دوست عزیز با سلام
وتشکر از حضرتعالی
اما در جواب شما باید عرض کنم
روح انسان پس از مرگ و انقطاع از بدن مادى، خود را با بدن برزخى و قالب مثالى مىیابد و مىبیند. در واقع، روح آدمى با رفتن از حیات دنیوى به حیات برزخى، بدن مادى خود را رها كرده و با بدن مثالى خود متحد مىگردد؛ بدنى كه متناسب با نظام برزخى بوده، اتحادش با روح، قوىتر از اتحاد آن با بدن مادى در زندگى دنیوى است. قالب مثالى موجود در خواب، مىتواند ما را به بدن برزخى تا حدودى هدایت كند چرا كه هنگام خواب كه تعلق روح به بدن مادى تا اندازهاى كم مىشود و از حدود مادى تا اندازهاى آزاد مىگردد، روح خود را با یك نوع تن مثالى - با بدنى شبیه بدن مادى و دنیوى - مىبیند و این، دلیل روشنى است كه روح انسان در صورت عدم تعلق به بدن مادى یا تعلق كمتر، قدرت تمثّل به بدن مثالى را دارد. انسان در هنگام خواب دیدن، خودش را با همان بدن مىبیند با همان شكل و تصویر؛ و این حكایتگر وجود بدن مثالى و قالب برزخى است كه با انتقال روح از این عالم مادى به نظام برزخى به وجود نیامده، بلكه قبلاً هم در آن نظام وجود داشته، ولى ما از آن محجوب بودهایم و اگر این حجاب را - كه تعلق و توجه به نظام مادى و مادیات است - كنار زنیم هم اكنون نیز خود را در آن قالب مثالى متمثّل مىبینیم؛ چنانكه درخواب تا حدودى كه تعلق روح به بدن مادى كم مىشود، در حالى كه بدن مادى ما در رختخواب افتاده و در حال آرامش است، خود را با بدنى مشابه با این بدن یافته و سیرها و حركتها و فهمها و دیدنىها و شنیدنىها و خوردنىها و خواستنها با آن داریم. نگا: استاد محمد شجاعى، خواب و نشانهاى آن، صص 58-62.
ناگفته نماند كه از نظر روایات، وجود بدن برزخى امرى مسلم و قطعى است چنان كه امام صادق(ع) فرمودند: «اما [ارواح مؤمنان ]در بدنهایى شبیه بدنهاى دنیوى آنان است» بحارالانوار، ج 6، ص 268، روایت 119. یا در جاى دیگرى فرمودهاند: «ارواح انسانها به صورت جسدهاى دنیوى در درختى در بهشتاند» همان، ص 269، روایت 121. كه هر دو حكایتگر وجود بدن برزخى و مثالى در عالم برزخ است.
منبع:سایت جواب