در سال 2009، كدام وب سایت فروش آنلاین روزهای پرباری را خواهد داشت و كدام خرده فروش اینترنتی باید شرایط متفاوتی را تجربه كند؟ برای رسیدن به این پاسخ، همهپرسی جدیدی با موضوع رضایت مشتریان از وب سایتها در روزهای پرفروش تعطیلات انجام شده است.
براساس گزارش منتشر شده كه با بررسی 40 وب سایت فروش آنلاین صورت گرفته است، دو وب سایت آمازون و Netflix محبوبترین وب سایتهایی بودند كه كاربران بیشترین رضایت را از آنها ابراز كردهاند.
این بررسی نشان داده است كه به احتمال بسیار زیاد، 73 درصد از مشتریان راضی، خرید خود را به صورت آنلاین انجام میدهند و 38 درصد خرید خود را در بیرون از اینترنت انجام خواهند داد. 75 درصد از این افراد از خرید آنلاین تعریف كردهاند و هیچ یك مشتری ناراضی نبودهاند.
در هنگام ركود اقتصادی، افزایش رضایت مشتریان و تلاش برای جلب خرسندی آنان میتواند كاربران را به مشتریان وفادار تبدیل كند و ارزش آن درست مانند ذخیرهی پول در حساب بانكی است. اما به باور كارشناسان بسیاری از خردهفروشان آنلاین این حقیقت با ارزش را فراموش كردهاند.
در میان 40 وب سایت خرده فروشی آنلاین، تنها دو وب سایت موفق به كسب نمرهی بالای 80 شدهاند و یك چهارم از وب سایتها، نمرههایی در حدود 70 به دست آوردهاند. برخی از وب سایتها نیز نسبت به سال پیش، مشتریان كمتری داشته و رضایت كاربران از آنها كاهش یافته است. چنین وضعیتی در شرایط اقتصادی كنونی، چندان مطلوب نیست.
در میان وب سایتهای مورد مطالعه، دو وب سایت آمازون و Netflix از 100 امتیاز، 84 امتیاز به دست آوردهاند. شاید به این دلیل است كه آمازون چند روز پیش، روزهای تعطیلات كریسمس را بهترین روزهای فروش آمازون اعلام كرده است.
در بررسی یادشده، همچنین به این موضوع اشاره شده است كه قیمت كالاها یكی از عوامل اصلی جلب رضایت مشتریان به بسیاری از وب سایتها بوده است.
مشتریان در فصل خرید، منتظر تخفیفهای ویژه بودهاند و قیمت عامل بسیار مهمی برای كسب رضایت آنان بوده است، اما با این حال تنها قیمت نمیتواند عامل خرسندی كاربران باشد و وب سایتها نمیتوانند تنها با این شیوه كاربران خود را به مشتریان وفادار تبدیل كنند.
منبع:AFC