• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 4866)
شنبه 11/8/1387 - 15:56 -0 تشکر 68239
تزکیه نفس(غیبت)

به نام خدا

دوستان قرآنی سلام

مبحث جدید: تزکیه نفس

كَمَا أَرْسَلْنَا فِیكُمْ رَسُولًا مِّنكُمْ یَتْلُو عَلَیْكُمْ آیَاتِنَا وَیُزَكِّیكُمْ وَیُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَیُعَلِّمُكُم مَّا لَمْ تَكُونُواْ تَعْلَمُونَ ﴿151﴾

[كه] آیات ما را بر شما مى‏خواند و شما را پاك مى‏گرداند و به

شما كتاب و حكمت مى‏آموزد و آنچه را نمى‏دانستید به شما یاد مى‏دهد (151) بقره

هدف اساسی وبرنامه تبلیغی وماموریت رسمی فرستادگان خدا عبارتست از تعلیم وتزکیه  واز آنجاییکه از آیه برمیآید تزکیه بر

تعلیم مقدم است ،پس لازم است انسان ابتدا به تزکیه بپردازد ،تزکیه به معنای رشد ونمو وپاک کردن است ،،واولین برنامه قرآن

،تزکیه نفس است ،پاکیزه کردن روان از تاریکیها،بیماریهاو.....

راه تزکیه نفس آن است که نخست نفس وموانع وشرور  آن شناخته شود ، وما با رذائل اخلاقی وزشتیهای نفس آشنا شویم

بنابراین تزکیه نفس فقط با مواظبت ومراقبت ومحاسبه به دست می آید.

***نکته مهم ***

نکته مهم آنست که تزکیه نفس از موانع نفسانی (مانند قوای غضبیوشهوی)سرکوب کردن دو قوه غضب وشهوت نیست بلکه

به اعتدال رساندن دو قوه است که به اطاعت در آوردن آنهااز علم وشرح حاصل میشود.

تزکیه نفس شامل مراحل بسیاری است که باید پله پله جلو رفت ،و بارذائل وفضائل  اخلاقی آشنا شد  ازجمله حسد ،غرور،فخر فروشی و............

من در این تایپیک قصد دارم با مراحل تزکیه نفس آشنا شویم واز همه دوستان قرآنی میخواهم مرا در این مبحث یاری رسانند واین مبحث به صورت موضوع بندی ومنظم باید پیش رود پس مطالبی که در این قسمت قرار میدهید   باید طبق موضوع انتخابی باشد وعلاوه بر ذکر حدیث ومطالب جالب وحتی داستان ،اگر سوالی هم در این زمینه باشد من سعی میکنم طبق آیات وروایات جواب بدهم   دوست دارم از این بحث استفاده های فراوانی ببریم .

هر کس آنرا پاک گرداندقطعا رستگار شد وهر کس آلوده اش ساخت قطعا در باخت.آیه 9و10 والشمس

پس بیاید تا قبل از ظهور امام عصر عج الله به تزکیه نفس بپردازیم.

.

 


 

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

شنبه 2/9/1387 - 21:53 - 0 تشکر 72623

بسم الله الرحمن الرحیم

حسد در روایات اسلامى در روایات اسلامى نكوهش شدیدى از حسد شده به گونهاى كه در باره كمتر صفتى از صفات رذیله چنین نكوهش دیده مىشود، به عنوان نمونه كافى است كه به چند حدیث زیر كه گوشه كوچكى از آن احادیث است نظر بیفكنیم:

1- در حدیثى از رسول خدا(ص) مىخوانیم: «الحسد یاكل الحسنات كما تاكل النار الحطب; حسد حسنات را مىخورد همان گونه كه آتش هیزم را مىخورد».

تعبیر بالا به خوبى نشان مىدهد كه آتش حسد مىتواند تمام خرمن سعادت انسان و حسنات او را بسوزاند و زحمات یك عمر او را بر باد دهد به گونهاى كه دستخالى از دنیا برود.

2- همین معنى به صورت شدیدترى از امام باقر و امام صادق8 نقل شده است، مىفرمایند: «ان الحسد یاكل الایمان كما تاكل النار الحطب; حسد ایمان را مىخورد همان گونه كه آتش هیزم را مىخورد».

آرى صفت رذیله حسد نه تنها خرمن حسنات را مىسوزاند كه خرمن ایمان را نیز خاكستر مىكند.

3- در حدیث دیگرى از امام امیرمؤمنان(ع) آمده است: «الحسد شر الامراض; حسد بدترین بیمارى اخلاقى است». طبق این حدیث هیچ بیمارى اخلاقى بدتر از حسد نیست.

4- از همان حضرت نقل شده است كه فرمود: «راس الرذائل الحسد; سرچشمه صفات رذیله حسد است».

5- و نیز از همان حضرت در یك تعبیر كنایى آمده است كه فرمود: «لله در الحسد ما اعدله بدء بصاحبه فقتله; آفرین بر حسد! چقدر عدالتپیشه است، نخستبه سراغ صاحبش مىرود و او را مىكشد»!

6- باز از همان حضرت نقل شده كه فرمود: «ثمرة الحسد شقاء الدنیا و الآخرة; میوه رختحسد شقاوت دنیا و آخرت است»!

7- در حدیث دیگرى از امام صادق(ع) آمده است: «آفة الدین الحسد و العجب و الفخر; آفت دین و ایمان(سه چیز است) حسد و خود بزرگ بینى و فخرفروشى».

8- امام صادق(ع) مىفرماید: هنگامى كه موسى بن عمران(ع) با خدا مناجات مىكرد چشمش به مردى افتاد كه در سایه عرش الهى قرار داشت، عرض كرد: «یا رب من هذا الذى قد اظله عرشك; خداوندا این كیست كه عرش تو بر سر او سایه افكنده است؟!» فرمود: «یا موسى هذا ممن لم یحسد الناس على ما آتاهم الله من فضله; اى موسى! این از كسانى است كه نسبتبه مردم در برابر آنچه خداوند از فضلش به آنها ارزانى داشته، حسد نورزیده».

9- در حدیث دیگرى از پیامبر اكرم(ص) مىخوانیم: «ستة یدخلون النار قبل الحساب بستة; شش گروهند كه قبل از حساب الهى وارد آتش دوزخ مىشوند به خاطر شش چیز»! «قیل یا رسول الله من هم؟; عرض كردند اى رسول خدا! آنها كیانند»؟ «قال: الامراء بالجور، و العرب بالعصبیة، و الدهاقین بالتكبر، و التجار بالخیانة، و اهل الرستاق بالجهالة، و العلماء بالحسد; زمامداران به خاطر ظلم و بیدادگرى، عرب به خاطر تعصب، كدخدایان و خانها به خاطر تكبر، تجار به خاطر خیانتبه مردم، روستاییان به خاطر جهل و دانشمندان به خاطر حسد»!  به این ترتیب حسد در درجه اول بلاى بزرگ براى دانشمندان است!

10- این بحث را با حدیث دیگرى از پیامبر اكرم(ص) به پایان مىبریم(هر چند احادیث در این زمینه بسیار است) فرمود: «انه سیصیب امتى داء الامم! قالوا: و ماذا داء الامم؟! قال: الاشر و البطر و التكاثر و التنافس فى الدنیا، و التباعد و التحاسد حتى یكون البغى، ثم یكون الهرج! ; به زودى بیمارى(بزرگ) امتها، امت مرا فرامىگیرد! عرض كردند: بیمارى(بزرگ) امتها چیست؟ فرمود: هوسرانى و عیاشى و فزونطلبى، مسابقه در دنیاپرستى، اختلاف و نفاق و حسد نسبتبه یكدیگر و سرانجام به ظلم و ستم و سپس به هرج و مرج مبتلا مىشوند»!

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

شنبه 2/9/1387 - 21:54 - 0 تشکر 72624

بسم الله الرحمن الرحیم

در سومین آیه اشاره به داستان یهود شده است.

مىدانیم گروه عظیمى از آنان كه نشانههاى پیامبر اسلام(ص) را در كتابهاى خود خوانده بودند از «شامات» به سرزمین «مدینه» كوچ كردند تا به افتخار دیدار آن حضرت برسند و پیوسته ظهورش را انتظار مىكشیدند و به خود نوید مىدادند.

اما پس از ظهور آن حضرت بسیارى از آنان نه تنها بر تعهدات باطنى خود نسبتبه حمایت از آن حضرت باقى نماندند،

بلكه در صف مخالفین سرسخت در آمدند و دلیل عمده آن یكى «حسد» بود و دیگرى «به خطر افتادن منافع مادى آنان»!

قرآن مجید در این زمینه مىگوید: «آیا آنها نسبتبه مردم(پیامبر و خاندان او) به خاطر آنچه خدا از فضلش به آنها داده حسد مىورزند؟ با اینكه به آل ابراهیم كتاب و حكمت دادیم و حكومتى عظیم در اختیار آنان قرار دادیم».

(ام یحسدون الناس على ما آتاهم الله من فضله فقد آتینا آل ابراهیم الكتاب و الحكمة و آتیناهم ملكا عظیما) سوره نساء آیه54

آرى یك روز به آل ابراهیم كه یهود از خاندان او هستند نبوت و دانش و حاكمیتبخشیدیم، روز دیگر اراده ما بر این قرار گرفت كه به محمد(ص) و خاندان او این نعمتها را ببخشیم و همه اینها بر طبق مصالحى بود، آیا یهود در آن زمان خوش داشتند كه دیگران نسبتبه آنان حسد ورزند؟

پس چرا اكنون كه نوبت دیگران شده است آتش حسد در درون آنان شعلهور گردیده و از هیچ جنایتى فروگذار نیستند؟!

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

شنبه 2/9/1387 - 21:55 - 0 تشکر 72625

بسم الله الرحمن الرحیم

چهارمین آیه باز اشاره به گروهى از اهل كتاب دارد و ظاهرا بیشتر ناظر به یهود مىباشد، مىفرماید: «بسیارى از اهل كتاب دوست دارند كه شما را بعد از اسلام و ایمان آوردن، به حال كفر برگردانند و این به خاطر حسدى است كه در وجود آنان ریشه دوانده، بعد از آنكه حق براى آنها روشن شده است(ولى) شما آنها را عفو كنید و گذشت نمایید تا خداوند فرمان خود را(در مورد جهاد) بفرستد، خداوند بر هر چیزى تواناست».

(ود كثیر من اهل الكتاب لو یردونكم من بعد ایمانكم كفارا حسدا من عند انفسهم من بعد ما تبین لهم الحق فاعفوا و اصفحوا حتى یاتى الله بامره ان الله على كل شیئ قدیر) بقره آیه 109

كار حسد در وجود انسان به جایى مىرسد كه نه تنها در امور مادى كه مورد تزاحم و كشمكش بین انسانهاست اثر مىگذارد، بلكه در امور معنوى كه هیچ مزاحمتى در آن نیست و هر كس مىتواند به آن دستیابد نیز اثر مىگذارد، گاه مىشود كه انسان به خاطر لجاجت آگاهانه پا بر سر حق مىگذارد و راه سعادت را به روى خود مىبندد و در همین حال حسد سبب مىشود كه دیگران را نیز از راه سعادت باز دارد و این راستى عجیب است.

بسیارى از مفسران گفتهاند جمله حسدا من عند انفسهم اشاره به این است كه عامل این كار حسدى است كه در وجود آنان ریشه دوانده و مربوط به جهل و نادانى و بىخبرى نیست، بلكه همان گونه كه در جمله بعد آمده (من بعد ما تبین لهم الحق) بعد از آگاهى از حق، راه غلط مىپیمایند!

ولى قرآن به مسلمانان دستور مىدهد كه این حسودان را به حال خود واگذارند(چرا كه آتشى كه از حسد به جان آنها افتاده، بهترین مجازاتشان است) ولى تصور نكنند این عفو و گذشت همیشه به همین صورت خواهد بود تا آزاد باشند هر بلایى را بر سر بندگان خدا خواستند بیاورند، نه، هرگز! زمانى فرامىرسد كه یا از دنیا مىروند و به مجازات الهى گرفتار مىشوند، یا در همین دنیا، سپاه نیرومند حق، توطئههاى آنها را در هم مىكوبد.

به هر حال آیه اشاره به این است كه مسلمانانى كه تازه در آغوش اسلام قرار گرفتهاند، تسلیم وسوسههاى یهود و سایر بداندیشان نشوند، چرا كه آنچه آنها مىگویند از سر حسد است، آنها از خوشبختى مسلمانان در سایه ایمان و تقوا رنج مىبرند.

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

شنبه 2/9/1387 - 21:56 - 0 تشکر 72626

بسم الله الرحمن الرحیم

پنجمین آیه كه آیه پنجم سوره فلق است اشاره به شر حاسدان مىكند و به پیامبر اكرم(ص) دستور مىدهد كه از شر آنها به خدا پناه برد و بگوید: «به خدا پناه مىبرم از شر حسود هنگامى كه حسد بورزد». (و من شر حاسد اذا حسد)

در آغاز این سوره به پیامبر(ص) مىگوید: «بگو: پناه مىبرم به پروردگار سپیده صبح از شر تمام مخلوقات(شرور)».

سپس به سه گروه از مخلوقات شرور اشاره مىكند كه اساس شر و عامل اصلى شرارت در جهانند:

نخست مهاجمان شرورى كه از تاریكى شب استفاده مىكنند و به انسانها در حال خواب و بیدارى حملهور مىشوند، تعبیر به «غاسق» (موجود شرورى كه شب حملهور مىشود) به خاطر آن است كه نه فقط حیوانات درنده و گزنده، شبهنگام از لانههاى خود بیرون مىآیند و زیان مىرسانند، بلكه افراد شرور و ناپاك و پلید نیز غالبا از تاریكى شب براى وصول به مقاصد خود استفاده مىكنند.

ولى تاریكى و ظلمت در اینجا مىتواند معنى گستردهترى داشته باشد و شامل هرگونه ناآگاهى و جهل و پنهانكارى شود، چرا كه راهزنان طریق حق همیشه از جهل و ناآگاهى مردم استفاده مىكنند و با نقشههاى شوم و پنهانى خود به مؤمنان پاكدل حملهور مىشوند.

سپس به شرورانى اشاره مىكند كه در گرهها مىدمند و این تعبیر اشاره به زنان وسوسهگر یا مطلق وسوسهگران است كه همچون ساحران به هنگام سحر «اورادى» را مىخوانند و در گرهها مىدمند، پى در پى مطالب بىاساس خود را در گوش مردم مىخوانند تا با این وسوسهها اراده آنان را سست كنند و به حالت تردید بكشانند و هنگامى كه ارادهها سستشد راه براى حمله لشگر شیطان هموار مىشود.

سپس به سومین و آخرین گروه از شروران اشاره كرده، مىفرماید: «بگو به خدا پناه مىبرم از شر حاسدان، هنگامى كه حسد مىورزند».

از اینجا روشن مىشود كه یكى از عمدهترین عوامل تخریب و فساد در جهان، تخریب و فسادى است كه از حسودان سرچشمه مىگیرد و به این ترتیب منابع سهگانه مهم شر و فساد(مهاجمان تاریك دلى كه از تاریكىها استفاده مىكنند و بر مردم هجوم مىآورند و وسوسهگرانى كه با تبلیغات سوء خود ایمان و عقیده و پیوندهاى مردمى را سست مىكنند و حسودانى كه كارشان همواره تخریب است) در عبارات كوتاهى بیان شده و شاهد گویایى بر مقصود یعنى آثار زیانبار حسد است.

توصیفى كه در آغاز آیه براى خداوند ذكر شده (برب الفلق) مىتواند اشاره به این نكته باشد كه طوایف سهگانه شرور بالا همیشه از تاریكى جهل و اختلاف و كفر استفاده مىكنند كه اگر این تاریكى مبدل به روشنایى علم و اتحاد و ایمان شود، حربههاى آنان به كندى مىگراید.

اللهم صل علی محمدوآل محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

شنبه 2/9/1387 - 21:56 - 0 تشکر 72627

بسم الله الرحمن الرحیم

در ششمین آیه مورد بحثبعد از مدح و ستایش بلیغى كه از انصار شده است(همانها كه پیغمبر گرامى اسلام(ص) و یارانش را به شهر خود(یثرب) دعوت كردند و با آغوش باز از آنان استقبال نمودند، با جان و دل از آنها پذیرایى كردند و امكانات خود را به پاى آنها ریختند) سخن از «تابعین» به میان آورده(همانها كه بعد از مهاجران و انصار روى كار آمدند و خط ایمان و انقلاب اسلامى را تداوم بخشیدند) مىفرماید: «و كسانى كه بعد از آنها آمدند و مىگویند ما و برادرانمان را كه در ایمان به ما پیشى گرفتند بیامرز و در دلهایمان كینه و حسدى نسبتبه مؤمنان قرار مده! پروردگارا! تو مهربان و رحیمى».

(و الذین جائوا من بعدهم یقولون ربنا اغفر لنا و لاخواننا الذین سبقونا بالایمان و لاتجعل فى قلوبنا غلا للذین آمنوا ربنا انك رؤوف رحیم) حشر آیه10

به این ترتیب آنها بعد از طلب آمرزش براى خود و پیشگامان در اسلام و ایمان(مهاجران و انصار) تنها چیزى را كه از خدا مىطلبند، از بین رفتن هرگونه «غل و كینه و حسد» نسبتبه مؤمنان است، چرا كه مىدانند تا این امور از دل ریشهكن نشود، رشتههاى محبت و برادرى و اتحاد هرگز محكم نخواهد شد و بدون آن به هیچ موفقیتى نایل نمىشوند.

اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

شنبه 2/9/1387 - 21:57 - 0 تشکر 72628

بسم الله الرحمن الرحیم

در هفتمین و آخرین آیه مورد بحث، سخن از صفات بهشتیان است، مىفرماید: بعد از آنكه فرشتگان الهى به استقبال آنان مىآیند و از آنان دعوت مىكنند كه در نهایتسلامت و امنیت وارد بهشتشود: «ما هرگونه غل(حسد و كینه و عداوت) را از سینه آنها برمىكنیم، در حالى كه همه برادرند و بر تختها رو به روى یكدیگر قرار دارند».

(و نزعنا ما فى صدورهم من غل اخوانا على سرر متقابلین)سوره اعراف آیه 43

آرى بهشتیان از هرگونه حسد و كینه و عداوت كه از صفات دوزخیان است پاكند و اگر اخوت و برادرى در میان آنهاست و در سلامت و امنیتبه سر مىبرند به خاطر ریشهكن شدن همین امور از وجود آنها(به لطف پروردگار و در سایه اعمال پاكشان) است.

بى شك در دنیا نیز اگر خوهاى زشت، كینه و عداوت و حسد از میان انسانها برچیده شود، زندگى مردم همچون زندگى بهشتیان خواهد شد و در امن و امان و اخوت و برادرى خواهند زیست.

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

شنبه 2/9/1387 - 21:59 - 0 تشکر 72629

بسم الله الرحمن الرحیم

نتیجه از مجموع آنچه در آیات بالا آمد:

1. آثار فوقالعاده زیانبار حسد در زندگى فردى و اجتماعى و نكوهش شدید قرآن از آن روشن مىشود،

2. حسد دستبرادر را به خون برادر آغشته مىكند و انسان را از مشاهده حق بازمىدارد،

3. فضاى جامعه را تیره و تار مىكند،

4. رشتههاى محبت را پاره مىنماید و جهنم سوزانى در دنیا براى كسانى كه به آن آلوده هستند، به وجود مىآورد.

.......بقیه رو شما بگید .....

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

دوشنبه 4/9/1387 - 19:46 - 0 تشکر 73052

بسم الله الرحمن الرحیم

سلااااااااااااااااااااااااام خدمت دوستان عزیز

به به چه بچه های فعالی داره انجمن ما ااااااااااا یعنی کسی نیست درباره حسد چیزی بگه چشم نخوریدااااااااااااااااااااااااا پس میخواستم بگم این بحث هم داره

جمع میشه ان شا الله بحث بعدی درباره .........شما حدس بزنید

اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

پنج شنبه 28/9/1387 - 18:50 - 0 تشکر 78403

بسم الله الرحمن الرحیم

بحث جدید :غیبت

اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

پنج شنبه 28/9/1387 - 18:53 - 0 تشکر 78404

بسم الله الرحمن الرحیم

یا خیر الغافرین،یا خیر الفاتحین،یا خیرالناصرین

یا خیر الحاکمین،یا خیر الرازقین،یا خیرالوارثین

یا خیرالحامدین،یا خیرالذاکرین،یا خیرالمنزلین

یا خیر المحسنین

غیبت چیست ؟

پیامبر اکرم ص به یاران خود فرمود:آیا میدانید غیبت چیست؟گفتند خدا ورسول او داناترند پیامبر ص فرمود :غیبت ،سخن گفتن

ویاد آوری چیزی درباره برادر دینی است ، بدان گونه که او را نا خوش آید ،اگر آنچه گفته میشود واقعیت داشته باشد غیبت وگرنه بهتان خواهد بود .مصباح الشریعه ص205

خدایا مارا از شر غیبت در امان دار .آمین

اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.