بسم الله الرحمن الرحیم
حسد در روایات اسلامى در روایات اسلامى نكوهش شدیدى از حسد شده به گونهاى كه در باره كمتر صفتى از صفات رذیله چنین نكوهش دیده مىشود، به عنوان نمونه كافى است كه به چند حدیث زیر كه گوشه كوچكى از آن احادیث است نظر بیفكنیم:
1- در حدیثى از رسول خدا(ص) مىخوانیم: «الحسد یاكل الحسنات كما تاكل النار الحطب; حسد حسنات را مىخورد همان گونه كه آتش هیزم را مىخورد».
تعبیر بالا به خوبى نشان مىدهد كه آتش حسد مىتواند تمام خرمن سعادت انسان و حسنات او را بسوزاند و زحمات یك عمر او را بر باد دهد به گونهاى كه دستخالى از دنیا برود.
2- همین معنى به صورت شدیدترى از امام باقر و امام صادق8 نقل شده است، مىفرمایند: «ان الحسد یاكل الایمان كما تاكل النار الحطب; حسد ایمان را مىخورد همان گونه كه آتش هیزم را مىخورد».
آرى صفت رذیله حسد نه تنها خرمن حسنات را مىسوزاند كه خرمن ایمان را نیز خاكستر مىكند.
3- در حدیث دیگرى از امام امیرمؤمنان(ع) آمده است: «الحسد شر الامراض; حسد بدترین بیمارى اخلاقى است». طبق این حدیث هیچ بیمارى اخلاقى بدتر از حسد نیست.
4- از همان حضرت نقل شده است كه فرمود: «راس الرذائل الحسد; سرچشمه صفات رذیله حسد است».
5- و نیز از همان حضرت در یك تعبیر كنایى آمده است كه فرمود: «لله در الحسد ما اعدله بدء بصاحبه فقتله; آفرین بر حسد! چقدر عدالتپیشه است، نخستبه سراغ صاحبش مىرود و او را مىكشد»!
6- باز از همان حضرت نقل شده كه فرمود: «ثمرة الحسد شقاء الدنیا و الآخرة; میوه رختحسد شقاوت دنیا و آخرت است»!
7- در حدیث دیگرى از امام صادق(ع) آمده است: «آفة الدین الحسد و العجب و الفخر; آفت دین و ایمان(سه چیز است) حسد و خود بزرگ بینى و فخرفروشى».
8- امام صادق(ع) مىفرماید: هنگامى كه موسى بن عمران(ع) با خدا مناجات مىكرد چشمش به مردى افتاد كه در سایه عرش الهى قرار داشت، عرض كرد: «یا رب من هذا الذى قد اظله عرشك; خداوندا این كیست كه عرش تو بر سر او سایه افكنده است؟!» فرمود: «یا موسى هذا ممن لم یحسد الناس على ما آتاهم الله من فضله; اى موسى! این از كسانى است كه نسبتبه مردم در برابر آنچه خداوند از فضلش به آنها ارزانى داشته، حسد نورزیده».
9- در حدیث دیگرى از پیامبر اكرم(ص) مىخوانیم: «ستة یدخلون النار قبل الحساب بستة; شش گروهند كه قبل از حساب الهى وارد آتش دوزخ مىشوند به خاطر شش چیز»! «قیل یا رسول الله من هم؟; عرض كردند اى رسول خدا! آنها كیانند»؟ «قال: الامراء بالجور، و العرب بالعصبیة، و الدهاقین بالتكبر، و التجار بالخیانة، و اهل الرستاق بالجهالة، و العلماء بالحسد; زمامداران به خاطر ظلم و بیدادگرى، عرب به خاطر تعصب، كدخدایان و خانها به خاطر تكبر، تجار به خاطر خیانتبه مردم، روستاییان به خاطر جهل و دانشمندان به خاطر حسد»! به این ترتیب حسد در درجه اول بلاى بزرگ براى دانشمندان است!
10- این بحث را با حدیث دیگرى از پیامبر اكرم(ص) به پایان مىبریم(هر چند احادیث در این زمینه بسیار است) فرمود: «انه سیصیب امتى داء الامم! قالوا: و ماذا داء الامم؟! قال: الاشر و البطر و التكاثر و التنافس فى الدنیا، و التباعد و التحاسد حتى یكون البغى، ثم یكون الهرج! ; به زودى بیمارى(بزرگ) امتها، امت مرا فرامىگیرد! عرض كردند: بیمارى(بزرگ) امتها چیست؟ فرمود: هوسرانى و عیاشى و فزونطلبى، مسابقه در دنیاپرستى، اختلاف و نفاق و حسد نسبتبه یكدیگر و سرانجام به ظلم و ستم و سپس به هرج و مرج مبتلا مىشوند»!
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم