• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 5039)
چهارشنبه 20/9/1387 - 20:16 -0 تشکر 76595
آیا پیامبر (ص) به معراج رفت؟!

به نام خدایی که همین نزدیکی هاست

سلام

دوستان شما میتونین به این سوال پاسخ بدین؟

یکی از عقاید مهم مسلمانان به معراج رفتن پیغمبرشان است که از دیدگاه عقلی امری محال به حساب می آید چرا که چند اشکال عمده دارد که باهم مرور می کنیم:

اشکال اول: برای اقدام به سفر فضایی و فرار از جاذبه زمین به سرعتی معادل چهل هزار کیلومتر در ساعت نیاز است.

اشکال دوم: در خارج از جو زمین هوایی وجود ندارد و انسان در آنجا نمیتواند زنده بماند.

اشکال سوم: در خارج از جو زمین اشعه های خطرناک بمانند اشعه های کیهانی و اشعه ماوراء بنفش و اشعه ایکس و گاما وجود دارد که در خارج از جو زمین بر ارگانسیم بدن تاثیر گزاشته بطوری که کشنده و مرگبار است.

با اشکلاتی که مطرح شد میتوان دریافت که این عقیده مسلمانان نیز حرافی ای بیش نیست.

این سوالات رو سایت های ضد اسلامی مطرح میکنن برای تخریب اسلام شما میتونین پاسخشون رو بدین؟

كار ما نیست شناسائی "راز" گل سرخ
كار ما شاید این است
كه در "افسون" گل سرخ شناور باشیم...
يکشنبه 13/11/1387 - 11:40 - 0 تشکر 86620

بســــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــم الله

««فقط میتونم بگم الهم عجل لولیک الفرج ،که ایشون خودشون بیان و اسلام واقعی رو نشون همه بدن و مردم رو از این گمراهی آشکار نجات بدن »»

مطلب بالا که جناب mahdieh13  زحمت درجشون را بر عهده داشتند مرا به یا مطلبی آورد که بازگویی آن خالی از لطف نیست.

در بحث توحید ذاتی که در حکمت مطرح می شود از دیرباز شبهه ای مطرح بود به نام شبهه ابن کمونه .

شهرت و دشواری این شبهه به قدری زیاد بود که همگی علمای تا آن روزگار از پاسخگویی به آن عاجز مانده بودند.

کار به آنجایی رسید که جمهور علما اتفاق کردند که این شبهه غیر قابل پاسخ بوسیله عقل بشری می باشد.

ایشان ادعا نمودند که اگر حضرت حجت (عج) ظهور یابند تنها نشانه و معجزه ای که برای اثبات مدعای خویش علما از آن حضرت می طلبند حل این شبهه می باشد.

اما طولی نکشید که یگانه حکیم الهی دوران ملاصدرا(ره) به راحتی از عهده پاسخگویی به این شبهه برآمد.

پاسخ ایشان به قدری ساده و راحت بود که بسیاری از علمای هم عصرش که از حل آن ناتوان گشتند از حیرت انگشت به دهان ماندند

معما چون حل شود آسان شود

همگی در آن دوران دیدند که اگر آن نعمت خدادادی (عقل) که خداوند در تمامی بشر قرار داده است را به کار بندد دیگر برای کارهای کوچک نباید حضرت را به زحمت بیندازند و مشکلاتشان هم به راحتی حل می شود.

در روایات صحیحه آمده است که در هنگام ظهور حضرت قائم(عج) با عنایت آن حضرت عقول بشری کامل می شود و حتی آن حضرت هم نمی تواند با وجود کم خردان کارها را سامان ببخشد.

منظور این است که خداوند برای حل مسائل عقیدتی به ما عقل داده عقلی که در روایات از آن به نبی باطنی تعبیر شده است و ائمه علیهم السلام در این را حکم راهنما را دارند، پس ناگذیر باید برای ارتقاء و کمال خویشتن از این موهبت الهی تمام بهره را بگیریم و اهمال و کم کاری خود را به زمان ظهور حضرتش موکول نگردانیم و آن را بهانه ای برای تکاسل و تنبلی قرار ندهیم.

سه شنبه 15/11/1387 - 22:28 - 0 تشکر 87372

بســــــــــــــــــــــــــــم الله

در مورد معراج پیامبر (ص) نکته این بود که معراج جسمانی بود یا روحانی ؟

عده ای آنرا در جسم و عده ای در روح منحصر کرده اند و برخی هم قائل به هر دوی آنها شده اند.

قول حق آن است که مقاطعی از معراج شخص نبی روحانی بوده است و امکان اینکه جسم مادی در آن مقطع حضور داشته باشد منتفی است.

در دعای ندبه به این امر اشاره شده است که معراج روحانی بوده و نه آنگونه که برخی پنداشتند جسم مادی .

در فرازی از این دعا می خوانیم : و سخرت له البراق و عرجت بروحه

 در معراج سخن از قرب الهی است ، آنهم خدایی که جهت و مکان ندارد  فلذا در دعا گفته نشد و عرجت بجسمه.

معراج نزدیک شدن انسان به حضرت حق است و این کار با نماز خواندن هم رخ می دهد .

در احادیث آمده است که الصلاة معراج مؤمن .

سوال اینجاست که آیا در نماز جسم ما به جایی می رود ؟؟؟

همه می دانیم که در وقت نماز بدن ما در محراب یا بر روی سجاده قرار دارد و تا آخر هم از مکانی به مکان دیگر منتقل نمی شود.

برای رفع شک و شبهه کافیست به نماز عرفا بنگرید که آیا در آن معراج بدن جایی می رود.!!

اینکه گفته شده اگر معراج جسمانی نبود دیگر نمی توان به آن معجزه گفت سخن بسیار اشتباهی است به چند دلیل:

1- عروج با روح به ملکوت هم کاری خارق العاده می باشد.

2- اگر گفته شود معراج روحی برای حضرت نبی(ص) دشوار نبوده بلکه آنچیزی که تعجب آور است جسمانی بودن آن است ، باید گفت که کفار نه روحی را قبول دارند و نه روحی را

3-اگر گفته شود روح پیامبر(ص) در همه جا حضور دارد پس معجزه نیست ، باید بگویم که این امر برای شما پذیرفته شده است ولی برای سایرین معجزه است.

4-  نکته ای که تا به حال از آن غفلت شده است این است که  اصولاً معراج  معجـــــــــــــــــــزه نیست و ازسنخ آن هم نمی باشد تا بعد گفته شود که آیا جسمانی بودن آن معجزه است یا روحانی بودن آن.!!!!

در آخر از همه دوستانی که تا حالا این بحث را دنبال کردند تقاضا دارم تا نظرات خود را درباره این موضوع با دقت بیشتری ارائه بدهند و بنده هم به عنوان برادر کوچک شما عزیزان حاضر به پاسخگوی به پرسشهای مطرح شده شما در خصوص چنین مطالبی با کمال اشتیاق هستم.

يکشنبه 27/11/1387 - 9:8 - 0 تشکر 90726

بسم الله

از آنجا كه انتظار داشتیم كه مدیریت محترم انجمن اقدام به ارائه خلاصه و نتیجه این بحث نمایند تا مورد استفاده دیگران هم قرار بگیرد و این توقع هم برآورده نشد فلذا خلاصه ای از مطالب قبلی و نتیجه بحث را ارائه دادم تا مورد استفاده قرار بگیرد.

همچنین در این مدت هم منتظر پاسخ برخی از دوستان ( من جمله آقا پارسای زاهد) به بعضی از مطالب بودیم كه آن هم ارائه نشد . قل هاتوا برهانكم.

اما بحث:

اشكالات مطرح شده بر معراج نبی اكرم(ص) همگی ناشی از این خلط و اشتباه بود كه مستشكل گمان می كرد كه معراج باید بوسیله بدن مادی صورت گرفته باشد ، و وجه اندفاع تمامی آن اشكالات مطرح شده به این قرار بود كه سیر معراج بوسیله بدن مادی صورت نگرفته تا احكام ماده برآن بار شود و بدین خاطر اصل معراج به خطر بیفتد.

اشكال:

در احادیث معراج صحبت از چهره های جهنمیان و بهشتیان شده و اینكه پیامبر(ص) به آسمانهای اول تا به هفتم عروج یافته و هم صحبت ملائكه بوده اند ، پس چگونه می شود كه بدن مادی پیامبر(ص) در كار نباشد ؟؟

پاسخ:

همانگونه كه در مطالب قبلی ذكر شد بدن و جسم دو نوع دارد . یك بدن مادی كه دچار تغییر و تحول و زوال زمانی می شود و دیگری بدن مثالی كه كمالات بدن مادی را داراست و از نواقص آن مبرا. فلذا پیامبر(ص) با بدن مثالی خویش عروج نمودند و دیدند و شنیدند و با ملائكه همراه شدند. و آنچه در احادیث آمده تماماً اشاره به این بدن مثالی دارد .

اشكال:

معراج با بدن مادی بوده زیرا در آنجا برای نبی اكرم(ص) لذاتی حاصل شده كه همگی جسمانی بوده اند مثل بوشیدن و بوییدن.

پاسخ:

مدرك تمامی لذات نفس انسانی است و بدن در درك آنها تنها ابزار و وسیله است . هنگامی كه نفس به كمال خویش برسد بدون بدن هم می تواند این لذات را ادراك كند ، بعلاوه ما معراج جسمانی را نفی نكریم بلكه مدخلیت ماده در آن را رد كردیم.

اشكال:

دلیلی برای غیر مادی بودن معراج در دست نیست پس ما باید به حداقل كه همان مادی بودن است اكتفا نماییم .

پاسخ:

دلیل ما این است كه مراحل سیر شده در معراج غیر مادی است و مطابقت ظرف و مظروف هم لازم و واجب است. در معراج صحبت از عروج انسان به مقام توحید و فنای در اسماء و صفات و ذات و قرب الهی است و آنجا موطنی غیر مادی می باشد و محال است كه با ماده در غیر ماده گام نهاد.

اشكال:

در صورت فرض شما دیگر معراج معجزه پیامبر به حساب نمی آید زیرا ایشان احاطه روحی به تمام علم وجود دارند و این احاطه مورد وفاق ماست پس نمی تواند معجزه باشد.

پاسخ:

بله ایشان احاطه روحی به تمام عالم دارند، ولی...

ادامه دارد.....

چهارشنبه 30/11/1387 - 8:39 - 0 تشکر 91528

بسم الله

...ادامه مطلب

پاسخ :

بله ایشان احاطه روحی بر تمام عالم دارند ولی آیا این مطلب را همگی قبول دارند كه بعد آن را اصل موضوعه قرار دهیم؟ آیا كفار و یهودیان و مسیحیان و حتی اكثریت عامه و حتی شیعیان این سخن را می پذیرند ؟ اگر این سخن را كسی قبول داشته باشد دیگر معجزه برای او لازم نیست تا بوسیله آن ایمان به پیامبر خدا بیاورد زیرا قبول احاطه روحی ایشان برابر با پذیرش مرتبه و ادعای او در نبوت هم می باشد. پس اشكال فوق مصادره به مطلوب می باشد. وآنگهی اگر ملاك معجزه را عجز سایر انسانها از نیل بدان بدانیم معراج معجزه به شمار نی رود زیرا امكان وصول وجود دارد.

اما جواب اساسی به این اشكال آن است كه اصولاً معراج از سنخ معجزه به حساب نمی آید.

اشكال:

این سخن نیاز به دلیل دارد

پاسخ:

معجزه فعلی به حساب می آید "غیر عادی كه از شخص كریم النفس به منظور هدفی و ادعای مبارزه طلبی و صدق با مدعا"  و اگر این شرایط را احراز نكند معجزه به شمار نمی رود و معراج هم دارای برخی از این شرایط نیست.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.