله لهن سبیلا این است

كه خداوند به وسیله دستور آینده در باره سنگسار كردن این گونه افراد ،

 راهى براى آزادى آنها گشوده است درست نیست ،

زیرا هیچگاه با تعبیر لهن سبیلا ( راهى به سود آنان ) سازگار نمى‏باشد چه اینكه اعدام راه نجات نمى‏باشد . 

زیرا مى‏دانیم قانونى كه بعدا در اسلام براى مرتكبین زناى محصنه ، مقرر گردید ، قانون رجم ( سنگسار كردن ) بود.

(این قانون در احادیث پیامبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) به - طور مسلم وارد شده است ، اگر چه در قرآن به آن اشاره‏اى نگردیده است).

از آنچه در بالا گفتیم ، روشن مى‏شود ، كه آیه فوق هرگز نسخ نشده ،

 زیرا نسخ در مورد احكامى است كه از آغاز به صورت مطلق گفته شود ، نه به صورت موقت و محدود ، در حالى كه آیه فوق حكم حبس ابد ، را به عنوان یك حكم محدود و موقت ذكر كرده است . 

و اگر مشاهده مى‏كنیم كه در پاره‏اى از روایات تصریح شده ، كه آیه فوق به وسیله احكامى كه در باره مجازات عمل منافى عفت دارد شده ، نسخ گردیده است ، منظور از آن نسخ اصطلاحى نیست ، زیرا نسخ در زبان روایات به هر گونه تقیید و تخصیص حكم گفته مى‏شود.

و اللذان یاتیانها منكم ... 

سپس در این آیه حكم زنا و عمل منافى عفت غیر محصنه را بیان مى‏كند ، و مى‏فرماید : مرد و زنى كه ( همسر ندارند ) و اقدام به ارتكاب این عمل زشت مى‏كنند ، آنها را آزار ( مجازات ) كنید.

گرچه در این آیه تصریحى به زناى غیر محصنه نشده ،

ولى از آنجا كه این آیه دنبال آیه گذشته آمده ،

و مجازاتى كه براى زنا در این آیه ذكر شده با مجازات آیه گذشته تفاوت دارد ، و از آن خفیف‏تر است استفاده مى‏شود كه این حكم در باره آن دسته از مرتكبین زنا است ، كه در آیه قبل داخل نبوده‏اند ،

و از آنجا كه آیه قبل با قرینه‏اى كه اشاره شد ، مخصوص زناى محصنه است نتیجه مى‏گیریم ، كه این آیه حكم زناى غیر محصنه را بیان مى‏كند.

این نكته نیز روشن است كه مجازات مذكور در این آیه یك مجازات كلى است ، و آیه 2 سوره نور كه حد زنا را یكصد تازیانه براى هر یك از طرفین بیان كرده ، مى‏تواند ، تفسیر و توضیحى براى این آیه بوده باشد ، و بهمین دلیل این حكم نیز نسخ نشده است . 

در تفسیر عیاشى از امام صادق (علیه‏السلام‏) نیز در ذیل این آیه نقل شده ، كه فرمود : یعنى البكر اذا اتت الفاحشة التى اتتها هذه الثیب فاذوهما یعنى :

منظور از این آیه مرد و زن بى‏همسر است ، كه اگر مرتكب عمل منافى عفت شوند ، آنها را باید آزار داد ( و مجازات كرد).

*بنا بر آنچه گفتیم كلمه اللذان اگر چه تثنیه مذكر است ،

منظور از آن ، زن و مرد هر دو مى‏باشد ، و به اصطلاح از باب تغلیب است . 

تفسیر نمونه

جلد3

ص 307-308-309

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.