• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 1355)
چهارشنبه 13/1/1393 - 11:43 -0 تشکر 688150
واقعه شهادت حضرت زهرا (س) در منابع اهل سنت

دانلود پوسترهای فاطمیه

مقدمه

در کتاب تحف العقول از امام امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) حدیثی نقل کرده که حضرتش خطاب به کمیل فرمودند:

یا کمیل! ما من حرکة إلا و أنت محتاج فیها الی معرفة (1)
ای کمیل هیچ حرکتی_ اعم از فکری، اخلاقی، مادی و معنوی- نیست مگر این که در آن حرکت احتیاج به معرفت داری.

قطعاً اظهار نظر در مورد اسلام و مسائل اسلامی و تاریخ اسلام و این که اسلام چه بوده و بر سر آن چه آمده است و اکنون چه باید کرد، احتیاج فراوان به معرفت و آگاهی و شناخت کامل دارد، مخصوصاً برای کسانی (مانند: روحانیون و اساتید دانشگاه ها و معلمان) که داعیه ی مدیریت بر افکار و اندیشه ها دارند.
وقتی مرحوم آیت الله بروجردی از دنیا رفتند، عده ای از شاگردان مرحوم آیت الله امام خمینی از ایشان خواستند که شما حواشی عروة الوثقی را بدهید تا چاپ کنیم و افرادی که مایل به تقلید از شما هستند استفاده کنند. ایشان امتناع می کنند. وقتی که علت را می پرسند، ایشان می فرمایند:
شما وقتی رساله را به فارسی چاپ کردید افرادی که اطلاع ندارند تصور می کنند اسلام همین دو هزار و چند مسئله ای است که در رساله ی عملیه آمده است. و حال آن که در اسلام سیاسات و معاملات و عبادات آن - فقط در بخش احکام- آن قدر وسیع است که یک عمر معمولی قدرت احصاء آن را ندارد چه رسد به ابواب معارف و مسائل اخلاقی و تاریخی و سیره ی اولیاء اسلام که به فضل الهی از وسعت فراوانی برخوردار است.
از این رو اظهار نظر قابل اعتنا - که از علما و اساتید دانشگاه و معلمین، غیر از آن انتظار نمی رود- نیازمند مطالعه و تحقیق فراوان است، به خصوص در مسائل تاریخی که نقل ها و برداشت ها و احتمال تحریف های زیادی پیرامون آن وجود دارد.
حادثه ی شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) حادثه ای است که به غیر از ناقلین موثّق و معتمدی مانند ائمه اطهار (علیهم السلام) که از مقام عصمت برخوردار هستند، صدها کتاب از منابع مورد توجه محققین طراز اول اهل سنت به آن پرداخته و با دقت درباره آن مطلب نوشته اند.
نوشتار حاضر به دلیل این که ادعا شده این حادثه ساخته و پرداخته شیعه است در نقل این حادثه صرفاً به بعضی منابع اهل سنت پرداخته است.
امید که عزیزان در اظهار نظرها - که همه در محضر خدا ثبت می شود، ما یلفظ من قولٍ إلا لدیه رقیبُ عتیدٌ (2) - بسیار با دقت و با مطالعه باشند و آیه مبارکه ی «ولاتقف ما لیس لک به علمٌ (3) » را میزان برای عمل قرار دهند.
والسلام.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

چهارشنبه 13/1/1393 - 11:51 - 0 تشکر 688161

عمر به ابابکر گفت: با ما پیش فاطمه بیا که ما او را غضبناک کردیم.
هر دو با هم رفتند واز فاطمه اجازه ورود خواستند.
فاطمه اجازه به این دو نداد پس به سوی علی رفتند و با علی صحبت کردند.
سپس بر فاطمه وارد شدند چون نزد فاطمه نشستند فاطمه رویش را برگرداند و به دیوار رو کرد.
سلام کردند فاطمه جواب سلام نداد، ابوبکر لب به سخن گشود: ای حبیبه ی رسول خدا! آیا ما تو را غضبناک کردیم به خاطر میراثت و به خاطر شوهرت...؟
فاطمه گفت: اگر حدیثی برایتان از رسول خدا بگویم آن را می شناسید و به آن عمل می کنید؟
گفتند: آری!
فاطمه گفت: شما را به خدا قسم می دهم آیا از رسول خدا نشنیده اید که فرمود:
رضای فاطمه، رضای من است و ناخشنودی فاطمه، ناخشنودی من، کسی که محب او باشد محب من است و کسی که او را راضی کند مرا راضی کرده و کسی که موجبات نارضایتی فاطمه را فراهم کند مرا ناراضی کرده است؟ گفتند: آری از پیامبر این حدیث را شنیده ایم.
فاطمه گفت: خدا و ملائکه ی خدا را شاهد می گیرم که شما مرا ناراضی کردید و راضیم نکردید و اگر پیامبر را ملاقات کنم شکایت شما دو نفر را به او خواهم کرد.
حال باید دانست کسانی که مورد غضب حضرت زهرا واقع می شوند چه عواقبی در انتظار آنهاست؟
اولاً غضب حضرت زهرا (سلام الله علیها)، غضب رسول خدا را به دنبال دارد.
در صحیح بخاری که از کتب مهم و مورد اعتماد اهل سنت آمده است:

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): فاطمه بضعةٌ منّی فمَن أغضبها أغضبنی(26).


و ثانیاً غضب حضر زهرا (سلام الله علیها)، موجبات غضب خداوند را فراهم می کند: در منابع زیادی از اهل سنت وارد شده است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند:

إنّ الله تبارک و تعالی یغضب لغضب فاطمه و یرضی لِرضاها(27)
خدا به غضب فاطمه غضب می کند و به رضایت او راضی می شود.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

چهارشنبه 13/1/1393 - 11:52 - 0 تشکر 688162

پس مسلم است که ظالمین حضرت زهرا (سلام الله علیها) مورد غضب حضرت زهرا و به تبع مورد غضب رسول خدا و مورد غضب خود خداوند هستند.
و ثالثاً در صحیح بخاری جلد 5 و صحیح مسلم جلد 4 آمده است:
فاطمة بضعة منی من آذاها فقد آذانی و من آذانی فقد آذی الله
فاطمه پاره تن من است هر کس او را اذیت کند مرا اذیت کرده و هر کس مرا اذیت کند خدا را اذیت کرده است.
پس چون اینان باعث اذیت خدا و رسول خدا شده اند طبق آیه ی 57 سوره ی احزاب (که در ابتدای فصل آورده شد) مورد لعن خدا واقع می شوند و عذاب خوار کننده ای برایشان مهیا گشته است. آیه چنین می گوید:
انّ الّذین یؤذون الله و رسول لَعنَهم الله فی الدّنیا و الآخرة و أعدّ لهم عذاباً مهیناً
به راستی کسانی که خدا و رسول او را اذیت می کنند خداوند ایشان را در دنیا و آخرت لعنت می کند و برایشان عذابی خفت آور مهیا کرده است.
غضب حضرت زهرا تا پایان وفات ایشان ادامه داشت و به همین دلیل هم کسی از ظالمین در حق زهرا (سلام الله علیها) مجال شرکت در مراسم کفن و دفن و نماز ایشان را نیافت. و هنوز که هنوز است قبر حضرت زهرا پس از قرن ها مجهول و ناشناخته است و این سؤال برای همیشه باقی می ماند:
قبر دختر عزیز پیامبر خانم کجاست؟ و چرا خلفای رسول خدا از مراسم تکفین و تدفین او و از قبر او بی اطلاع بودند؟
بنگرید:

فغضبت فاطمه علیها السلام فهجرت ابابکر رضی الله عنه فلم تزل مهاجرته حتی توفیت(28)
فاطمه بر ابابکر غضب کرد و او را ترک گفت و این حالت ادامه داشت تا وفات کرد.


و انّ علیّا دفن فاطمه علیها السلام لیلاً ثم جعلت اسماءُ بنت عمیس لها نعشاً... و غَسّلها علیٌّ و أسماء و بذلک أوصَت و لم یعلم ابوبکر و عمر لموتها(29)
علی در شب فاطمه را دفن کرد و اسماء برای او تابوتی قرار داد... علی و اسماء او را غسل دادند و این وصیت خود فاطمه بود و ابوبکر و عمر از زمان فوت او با خبر نشدند.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

چهارشنبه 13/1/1393 - 11:52 - 0 تشکر 688163

و در آخر در هیچ روایتی از اهل سنت و شیعه نیامده است که ظالمین به حضرت فاطمه، توبه کرده باشند از خلیفه ی دوم که هیچ خبری در دست نیست که توبه کرده و یا پشیمان باشد. فقط از ابوبکر جمله ای رسیده است که گفته است: «دوست می داشتم خانه ی زهرا را نمی گشودم» لیکن در این جمله نه اظهار پشیمانی است و نه اظهار توبه؛ تازه معلوم نیست که این آرزو برای چه هدفی بیان شده است و به علاوه، او برای بقیه ی جنایاتی که انجام شد اظهار تأسف نمی کند. نه برای شهادت حضرت زهرا، نه برای آتش زدن نه برای بی ادبی و جسارت به حضرتش، نه برای شهادت محسن نه برای غصب خلافت و نه برای غصب فدک. باری این گناه لکه ننگی ابدی و همیشگی در نامه عمل ظالمین شد...
و سیعلم الّذین ظلموا أیّ منقلب ینقلبون...

و کلام آخر...


فاطمه کیست؟ و که می داند فاطمه کیست؟
فاطمه دریای نبوت است
فاطمه امة الله است
فاطمه ام ابیهاست
فاطمه حجت خدا بر امامان است
فاطمه پاره تن پیامبر است
فاطمه روح پیامبر است
فاطمه شب قدر است و ناشناختنی
فاطمه نور خداست در عالم
فاطمه عین حُسن است بلکه اعظم از آن است
فاطمه سلام خداست
فاطمه محبوبه خداست
غضب فاطمه غضب خداست و رضای فاطمه رضای خدا
اذیت فاطمه، اذیت رسول خداست و موجب لعن خدا
و کسی که فاطمه را اندکی بشناسد می داند که:
جسارت نه... سیلی نه... آتش زدن خانه نه... هیچ کدام اینها نه! بلکه کوچکترین اظهار وجود و عرض اندام در مقابل فاطمه (سلام الله علیها) بزرگ ترین گناه است... گناهی نابخشودنی!
و حال که نمی توانیم این ماجرای تلخ را انکار کنیم، لااقل آرزو می کنیم،
آرزو می کنیم که امت های دیگر ندانند؛ ندانند امت پیامبر چه ظلمی به عزیزترین عزیزان پیامبرشان کردند.
و آرزو می کنیم خدا این لکه ننگ را پاک کند و لعن واقعی به دست حضرت ولی عصر (عج الله تعالی فرجه الشریف) در عالم محقق شود و ایشان ریشه کفر، فسق و عصیان را از زمین بیرون کشیده و از بین ببرند تا انتقام زهرای مرضیه (سلام الله علیها) در عالم وجود گرفته شود.
من قتل مظلوماً فقد جعلنا لولیّه سلطاناً اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلک

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

چهارشنبه 13/1/1393 - 11:53 - 0 تشکر 688164

پی‌نوشت‌ها:


1- تحف العقول، ص 171.
2- سوره ق، آیه 18.
3- سوره اسراء، آیه 36.
4- قال الملک المؤید عماد الدین ابو الغداء، اسماعیل بن علی بن محمود بن محمد بن عمر بن شاهنشاه ابن ایوب الشافعی، المستوفی سنه 732 فی کتابه «المختصر فی اخبار البشر» ط. بیروت، ج 1، ص 156، فی ط القاهره مکتبه المبتنی ص 165.
5- شرح ابن ابی الحدید شافعی، جلد 6، ص 48- السقیفه، جوهری، ص 50.
6- اعلام النساء، عمر رضا کحاله، ج 4، ص 114و 115.
منابع دیگر (فصل تهدید):
- کتاب ابن ابی شیبه، ج7، ص 422- الامامه و السیاسه، ج 1، ص 12.
- مروج الذهب مسعودی، ج 2، ص 100.
- تاریخ ابوالفداء، ج 1، ص 156.
- تاریخ الامم و الملوک، ج2، ص 443 - العقد الفرید، ج3، ص 64.
- کنزالعمال، ط حلب، 1390، ج 5، ص 651.
- الامامه و السیاسه، ج1، ص 12.
- تاریخ طبری، ج 3، ص 198و 202.
- انساب الاشراف، ج 1، ص 586.
راسخون
- تاریخ ابی الفداء، ص 165- انساب الاشراف، ج 1، ص 587.
7- تاریخ یعقوبی،ج 2، ص 126- السقیفه جوهری، ص 72.
8- شرح نهج البلاغه- ابن ابی الحدید، ج 17، ص 168.
9- سوره نور، آیه 27.
10- سوره احزاب، آیه 53.
11- الدر المنثور، ج6، ص 203- روح المعانی، ح 18، ص 174.
12- تاریخ طبری، ج 3، ص 430- لسقیفه والخلافه عبد الفتاح عبد المقصود، ط قاهره، ص 140.
منابع دیگر( فصل هجوم):
- فلک النجاه علی محمد فتح الدین حنفی، ص 21.
- تاریخ الاسلام ذهبی، ج 3، صص 117 و 118.
- مروج الذهب، ج 2، ص 24.
- المعجم الکبیر طبرانی، ج 1، ص 62.
- لسان المیزان العسقلانی، ج 4، ص 189.
- عقد الفرید، ج 4، ص 268.
- الجوامع الجامع سیوطی، ج 1، ص 159.
- السقیفه والفدک جوهری، ص 40.
- میزان الاعتدال ذهبی، ج 3، ص 108.
- الاموال، ص 193 المعیار و الموازنه- ابوجعفر اسکافی، ص 232.
13- اثبات الوصیه مسعودی شافعی، ص 142.
14- الملل و النحل، شهرستانی، ط دارالمعرفه بیروت، 1402 ق، ج 1، ص57.
15- انساب الاشراف بلاذری، دار المعارف مصر، ج1، ص 586.
16- شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 20، صص 16 و 17
منابع دیگر (فصل آتش زدن خانه):
- العقد الفرید، ابوعمر احمد بن محمد القرطبی الاندلسی المالکی، 328 ق، ط اولی بیروت، ج 5، ص 13و 14.
- مروج الذهب و معادن الجواهر، مسعودی شافعی، مصر، ج 3، ص 86.
- مسند احمد حنبل، ج 1، ص 54.
- تاریخ یعقوبی، ج 2، ص 137
17- الملل و النحل، شهرستانی اشدی، ج 1، ص 57، چاپ بیروت
18- المیزان الاعتدال، ج 1، ص 139.
19- المعارف، ابومحمد عبدالله قتیبه الدینوری، 276 ق.
المناقب، ابوجعفر رشید الدین بن شهر آشوب السروی المازندرانی، ج 3، ص 358.
منابع دیگر (فصل جسارت به...):
- الفرق بین الفرق، ابومنصور بن طاهر بغدادی الاسراین (429)، صص 147 و 148 (در بعضی نسخ ص 107)
- الوافی بالوفیات، صفدی، ج 6، ص 17.
20- الامامه و الخلافه مقاتل ابن عطیه، ص 160.
21- شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 14، ص 193.
- منابع دیگر (فصل قتل محسن):
- مناقب ابن شهر آشوب، ج 3، ص 132.
- اثبات الوصیه مسعودی، ص 142.
- الملل والنحل شهرستانی، بیروت، ج1، ص 57.
- المیزان الاعتدال ذهبی، ج 1، ص 139.
- ذخایر العقبی فی مناقب ذوی القربی، طبری، ط القاهره، ص 55.
- الوافی بالوفیات، الصفدی الشافعی، ج 6، ص 17
- الفرق بین الفرق، ص 107.
- الفرائد السمطین، ج2، ص 35.
22- فرائد السمطین، ج 2، صص 36- 34.
23- الامامه و الخلافه، مقاتل ابن عطیه، صص 160- 161.
24- صحیح بخاری، جزء 5و 6، باب 155، حدیث 707.
25- الامامه و السیاسه، ابن قتیبه، ج 1، صص 13 و 14.
منابع دیگر (فصل غضب حضرت زهرا (سلام الله علیها) به ابوبکر و عمر):
- صحیح بخاری، جزء 5 و 6، باب 155، حدیث 704.
- طبری، تاریخ الامم والملوک وقایع سنه 11 هـ، ط بیروت، ج 2، ص 448، متوفی 310.
- الطحاوی کتاب مشکل الآثار. ط. حیدر آباد، ج1، صص 47و 48، متوفای 321 هـ.
- بیهقی، السنن الکبری، ج6، ص 300، متوفای 458.
- ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه، ط بیروت 1407، ج 6، ص 46، متوفای 655.
- مسند احمد بن حنبل، ط. بیروت، ج 1، صص 10 و 9.
- ابن الاثیر در جامع الاصول الاحادیث الرسول حرف خ، ج 4، ص 482، حدیث 2079، ط. بیروت، متوفای 606.
- الذهبی در تاریخ الاسلام، ط بیروت، 1413، ص 21، متوفای 748.
26- صحیح بخاری، ج 3، ص 1361.
27- بعضی از منابع روایت: ان الله یعضب لغضب فاطمة و یرضی لرضاها
نویسنده کتاب ج ص طبع متوفی
حاکم نیشابوری مستدرک 3 153 حیدر آباد الدکن 405
الحافظ الطبرانی المعجم الکبیر 3 مخطوط 360
العلامه اخطب خوارزم مقتل الحسین 51 الغری -
العلامه ابن الاثیر الجزری اسدالغابه 5 522 مصر 694
العلامه محب الدین طبری ذخائر العقبی 39 مکتبه القدسی مصر 654
سبط ابن جوزی التذکره 320 الغری -
الحافظ الگنجی الشافعی کفایه الطالب 219 الغری -
الحافظ الذهبی میزان الاعتدال تهذیب التهذیب 2 72 و 134 القاهره مخطوط 852
العلامه بن حجر العسقلانی الاصابه 4 366 حیدر آباد -
العلامه السیوطی الخصائص 2 265 حیدر آباد الدکن -
المتفی الهندی کنزالعمال 16و 12 96و 28 اسلامبول -
العلامه القندوزی ینابیع الموده 173و 198 بولاق -
عبدالرؤف المخاوی کنوز الحقائق 32 -
28- جامع صحیح بخاری، ج 5، ص 82- مسند احمد بن حنبل، ج 1، ص 9.
29- انساب الاشراف بلاذری ج1، ص 45- ذخائر العقبی محب الدین طبری شیخ الحرم المکی، ص 53.


فهرست منابع و مآخذ اهل سنت:
مسند حنبل (چاپ بیروت).... احمد بن حنبل امام حنابله
صحیح بخاری ... محمد بن اسماعیل بخاری (256 هجری)
السیرة النبویه.... ابن هشام (218 هجری)
تاریخ الامم و الملوک (چاپ بیروت.... محمد جریر طبری شافعی (310 هجری)
مروج الذهب (چاپ مصر).... ابوالحسن علی ابن حسین مسعودی معتزلی شافعی (346 هجری)
شرح نهج البلاغه (چاپ بیروت)....ابن ابی الحدید المعتزلی (655 هجری)
اثبات الوصیه... ابی الحسن علی بن حسین مسعودی شافعی (346 هجری)
المصنف (چاپ اول بیروت).... ابوبکر عبدالله عبسی کوفی معروف به ابن ابی شیبه (235 هجری)
الامامة و السیاسة (چاپ سوم مصر)...... ابو محمد عبدالله ابن قتیبه دینوری معروف به این قتیبة (276 هجری)
انساب الاشراف (چاپ مصر)... احمد ابن یحیی بلاذری (279)
عقد الفرید (چاپ بیروت و چاپ مصر)... احمد بن محمد آندلسی مالکی (328 هجری)
الملل والنحل (چاپ بیروت)... ابوالفتح محمد ابن احمد شهرستانی (548 هجری)
المعجم الکبیر (چاپ دوم).... ابوالقاسم سلیمان ابن احمد ابن مطیر لخمی شامی طیرانی (360 هجری)
الکامل فی التاریخ (چاپ بیروت)... ابن اثیر (630 هجری)
السیرة النبویه (چاپ بیروت) ... ابوالفداء اسماعیل کثیر شافعی (744 هجری)
اسدالغابة ...ابن اثیر جزری (606 هجری)
الوافی بالوفیات (چاپ بیروت... صلاح الدین خلیل ابن ابیک صفدی شافعی (764 هجری)
کنزل العمال (چاپ حلب)... علاء الدین علی ابن قاضی خان متقی هندی(975 هجری)
المختصر فی اخبار البشر (چاپ مصر).... اسماعیل ابن علی ابن شاهنشاه ابن ایوب (732 هجری)
السقیفة والخلافة (چاپ بیروت).... عبد الفتاح عبد المقصود
اعلام النساء (چاپ پنجم بیروت)... عمر رضا کحاله
اثبات الوصیه... ابوالحسن علی ابن حسین مسعودی معتزلی شافعی (346 هجری)
لسان المیزان... ذهبی مورخ مشهور (748 هجری)
ذخائر العقبی فی مناقب ذوی القربی (چاپ قاهره)..... محب الدین ابو العباس ابن ابی بکر محمد طبری (691 هجری)
السنن الکبری... ابوبکر احمد ابن حسین بیهقی نیشابوری شافعی (458 هجری)
السقیفه... جوهری
فلک النجاة ... علی محمد فتح الدین حنفی
لسان المیزان.... عسقلانی
الجوامع الجامع... جلال الدین سیوطی شافعی
الدرالمنثور... جلال الدین سیوطی شافعی
میزان الاعتدال... ذهبی مورخ مشهور (748 هجری)
الاموال.... ابوجعفر اسکافی معتزلی
الفرق بین الفرق ...ابومنصور ابن طاهر بغدادی (429 هجری)
الفرائد السمطین.... ابراهیم ابن محمد جوینی (730)
مشکل الآثار (چاپ حیدر آباد)...ابی جعفر طحاوی (321 هجری)
مقتل الحسین .... علامه اخطب خوارزمی
کفایة الطالب... الحافظ الکنجی شافعی
مستدرک ...حاکم نیشابوری
الاصابة ....العلامة ابن حجر عسقلانی
ینابیع الموده .... علامه قندوزی
کنوز الحقائق ....عبد الرئوف المخاوی

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.