انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 12383)
يکشنبه 13/11/1387 - 17:27 -0 تشکر 86710
*معماهای زندگانی چهارده معصوم *

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

نکات مهم وبا ارزش مربوط به ولادت ،شهادت وگوشه هایی از زندگانی چهارده معصوم علیه السلام

به صورت پرسش وپاسخ در اختیار علاقمندان قرار میگیرد تا مقدمه وزمینه ای باشد برای آنکه در زندگی دنیا

_که به سان دریایی بیکرانه وعمیق ،آکنده از انواع خطرها وآفتها وپیشامدهاست وهر لحظه امواج سهمگینی از آلودگیها

وناخالصیها وپلیدیها بر پهنه آن میورزد _به اهل بیت عصمت وطهارت

که کشتی نجات ما انسانها هستند ،تمسک جوییم واز انوار طیبه آن بزرگواران بهره ای بگیریم .

 

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

 

 

 

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

شنبه 29/1/1388 - 14:50 - 0 تشکر 107026

بسم الله الرحمن الرحیم

ربنا لاتزغ قلوبنا بعد اذ هدیتنا وهب لنا من لدنک رحمه انک انت الوهاب

سلاااااااااااااااااااااااااام بر شما

معمااااااااااااااا

فدک چیست؟وآیه مربوط به آن در کدام سوره قرآن آمده است؟

در پناه قرآن وعترت موفق وسربلند باشید

خدایا!چیزی که جان مرا آلوده کند از من بستان تا پاک شوم وآنچه را موجب صلاح حال من است برای من بگذار زیرا جان من در هلاکت افتد مگر تو نگهشداری.

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

جانشین انجمن قرآن وعترت

Anjoman.qoran@tebyan..org

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

سه شنبه 1/2/1388 - 1:13 - 0 تشکر 107604

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
یا ارحم الراحمین
سلام
سوره مباركه اِسراء آیه 26 
وَءَاتِ ذَا الْقُرْبَى‏ حَقَّهُ وَالْمِسْكِینَ وَابْنَ السَّبِیلِ وَلَا تُبَذِّرْ تَبْذِیراً   
حقّ خویشاوند و بیچاره و در راه مانده را ادا كن و هیچ گونه ریخت و پاش و اسرافى نكن.
پس از نزول این آیه، پیامبر اكرم‏صلى الله علیه وآله بدنبال مراد خداوند از «ذى‏القربى» بود. خداوند به او وحى كرد كه «فدك» را به فاطمه‏علیها السلام بدهد و آن حضرت «فَدك»  را به فاطمه بخشید. امّا پس از آن حضرت، فدك را از اهل‏بیت به ناحقّ گرفتند واهل‏بیت براى گرفتن حقّ خود همواره به این آیه استناد مى‏كردند.
 ***************************
فدك دهكده‏اى در شمال مدینه بود كه تا آن شهر دو یا سه روز راه فاصله داشت. این دهكده در شرق خیبر و در حدود هشت فرسنگى‏ آن واقع بود و ساكنانش همگى یهودى شمرده مى‏شدند. امروزه فاصله خیبر تا مدینه را حدود 120 یا 160 كیلومتر ذكر مى‏كنند.
در سال هفتم هجرت، پیامبر خدا(ص) براى سركوبى یهودیان خیبر كه علاوه بر پناه دادن به یهودیان توطئه‏گر رانده شده، از مدینه به توطئه و تحریك قبایل مختلف علیه اسلام مشغول بودند، سپاهى به آن سمت گسیل داشت و پس از چند روز محاصره دژهاى آن راتصرف كرد.
پس از پیروزى كامل سپاه اسلام - با آن كه اختیار اموال و جان‏هاى شكست خوردگان همگى در دست پیامبر(ص) قرار داشت - رسول خدا(ص) با بزرگوارى تمام، پیشنهاد آنان را پذیرفت و به آن‏ها اجازه داد نصف خیبر را در اختیار داشته باشند و نصف دیگر از آن مسلمانان باشد. بدین ترتیب، یهودیان در سرزمین خود باقى ماندند تا هر ساله نصف درآمد خیبر را به مدینه ارسال دارند.
با شنیدن خبر پیروزى سپاه اسلام، فدكیان كه خود را همدست خیبریان مى‏دیدند، به هراس افتادند؛ اما وقتى خبر برخورد بزرگوارانه پیامبر(ص) با خیبریان را شنیدند، شادمان شدند و از رسول خدا(ص) خواستند که با آنان همانند خیبریان رفتار كند. پیامبر خدا(ص) این درخواست را پذیرفت.
رفتار رسول خدا درباره فدك و خیبر یكسان مى‏نماید؛ ولى این دو سرزمین حكم همسان ندارند. مناطقى كه به دست مسلمانان تسخیر مى‏شود، دو گونه است:
1. مكان‏هایى كه با جنگ و نیروى نظامى گشوده مى‏شود. این سرزمین‏ها كه در اصطلاح «مفتوح العنوة» (گشوده شده با قهر و سلطه) خوانده مى‏شود، به منظور تقدیر از تلاش جنگجویانِ مسلمان در اختیار مسلمانان قرار مى‏گیرد و رهبر جامعه اسلامى چگونگى تقسیم یا بهره‏بردارى از آن را مشخص مى‏سازد. منطقه خیبر، جز دو دژ آن به نام‏هاى «وطیح» و «سلالم»، این گونه بود.
2. مكان هایى كه با صلح گشوده مى‏شود؛ یعنى مردم منطقه‏اى با پیمان صلح خود را تسلیم مى‏كنند و دروازه‏هاى خود را به روى مسلمانان مى‏گشایند. قرآن كریم اختیار این نوع سرزمین‏ها را تنها به رسول خدا(ص) سپرده است و مسلمانان در آن هیچ حقى ندارند.
فدك و دو دژ پیش گفته خیبر این گونه فتح شد؛ بنابراین، ملك رسول خدا(ص) گشت. طبرى مورخ بزرگ مى‏گوید: «و كانت فدك خالصة لرسول الله(ص) لانهم لم یجلبوا علیها بِخِیْلٍ و لا ركاب؛فدك ملك خالص پیامبر خدا(ص) بود. زیرا مسلمانان آن را با سواره نظام و پیاده نظام نگشودند.»
درباره ارزش اقتصادى فدك بسیار سخن گفته‏اند. برخى از منابع شیعى درآمد سالیانه آن را بین بیست و چهار هزار تا هفتاد هزار دینار نوشته‏اند و برخى دیگر، نصف درآمد سالیانه آن را 24هزار دینار نگاشته‏اند. ابن ابى الحدید معتزلى‏ از یكى از متكلمان امامى مذهب چنان نقل مى‏كند كه ارزش درختان خرماى این ناحیه با ارزش درختان خرماى شهر كوفه در قرن هفتم برابر بود.
به نظر مى‏رسد مى‏توان تا حدودى ارزش واقعى اقتصادى آن را از یك گزارش تاریخى زمان خلافت عمربن خطاب دریافت. وقتى خلیفه دوم تصمیم گرفت فدكیان یهودى را از شبه جزیره عربستان اخراج كند، دستور داد نصف فدك را كه سهم آنان بود، از نظر زمین و درختان و میوه‏ها قیمت گذارى كنند. كارشناسان ارزش آن را پنجاه هزار درهم تعیین كردند و عمر با پرداخت این مبلغ به یهودیان فدك، آن‏ها را از عربستان بیرون راند.
بنابراین، مى‏توان ارزش اقتصادى فدك در زمان رسول خدا(ص) و ابوبكر را چیزى نزدیك به این مقدار دانست
*************************** 
اعتراض حضرت فاطمه(س) در مورد غصب فدك
هنگامی كه در سال هشتم قلعه‌های خیبر یكی پس از دیگری فتح شد یهود بهترین منطقه خود را كه فدك بود تا نیمی از آنرا به پیامبر صلح نمودند و پیامبر(ص) صلح آنها را پذیرفت و نظر به اینكه هر گاه ملكی بدون جنگ در اختیار مسلمین قرار گیرد جزء غنایم جنگی نیست بلكه ملك شخصی پیامبر(ص) خواهد بود بنابراین نیمی از فدك در اختیار آن حضرت قرار گرفت و سپس آیه 26 سوره اسراء نازل شد و «آتِ ذَا القربی حقه»: حق خویشاوندان نزدیك خود را بده.
پیامبر(ص) بر اساس این آیه فدك را به حضرت زهرا(س) بخشید و اینكه پیامبر(ص) این سرزمین حاصل‌خیز را در اختیار فاطمه و بعد از او در اختیار ذریه او گذاشت، بر اساس مصالحی بود. ولی بعد از رحلت پیامبر به دستور ابوبكر فدك را مصادره كردند و حضرت زهرا(س) را از آن محروم كردند.
حضرت زهرا(س) شخصاً در مورد پس گرفتن فدك نزد ابوبكر رفت و با او گفتگو كرد. حضرت زهرا(س) ضمن اینكه به دستور صریح قرآن اشاره كرد با آوردن دو شاهد كه یكی از آنها ام‌یمن و دیگری علی(ع) بود و ابوبكر را محكوم نمود و برهمین اساس‌ نامه رد فدك را برای صاحبش حضرت زهرا(س) نوشت و به آن حضرت داد ولی وقتی كه عمر از ماجرا اطلاع یافت آن كاغذ را گرفت و پاره كرد به طوری كه حضرت زهرا(س) در حالیكه سخت اندوهگین بود از نزد ابوبكر و عمر دور شد. بدین ترتیب حضرت زهرا(س) در آن شرایط سخت، سكوت نكرد و تا آخرین توان از حق خود دفاع كرد.
***************************
منابع: 
تفسیر نور
تبیان
http://www.hamedanpayam.ir/archives/6663.php
اللهم عجل لولیك‌الفرج

 

الهی به حق فاطمه ،عجل لفرج مولانا صاحب الزمان

سه شنبه 1/2/1388 - 10:54 - 0 تشکر 107639

بسم الله الرحمن الرحیم

ربنا لاتزغ قلوبنا بعد اذ هدیتنا وهب لنا من لدنک رحمه انک انت الوهاب

سلاااااااااااااااااااااااااام بر شما

shokry1344
محترم عالی بودممنونممممممممممممم

معمای جدید:آیا امام زمان علیه السلام دین جدیدی خواهد آورد؟

در پناه قرآن وعترت موفق وسربلند باشید

خدایا!چیزی که جان مرا آلوده کند از من بستان تا پاک شوم وآنچه را موجب صلاح حال من است برای من بگذار زیرا جان من در هلاکت افتد مگر تو نگهشداری.

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

جانشین انجمن قرآن وعترت

Anjoman.qoran@tebyan..org

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

شنبه 2/3/1388 - 16:42 - 0 تشکر 115336

به نام هستی بخش عالم

سلام

آیا امام زمان دین جدیدی خواهند آورد؟

خیر اما تا آن زمان چنان اسلام را خرافات وشبهات فرا خواهد گرفت ،که وقتی امام حجت عج

قیام نماید واسلام اصیل را مطرح سازد ،برخی تصور خواهند کرد دین جدیدی آمده است.

پیامبر خدا ص:در تاریکی های قیامت ،شعار مومنان این است*خدایی جز تو نیست*

موفق باشید

جانشین انجمن قرآن وعترت

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.