• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 55763)
يکشنبه 19/8/1387 - 16:45 -0 تشکر 69729
یادگیری زبان عربی(صرف ونحو)

بسم الله الرحمن الرحیم

صرف و نحو
برای آموختن هر زبانی ،نخست لازم است با قواعد آن زبان آشنا شویم به این قواعد در زبان فارسی (دستور زبان )ودر زبان انگلیسی (گرامر )ودر زبان عربی (صرف ونحو )گفته میشود .شاید فکرکنید این موضوع چه ربطی به انجمن قرآن دارد ،از آنجاییکه زبان قرآن عربی است پس بی ربط هم نیست

انا انزلناه قرءناعربیا لعلکم تعقلون این قرآن را عربی نازل کردیم باشدکه شما تعقل کنید ................

پس دوستان خوب قرآنی من سعی میکنم قواعد صرف ونحو را در این تایپیک قرار بدم امیدوارم بهترین استفاده ها را ببریم .

واز همه کسانیکه علاقمند به آشنایی با این زبان هستند دعوت میکنم درباره این تایپیک نظر بدهند .

اللهم صل علی علی بن موسی الرضا

آغاز این تایپیک همزمان شد با تولد آقا امام رضا علیه السلام پس تولد این امام عزیز را به همه عاشقان تبریک میگویم.

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم.

 

 

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

پنج شنبه 12/10/1387 - 12:5 - 0 تشکر 80648

السلام علیکم

اشلونک ؟ انا قد تعرّفت بک فی غرفة التحفیظ للقرآن الکریم .کثّر الله توفیقاتک.انا بحاجة مساعدتک لاننی اودّ ان اتعلّم اللهجة العامیة.عفواً ما هو فرعک؟

                    سلّمت یداک ، انا خدمک

                          فی امان الله

                 االهم انصر المسلمین و الغزّه

ربنا افرغ علينا صبرا

پنج شنبه 12/10/1387 - 17:14 - 0 تشکر 80727

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیکم اهلا وسهلا انا سعید بمعرفتک

دوست عزیزچه کمکی میتونی بکنی؟البته فارسی بنویساااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

پنج شنبه 12/10/1387 - 18:7 - 0 تشکر 80752

سلام و خسته نباشید

من کار خاصی بلت نیستم ،می خواستم بدونم اگه داداشمون مکالمه عربی (با لهجه) بلته ما هم یاد بگیریم ولی ان شاء الله آموزش مکالمه عربی رو تو یکی از انجمن ها می زنم.بازم در هر حال حرفی باشه در خدمتم. شب پنجمه منو دعا کنید

اینکه مشمول حال این آیه بشم (ربنا لا تزغ قلوبنا بعد اذ هدیتنا و هب لنا من لدنک رحمة...)

ربنا افرغ علينا صبرا

جمعه 27/10/1387 - 11:21 - 0 تشکر 83200

غایب ( کس یا کسانی که هنگام صحبت کردن حاضر نیستند)

1- مفرد مذکر غایب ( للغائب ) هُوَ ( او یک نفر مرد )

2- مفرد مؤنث غایب ( للغائبة ) هیَ ( او یک نفر زن )

3-مثنی مذکر غایب ( للغائبَین ِ ) هما ( آن دو مرد )

4 -مثنی مؤنث غایب ( للغائبـتَین ِ ) هما ( آن دو زن )

5-جمع مذکر غایب ( للغائبینَ ) هم ( آن چند نفر مرد )

6-جمع مؤنث غایب ( للغائبات ) هنّ ( آن چند نفر زن )

مخاطب( حاضران مثل تو یا شما)

1- مفرد مذکر مخاطب ( للمخاطب ) أ َنتَ ( تو یک مرد )

2- مفرد مؤنث مخاطب ( للمخاطبة ) أنتِ ( تو یک زن )

3- مثنی مذکر مخاطب ( للمخاطبَین ِ ) أنتما ( شما دو مرد )

4- مثنی مؤنث مخاطب ( للمخاطبتین ِ ) أنتما ( شما دو زن )

5- جمع مذکر مخاطب ( للمخاطبینَ ) أنتم ( شما چند مرد )

6 – جمع مؤنث مخاطب ( للمخاطبات ) أنتنّ ( شما چند زن )

متکلم ( من یا ما زن و مرد فر قی ندارد)

1- متکلم وحده ( للمتکلم وحده ) أنا (من )

2- متکلم مع الغیر ( للمتکلم مع الغیر ) نحنُ (ما)

توضیح صیغه ها به عربی

مفرد مذکر علامت ندارد پس می نویسیم للغائب

مثنی دو نشانه دارد ( ان ِ-ین ِ ) هر کدام را به کلمه اضافه کنیم مثنی می شود چون در بالا این کلمات با لـ ِ یعنی حرف جر می آید و جار و مجرور می شود ین را انتخاب می کنیم:

( الغائبین ِ یا للغائبَین ِ )

علامت جمع مذکر ( ون َ- ین َ ) است

علامت جمع مؤنث ( ات ) است

علامت مفرد مؤنث ( ة ) است

هر کدام از این نشانه ها را به کلمه اضافه کنیم همان صیغه ساخته می شود

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

جمعه 27/10/1387 - 11:23 - 0 تشکر 83203

بسم الله الرحمن الرحیم

برای فعل، بجز تقسیم فعل به ماضی و مضارع و امر، می توان هفت زمان دیگر بیان کرد که عبارتند از:

الف - ماضی بعید: ( کان + اسم کان + قد + فعل ماضی ساده )

کان الطالبُ قد ذهب إلی بیته. / الطالب کان قد ذهب الی بیته. ( دانش آموز به خانه اش رفته بود. )

کان الطالبان قد ذهبا إلی بیتیهما. / الطالبان کانا قد ذهبا الی بیتیهما.

ب - ماضی استمراری: ( کان + اسم کان + فعل مضارع )

کان الرجل یُسافر. / الرجل کان یسافر. ( مرد مسافرت می کرد. )

کان الرجلان یسافران. / الرجلان کانا یسافران.

( نکته: تقدیم و تأخیر بین کان و اسم کان در هر حال جایز است. )

ج - ماضی نقلی: ( قد + فعل ماضی )

قد سافر زیدٌ. ( زید مسافرت کرده است. )

( نکته: فعلی با نام ماضی نقلی در زبان عربی وجود ندارد ولی حرف « قد » بر سر فعل ماضی به آن تحقّق می بخشد و وقوع آن را تأکید می کند. در حالیکه این حرف همراه فعل مضارع، شک و احتمال وقوع فعل را می رساند که در این صورت معنای این حرف در فارسی « شاید » است. )

د - ماضی ساده:

سافر زیدٌ. ( زید مسافرت کرد. )

ه - حال محض: ( لام حالیه + فعل مضارع )

لَیَکتبُ زیدٌ. ( هم اکنون زید می نویسد. )

و - مضارع:

یکتب زید. ( زید می نویسد. )

ز - آینده: ( س/ سوف + فعل مضارع )

سَیُسافرُ زیدٌ. / سوف یُسافرُ زیدٌ. ( زید مسافرت خواهد کرد. )

( نکته: برخی در ترجمه « س » می گویند: « بزودی خواهد ... » که صحیح نیست. افزودن کلمه « بزودی » به هیچ وجه ضرورت ندارد. به جای کلمه « بزودی » در جمله عربی می توان کلمه « بسرعة » را نوشت.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

جمعه 27/10/1387 - 11:24 - 0 تشکر 83205

بسم الله الرحمن الرحیم

نفی فعل:

در زبان عربی برای نفی فعل اغلب از حروف ( لم ، لما ، لا ، ما ، لن ) با شرایطی استفاده می شود.

ما + فعل ماضی = ماضی منفی

ما ذهب : نرفت ، ما ذهبا : نرفتند ( دو نفر ) ، ما ذهبوا : نرفتند ، ما ذهبتَ : نرفتی ، ...

لم + فعل مضارع = ماضی منفی

لم یذهب : نرفت ، لم تذهب : نرفتی ، لم نذهب : نرفتیم ، ...

لمّا + فعل مضارع = ماضی نقلی منفی

لما یذهب : نرفته است ( هنوز نرفته است ) ، لمّا نذهب: نرفته ایم ( هنوز نرفته ایم )، ...

لا + فعل مضارع = مضارع منفی

لا یذهبُ : نمی رود ، لا نذهبُ : نمی رویم ، لا تذهبُ: نمی روی ، لا یذهبون : نمی روند ، ...

لن + فعل مضارع = مستقبل منفی

لن یذهبَ : هرگز نخواهد رفت ، لن یذهبا : هرگز نخواهند رفت ( دو نفر ) ، لن یذهبوا : هرگز نخواهند رفت ، ...

نکته: « لم » و « لمّا » فعل مضارع را مجزوم می کنند و « لن » فعل مضارع را منصوب می کند و « ما » و « لا » نفی، غیر عامل هستند یعنی اعراب و بناء فعل بعد از آنها تغییری نمی کند.

افعال کمکی یا ربطی:

در زبان های فارسی و انگلیسی و دیگر زبان ها، جمله ای بدون فعل ساخته نمی شود یعنی اگر جمله دارای یک فعل اصلی نباشد، از افعالی استفاده می شود که در فارسی آنها را « فعل ربطی » ( است ، بود ، شد ، گشت ) و در انگلیسی آنها را فعل کمکی (
did , do / das , was / were , am / is / are ) می نامند، ولی در زبان عربی:

اگر جمله حاکی از زمان حال باشد و دارای هیچگونه فعل اصلی نباشد، فقط از دو اسم تشکیل می شود.

مثال: زیدٌ حاضرٌ . زید حاضر است.

و اگر جمله حاکی از زمان گذشته یا آینده باشد، باید از فعل ماضی « کان » یا مضارع آن « یکونُ » استفاده شود.

مثال: کان زیدٌ حاضرا . زید حاضر بود.

سَیَکونُ زیدٌ حاضراً . زید حاضر خواهد بود.

افعال ناقصه در عربی عبارتند از:

کان ( بود ) ، صار ( گردید ) ، لیس ( نیست ) ، اصبح ( شد ) ، مادام ( مادامی که ) ، مازال ( همواره )

این افعال در عربی بر سر جمله اسمیه می آیند، مبتدا می شود « اسم افعال ناقصه » و مرفوع می شود و خبر می شود « خبر افعال ناقصه » و منصوب می شود.

کان الطالبُ ناجحا. دانش آموز موفق بود. / صارت الأمّة الإسلامیة متّحدة. امت اسلامی متحد گردیدند.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

جمعه 27/10/1387 - 11:26 - 0 تشکر 83207

بسم الله الرحمن الرحیم

جملات در زبان عربی به دو صورت به کار می روند: اسمیه و فعلیه.

اسمیه = مبتدا + خبر ( الطالب فی المدرسة )

فعلیه = فعل + فاعل + مفعول ( یکتب الطالب درسه )

انواع فعل:

1. ماضی: فعلی که در زمان گذشته اتفاق می افتد.

2. مضارع: فعلی که در زمان حال یا آینده اتفاق می افتد.

3. امر: فعلی که به انجام کاری در زمان حال یا آینده دستور می دهد.

صرف افعال ماضی به همراه ضمایر آنها:

هو فعل / هما فعلا / هم فعلوا / هی فعلت / هما فعلتا / هنّ فعلن / انتَ فعلتَ / انتما فعلتما / انتم فعلتم / انتِ فعلتِ / انتما فعلتما / انتنّ فعلتنَّ / أنا فعلتُ / نحن فعلنا

صرف افعال مضارع به همراه ضمایر آنها:

هو یفعل / هما یفعلان / هم یفعلون / هی تفعل / هما تفعلان / هنّ یفعلن / انتَ تفعل / انتما تفعلان / انتم تفعلون / انتِ تفعلین / انتما تفعلان / انتنّ تفعلن / انا أفعل / نحن نفعل

صیغه های امر:

فعل امر مخاطب ( امر حاضر ) از صیغه های مخاطب فعل مضارع ساخته می شود.

1. حرف مضارعه را حذف کنید.

2. اگر بعد از حذف حرف مضارعه اولین حرف ساکن باشد باید یک همزه امر بر سر فعل بیاورید ( در غیر این صورت نیازی به همزه امر نیست ).

3. آخر فعل را مجزوم کنید.

مثال: تَذهَبُ : إذهَب ( برو ) / تذهبانِ: إذهبا ( بروید )

فعل امر غایب و متکلم ( امر به لام ):

1. اضافه کردن لام امر به ابتدای یکی از صیغه های غایب یا متکلم فعل مضارع.

2. مجزوم کردن آخر فعل.

یذهب : لیذهب ( باید برود ) / یذهبون : لیذهبوا ( باید بروند )

رابطه فعل با فاعل در جمله:

1. فعل از لحاظ تذکیر و تأنیث مطابق فاعل جمله به کار می رود. یعنی اگر فاعل جمله مذکر باشد فعل نیز مذکر می شود و بالعکس.

2. اگر فعل غایب قبل از فاعل در جمله ذکر شود به صورت مفرد به کار می رود حتی اگر فاعل مثنی یا جمع باشد. اما نسبت به مخاطب و متکلم، همیشه صیغه فعل با فاعل مطابقت دارد.

یحضر الطالب. / یحضر الطالبان. / یحضر الطلّاب. / تحضر الطالبة. / تحضر الطالبتان. / تحضر الطالبات.

جای فعل در جمله:

در زبان عربی بر خلاف زبان فارسی غالبا فعل اول جمله یا قبل از فاعل ذکر می شود. این قاعده در صورتی در زبان عربی رعایت نمی شود که گوینده بخواهد بر «فاعل» تأکید کند.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

شنبه 26/9/1390 - 17:0 - 0 تشکر 402815

با سلام وادب ازاینکه این تایپیک رو گذاشتید ممنون

 من تحقیقی راجع به نون تاکید دارم لطفا راهنمایی کنید.

شنبه 3/10/1390 - 7:22 - 0 تشکر 405753

ه نام خدا

سلام

نون تأکید در انتهای فعلِ مضارع می آید و آن را مؤکَّد می سازد . مثال :

یَستَخْلِفُ + ـَنَّ = یَستَخْلِفـَـنَّ / لا تَحْسَبْ + ـنَّ = لا تَحْسَبَـنَّ / یَستَخْلِفُ : جانشین می کند ï یَستَخْلـِفَـنَّ : حتماً جانشین می کند

لا تَحْسَبْ : نپندار ï لا تَحْسَبـَـنَّ : هرگز نپندار

نونِ تأکید دو گونه است : ( نون تأکید ثَقیله و نون تأکیدِ خفیفه )

مثال برای نون تأکیدِ ثقیله :[1]

یَفـعَلَـنَّ ، یَفـعَلـانِّ ، یَفـعَلُـنَّ ، تَفعَلَنَّ ، تَفعلانِّ ، یَفـعَلنانِّ /

تَفعَلَنَّ ، تَفعلانِّ ، تَـفـعَلُـنَّ ، تَفعَلِـنَّ ، تَفعلانِّ ، تَـفـعَلنانِّ / أفعَلَنَّ ، نَفعَلَنَّ

?التمرین : ماهیَ ترجمةُ الأفعالِ التالیة ؟

1. لَنَهْـدیَنَّهُم در { و الّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهْـدیَنَّهُم سُبُلَنا } عنکبوت 69

2. لَـاُدخِلَـنَّـهُم در { و لَـاُدخِلَـنَّـهُم جَنّاتٍ تَجری مِن تَحتِها الأنهارُ } آل عمران 196

3. تَنَزَّلُ در { تَنَزَّلُ الملائکةُ و الروحُ فیها بِإذنِ ربِّهِم مِن کُلِّ أمر} قدر 4

4. اِثّـاقَلْـتُم در { ما لَکُم إذا قیلَ لَکُمُ انْفِروا فی سَبیلِ اللهِ اثّـاقَلْـتُم إلی الأرضِ } توبه 38

5 . بَسمَـلـة 6 . حَوقَلَة 7 .تکبیر



[1] مثال برای نون تأکیدِ خفیفه : ( بدونِ صیغه های مثنی و جمع مؤنّث ) که بحثی بی اهمیّت و کم کاربرد است .

هو یَفعَلَنْ ، هی تَفعَلَنْ ، هم یَفعَلُنْ ، أنتَ تَفعَلَنْ ، أنتِ تَفعَلِنْ ، أنتم تَفعَلُنْ ، أنا أفعَلُنْ ، نحن نَفعَلُنْ

http://www.ashkboos.com/post/1022

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

شنبه 3/10/1390 - 7:24 - 0 تشکر 405755

به نام خدا

سلام

برای تحقیق بیشتر میتونید به کتاب صرف متوسط وپیشرفته حمید محمدی رجوع کنید

این لینک هم ببینید بد نیست

http://araabi.persianblog.ir/post/14/

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.