تبیان، دستیار زندگی
رنگ های زنده همواره رنگ هایی دوست داشتنی هستند. این رنگ ها به نحوی اغراق آمیز جاذب نگاه و توجه بیننده هستند و هرگز از نظر بیننده دور نمی مانند. رنگ های زنده ای كه انرژی و هیجان در فضا می پراكنند و برای افرادی كه دوست دارند ه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با رنگ های زنده بیشتر آشنا شویم

رنگ های زنده همواره رنگ هایی دوست داشتنی هستند. این رنگ ها به نحوی اغراق آمیز جاذب نگاه و توجه بیننده هستند و هرگز از نظر بیننده دور نمی مانند. رنگ های زنده ای كه انرژی و هیجان در فضا می پراكنند و برای افرادی كه دوست دارند هر روز صبح در فضایی پر انرژی و سرزنده چشم بگشایند و روزشان را با هیجان و سرزندگی آغاز كنند ایده آل هستند.

از آنجا كه اغلب ما بیشتر با رنگ های خاموش و خنثی در محیط زندگی مأنوس هستیم به كارگیری این رنگ ها نیازمند جسارت است. اما چنانچه این رنگ ها را در تركیبی مناسب به كار گیرید این جسارت بی پاداش نخواهد ماند و نتیجه فضایی درخشان، زیبا و فوق العاده جذاب خواهد بود. پیش از انتخاب چنین پالت رنگی برای فضای منزلتان به سلیقه خود نیز توجه كنید زیرا برای بسیاری از مردم زندگی در چنین فضاهای رنگینی برای مدت طولانی ممكن  است آزار دهنده باشد. یكی از روش های ارزیابی سلیقه واقعی شما در انتخاب رنگ دقت در كمد لباس های شماست. اگر لباس های كمد شما از رنگ های بـِژ، كرم، قهوه ای و سیاه و سفید است و یا از سایر رنگ های خنثی و ملایم تشكیل شده است در فكر استفاده از رنگ های زنده در فضای منزلتان نباشید. چون خیلی زود از آنها خسته می شوید اما اگر در میان لباس هایتان رنگ های شادی مثل قرمز، نارنجی و بنفش زیاد به چشم می خورند احتمالاً از زندگی در فضایی با دكوراسیون برگرفته از رنگ های زنده لذت خواهید برد.

از نگاه طراحان دكوراسیون داخلی ، رنگ های زنده دارای ویژگی های فوق العاده ای هستند كه می تواند ویژگی های حاكم بر یك فضا را تنها با چند قوطی رنگ تغییر دهد.

پس از آن كه از تمایل و علاقه خود نسبت به این پالت رنگی مطمئن شدید نوبت به انتخاب رنگ های خاصی می رسد كه در این گروه می پسندید. هنگام انتخاب پالت رنگ های زنده باید به خاطر داشته باشید كه انتخاب این گروه به معنی به كارگیری این رنگ ها در سطوح بزرگ مثل دیوارهاست كه بلافاصله كاراكتر و حالت یك اتاق را دستخوش تغییری چشمگیر می سازد و نه تنها به معنی استفاده از یك كاناپه قرمز یا قفسه سبز در گوشه ای از یك اتاق نیست بلكه احاطه شدن در فضایی آكنده از رنگ های زنده و شاد در كلیه جوانب یك اتاق است.

فضاهایی كه با رنگ های زنده آراسته می شوند نیاز به نور فراوان دارند، به ویژه نور طبیعی. در شب نیز نور چراغ های هالوژن برای چنین فضاهایی مناسب تر است. ممكن است تصور كنید كه پالت رنگ های زنده فقط برای اتاق های بزرگ مناسب است در این صورت در اشتباه هستید. یك اتاق بسیار كوچك نیز می تواند با رنگ های زنده از نمایی ویژه برخوردار شود حتی اگر این رنگ ها رنگ هایی تیره باشند مثل آبی نیلی یا حتی سیاه. نكته جالب توجه دیگر درباره پالت رنگ های زنده این است كه شما می توانید این رنگ ها را در دكوراسیونی كاملاً مدرن و یا در دكوراسیون های سنتی و قدیمی با موفقیت به كار بگیرید.

از آنجا كه قدرت و ویژگی رنگ های زنده در سطوح رنگی بزرگ و ساده است هنگام كار با این پالت رنگی نیازی به استفاده از بافت اضافی بر روی دیوارها یا باقی سطوح وجود ندارد. در حقیقت در چنین دكوراسیونی هرچه سطح صاف تر و یك دست تر باشد نمای زیباتری خواهد داشت دیوارهایی كه با رنگ های زنده پوشانده می شوند باید از زیرسازی بسیار خوبی برخوردار باشند همه چیز در اتاق پیرو رنگ دیوارهاست و در طراحی یك دكوراسیون با این مجموعه رنگی دیوارها نقطه شروع هستند و سپس باید این رنگ ها در سایر اجزای اتاق تكرار شوند. تكرار این رنگ ها در اجزای دكوراسیونی، این رنگ ها را تكمیل می كند و به حداكثر میزان خود می رساند. در گروه رنگ های زنده ، تضاد رنگی و كنتراست های شدید نقشی اساسی ایفا می كنند و نتیجه ای جذاب و چشمگیر می آفرینند چنان كه تیره ترین سیاه در كنار درخشان ترین رنگ سفید یكی از تركیب های ویژه این گروه است. همچنین اتاق هایی كه با این رنگ ها تزیین می شوند باید متشكل از دكوراسیونی ساده با اجزایی معدود باشند. شلوغ كردن چنین فضایی با وسایل تزیینی متعدد از تأثیر مورد نظر رنگی خواهد كاست.

رنگ های زنده گرم جذاب ترین رنگ ها در این گروه هستند. سرخابی، نارنجی تند و زرد درخشان از گرم ترین رنگ های این پالت رنگی هستند كه در كنار یكدیگر یا هر یك به تنهایی همراه با سیاه چنان پرانرژی هستند كه احساس واقعی از هیجان را در بیننده زنده می كنند. جالب است بدانید این رنگ ها حتی رنگ سیاه را نیز تحت الشعاع قرار می دهند و سیاه در واقع همچون قابی این رنگ ها را كه از خودش قوی تر هستند در برمی گیرد چنان كه در كمتر رنگی چنین ویژگی وجود دارد. این رنگ های گرم و تند در كنار سفید خالص نیز جذاب و زیبا خواهند بود آن هم  با نمایی تمیز كه حس پاكی و طراوت را به بیننده القا می كند. در حالی كه كمی رنگ طلایی جذابیت این تركیب را دوچندان خواهد كرد. به كارگیری تزیینات فلزی طلایی و نقره ای بر درخشش و زیبایی رنگ های این پالت می افزاید.

رنگ قرمز در این گروه رنگی درخشان و برجسته است كه از بارزترین ویژگی های این گروه رنگی است. بسیاری از مردم از به كارگیری این رنگ در دكوراسیون پرهیز دارند اما كمتر رنگی می تواند هیجانی برابر با تأثیر این رنگ ایجاد كند. تأثیرات این رنگ چنان چشمگیر و قوی هستند كه حتی نیازی به در برگرفتن سطوح بزرگی مثل دیوارها نیست. تنها به كارگیری آن در بخش هایی از دكوراسیون یك اتاق تأثیر به سزایی در نمای آن خواهد داشت. استفاده از رنگ قرمز در قالب اجزای دكوراسیونی مانند گل ها، فرش و یا انواع قاب عكس و از این قبیل ، روشی مناسب برای معرفی این رنگ قوی در یك دكوراسیون است.

قرمز در كنار سیاه یا خاكستری نمایی جذاب می یابد و همراه با سبز و كمی نقره ای نیز تأثیری خاموش تر خواهد داشت اما این رنگ چنان قوی و تأثیرگذار است كه همواره بیشترین اثر را بر بیننده دارد. آگاهی از تأثیرهای رنگ قرمز بر روی فضای یك اتاق می تواند سودمند باشد. به عنوان مثال رنگ قرمز در واقع مقداری از نور محیط را جذب می كند از این رو باید اتاق مورد نظر برای دكوراسیونی با این رنگ از نور كافی برخوردار باشد.  همچنین دیوارهایی به رنگ قرمز جلوتر از فاصله واقعی خود به نظر می رسند و موجب می شوند اتاق كوچك تر به نظر برسد به همین دلیل استفاده از این رنگ برای دیوارهای اتاقی با ابعاد كوچك مناسب نیست بلكه در چنین فضاهایی اگر به جای رنگ آمیزی دیوارها با رنگ قرمز از این رنگ در سطوح كوچك تری مثل قاب پنجره ها و درهای اتاق بهره بگیریم نتیجه بهتری در بر خواهد داشت و به این ترتیب بدون قربانی كردن فضا ، از تأثیرهای مثبت این رنگ بهره مند خواهید شد.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.