به گزارش خبرگزاری مهر، بخشنامه بودجه سال1388 شهرداریهای کشوربا توجه به سیاستهای دولت درزمینه افزایش مشارکت اجتماعی، توسعه منابع انسانی و فناوری و بهره مندی از منابع، کاهش تصدیهای غیر ضرور و واگذاری امور به بخش غیر دولتی و حرکت به سمت مدیریت واحد شهری شامل پنج رهنمود کلان است.
این پنج رهنمود عبارت است از: پیش بینی اعتبار لازم برای اتمام طرحهای نیمه تمامی که در سال 1388 به بهره برداری می رسند، توسعه فناوری اطلاعات و پیش بینی اقدامات لازم در جهت شهرداری الکترونیک، تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی و توسعه خطوط ریلی، توجه و افزایش درآمدهای پایدار و فعال، حداکثر استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی در اجرای پروژه های عمرانی و خدماتی (پیمانکاری) در راستای اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و تهیه برنامه سالانه و بودجه در چارچوب سیاستهای مندرج در بخشنامه بودجه سال 1388 کل کشور در مورد آن قسمت از بودجه که از محل بودجه عمومی دولت تامین می شود.
در بخش سیاستهای وزارت کشور این بخشنامه از اهم مواردی که مورد تاکید قرار گرفته عبارتست از اینکه مبنای پیش بینی مجموع اعتبارات متمرکز در بودجه شهرداریها برای سال 1388 حداکثر معادل 80 درصد حق السهم مصوب سال 1387 شهرداری از اعتبارات استانی ابلاغ شده توسط سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور مطابق قانون تجمیع عوارض و قانون مالیات بر ارزش افزوده می باشد و وامهای اعطایی و سایر کمکهایی که خارج از بودجه مذکور و به طور ویژه به شهرها اختصاص داده شده است، مشمول محاسبه درآمد مذکور نخواهد بود.
یکی دیگر از مواردی که در بخش سیاستهای وزارت کشور این بخشنامه تاکید شده، عبارت است از اینکه شهرداریها مکلفند در سال 88 دستورالعمل نحوه هزینه کرد اعتبارات ماده17 را تهیه وبه تصویب شورای اسلامی شهربرسانند و هزینه کرد اعتبارات این ماده صرفا در چارچوب دستورالعمل مصوب مجاز می باشد.
همچنین در این دستورالعمل تاکید شده است که توجه و اهتمام جدی به امر پیاده سازی بودجه ریزی عملیاتی در چارچوب دستور العمل ابلاغی ( به ویژه تفکیک فعالیتهای عملیاتی و پشتیبانی ) و حرکت به سمت تعیین بهای تمام شده خدمات در تنظیم بودجه شهرداریها باید مد نظر قرار گیرد.
از مهمترین تغییرات بخش ضوابط مالی بخشنامه بودجه سال 88 شهرداریهای کشور این است که افزایش حقوق و مزایا و فوق العاده های کارکنان رسمی وپیمانی به میزان حداکثر 10 درصد (با تشخیص شهرداری وتصویب شورای اسلامی شهر مربوطه ) نسبت به سال 87 پیش بینی می شود.
همچنین سقف بودجه شوراهای اسلامی شهرها نیز به موجب بخشنامه بودجه سال 1388 شهرداریها افزایش یافته است.
فصل دوم بخشنامه بودجه سال 88 شهرداریها به بودجه عملیاتی اختصاص دارد که نحوه اجرا و چارچوب آن در این فصل تشریح شده و چارچوب بودجه ریزی عملیاتی شهرداریها در سال 88 مشتمل بر : احصاء برنامه ها و خدمات ( خروجی ها) شهرداری طبق فرم ها و نرم افزارهای ارسال شده، تهیه ارقام و اطلاعات واقعی مورد نیاز نرم افزار و فرمهای ارسالی بر اساس حساب های مالی و سیستم حسابداری شهرداری و شناسایی نقاط ضعف سیستم حسابداری موجود در تولید ارقام واقعی و تعین اهداف کمی خدمات ( خروجی ها ) متناسب با حجم اعتبارات پیش بینی شده واهداف اسناد فرابخشی است.
دستورالعمل محاسبه بهای تمام شده خدمات موضوع بودجه ریزی به روش عملیاتی متعاقبا از سوی معاونت برنامه ریزی و توسعه سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور ابلاغ خواهد شد.
بخشنامه بودجه سال 88 شهرداریهای کل کشور به استناد ماده 25 آیین نامه مالی شهرداریها تنظیم و جهت ابلاغ به شهرداریهای تابعه با محوریت معاونان هماهنگی امور عمرانی استانداریها به استانداریها ارسال شده است و شهرداران موظفند در چارچوب بخشنامه مذکور، بودجه پیشنهادی سال 88 خود را تنظیم و در سیر مراحل تصویب شورای اسلامی شهر خود، پیگیریهای لازم را معمول داشته و پس از تصویب، نسخه ای از بودجه شهرداری را به سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور ارسال نمایند.