هوالعلیم
سلام
دوست گرامی ،همونطور که عنوان کردید موضوع جبر و اختیار یه خورده پیچیده است و خیلی جاها ازش سوء استفاده شده امیدوارم بتونم کمکی بکنم تا به جوابتون برسید هر چند خودمم خیلی علم زیادی ندارم.با توجه به اینکه دوستان دیگه هم پاسخ های خوبی داده بودند . با این حال ،
شما مطرح کردید که اگر سرنوشت انسان از قبل تعیین شده پس واقعا قدرت اختیار انسان چه میشود كه حق تصمیم گیری در زندگی دارد ؟
باید عرض کنم این قبوله که خداوند به اعمال و کارهای ما علم ذاتی مطلق داره و چون خداوند میدونه که یه کاری در آینده انجام میشه پس حتما انجام میشه ،درسته؟ حالا باتوجه به این درست نیست که این نتیجه گرفته بشه که چون خدا میدونه که اون کار حتما انجام میشه پس معنیش اینه که خواست من یا شما تاثیری در انجام اون کار اختیاری نداره . حتما می پرسید چرا؟
قبل ازپاسخ باید علت تامه رو تعریف کنم.(ببینید علت تامه ، علتیه که وقتی باشه یه معلول به وجود میاد و اگر نباشه معلولی هم به وجود نمیاد که علت تامه میتونه یک چیز باشه میتونه بیشتر از یکی باشه. مثلا برای ایجاد یه گیاه لازمه که نور خورشید و خاک و ... با هم باشن تا گیاهی بوجود بیاد . )
اما جواب چرا؟ این درست نیست که نتیجه گیری بالا رو بکنیم چون از اجزای علت تامه ی کاری توسط ما خواست و اراده ی ماست یعنی قطعی بودن انجام کاری وابسته به خواست خودمونه که میخوایم اون کار رو انجام بدیم.
نمیدونم چقدر به جوابتون رسیدید ولی امیدوارم پاسخم مفید بوده باشه، اگه سوالتون بازهم پاسخ داده نشد بفرمایید.
موفق باشید