• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن اجتماعي > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
اجتماعي (بازدید: 18717)
جمعه 20/10/1387 - 14:17 -0 تشکر 81952
احترام به سادات

با سلام خدمت همه ی دوستان

دهه ی اول محرم مثل خیلی از شماها به روضه ی عزاداری امام حسین (ع) می رفتم . در یکی از روزها عنوان بحث احترام به سادات بود. شخصی که روی منبر بود خیلی از حسنات احترام به سادات را بیان کرد . مثلا اینکه به دیدن آنها بریم و از دست آنها طعام بخوریم . دست آنها رو ببوسیم و به چهره ی آنها به مدت طولانی نگاه کنیم و ....

از آنجا که در اطراف من ساداتی هستند که متاسفانه دارای اخلاق خوبی نیستند از جمله اینکه حجاب مناسبی ندارند . فحاشی می کنند و همیشه می گویند باید به سادات احترام بگذارید و از سادات بودن خود سوء استفاده می کنند . به همین دلیل از آن شخص که روی منبر بود پرسیدم رفتار سادات باید چطور باشد و با توجه به سید بودنشان باید چگونه با دیگران برخورد کنند ؟ اما ایشان کمی ناراحت شدند و گفتند سادات هیچ وظیفه ای در برابر دیگران ندارند و فقط باید به آنها احترام گذاشت چه آنها خوب باشند و چه بد .

حالا می خواهم نظر شمارو بدونم . آیا سادات بودن دلیل می شه که آنها هرطور می خواهند با دیگران رفتار کنند ؟

آیا اشخاصی که روی منبر می روند حق دارند حکم صادر کنند؟

ممنون از همیاری شما تبیانی ها.

خداوندا! تقدیرم را زیبا بنویس . کمک کن آنچه تو زود خواهی ، من دیر نخواهم! آنچه تو دیر خواهی من زود نخواهم! (دکتر شریعتی)

جمعه 20/10/1387 - 17:39 - 0 تشکر 81985

                                                یا لثارات الحسین (ع)
سلام بر اهل سلام :
در خصوص فرمایشات شما باید عرض کنم که ، بله طبق فرمایشات صریح خود پیامبر اکرم (ص) احترام به ائمه معصوم (ع) و ذریه ی بعد از نسل دوازده امام بارها مورد بیان قرار گرفته است . به طور مثال پیامبر اکرم (ص) در روایتی که منقول است از راویان حدیث فرمودند : به فرزندان و ذریه ی فرزندان من احترام بگذارید و آنها را مورد لطف و محبت خود قرار دهید . خوبانشان را به خاطر من مورد احترام قرار داده و بدهایشان را به خاطر من پیغمبر که حقی بر گردن شما دارم عفو کنید که در هر دو صورت در صحرای محشر کلیه ی امورتان به دست من پیغمبر خواهد بود .باید توجه داشته باشید که سادات هم یک بنده هستند از بندگان خدا ، خداوند بارها پیغمبر اسلام (ص) را در کتابش مورد پند و نصیحت قرار میدهد و به او هشدار می دهد که اگر ذره ایی خطا کنی ما رسالتت را از تو خواهیم گرفت ، حال با توجه به اینکه خداوند اینقدر نسبت به رفتار پیامبرش حساس و نکته بین است ؛ آیا می شود فرزندان پیغمبرش را به حال خویش رها کند و هر کاری که بخواهند بکنند و خداوند هم به سبب اینکه فرزند رسول خدا هستند از آنها بگذرد ؟ در حالی که اینگونه نیست و تمامی انسان ها چه سادات و چه عام در تمامی لحظات مورد آزمایش و امتحان خداوند متعال هستند و هر بنده ایی حتی از نوع سادات هم پرونده ایی دارد که در روز جزا مورد محاسبه قرار می گیرد . به طور مثال خداوند به نوح پیغمبر (ع) فرمود که ای نوح به فرزند طغیانگر و کافر خود بگو که اگر به من ایمان بیاورد و با تو همراه شود از عذاب من ایمن خواهد بود و در غیر اینصورت در هیچ کجا نتواند که از عذاب عظیم من در امان باشد .
ولی باز هم با تمام این تفاسیر می توان از گفته ی خود خداوند که در مورد زنان پیغمبر خطاب می شود به این نکته پی برد که، هر چند اهل بیت و نزدیکان پیامبر هم که بد باشند باز دیگران حق بی احترامی به آنها را ندارند .
اما در مورد مشکلی که از بابت منبر اون عالم برای شما پیش آمده باید بیان کنم ، دین اسلام دین احترام و ادب و گذشت است ؛ چه ایرادی داره که ما به همه احترام بذاریم و دیگران از اخلاق و رفتار ما در امان باشند ؟ ما بنا بر سفارشات اکید پیامبرمون که رحمةاللعامین است باید به تمامی انسان ها با هر نژاد و قومیتی که هستند احترام بگذاریم...
زیر سایه ی رحمت حق
یا علی مدد

شنبه 21/10/1387 - 18:58 - 0 تشکر 82133

با سلام خدمت شما دوست عزیز .

از اینکه مرا مورد لطف خود قرار داده و به بحث من پاسخ دادید ، بی نهایت سپاسگزارم . من هم با شما موافقم . همه ی بندگان خدا باید با هم احترام بگذارند . منظور من هم از طرح این مبحث این بود که هر فردی قبل از اینکه از دیگران توقع احترام به خودش را داشته باشد باید خودش برای خودش ارزش و احترام قائل باشد و این موضوع برای سادات اهمیت بیشتری دارد . وقتی من نوعی در میان سادات شخصی را می بینم که با کمال بی ادبی با دیگران برخورد می کند و تنها به خاطر اینکه سید است از دیگران توقع دارد به او احترام بگذارند آیا دیدگاه من در مورد او تغییر نمی کند .

مگر نه اینکه خدا فرموده هر که با تقواتر است نزد من گرامی تر است ؟ مگر نه اینکه هر که تواضع و فرو تنی اش بیشتر باشد نزد خداوند دارای جایگاه والاتری است . پس چرا بعضی از سادات محترم تنها با عنوان سید بودن از دیگران توقع احترام دارند و با ذکر این نکته که ما سیدیم و باید در برابر ما متواضع باشید از این موقعیت باارزش خود سوء استفاده می کنند ؟

خداوندا! تقدیرم را زیبا بنویس . کمک کن آنچه تو زود خواهی ، من دیر نخواهم! آنچه تو دیر خواهی من زود نخواهم! (دکتر شریعتی)

يکشنبه 22/10/1387 - 8:42 - 0 تشکر 82212

بسم الله الرحمن الرحیم

احترامی كه به سید باید گذاشت چگونه است و به چه ترتیبی است؟

با توجه به معیار تقوی برای برتری در اسلام فلسفه سیادت و احترام شیعیان به سادات چیست ؟

بحث سیادت به جد دوم پیامبر اكرم (ص ) بر می گردد, چنانچه مرحوم علامه مجلسی , (حیاه القلوب, علامه مجلسی, انتشارات سرور؛ ج 2, قم: 1378 ه".ش ). و دیگر بزرگان بیان فرموده اند جد اعلای پیامبر اسلام, حضرت ابراهیم خلیل الرحمن می باشد یعنی از حضرت اسماعیل شروع و یكی بعد از دیگری تا عبد مناف می رسد كه او دو فرزند پسر داشت به نامهای عبد شمس و هاشم و فرزند هاشم عبدالمطلب و فرزند او عبدالله , پدر پیامبر گرامی می باشد, از هاشم فرزندی همچون (عبدالمطلب پاكدامن ) به وجود آمد.

فرزندان او به بنی هاشم معروف هستند؛ و احترام و اكرام سادات از بنی هاشم مطابق آیات و روایات معتبر اسلامی بر هر مسلمانی واجب می باشد. - با بررسی آیات قرآن تمامی پیامبران كه در زمینه اجر و مزد رسالت و زحمات در این راه را سخن گفته اند این تعبیر را دارند كه ما از هیچ كس اجر و مزدی نمی طلبیم بلكه اجر ما تنها بر خداوند بزرگ است «, (سوره ی شعرائ, آیات : 109, 127, 145, 164 و 180 - سوره هود آیات 29 و 51 و سوره دیگر قرآن ), ولی درباره ی پیامبر اكرم(ص) سه تعبیر در قرآن آمده است

1. بگو ای رسول ما, هیچ اجری از شما نمی طلبیم بلكه اجر و مزد رسالت من بر خداست (سوره سباء, آیه 47).

2. از شما مردم اجری نمی طلبم مگر كسی كه بخواهد راهی به سوی پروردگارش بیابد (فرقان , آیه 57).

3. بگو: از شما اجری نمی طلبیم مگر رعایت و محبت كردن شما نسبت به خویشان و اقربایم را. كه پیامبر اكرم(ص)

بدستور خود خداوند اجر و مزد رسالتش را دوستی و احترام و محبت به خویشان و ذریه اش قرار داده است .

البته جمع این 3 آیه كه در یكی مزد نطلبیده و در آیه ای دیگر طلبیده , چنین است كه اگر پیامبر(ص) محبت ذریه اش را خواسته, سود اصلی اش به خود مسلمانان بر می گردد زیرا محبت و احترام عامل مؤثری است برای پیروی كردن , همانگونه كه در سوره ی آل عمران , آیه 31, آمده است: ‹‹قل ان كنتم تحبون الله فاتبعونی یحببكم الله ...; اگر شما به خدا محبت دارید پس باید مرا اطاعت كنید كه خدا شما را دوست می دارد...››.

پیامبر اطاعت خود را از مردم می طلبد می فرماید چرا كه من مبلغ فرمان او هستم , یعنی اگر ما مسلمانان به محبت سادات امر شده ایم این دستوری است از جانب خداوند و با محبت , به خدا نزدیك تر شده ایم و سودش به جیب خودمان رفته است و اصولا" پیوند محبت با كسی , انسان را به سوی محبوب و خواسته های او می كشاند و هر چه رشته ی محبت قوی تر باشد این جاذبه قوی تر است , مخصوصا" محبتی كه انگیزه ی آن كمال محبوب است , احساس این كمال سبب می شود كه انسان سعی كند خود را به آن مبدئ كمال و اجرای خواسته های او نزدیك تر گرداند

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

يکشنبه 22/10/1387 - 8:44 - 0 تشکر 82213

بسم الله الرحمن الرحیم

چنانچه پیامبر اكرم(ص) در روایتی می فرماید: خوبان سادات را بخاطر خدا احترام كنید زیرا هر انسان خوبی باید مورد احترام قرار گیرد و سادات بد را بخاطر من یعنی منسوب به پیامبر هستند بخاطر پیامبر اكرم احترام كنید, (برای توضیح بیشتر به تفسیر نمونه , ج 2, ذیل آیه 31 سوره آل عمران و یا تفسیر در المنثور سیوطی , ج 6, ص 7 مراجعه كنید).

و این اظهار محبتها یك شعار الهی است كه بگوییم ما مسلمانان برای خدمات پیغمبر و جبران ذره ای از زحماتش به او ارج نهاده و با این احترام همیشه به یاد او هستیم , و اگر سیدی بد بود كار بدش را دوست نمی داریم ولی خودشان را بخاطر انتسابشان به پیغمبر اكرم(ص) دوست می داریم .

بر این امر دلیل فطری نیز دلالت دارد, كسی نقل می كند: دوستی داشتم كه در كودكی پدر و مادرش را از دست داد از ده به شهر آمد و یك تاجر او را تحت حمایت و تكفل خود قرار داد تا بزرگ شد و از خانواده ای برای او دختری را خواستگاری كرد و زندگی خوبی برایش مهیا كرد, از قضا تاجر مرد و ارثی كه به فرزندش رسیده بود در اثر بی كفایتی او, ضایع شد و فرزندش به گدایی افتاد, روزی در خیابان می رفتم آن پسر برای گدایی پیش من آمد او را به خانه بردم ماجرا را به خانواده گفتم ایشان گفتند, ما زندگیمان را مدیون پدر او هستیم و هر چند او خود باعث این فلاكت شده اما بخاطر پدرش باید مورد رسیدگی قرار گیرد, فطرت هر انسان سلیم النفسی (عاقل و فهمیده ای) می گوید كسی كه به تو كمك كرده و از گمراهی و جهالت به نور هدایت آشنا كرده است او را و نزدیكان و فرزندانش را و لو به خاطر او, دوست بدار و احترام نما, قضیه خویشان پیامبر هم چنین است هم او كه ما را به نور قرآن و هدایت و كمال دلالت نمود, خدایش امر كرد كه به مسلمانان بگو اجر رسالتم را محبت با خویشانم قرار دادم.

البته اگر كسی كه منسوب به پیامبر(ص) است بد باشد به خود و جدش ظلم می كند ولی ما برخوردمان با او چنین باشد كه او را به اشتباهش راهنمایی كنیم ولی از جهت نسبش او را احترام نماییم نه از جهت عملش.

پیامبر(ص) فرموده: سیدی نباید خیال كند به صرف اینكه فرزند پیامبر است برای او كافی است و علت تامه ی قبولی اعمالش باشد بلكه این امتیاز باید او را بیشتر به انجام دستورات جدش وادار نماید; و ما مسلمانان به سبب امر الهی و فرمایشات معصومین , سادات را محبت كرده و احترام می گذاریم آن هم به دو شق و دو جهت :

1. اگر از مؤمنین هستند: الف. مؤمن محترم است به دستور قرآن و روایات

ب . از ذریه است و قابل احترام.

2. اگر از مؤمنین نیست و بد كرده , فقط به جهت منسوبیت او به پیامبر نه از جهت عمل و كردارش ‹‹ثم جعلت اجر محمد صلواتك علیه و آله مودتهم فی كتابك فقلت قل لا اسئلكم علیه اجرا" الا الموده فی القربی››؛ (دعای ندبه مفاتیح الجنان ).

پس با توجه به آیات و روایات ما سادات را احترام می كنیم و اگر از ایشان كسی به خطاكاری و بیراهه رفته ضمن كراهت داشتن عملش او را متذكر شده و نهی از منكر می نماییم و در عین حال طوری برخورد نمی كنیم كه جسارت به نسبش باشد و فقط به سبب فرمایش معصومین (ع ) به او احترام و اكرام می نماییم .

برای استفاده و توضیح بیشتر به این كتابها مراجعه فرمائید: تفسیر المیزان (علامه طباطبایی ), 9, آیه 41, انفال تفسیر نمونه , ج 2, آیه 31 آل عمران كتاب فضایل السادات سید محمد اشرف فرزند مرحوم محقق داماد, انتشارات شركه المعارف و الاثار 1339 ه".ش قم .

درباره چگونگی احترام نیز با توجه به موارد باید تصمیم گرفت. به طوری كه شأن آنان در جامعه حفظ شود و از حالت نیازمندی و حقارت به دور باشند.

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

يکشنبه 22/10/1387 - 8:45 - 0 تشکر 82214

بسم الله الرحمن الرحیم

آیا از سادات دشمن علی وکافر وجود دارد؟وآیا آنها به جهنم میروند؟

انسان‌ها باید سیر کمال را با اختیار و انتخاب طی‌ّ کنند و دراین موضوع‌، تفاوتی میان انسان‌ها نیست‌; ازاین رو، سادات هم باید با اختیار مسیر حق را برگزینند و انتساب آنان به پیامبر و امامان‌: دلیل نمی‌شود که همیشه در راه مستقیم باشند یا اگر مرتکب گناه شدند، عذاب نشوند.

خداوند در مورد فرزند نوح ـ که دعوت پدرش را اجابت نکرد و به او ایمان نیاورد ـ می‌فرماید: "قَال‌َ یَـَنُوح‌ُ إِنَّه‌ُو لَیْس‌َ مِن‌ْ أَهْلِکَ إِنَّه‌ُو عَمَل‌ٌ غَیْرُ صَـَـلِح‌ٍ...;(هود،46) فرمود: ای نوح‌، او در حقیقت از کسان تو نیست‌، او ]دارای‌[ کرداری ناشایسته است‌..."

و در مورد زنان پیامبر اسلام‌می‌فرماید: "یَـَنِسَآءَ النَّبِی‌ِّ مَن یَأْت‌ِ مِنکُن‌َّ بِفَـَحِشَة‌ٍ مُّبَیِّنَة‌ٍ یُضَـَعَف‌ْ لَهَا الْعَذَاب‌ُ ضِعْفَیْن‌ِ وَکَان‌َ ذَ َلِکَ عَلَی اللَّه‌ِ یَسِیرًا ;(احزاب‌،30) ای همسران پیامبر، هر کس از شما مبادرت به کار زشت آشکاری کند، عذابش دو چندان خواهد بود، و این بر خدا همواره آسان است‌."

به سادات فاسق و گناهکار به خاطر نسبتی که با پیامبر دارند باید احترام گذاشت ولی از اعمال زشت آن‌ها بیزاری جست‌، توضیح مطلب فوق این است که‌: نسبت نوعی پیوند است و اشیأ و اشخاص با نسبتها به یکدیگر پیوند می‌خورند و نوعی ارتباط و پیوستگی بین آنان ایجاد می‌شود بطوریکه برخی از احکام از یکی به دیگری سرایت می‌کند.

وقتی پرده‌ای‌، پردة خانه خدا می‌شود و با آن خانه نسبت پیدا می‌کند حکم "احترام به خانه‌" به پرده نیز سرایت می‌کند و جسارت به پرده جسارت به خانه محسوب می‌شود. زمینی که مسجد می‌شود و به خدا نسبت پیدا می‌کند، محترم می‌شود و بایستی شئون آن رعایت شود.

هر شعار و علامتی که منسوب به خدا شود احترام پیدا می‌کند، تا این نسبت باقی است این پیوند باقی است هر که به آن‌ها احترام بگذارد به خدا احترام گذاشته است و هر کس احترام نگذارد به خدا احترام نگذاشته است لذا می‌فرماید: "وَ مَن یُعَظِّم‌ْ شَعَـََّئِرَ اللَّه‌ِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَی الْقُلُوب ; (حج‌، 32)
و هر کس شعائر الهی را بزرگ دارد، این کار نشانة تقوای دلهاست‌."

پیامبر9 رسول خداست و از احترام ویژه‌ای برخوردار است و سادات هم از این جهت که با رسول خدا نسبت دارند و احترام ایشان احترام رسول خدا محسوب می‌شود، محترمند و هم از این جهت که یادآور رسول خدا هستند مردم به آنان احترام می‌گذارند و در این جهت فرقی بین سادات از جهت گناهکار بودن یا نبودن نیست‌.

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

يکشنبه 22/10/1387 - 8:46 - 0 تشکر 82215

بسم الله الرحمن الرحیم

در بحارالانوار آمده است که‌: حسین‌بن حسن (یکی از نوادگان امام‌صادق‌) در قم بوده و شراب می‌نوشید، آنهم علنی‌، روزی برای حاجتی به منزل احمدبن اسحق اشعری ـ وکیل اوقاف قم ـ رفت‌. ولی احمد او را به منزل راه نداد. لذا این سید (حسین‌بن حسن‌) با حالت غم و اندوه به خانه‌اش برگشت‌.

بعد از این ماجرا احمد به قصد حج حرکت نمود. زمانی که به سامرا رسید از امام عسکری‌اجازة شرفیابی به حضور ایشان را خواست‌. امّا حضرت اجازه ندادند. احمد به سختی گریست و التماس کرد. حضرت اجازه فرمودند. چون به خدمت آن حضرت رسید، گفت‌: یابن رسول‌اللّه علت اجازه ندادن شما چه بود، در حالی که من از شیعیان و دوستداران شما هستم‌؟ فرمود: به جهت اینکه تو پسر عموی ما را از در منزل خود برگردانیدی‌. احمد در حالی که گریه می‌کرد قسم یاد کرد که فقط به جهت آن بود که حسین از شرابخوری دست بر دارد، حضرت فرمود: راست می‌گویی ولی چاره‌ای نیست از احترام و اکرام ایشان در هر حالی و آنکه حقیر نشماری ایشان را و اهانت نکنی به آنان که اگر چنین کنی از خاسرین خواهی بود و اینها همه به جهت نسبتی است که با ما دارند، چون احمد به قم بازگشت و کمر به اکرام حسین بست‌، حسین تعجب کرد و از علت این همه احترام نسبت به او سؤال کرد. احمد آنچه بین او و امام‌گذشته بود را بیان کرد و حسین با شنیدن آن از کردارش پشیمان شد و توبه کرد و عاقبت در حالی که در زمرة اتقیأ پرهیزگار و صالحین‌ِ اهل عبادت بود از دنیا رفت و در نزدیکی حرم حضرت فاطمه معصومه‌مدفون گردید.( منتهی الآمال‌، شیخ‌عباس قمی‌، ج 2، ص 1020 ـ 1021، نشر مطبوعاتی حسینی‌. )

با توجه به آن‌چه گذشت روشن می‌شود به سادات به خاطر احترام به رسول‌خدا9 نباید بی‌احترامی کرد البته در عین حال اگر گناهی کنند که موجب حدود شرعی باشد، حدود شرعی درباره آن‌ها اجرا می‌شود. نکته دیگر این است که گناه از همه کس ناپسند است ولی از سادات ناپسندتر است و عقوبت آن‌ها در آخرت بیشتر است‌.

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

يکشنبه 22/10/1387 - 8:47 - 0 تشکر 82216

بسم الله الرحمن الرحیم

خاطرات حاج آقا4 (الگوی رفتاری یک عاشق)

نویسنده: حاج اقا داودی

یکی از خصوصیات عجیب اقای سییویه (ره) ادب بسیار زیاد ایشان نسبت به همه علی الخصوص سادات بود

یعنی مثلا اگر در اتاقی نشسته بود و ۳۰ نفر با فاصله چند ثانیه وارد آن اتاق می شدند جلو هر کدام از انها حتما به احترام بلند می شد حالا اگر این شخص تازه وارد یک بچه کوچک هم بود باز ایشان به احترام این بچه بلند می شد.

دو م اینکه دست سادات را حتما می بوسید لذا نقل می کنندزمانی که خدمت اقا امام زمان رسیدند براساس عادتشان که احترام زیاد به سادات بود دست اقا را بوسیدند.

به استاد خیلی احترام می گذاشت یادم می یاد روزی در اصفهان منبر رفته بودند مسجد بزرگی بود و کل مسجد را جمعیت گرفته بود تا اینکه در اوج صحبتهای ایت الله سیبویه یک نوجوانی وارد مسجد شد اقای سیبویه ناگهان صحبت خود را قطع کردند از منبر پایین امدند و به طرف آن نوجوان رفتند و دستش را بوسیدند و باز به بالای منبر برگشتند همه جمعیت تعجب زده شدند که اقا فرمودند: احترام به استاد خیلی لازم است و من چون استادم در قید حیات نبود دست این نوجوان که نوه ی استادم است را بوسیدم!!!

جالب اینمه ایشان ادب را از مقتدایشان ابوالفضل عباس(ع) اموخته بودند به علت اینکه اقای سییویه چندین سال امام جماعت بارگاه حضرت عباس (ع) بودند

خوشا انان که راه راست را یافتند!

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

يکشنبه 22/10/1387 - 8:48 - 0 تشکر 82217

بسم الله الرحمن الرحیم

احترام انتساب به حضرت زهرا

اگر چه اكثر فرزندان حضرت فاطمه علیهاالسلام طبق قانون وراثت، انسانهاى شریف و بزرگوار و خدمتگزارند و در میدان علم و عمل به كمالات عالى نائل مىگردند و تاریخ پرافتخار شیعه نشان مىدهد كه این عزیزان پرچم زعامت و رهبرى و مرجعیت را در اعصارى در اختیار داشته و دارند، ولى در برابر آنان ساداتى كه در اثر تأثر از محیط و دوستان و همنشینان نامناسب ره به بیراه رفته و نام و قداست فرزندى فاطمه علیهاالسلام را در اذهان عمومى مخدوش ساختهاند كم نیستند.

در اینجا این سؤال پیش مىآید كه: آیا آن دسته سادات و فرزندان فاطمه كه مسیر انحراف و فساد و بدمستى را بر مسیر اجداد طاهرینشان بگمارند، در این صورت آنان نیز كیفر و آتش جهنم نخواهند دید؟!

اگر جواب مثبت باشد و چنین تفكر غلط بر جامعه حاكم گردد كه اینگونه افراد منحرف با سادات پاكسرشت و پرهیزگار در پیشگاه خدا تفاوتى ندارند، عدل الهى و صراحت صدها آیهى قرآنى و احادیث اهلبیت علیهمالسلام را نادیده گرفتهایم، زیرا قرآن و سنّت و سیره، همگى حاكى از تقدّم پرهیزگاران و پاداش اهل عمل و كیفر و عذاب منحرفان است و سید و غیر سید و عرب و عجم و... تفاوتى ندارند.

قرآن مجید هركسى را با عملش مىسنجد، (لنا اعمالنا و لكم اعمالكم) و هر شخصى را در گرو اعمالشان مىشناسد. (كل امرء بما كسب رهین. كل نفس بما كسبت رهینة). و به زن و مرد و صاحب هر نژادى پاداش یكسان عطا مىكند. (من عمل صالحا من ذكر او انثى...) و متخلفان را عادلانه به كیفر مىرساند و هیچ تبعیض و روابط موهوم در میان نخواهد بود. (من یعمل سوءاً یجزبه و لایجد له من دون الله ولیّا و لانصیرا) و فقط اصل اساسى در پیشگاه خدا بر مبناى تقوا استوار است. (ان اكرمكم عنداللَّه اتقیكم) و هیچگونه قوم و خویشى با پیامبران بدون عمل صالح كارساز نخواهد بود و در این رابطه، پسر پیامبر الواالعزم از صف بندگان الهى رانده مىشود و ارتباط او با پدرش منفصل مىگردد (یا نوح انه لیس من اهلك، انّه عمل غیر صالح) و عموى پیامبر خدا مورد نفرین و لعنت پروردگار عالم قرار مىگیرد. (تبت یدا ابىلهب و تبّ...)

آرى هرچه انسان به پیامبر صلى اللَّه علیه و آله و فاطمه علیهاالسلام و شخصیتهاى الهى نزدیكتر باشد، به همان نسبت تكلیف و مسئولیتش سنگینتر خواهد بود و بر همین اساس پروردگار عالم بر زنان پیامبر هشدار داده و مىفرماید: اگر شما خلافى را مرتكب شوید، دو كیفر خواهید دید، یكى در سزاى اعمال، دیگرى به جهت اینكه دامن رسول خدا را لكهدار كردهاید. (یا نساء النبى من یأت منكنّ بفاحشة مبیّنة یضاعف لها العذاب ضعفین...)

یادآورى این نكته ضرورى است، كه آیات قرآن مجید در هر مورد نازل شود و شأن نزول آن هرچه باشد، در تكلیف و دستورات آن، همگان یكسانند. بنابراین از این آیات نتیجه مىگیریم كه سادات و فرزندان صالح حضرت فاطمه بسیار گرامى بوده، ولى آن دسته افرادى كه از نسبت و نسب خود سوءاستفاده كنند، مثل سایر مردم در پیشگاه خدا كیفر خواهند دید.

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

يکشنبه 22/10/1387 - 8:49 - 0 تشکر 82218

بسم الله الرحمن الرحیم

هشدار پیامبر صلى اللَّه علیه و آله به بنىهاشم در كوه صفا

از امام صادق و امام باقر علیهماالسلام در دو حدیث جداگانه آمده است:

لما فتح رسولاللَّه صلى اللَّه علیه و آله مكه قام على الصفا فقال: یا بنىهاشم! یا بنى عبدالمطلب! انى رسولاللَّه الیكم، و انى شفیق علیكم و ان لى عملى و لى رجل منكم عمله، لاتقولوا: ان محمداً منا و سندخل مدخله، فلا واللَّه ما اولیائى منكم و لامن غیركم الا الممتقون. الا فلا اعرفكم تأتونى یوم القیامة تحملون الدنیا على رقابكم و یأتى الناس، یحملون الآخرة، الا و انى قد اعذرت الیكم فیما بینى و بینكم، و ان لى عملى و لكم عملكم.

رسول خدا پس از تسلط بر شهر مكه خویشاوندان خویش را از بنىهاشم و بنىعبدالمطلب در كوه صفا جمع كرد و خطاب به آنان فرمود: من پیامبر خدا هستم در میان شما و به شما دلسوزم و از روى دلسوزى مىگویم كه عمل من براى خودم و عمل شما براى خودتان خواهد بود.

چنین تصور (غلط) نكنید كه بگویید: محمد از ما است و ما هم با او خواهیم بود. سوگند به خدا من از شما جز پرهیزگاران را نمىگزینم، و چنانچه در فرداى قیامت شماها با گناه و دیگران با عمل صالح بیایند، اصلاً شماها را نخواهم شناخت. بدانید كه من با این سخنان اتمام حجت نموده و گفتنیها را گفتم. من در گرو اعمالم و شما نیز در گرو اعمالتان خواهید بود.

چنانچه توجه مىفرمایید این حدیث، تمام خیالهاى خام برخى تصورات غلط را مردود مىشناسد و سادات و بنىهاشم و بنىعبدالمطلب را در صورتى كه عمل صالح نداشته باشند، نفى مىكند و ارتباط و پیوند قرابتى را منفصل مىداند.

در این رابطه حضرت امام سجاد علیهالسلام مىفرمایند: راى نیكوكاران بنىهاشم دو پاداش و گناهكارانشان نیز دو كیفر و عذاب خواهند نمود. (لمحسننا كفلان من الاجر و لمسیئنا ضعفان من العذاب)

و در دو حدیث جداگانه از امام صادق و امام رضا علیهاالسلام سؤال نمودند: اینكه پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله فرمودهاند: «آتش بر فرزندان فاطمه علیهاالسلام حرام است» چگونه است؟

حضرات در جواب فرمودند: مراد از این حدیث فرزندان بلاواسطه فاطمهاند و آنان حسن و حسن و زینب و امكلثوم علیهمالسلام مىباشند. (نعم عنى بذلك الحسن والحسین و زینب و امكلثوم. المعتقون من النّار هم ولد بطنها...)

غیر از فرزندان بلاواسطه فاطمه، كه آن هم فرزندان بىنظیر و پرهیزگارترین افرادند، بقیه سادات با دیگران تفاوتى ندارند و هركس به سزاى اعمالش خواهد رسید.

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

يکشنبه 22/10/1387 - 8:49 - 0 تشکر 82219

بسم الله الرحمن الرحیم

تفكّرات موهوم زیدالنّار

در زمان ولایتعهدى حضرت امام رضا علیهالسلام، برادرش زید در مدینه بر ضدّ خلیفهى عباسى (مأمون) قیام كرده و عدهاى را كشته و خانههایى را به آتش كشیده و جمعى را به اسارت گرفت و به زیدالنّار موسوم شد. مأمون سپاهى را به آن شهر اعزام نموده و سرانجام زید را شكست داده و دستگیر نمودند.

محاكمه زید به امام رضا واگذار شد، حضرت او را شدیداً توبیخ كرده و فرمود: اى زید! حدیث معروف پیامبر خدا كه «فرزندان فاطمه علیهاالسلام در آتش نمىسوزند» تو را فریب ندهد، این حدیث مخصوص حسن و حسین علیهمالسلام و فرزندان بلاواسطه فاطمه علیهاالسلام است اگر بنا باشد كه موسى بن جعفر علیهالسلام با عمل صالح به بهشت رود و تو با گناه، نتیجهاش این است كه فضیلت تو از پدر معصومت بیشتر باشد. این را بدان كه تو آن وقت از ما اهلبیت هستى كه مطیع خدا باشى و چنانچه چنین نباشى از ما نیستى.

چنانچه در این حدیث آمده است، زید به نسبت خود افتخار مىكرد (یقول نحن نحن و یفتخر علیهم) و چنین تصور مىنمود كه او با داشتن خلاف باز هم اهل بهشت است، و امام رضا این توهم غلط را محكوم نموده و صریحاً فرمود: با این ویژگى اهل بهشت نیستى، حتّى پیوند ارتباطى زید را به اطاعت خدا و عمل صالح مشروط كرد. بنابراین آن گروه افرادى كه خود را به فاطمه علیهاالسلام نسبت مىدهند و در عمل، خلاف آن حركت مىكنند، بدون تردید مثل سایر مردم كیفر و عذاب متناسب خواهند دید.

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.