قرآن كریم از دیدگاه امام هشتم
محور تفكر و تصدیق و تكذیب
اساسا قرآن حكیم همگان را به تحقیق دعوت و از اعتماد به چیزى بدون تحقیق ، نهى مى كند. اسامى و عناوین و القاب و امورى از این قبیل كه بیانگر امور بیرون از محدوده ى ذات و حوزه ى جوهر ذات انسانى است ، از چیزى كفایت نمى كند، بلكه باید در محتواى قرآن تدبر كرد و به كلام گویا كننده ى آن یعنى مولایمان حضرت رضا علیه السلام گوش فرا داد.
قرآن مصرانه عقل را مدار تفكر و تصدیق و تكذیب مى داند و بر این باور است كه حیات و زندگى پاكیزه ، فقط براى كسى است كه كان له قلب اءو اءلقى السمع و هو شهید . (251) در عین حال مى فرماید: ان الذین امنوا و الذین هادوا و النصارى و الصابئین من امن بالله و الیوم الاخر و عمل صالحا فلهم اءجرهم عند ربهم و لا خوف علیهم و لا هم یحزنون . (252)
از این آیه و آیات مشابه آن بر مى آید: مردمى كه به طور كلى خداوند و بازگشت به سوى او را انكار نمى كنند و لات و عزى را نمى پرستند و نمى گویند: حیات ما تنها همین دنیاست و تنها روزگار است كه ما را هلاك مى كند و اعتراف اجمالى دارند كه پروردگارى هست و به سوى او باز مى گردند، آنان گروه گروه شده اند و هر گروهى به آن چه در نزد خویش دارد، خشنود است و گمان مى كند كه تنها او نجات یافته است نه دیگران ، و به یكى از عنوان هاى مخصوص به خود كه در آیه ى شریفه مطرح شده ، بسنده مى كند.
اینان باید بدانند خداوندى كه اندازه ى هر چیزى در دست اوست و ملاك هلاكت و نجات را تعیین مى كند، فرمود: هیچ یك از این اسامى فایده ندارد و هرگز اساس پاداش الاهى نیست . زیرا پاداش بر سه محور اصلى استوار است كه همه ى انسان ها از بالا تا پایین در آن یكسانند. این اصول عبارت است از معارف اولیه اى كه اسلام ، تنها دین نزد خداوند، بر آن ها بنا نهاده شده است و نیز معارفى كه پیامبران از جانب خداوند آورده اند، بدون آن كه میانشان از این جهت تفاوتى باشد.