• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 18036)
دوشنبه 30/10/1387 - 11:39 -0 تشکر 83802
* گنجینه بسم الله *

 سلام


چند وقت پیش پای منبر عالم سیدی نشسته بودم که داستان خیلی قشنگی رو بیان کردند...منم اینجا بصورت خلاصه و شایدم دست و پا شکسته براتون تعریف میکنم تا بعد یه نتیجه مهم از اون بگیریم:


شاگردی نزد استاد خویش کسب علم وعرفان می نمود...روزی شاگرد سر کلاس استاد دیر می رسد و استاد علت را جویا می شود...شاگرد در پاسخ میگوید : به علت سیل ، پلی که بر روی رودخانه قرار داشته فرو ریخته ، و مجبور شدم برای حاضر شدن در کلاس مسیر طولانی تری را از روستای بالایی طی کنم.


استاد خطاب به شاگرد به حالت مزاح و خنده میگوید: خوب مگر نمیدانی که اگر چنین ذکری را بگویی میتوانی بر روی آب راه بروی...خوب این کار را میکردی و با تاخیر سر کلاس حاضر نمیشدی.


از فردای آن روز شاگرد سر وقت در کلاس حاضر شد...و استاد به گمان اینکه بهانه ای که برای تاخیر آن روز آورده بود دروغی بیش نبوده ...برای حفظ شان و آبروی شاگرد چیزی به روی خود نیاورد.


روزها گذشت...تا اینکه روزی پدر شاگرد از فرزندش درخواستی میکند که پسرم من خیلی دوست دارم استادت را از نزدیک ملاقات کنم ...پس مرا با خودت نزد ایشان ببر.
پسر به پدر میگوید چشم ...حتما...فقط بگذار که استادم را در جریان بگذارم.


شاگرد نزد استاد این موضوع را مطرح میکند...و استاد میگوید که خود به نزد پدرت میآیم...این گونه شایسته تر است.
لذا استاد به همراه شاگردش راهی منزل ایشان میشود...که در راه به دریاچه ای می رسند...شاگرد میگوید : استاد این همان رودخانه هست که با ذکری که به من آموختید هر روز با گفتن آن از رویش قدم میگذارم و مسیرم کوتاه تر شده است...حال هم این ذکر را بگوییم تا زود تر به منزل برسیم.


استاد به حالت تمسخر به شاگردش نگاه میکند و میگوید...چه ذکری؟؟منظورت همانی هست که آن روز که تاخیر کردی به حالت مزاح بهت یاد دادم؟ خوب بگو و رد شو ببینم!!!من که چنین چیزی را باور ندارم...پس بیا از مسیر روستای بالایی برویم .


اما شاگرد با گفتن ذکر بر روی رودخانه قدم گذاشته و بدون اینکه خیس شود به آن طرف میرسد.
استاد همانجا از شدت تعجب مدهوش میشود.

*****

خوب این داستان رو گفتم که یه نتیجه مهم بگیریم...اینکه شاید یکی خیلی چیزا بدونه...امامهمتر از اون که باور قلبی هست را نداشته باشه... دونستن و معرفت خوبه ، اما باید آن را به باور و ایمان برسونیم.
هیچ وقت اینطور فکر نکنیم که اذکار و اوراد و آیاتی که بر لبانمان جاری میکنیم بی اثره...مشکل ما اینه که به اون باور حقیقی نرسیدیم تا اثر شگفت انگیز آنها را بتونیم ببینیم.


حالا که حرف از ذکر شده بهتره یکی از ذکر های عجیب و غریب رو براتون معرفی کنم که شاید همگی تو زندگی اثر اونو دونسته یا ندونسته دیده ایم...بله ...درست حدس زدید...ذکر بسم الله...

 

در اینجا میخواهیم با اثرات شگفت انگیز ذکر بسم الله آشنا بشویم...

پس از شما دوست خوبم هم میخوام در این امر مهم کمک کنید و آیات و روایات و احادیث و داستان و حکایت و ... مرتبط با این ذکر را در اینجا قرار بدید...تا بر باور و ایمانمون بر اثر بخش بودن این ذکر افزوده بشه.


یا علی

پروردگارا آنگونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم و آنگونه بمیران که به وجد نیاید کسی از نبودنم

پنج شنبه 3/11/1387 - 11:40 - 0 تشکر 84290

صد مرده زنده می شود از ذکر یا حسین / ارباب ما معلم عیسی ابن مریم است
عیسی اگر به آخر عمرش به عرش رفت / قنداقه حسین شرف عرش اعظم است
با یوسفش مقایسه اش کردم ، نگار گفت: / او شاه مصر باشد و این شاه عالم است

سلام

و حضرت امیر المؤ منین علیه السلام فرمود: چون (آیه ) بسم الله الرحمن الرحیم نازل شد حضرت رسول (ص ) فرمود: نخستین مرتبه این آیه بر (حضرت ) آدم نازل شد، آن حضرت فرمود: ذریه و نسل من از عذاب در امان هستند مادامى كه قرائت و خواندن بسم الله را ادامه دهند، پس از آن به آسمان رفت و سپس بر حضرت ابراهیم (ع ) نازل شد و آن حضرت در حالى كه در كفه منجنیق بود قرائت كرد، خداى متعال آتش را براى او سرد و سلامت گردانید

باز به آسمان رفت و دیگر نازل نشد مگر براى حضرت سلیمان ، در این هنگام ملائكه به او گفتند: به خدا سوگند ملك و سلطنت تو تكمیل شد.


باز به آسمان رفت و پس از آن بر من نازل شد، پس روز قیامت امت مرا مى آورند و آنها در این هنگام مى گویند: بسم الله الرحمن الرحیم پس ‍ وقتى اعمال آنها را در ترازو قرار دهند حسنات و خوبیهاى آنها زیادتر از بدیهایشان مى شود.


و حضرت رسول (ص ) فرمود: وقتى مؤ من بر صراط عبور كند و بگوید: بسم الله الرحمن الرحیم شعله هاى آتش جهنم خاموش مى شود و شعله هاى جهنم مى گوید: بگذر (از روى من ) اى مؤ من ، چون نور تو شعله مرا خاموش كرد.


و حضرت امام رضا(ع ) فرمود: بسم الله الرحمن الرحیم به اسم اعظم خداوند نزدیك تر است از مردمك چشم به سفیدیش .

یا علی

47

پروردگارا آنگونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم و آنگونه بمیران که به وجد نیاید کسی از نبودنم

يکشنبه 6/11/1387 - 16:39 - 0 تشکر 84892

به نام خالق مخلوقات

با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد (ص)

محرم آمد و و قت عزا شد
احسنت 
این تایپیک 
از اون تایپیک های مبارک است، چون نام اعظم پروردگار در آن ، بارها و بارها تکرار می شود.
انشاالله
دهانمان را با این ذکر، خوش بو کنیم

 
شيخ رجبعلي خياط فرمود: 

اگر ما به قدر ترسيدن از يک عقرب از عِقاب خدا بترسيم،

همه کارهاي عالم اصلاح ميشود
 
 
 
اللهم صل علي محمد و ال محمد و عجل فرجهم 
 
يکشنبه 6/11/1387 - 17:44 - 0 تشکر 84900

سلام

setarekoocholo عزیز ، چه عجب از این طرفا!!

مگه قرار نشد برامون مطلب بذارید؟...من خیال میکردم رفتید چند روزه دارید کتاب تایپ میکنید...دست خالی اومدید؟؟؟

من منتظرماااا....فقط دوست دارم خلاصه بذاریداااا....تا قدم قدم پیش بریم

بقیه دوستان چی؟؟

یا علی

44

پروردگارا آنگونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم و آنگونه بمیران که به وجد نیاید کسی از نبودنم

سه شنبه 8/11/1387 - 16:5 - 0 تشکر 85445

 به نام خالق مخلوقات

با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد (ص)

محرم آمد و وقت عزا شد

 با عرض از معذرت به خاطر تاخیر 

راستش واقعا داشتم کتاب می خواندم 

اما در مورد " بسم الله الرحمن الرحیم " ( نبود)

خوب شد یادم انداختید 

باید 

چنین 

کتابی رو در تایپیک کتاب های مذهبی درخواست بدهم 

چند وقت پیش بود 

در سایتی مطلبی دیدم 

در مورد تفسیر " بسم الله الرحمن الرحیم "

البته 

طولانی است 

و من در چند قسمت قرارش می دهم 

***

آیه ای كه هر سوره( به جز سوره توبه) با آن آغاز می شود:

بسم الله الرحمن الرحیم
گرچه هر چه گفته اند و بگوییم و بگویند، قطره ای بیش نیست از دریای معرفت ازلی چرا كه معروف است على (علیه السلام) از سر شب تا به صبح براى ابن عباس از تفسیر بسم الله سخن مى گفت ، صبح شد در حالى كه از تفسیر با بسم الله فراتر نرفته بود.

دلیل شروع سوره های قران با " بسم الله الرحمن الرحیم":
هر كار مهمى كه بدون نام خدا شروع شود بى فرجام است.(رسول اكرم)
میان همه مردم جهان رسم است كه هر كار مهم و پر ارزشى را به نام بزرگى از بزرگان آغاز مى كنند ، و نخستین كلنگ هر مؤسسه ارزنده اى را به نام كسى كه مورد علاقه آنها است بر زمین مى زنند ، یعنى آن كار را با آن شخصیت مورد نظر از آغاز ارتباط مى دهند .

این معنا در كلام خداى تعالى نیزجریان یافته ، خداوند متعال كلام خود را به نام خود كه عزیزترین نام است آغاز كرده ،تا آنچه كه در كلامش هست نشانه او را داشته باشد، و مرتبط با نام او باشد، و نیزادبى باشد تا بندگان خود را به آن ادب ، مودب كند، و بیاموزد تا در اعمال و افعال وگفتارهایش این ادب را رعایت نموده ، آن را با نام وى آغاز نموده ، نشانه وى را به آنبزند، تا عملش خدائى شده ، صفات اعمال خدا را داشته باشد، و مقصود اصلى از آن اعمال، خدا و رضاى او باشد، و در نتیجه باطل و هالك و ناقص و ناتمام نماند، چون به نام خدائى آغاز شده كه هلاك و بطلان در او راه ندارد.
خلاصه اینكه پایدارى و بقاء عمل بسته به ارتباطى است كه با خدا دارد .
در تایید این سخن حدیثی از امام باقر (علیه السلام) نقل می كنم : سزاوار است هنگامى كه كارى را شروع مى كنیم ، چه بزرگ باشد چه كوچك ، بسم الله بگوئیم تا پر بركت و میمون باشد .
گفتن بسم الله در آغاز هر كار هم به معنى استعانت جستن به نام خدا است ، و هم شروع كردن به نام او و این دو یعنى استعانت و شروع كه مفسران بزرگ ما گاهى آن را از هم تفكیك كرده اند و هر كدام یكى از آن دو را در تقدیر گرفته اند به یك ریشه باز مى گردد ، خلاصه این دو لازم و ملزوم یكدیگرند یعنى هم با نام او شروع مى كنم و هم از ذات پاكش استمداد مى طلبم . به هر حال هنگامى كه كارها را با تكیه بر قدرت خداوند آغاز مى كنیم خداوندى كه قدرتش مافوق همه قدرتها است ، سبب مى شود كه از نظر روانى نیرو و توان بیشترى در خود احساس كنیم ، مطمئنتر باشیم ، بیشتر كوشش كنیم ، از عظمت مشكلات نهراسیم و مایوس نشویم ، و ضمنا نیت و عملمان را پاكتر و خالصتر كنیم .
و باز روى همین اصل ، تمام سوره هاى قرآن - با بسم الله آغاز مى شود تا هدف اصلى كه همان هدایت و سوق بشر به سعادت است از آغاز تا انجام با موفقیت و پیروزى و بدون شكست انجام شود .تنها سوره توبه است كه بسم الله در آغاز آن نمى بینیم چرا كه سوره توبه با اعلان جنگ به جنایتكاران مكه و پیمان شكنان آغاز شده ، و اعلام جنگ با توصیف خداوند به رحمان و رحیم سازگار نیست .

 
شيخ رجبعلي خياط فرمود: 

اگر ما به قدر ترسيدن از يک عقرب از عِقاب خدا بترسيم،

همه کارهاي عالم اصلاح ميشود
 
 
 
اللهم صل علي محمد و ال محمد و عجل فرجهم 
 
سه شنبه 8/11/1387 - 16:35 - 0 تشکر 85448

 به نام خالق مخلوقات

با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد (ص)

محرم آمد و وقت عزا شد

نقل است كه حضرت نوح (علیه السلام) در آن طوفان سخت و عجیب هنگام سوار شدن بر كشتى و حركت روى امواج كوه پیكر آب كه هر لحظه با خطرات فراوانى روبرو بود براى رسیدن به سر منزل مقصود و پیروزى بر مشكلات به یاران خود دستور مى دهد كه در هنگام حركت و در موقع توقف كشتى بسم الله بگویند ( و قال اركبوا فیها بسم الله مجراها و مرسیها ) ( سوره هود آیه 41 ) . و آنها این سفر پر مخاطره را سرانجام با موفقیت و پیروزى پشت سر گذاشتند و با سلامت و بركت از كشتى پیاده شدند چنانكه قرآن مى گوید : (قیل یا نوح اهبط بسلام منا و بركات علیك و على امم ممن معك) ( سوره هود آیه 48 ) . و نیز سلیمان در نامه اى كه به ملكه سبا مى نویسد سر آغاز آن را بسم الله قرار مى دهد ( انه من سلیمان و انه بسم الله الرحمن الرحیم ... ) (سوره نحل آیه30 ). 

 
شيخ رجبعلي خياط فرمود: 

اگر ما به قدر ترسيدن از يک عقرب از عِقاب خدا بترسيم،

همه کارهاي عالم اصلاح ميشود
 
 
 
اللهم صل علي محمد و ال محمد و عجل فرجهم 
 
سه شنبه 8/11/1387 - 16:35 - 0 تشکر 85449

 به نام خالق مخلوقات

با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد (ص)

محرم آمد و وقت عزا شد


لفظ جلاله " الله":

در لغت، لفظ جلالهالله در اصل ال الهبوده ، كه همزه دومى در اثر كثرت استعمال حذف شده ، و بصورتالله در آمده است ، و كلمهالهازمادهالهاست، كه به معناى پرستش می باشد ، وقتى مى گوینداله الرجل و یالهمعنایش این است كه فلانى عبادت و پرستش كرد.
اما در معنی، كلمه الله جامعترین نامهاى خدا است . زیرا بررسى نامهاى خدا كه در قرآن مجید و یا سایر منابع اسلامى آمده نشان مى دهد كه هر كدام از آن یك بخش خاص از صفات خدا را منعكس مى سازد ، تنها نامى كه اشاره به تمام صفات و كمالات الهى ، یا به تعبیر دیگر جامع صفات جلال و جمال است همان الله مى باشد .به همین دلیل اسماء دیگر خداوند غالبا به عنوان صفت براى كلمه الله گفته مى شود. مثلا میگوئیم الله رحمان است، رحیم است، ولى بعكس آن را نمیگوئیم،یعنى هرگز گفته نمیشود: كه رحمان این صفت را دارد كه الله است. به نمونه های بیشتری در قران توجه كنید:
غفور و رحیم كه به جنبه آمرزش خداوند اشاره مى كند ( فان الله غفور رحیم - بقره - 226 ) .
سمیع اشاره به آگاهى او از مسموعات ، و علیم اشاره به آگاهى او از همه چیز است ( فان الله سمیع علیم - بقره - 227 ) .
بصیر ، علم او را به همه دیدنیها بازگو مى كند ( و الله بصیر بما تعملون - حجرات - 18 ) .
رزاق ، به جنبه روزى دادن او به همه موجودات اشاره مى كند و ذو القوه به قدرت او ، و مبین به استوارى افعال و برنامه هاى او ( ان الله هو الرزاق ذو القوة المتین - زاریات - 58 ) .
و بالاخره خالق و بارء اشاره به آفرینش او و مصور حاكى از صورتگریش مى باشد ( هو الله الخالق البارى المصور له الاسماء الحسنى - حشر - 24 ) .
آرى تنها الله است كه جامعترین نام خدا مى باشد ، لذا ملاحظه مى كنیم در یك آیه بسیارى از این اسماء ، وصف الله قرار مى گیرند: هو الله الذى لا اله الا هو الملك القدوس السلام المؤمن المهیمن العزیز الجبار المتكبر : او است الله كه معبودى جز وى نیست ، او است حاكم مطلق ، منزه از ناپاكیها ، از هر گونه ظلم و بیدادگرى ، ایمنى بخش ، نگاهبان همه چیز ، توانا و شكست ناپذیر ، قاهر بر همه موجودات و با عظمت .
یكى از شواهد روش جامعیت این نام آنست كه ابراز ایمان و توحید تنها با جمله لا اله الا الله مى توان كرد ، و جمله لا اله الا العلیم ، الا الخالق ، الا الرازق و مانند آن به تنهائى دلیل بر توحید و اسلام نیست ، و نیز به همین جهت است كه در مذاهب دیگر هنگامى كه مى خواهند به معبود مسلمین اشاره كنند الله را ذكر مى كنند ، زیرا توصیف خداوند به الله مخصوص مسلمانان است .

 
شيخ رجبعلي خياط فرمود: 

اگر ما به قدر ترسيدن از يک عقرب از عِقاب خدا بترسيم،

همه کارهاي عالم اصلاح ميشود
 
 
 
اللهم صل علي محمد و ال محمد و عجل فرجهم 
 
سه شنبه 8/11/1387 - 16:35 - 0 تشکر 85450

 به نام خالق مخلوقات

با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد (ص)

محرم آمد و وقت عزا شد

معنی رحمن و رحیم و فرق آن دو:

مشهور در میان گروهى از مفسران این است كه صفت رحمان ، اشاره به رحمت عام خدا است كه شامل دوست و دشمن ، مؤمن و كافر و نیكوكار و بدكار مى باشد. زیرا مى دانیم باران رحمت بى حسابش همه را رسیده ، و خوان نعمت بى دریغش همه جا كشیده همه بندگان از مواهب گوناگون حیات بهره مندند ، و روزى خویش را از سفره گسترده نعمتهاى بى پایانش بر مى گیرند، این همان رحمت عام او است كه پهنه هستى را در بر گرفته و همگان در دریاى آن غوطه ورند .
ولى رحیم اشاره به رحمت خاص پروردگار است كه ویژه بندگان مطیع و صالح و فرمانبردار است ، زیرا آنها به حكم ایمان و عمل صالح ، شایستگى این را یافته اند كه از رحمت و بخشش و احسان خاصى كه آلودگان و تبهكاران از آن سهمى ندارند، بهره مند گردند .
تنها چیزى كه ممكن است اشاره به این مطلب باشد آنست كه رحمان در همه جا در قرآن به صورت مطلق آمده است كه نشانه عمومیت آنست ، در حالى كه رحیم گاهى به صورت مقید ذكر شده كه دلیل بر خصوصیت آن است مانند و كان بالمؤمنین رحیما : خداوند نسبت به مؤمنان رحیم است ( احزاب - 43 ) و گاه به صورت مطلق مانند سوره حمد .
در روایتى نیز از امام صادق (علیه السلام) مى خوانیم كه فرمود : و الله اله كل شیىء ، الرحمان بجمیع خلقه ، الرحیم بالمؤمنین خاصة : خداوند معبود همه چیز است ، نسبت به تمام مخلوقاتش رحمان ، و نسبت به خصوص مؤمنان رحیم است از سویى دیگر رحمان را صیغه مبالغه دانسته اند كه خود دلیل دیگرى بر عمومیت رحمت او است، و رحیم را صفت مشبهه كه نشانه ثبات و دوام است و این ویژه مؤمنان مى باشد .
شاهد دیگر اینكه رحمان از اسماء مختص خداوند است و در مورد غیر او به كار نمى رود ، در حالى كه رحیم صفتى است كه هم در مورد خدا و هم در مورد بندگان استعمال مى شود ، چنانكه درباره پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلّم) در قرآن مى خوانیم عزیز علیه ما عنتم حریص علیكم بالمؤمنین رؤف رحیم : ناراحتیهاى شما بر پیامبر گران است، و نسبت به هدایت شما سخت علاقمند است، و نسبت به مؤمنان مهربان و رحیم مى باشد ( توبه - 128 ) .

 
شيخ رجبعلي خياط فرمود: 

اگر ما به قدر ترسيدن از يک عقرب از عِقاب خدا بترسيم،

همه کارهاي عالم اصلاح ميشود
 
 
 
اللهم صل علي محمد و ال محمد و عجل فرجهم 
 
چهارشنبه 9/11/1387 - 14:27 - 0 تشکر 85640

سلام


پاداش معلمى كه به كودك بسم الله ، یاد دهد


و حضرت رسول صلى علیه و اله و سلم فرمود: وقتى معلم بسم الله الرحمن الرحیم را به بچه تعلیم داد خداى متعال آزادى (از آتش ‍ جهنم ) را براى بچه و پدر و مادرش و براى معلمش بنویسد.


و روایت شده كه پیامبرى از پیامبران خدا بر قبرى كه صاحبش عذاب مى شد مرور كرد سپس مدتى بعد از آنجا گذشت ، او را در عذاب ندید، اصحابش از سبب بر طرف شدن عذاب از او سئوال كردند، آن حضرت فرمود: او بچه اى را از خود به یادگار گذاشته و مادرش او را پیش معلم آورد و معلم بسم الله الرحمن الرحیم را به او تلقین كرده ، پس من حیا مى كنم مردى را عذاب كنم كه بچه اش بگوید بسم الله الرحمن الرحیم (و نام مرا به عنوان رحمانیت و رحیمیت ببرد و از رحمانیت و رحیم بودن من نیست كه كسى را عذاب كنم كه فرزندش نام مرا به این عنوان ببرد).


و از حضرت رسول (ص ) نقل است كه فرمود: كسیكه كاغذى را كه بسم الله در آن نوشته براى احترام به پروردگار از مصدقین و تصدیق كنندگان به حساب مى آید، و عذاب از پدر و مادرش تخفیف داده مى شود اگر چه مشرك باشند.


و فرمود: كسى كه در اول وضویش بسم الله بگوید جمیع بدانش طاهر شود و از این وضو تا وضوى بعدى كفاره گناهانش مى گردد، و كسى كه بسم الله نگوید بدنش (از گناهان ) پاك نشده مگر همانجا كه آب به آن رسیده است .


یا علی

پروردگارا آنگونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم و آنگونه بمیران که به وجد نیاید کسی از نبودنم

چهارشنبه 9/11/1387 - 14:29 - 0 تشکر 85642

سلام


سبب توبه بشر حافى


و اینكه بشر حافى از خوردن عرق و شراب و ساز و آواز و معصیت توبه كرد و با زهد و تقوا به آن مقامات رسید سببش این بود كه در راه قطعه (كاغذى ) را دید كه در آن نوشته شده بود بسم الله الرحمن الرحیم و زیر پاى مردم افتاده بود پس آن را برداشت و با پولهائى كه همراه داشت عطر خرید و آن كاغذ را پاك و معطر كرد و در وسط سوراخ دیوارى گذاشت پس در خواب دید كه گوینده اى به او مى گوید: اى بشر، اسم مرا پاك و پاكیزه كردى ، من هم قطعا نام تو را در دنیا و آخرت پاك و پاكیزه گردانم ، پس چون صبح شد، توبه كرد.

یا علی

پروردگارا آنگونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم و آنگونه بمیران که به وجد نیاید کسی از نبودنم

چهارشنبه 9/11/1387 - 20:33 - 0 تشکر 85752

ادامه از تفاوت  اسامی اعظم رحمن و رحیم :

ر حدیث دیگرى از امام صادق (علیه السلام) نقل شده : الرحمان اسم خاص ، بصفة عامة ، و الرحیم اسم عام بصفة خاصة : رحمان اسم خاص است اما صفت عام دارد ( نامى است مخصوص خدا ولى مفهوم رحمتش همگان را در بر مى گیرد ) ولى رحیم اسم عام است به صفت خاص ( نامى است كه بر خدا و خلق هر دو گفته مى شود اما اشاره به رحمت ویژه مؤمنان دارد ) .
با این همه گاه مى بینیم كه رحیم نیز به صورت یك وصف عام استعمال مى شود البته هیچ مانعى ندارد كه تفاوتى كه گفته شد در ریشه این دو لغت باشد ، اما استثناهائى نیز در آن راه یابد . در دعاى بسیار ارزنده و معروف امام حسین (علیه السلام) بنام دعاى عرفه مى خوانیم : یا رحمان الدنیا و الاخرة و رحیمهما : اى خدائى كه رحمان دنیا و آخرت توئى و رحیم دنیا و آخرت نیز توئى ! سخن خود را در این بحث با حدیث پر معنى و گویائى از پیامبر اكرم (صلى الله علیه وآله وسلّم) پایان مى دهیم آنجا كه فرمود : ان الله عز و جل ماة رحمة ، و انه انزل منها واحدة الى الارض فقسمها بین خلقه بها یتعاطفون و یتراحمون ، و اخر تسع و تسعین لنفسه یرحم بها عباده یوم القیامة ! : خداوند بزرگ صد باب رحمت دارد كه یكى از آن را به زمین نازل كرده است ، و در میان مخلوقاتش تقسیم نموده و تمام عاطفه و محبتى كه در میان مردم است از پرتو همان است ، ولى نود و نه قسمت را براى خود نگاه داشته و در قیامت بندگانش را مشمول آن می سازد .
این درس را نیز از بسم الله به خوبى مى توان آموخت كه اساس كار خداوند بر رحمت است و مجازات جنبه استثنائى دارد كه تا عوامل قاطعى براى آن پیدا نشود تحقق نخواهد یافت، چنانكه در دعا مى خوانیم یا من سبقت رحمته غضبه : اى خدائى كه رحمتت بر غضبت پیشى گرفته است . انسانها نیز باید در برنامه زندگى چنین باشند ، اساس و پایه كار را بر رحمت و محبت قرار دهند و توسل به خشونت را براى مواقع ضرورت بگذارند ، قرآن 114 سوره دارد ، 113 سوره با رحمت آغاز مى شود ، تنها سوره توبه كه با اعلان جنگ و خشونت آغاز مى شود و بدون بسم الله است !

 
شيخ رجبعلي خياط فرمود: 

اگر ما به قدر ترسيدن از يک عقرب از عِقاب خدا بترسيم،

همه کارهاي عالم اصلاح ميشود
 
 
 
اللهم صل علي محمد و ال محمد و عجل فرجهم 
 
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.