بســـــــــــــــــــــــم الله
با سلام و تشکر از تمامی دوستان که تا حالا به این بحث توجه کردند و جواباشون رو دادند.
عمده پاسخها در چند مورد خلاصه می شه:
1- خدا بودن برابر با کمال مطلق بودن است و کمال مطلق بودن با دوئیت ناسازگار است همانطور که جناب haditak اشاره کردند
2- اگر خداوند بیشتر از یکی بود در جهان اختلاف و نزاع صورت می گرفت . این برهان که به برهان تمانع شهرت دارد همان برهانی است که در قرآن هم بدان اشاره شده است اما باید توجه داشت که این برهان چگونه اقامه می شود زیرا صرف دو خدایی سبب تمانع نمی شود.
چند نکته:
1- ممکن است اشکال شود که خدا بودن با خالق بودن متفاوت است پس نمی توان به صرف اینکه چیزی خالق نباشد خدا نبودن او را هم نتیجه گرفت .
2- و باز ممکن است که اشکال کننده شبهه معروف ابن کمونه را ارائه دهد که اشکالی ندارد که دو ماهیت واجب را لحاظ کنیم که وجوب از ذات آنها اخذ شده و چون دو ماهیت هستند تباین به تمام ذات دارشته باشند. لازم به ذکر است که این شبهه در روزگار خود از یزرگترین شبهات مطرح شده بود که حل آنرا منوط به ظهور حضرت ولی عصر(عج) می دانستند.
3- دو چیز بودن سبب اختلاف در فعل نیست همانطور که گذشت
4- می توان دو چیز از تمام جهات با هم تغایر داشته باشند اما مفهوم واحدی را از انها کسب کرد مثلاً مفهوم وجوب را.
اما دلایل
دلایل اکثر دوستان خوب بود ، اما قانع کننده نبود . اکثراً بحث را تا یک جایی خوب پی می گرفتند اما نتایج زاییده مقدامات نبود به اصطلاح مصادره به مطلوب که البته خیلی طبیعی است زیرا همگی ما تعصب دینی داریم.
اما برهان
تقریر برهان بدین صورت است که الف) وجوب برابر است با کمال مطلق داشتن ب) و کمال مطلق هم برابر است با بی نیازی ج) اگر دو واجب فرض کنیم ذات این دو واجب متشکل از حد اقل دو جز می شود زیرا آندو در مفهوم وجوب اشتراک دارند و یک اختلافی هم باید در بین آنها باشد که سبب دوئیت شود. پس مرکب از مابه الاختلاف و ما به الامتیاز شدند .د) هر مرکبی به اجزا خودش نیازمند و محتاج است . در نتیجه خداوند واحد است زیرا در برهان توانستیم از نتیجه، خلف مقدمات را بدست آوریم .
در مقدمات گفتیم که خداوند باید بی نیاز باشد اما در نتیجه به نیازمندی او رسیدم و این بدان خاطر بود که فرض ما مبنی بر دو خدا بودن غلط بوده است
« متآسفم از رفیقتون .بهش بگین سطح دینی خودش را بالا ببره تا در مقابل همچنین افرادی بتواند جوابگو باشد »
تحصیلات این دوستی رو که گفتم لیسانس حقوق و سطح دو حوزه می باشد اما آیا با یک دو سوره بلد بودن می شه جواب شبهات رو داد