• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 5748)
شنبه 23/3/1388 - 16:5 -0 تشکر 122110
""متعه ؛ حرام یا حلال ؟ ""

بســـــــــــم رب المــهــدی

سلام و عرض ادب دارم خدمت دوستان عزیزم

عنوان بحث کاملا مشخص و اشکار است .

دوست داریم تحریم یا جواز این حکم رو بفهمیم و پیدا کنیم که آیا واقعا متعه یا ازدواج موقت جایز هست با خیر !؟


دلایل قابل استناد لطفا:
1
.قران، اهل بیت(علیهم السلام) ، سنت

2. عقل ، عرف (جامعه)

نکته مهم :
قبلا در انجمن زن ریحانه افرینش چنین موضوعی مطرح شده است اما دوست داریم در اینجا بدون توجه به هیچ جنسیت خاصی(مذکر، مونث) خیلی راحت ، آزاد و البته مستدل به این قضیه بپردازیم .

پس از کلیه عزیزان علی الخصوص اهل تسنن محترم هم درخواستم این هست که ادله خودشون رو بیان بفرمایند و از عقیده خود در این باره ما را آگاه سازند .

 

ممنون و متشکر
یا ع ل ی مدد 

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
شنبه 23/3/1388 - 19:4 - 0 تشکر 122165

سلام

دوست عزیز من تو اون انجمن فقط یه جمله نظر نداده بودم

مطلبم ویرایش شده بود

درست نیست بدون اینکه از موضوع اطلاعی داشته باشین بگین که :این اصلا خوب نیست که عقایدتون رو اینطور بگین

 

 

يه سري به خدا بزنيم

خيلي زود

بي بهانه...

شنبه 23/3/1388 - 20:53 - 0 تشکر 122219

بسم رب المهدی

دوست عزیز بنده از شما معذرت میخوام و مطمئنا منظوری نبوده .

تا اونجایی که مطلع شدم گفتم اگر شیعیان حضرت امیر(ع) در این حد از این موضوع اطلاع داشته باشند گسترده اش نکنند بیشتر به سود خواهد بود

شما مختارید آزادانه نظرات خودتون رو در این تاپیک بفرمائید . نه تنها شما بلکه همه عزیزان.
چنانچه در متن اصلی هم گفته شده یکی از ملاکهای ما دلیل عقلی یا عرفی ست و انشاالله راحت تر میخواهیم به این موضوع رسیدگی کنیم .
سد شدن مباحث رو هم انشاالله غیر از چهار چوب اصلی از طرف هیچ کس نخواهیم داشت .

ممنون

 یا ع ل ی مدد

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
شنبه 23/3/1388 - 22:9 - 0 تشکر 122248

به نام هستی بخش عالم

سلام

بحث خیلی خوبیه ..اما نباید بدون نتیجه نهایی رها بشه ......من تحقیق کاملی دراین زمینه دارم ......ان شا الله بصورت تخصصی این بحث رو دنبال کنیم وطبق منابع شیعه وسنی

دراینجا بحث کنیم ...برای اغاز بحث از آیه ایکه مربوط به متعه هست شروع میکنیم

متعه در قرآن مجید

" فما استمتعتم به منهم فاتوهن اجورهن فریضه و لا جناح علیکم فیما تراضیتم به من بعد الفریضه ان الله کان علیما حکیما "

پس آن چه را که متعه کردید از ایشان پس بدهید بایشانمهرهایشانرا که فرض کرده شده و نیست گناهی بر شما در آنچه بان راضی شدید به آن از بعد مهر واجب بدرستیکه خداوند دانای درست کردار است

حدود متعه در اسلام

1- اجرت و مهریه.

2- مدت معین.

3-عقدیکه شامل ایجاب و قبول باشد.

4- جدائی بسپری شدن مدت یا بذل.

5- عده ای کنیز و حره زن آزاد نازا و باردار(زن آبستن).

6- عدم میراث.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

يکشنبه 24/3/1388 - 18:25 - 0 تشکر 122492

سلام

خدا رو شکر که یه مدیر انجمنی پیدا شد که به همه اجازه داد که در چهار چوب شرع و عرف و قانون آزادانه حرفشون رو بزنن

من از شما سپاسگذارم به خاطر این همه آزاد اندیشی و سعه صدر....

شما اولین مدیری هستین که چنین حرفی رو میزنین

من که متعجب هستم

راستش اونقدر به دلایل غیر منطقی مطالبم ویرایش شده که باورش برام سخته...

ولی به هر حال شما یه مدیر واقعی هستین

ممنونم

 

 

يه سري به خدا بزنيم

خيلي زود

بي بهانه...

يکشنبه 24/3/1388 - 19:50 - 0 تشکر 122513

بسم رب المهدی

ممنون از لطف دوستان

خانم گلها از آیه قران آغاز کردند . من هم نظرم اینه که ابتدا از عقاید دینی شروع کنیم .


البته دوستانی که تمایل دارند از جنبه های عقلی خودشون یا جامعمون بگند ،ما را از برداشتهای شخصیشون بی نصیب نگذارند .


چیزی که من میخوام بگم الان "رد متعه" در اسلام هست !
آیه ای که خانم گلها در ابتدا بیان کردند (سوره نساء آیه 24) ؛ با توجه به شرح زیر ربطی به متعه و ازدواج موقت ندارد ! :

ترجمه آن آیه از یک آیه جلوتر چنین است: ""حرام شد برشما نکاح مادرانتان ودخترانتان و...وحلال شد برشما از اینها که با مالهایتان ازدواج کنید نه زنا کننده . پس آنچه استمتاع کردید اززنان پس بدهید اجرت (مهریه) آنهارا که واجب است""

استمتاع در لغت به معنی انتفاع وبهره مندی از چیزیست .بیشتر از شصت آیه از قرآن درمورد لغت استمتاع ومشتقات آن آمده که هیچکدام به معنی متعه نیست .
مانند آیه 20 سوره احقاف "" اذهبتم طیباتکم فی حیاتکم الدنیا واستمتعتم بها""


همچنین در سوره احزاب آیه 48 درمورد نکاح وطلاق دادن زنان است باز کلمه تمتع را بکار برده
(ای کسانیکه ایمان آورده اید هنگامیکه زنان مومن را نکاح کردید و سپس طلاق دادید "فمتعوهن"
پس بهرمند گردانید ایشان را و رها کنید به نیکو ئی)

ضمن اینکه خانم گلها یکی از ارکان یا حدود متعه رو "تعیین زمان" بیان کرده اند که در آیه مذکور هیچ گونه قید زمانی یافت نمیشود و اینو هم میدانیم که وقتی زمان در ازدواج مطرح نباشد ، ازدواج دائم محسوب میشود ، نه موقت !

علاوه بر مدت زمان که ذکر نشده ، "عدم میراث" رو هم در این آیه نمیشه پیدا کرد .
حالا اینکه ایشان گفتند هست بفرمایند چطور به چنین حدودی پی بردند !؟

فعلا یا ع ل ی مدد

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
يکشنبه 24/3/1388 - 22:20 - 0 تشکر 122536

به نام هستی بخش عالم

سلام

چیزی که من میخوام بگم الان "رد متعه" در اسلام هست !

آیه ای که خانم گلها در ابتدا بیان کردند (سوره نساء آیه 24) ؛ با توجه به شرح زیر ربطی به متعه و ازدواج موقت ندارد ! :

این تفاسیر هم بخونید بعد بگویید این آیه ربطی به متعه ندارد .......ودرمورد حدود متعه دراسلام باید بگویم مربوط به این آیه نیست بلکه کلی گفتم ...

كلمه (متعه ) كه (استمتعتم ) از آن گرفته شده است در اسلام به معنى

ازدواج موقت است ، و به اصطلاح در این باره حقیقت شرعیه مى باشد، گواه بر آن این است كه این كلمه (متعه ) با همین معنى در روایات پیامبر (صلى الله علیه وآله ) و كلمات صحابه مكرر به كار برده شده است .

.

ثانیا: اگر این كلمه به معنى مزبور نباشد باید به معنى لغوى آن یعنى (بهره گیرى ) تفسیر شود در نتیجه معنى آیه چنین خواهد شد: (اگر از زنان دایم بهره گرفتید مهر آنها را بپردازید). در حالى كه مى دانیم پرداختن مهر مشروط به بهره گیرى از زنان نیست بلكه تمام مهر بنا بر مشهور یا حداقل نیمى از مهر به مجرد عقد ازدواج دائم ، واجب مى شود.

O كلمه ى ((مُتعة )) همچون كلمه ى حج ، صلوة ، ربا و غنیمت ، داراى معناى شرعى است ، نه لغوى . بنابراین به قول علامه در تفسیر المیزان شكّى در آن نیست كه مراد از جمله ى (استمتعتم ) مُتعه است .

O جمله ى (فمااستمتعتم به منهنّ فاتوهنّ اُجورهنّ) به فرموده اهل بیت علیهم السّلام واكثر تفاسیر اهل سنّت ، مربوط به ازدواج موقّت است كه خلیفه دوّم آن را حرام كرد، با آنكه كسى حقّ تحریم حكم خدا را ندارد. واگر حرام نمى شد به گفته روایات

كسى مرتكب زنا نمى شد مگر افراد شقىّ.

ازدواج موقّت یك طرح صحیح است و دنیا بخاطر نداشتن آن ، زنا را آزاد كرده است . ازدواج موقّت یك ضرورت اجتماع است و در روایات اهل سنّت مى خوانیم ، جواز مُتعه به خاطر دورى از همسر و بروز جنگ ها بوده كه الا ن نیز همان شرایط موجود است . مُتعه طرحى براى حل این مشكل اجتماعى و جلوگیرى از فساد است وتا قیامت هم جنبه شرعى دارد.

برگرفته از تفسیرنور ونمونه

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.