• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 2230)
دوشنبه 21/11/1387 - 18:0 -0 تشکر 89038
چرا خداوند گمراه کننده است ؟؟

بســــــــــــــــــــــــــــــــــــم الله

می گویند انسان خلق شده تا با رفتارش به کمال برسد و در این راه خداوند بوسیله انبیاء و اولیائش او را در رسیدن به این مقصود راهنمایی و هدایت می کند .

حال اگر کسی این سئوال را مطرح کند که اینگونه نیست که خداوند همه انسانها را به سوی خیر و سعادت هدایت کند بلکه برعکس برخی را گراه می کند و مانع رسیدن آنها به سعادت می شود ، چه پاسخ می دهید؟؟!!

خداوند خود در جای جای قرآن به این نکته اشاره فرموده که او یا کتابش  گمراه کننده است :

« یضل به کثیراً و یهدی به کثیراً »  بقره/26

« قل ان الله یضل من یشاء و یهدی الیه من اناب » رعد/27

«فیضل الله من یشاء و یهدی من یشاء و هو العزیز الحکیم » ابراهیم /4

« ولکن یضل من یشاء و یهدی من یشاء» نحل/93

« و من یضلل الله فلن تجد له سبیلاً » نساء/88

« من یضلل الله فلا هادی له » اعراف/186

 اگر خداوند انسانها را گمراه می کند و کسی هم که چنین گمراه شود امیدی به بازگشتش نیست ، پس رسیدن به آن کمال نهایی و بعثت انبیاء چه می شود؟؟؟!!

دوشنبه 21/11/1387 - 20:4 - 0 تشکر 89053

بسم الله الرحمن الرحیم

برای جواب دادن به شما دوست عزیز بخاطر کم بودن وقتم ابتدا 3 آیه اول رو مورد برسی قرار دادم و آیات دیگر رو که ذکر کردید انشا الله در جلسه بعد بیان خواهم کرد.
یُضِلُّ بِهِ كَثِیراً وَیَهْدِی بِهِ كَثِیراً وَمَا یُضِلُّ بِهِ إِلاَّ الْفَاسِقِینَ 
هدایت و اضلال الهى ظاهر تعبیر آیه فوق ، ممكن است این توهم را بوجود آورد كه هدایت و گمراهى جنبه اجبارى دارد و تنها منوط به خواست خدا است ، در حالى كه آخرین جمله این آیه حقیقت را آشكار كرده و سرچشمه هدایت و ضلالت را اعمال خود انسان مى شمارد. توضیح اینكه : همى شه اعمال و كردار انسان ، نتائج و ثمرات و بازتاب خاصى دارد، از جمله اینكه اگر عمل نیك باشد، نتیجه آن ، روشن بینى و توفیق و هدایت بیشتر به سوى خدا و انجام اعمال بهتر است . شاهد این سخن آیه 29 سوره انفال است كه مى فرماید: یا ایها الذین آمنوا ان تتقوا الله یجعل لكم فرقانا: ((... اگر پرهیزگارى پیشه كنید خداوند حس تشخیص حق از باطل را در شما زنده مى كند و به شما روشنبینى عطا مى فرماید.)) و اگر دنبال زشتیها برود، تاریكى و تیرگى قلبش افزون مى گردد، و به سوى گناه بیشترى سوق داده مى شود و گاه تا سر حد انكار خداوند مى رسند، شاهد این گفته آیه 10 سوره روم مى باشد كه مى فرماید: ثم كان عاقبة الذین اسائوا السوآى ان كذبوا بایات الله و كانوا بها یستهزئون :((عاقبت افرادى كه اعمال بد انجام مى دهند به اینجا منتهى شد كه آیات خدا را تكذیب كردند و مورد استهزاء قرار دادند))! و در آیه دیگر مى خوانیم : فلما زاغوا ازاغ الله قلوبهم : ((هنگامى كه از حق برگشتند خداوند دلهاى آنها را برگردانید (سوره صف آیه 5).)) در آیه مورد بحث نیز شاهد این گفته آمده است آنجا كه مى فرماید: و ما یضل به الا الفاسقین : ((خداوند گمراه نمى كند جز افراد فاسق و بد كردار را.)) بنابر این انتخاب راه خوب یا بد از اول در اختیار خود ما است ، این حقیقت را وجدان هر انسانى قبول دارد، سپس باید در انتظار نتیجه هاى قهرى آن باشیم . كوتاه سخن اینكه : هدایت و ضلالت در قرآن به معنى اجبار بر انتخاب راه درست یا غلط نیست ، بلكه بشهادت آیات متعددى از خود قرآن ((هدایت )) به معنى فراهم آوردن وسائل سعادت و ((اضلال )) به معنى از بین بردن زمینه هاى مساعد است ، بدون اینكه جنبه اجبارى به خود بگیرد. و این فراهم ساختن اسباب (كه نام آنرا توفیق مى گذاریم ) یا بر هم زدن اسباب (كه نام آنرا سلب توفیق مى گذاریم ) نتیجه اعمال خود انسانها است كه این امور را در پى دارد، پس اگر خدا به كسانى توفیق هدایت مى دهد و یا از كسانى توفیق را سلب مى كند نتیجه مستقیم اعمال خود آنها است . این حقیقت را در ضمن یك مثال ساده مى توان مشخص ساخت هنگامى كه انسان از كنار یك پرتگاه یا یك رودخانه خطرناك مى گذرد هر چه خود را به آن نزدیكتر سازد جاى پاى او لغزنده تر و احتمال سقوطش بیشتر و احتمال نجات كمتر مى شود و هر قدر خود را از آن دور مى سازد جاى پاى او محكمتر و مطمئن تر مى گردد و احتمال سقوطش كمتر مى شود، این یكى هدایت و آن دیگرى ضلالت نام دارد از مجموع این سخن پاسخ گفته كسانى كه به آیات هدایت و ضلالت خرده گرفته اند به خوبى روشن مى شود . 4 منظور از ((فاسقین )) كسانى هستند كه از راه و رسم عبودیت و بندگى پا بیرون نهاده اند زیرا فسق از نظر ریشه لغت به معنى خارج شدن هسته از درون خرما است سپس در این معنى توسعه داده شده و به كسانى كه از جاده بندگى خداوند بیرون مى روند اطلاق شده است.

وَیَقُولُ الَّذِینَ كَفَرُواْ لَوْلاَ أُنزِلَ عَلَیْهِ آیَةٌ مِّن رَّبِّهِ قُلْ إِنَّ اللّهَ یُضِلُّ مَن یَشَاء وَیَهْدِی إِلَیْهِ مَنْ أَنَابَ

جمله ((یقول )) فعل مضارع است و دلیل بر این است كه آنها این ایراد را بارها تكرار مى كردند، و با اینكه كرارا معجزاتى از پیامبر دیده بودند (و وظیفه هر پیامبرى این است كه دلائلى بر حقانیت خود از معجزات ارائه دهد) باز هم بهانه میگرفتند و معجزات گذشته را نادیده گرفته و تقاضاى معجزه جدید مورد نظر خودشان را داشتند. به تعبیر دیگر آنها و همه منكران لجوج پیوسته به دنبال معجزات اقتراحى میروند انتظار دارند كه پیامبر به صورت یك ((خارق العاده گر)) در گوشه اى بنشیند و هر یك از آنها از در وارد شوند، و هر معجزه اى مایل هستند پیشنهاد كنند او هم بلافاصله به آنها ارائه دهد، و تازه آنها اگر مایل نبودند ایمان نیاورند!. در حالى كه مى دانیم وظیفه پیامبران در درجه اول تبلیغ و تعلیم و هشدار و انذار است و خارق عادات امورى استثنائى هستند كه به مقدار لازم و ضرورت ، آن هم به فرمان خدا (نه به خواست پیامبر) انجام مى گردد، ولى كرارا در آیات قرآن مى خوانیم كه گروه هائى از معاندان بى آنكه اعتنائى به این واقعیت داشته باشند، پیوسته مزاحم پیامبران مى شدند و چنین درخواستهائى را داشتند. قرآن در پاسخ آنها مى گوید: ((اى پیامبر به اینها بگو كه خداوند هر كه را بخواهد گمراه مى كند و هر كس كه به سوى او باز گردد مشمول هدایتش قرار مى دهد)) (قل ان الله یضل من یشاء و یهدى الیه من اناب ). اشاره به اینكه كمبود شما از ناحیه اعجاز نیست ، چرا كه بقدر كافى پیامبر ارائه معجزه كرده است ، كمبود شما از درون وجود خودتان است ، لجاجتها، تعصبها، جهالتها، و گناهانى كه سد راه توفیق مى شود مانع از ایمان شما است . بنابراین به سوى خدا باز گردید و انابه كنید، و پرده هاى جهل و غرور و خود خواهى را از مقابل چشم عقل و فكرتان كنار بزنید تا جمال حق را به روشنى ببینید، چرا كه : جمال یار ندارد نقاب و پرده ولى غبار ره بنشان تا نظر توانى كرد! در آیه بعد تفسیر بسیار جالبى از ((من اناب )) (آنها كه به سوى خدا بازگشته اند) بیان مى كند: ((اینان كسانى هستند كه ایمان آورده اند و دلهایشان به ذكر خدا مطمئن و آرام است )) (الذین آمنوا و تطمئن قلوبهم بذكر الله ). و بعد به عنوان یك قاعده كلى و اصل جاویدان و فراگیر مى فرمود ((آگاه باشید با یاد خدا دلها آرامش ‍ مى گیرد (الا بذكر الله تطمئن القلوب )

در آیه بعدی که ذکر کردید
وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِیُبَیِّنَ لَهُمْ فَیُضِلُّ اللّهُ مَن یَشَاء وَیَهْدِی مَن یَشَاء وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَكِیمُ
ما هیچ پیامبرى را نفرستادیم مگر به زبان قوم خودش - پس بعد از فرستادن رسول و
بیین دعوت الهى براى آنها خداوند هر كس را بخواهد گمراه مى كند و هر كس را بخواهد هدایت مى نماید (فیضل الله من یشاء و یهدى من یشاء). اشاره به اینكه هدایت و ضلالت در نهایت امر، كار پیامبران نیست ، كار آنها ابلاغ و تبیین است ، این خدا است كه راهنمائى و هدایت واقعى بندگانش را در دست دارد. ولى براى اینكه تصور نشود معنى این سخن جبر و الزام و سلب آزادى بشر است ، بلافاصله اضافه مى كند: او عزیز حكیم است (و هو العزیز الحكیم ) به مقتضاى عزت و قدرتش ، بر هر چیز تواناست ، و هیچكس را تاب مقاومت در برابر اراده او نیست ، اما به مقتضاى حكمتش بى جهت و بى دلیل كسى را هدایت و یا كسى را گمراه نمى سازد، بلكه گامهاى نخستین با نهایت آزادى اراده در راه سیر الى الله از ناحیه بندگان برداشته مى شود و سپس نور هدایت و فیض حق بر قلب آنها مى تابد همانگونه كه در سوره عنكبوت آیه 69 كه و الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا: ((آنها كه در راه ما مجاهده كردند بطور قطع آنها را هدایت به راههاى خویش خواهیم كرد)). همچنین آنها كه با لجاجت و تعصب و دشمنى با حق و غوطه ور شدن در شهوات و آلوده شدن به ظلم و ستم ، شایستگى هدایت را از خود سلب كرده اند، از فیض هدایت محروم ، و در وادى ضلالت ، گمراه مى شوند، همانگونه كه مى فرماید: كذلك یضل الله من هو مسرف مرتاب : ((این چنین خداوند گمراه مى كند هر اسرافكار آلوده به شك و تردید را)) (غافر - 34). و نیز مى فرماید: و ما یضل به الا الفاسقین : ((خداوند با آن گمراه نمى كند مگر فاسقین را)) (بقره - 26). و نیز مى فرماید: و یضل الله الظالمین : ((خداوند ستمگران را گمراه مى سازد)) (ابراهیم - 27).

و به این ترتیب سرچشمه هدایت و ضلالت بدست خود ماست.
با تشکر  از سوال شما
sajadaf
http://g-entezar.persianblog.ir
sajadafzal@yahoo.com

سه شنبه 4/1/1388 - 22:4 - 0 تشکر 101195

سلام علیکم؛

خداوند هر فرد را به وسیله الطاف خود رهنمون ساخته و در یافتن حقیقت کمک می نماید اما اگر کسی گستاخی کرد و میزان طغیانش از حد فزون شد خداوند آن فرد را به حال خودش رها می کند لذا شیطان لقمه چرب و نرمی گیرش آمده و بر قلب و دل و زبان آن فرد احاطه می یابد.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.