• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن خانواده > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
خانواده (بازدید: 2002)
سه شنبه 26/9/1392 - 15:59 -0 تشکر 676269
بررسى آموزه‏هاى دینى مؤثر در سلامت معنوى همسران



چكیده

از مهم‏ترین مسائل مورد توجه در نظام تعلیم و تربیت اسلامى، رشد شخصیتى متعادل و سلامت معنوى زن و مرد است. مقاله حاضر با هدف كشف آموزه‏هاى دینى در زمینه ارتقاى سلامت معنوى زن و مرد در زندگى مشترك، به بررسى مسائل مرتبط با آن مى‏پردازد.

این مقاله با روش توصیفى ـ تحلیلى و با هدف كشف آموزه‏هاى دینى در زمینه ارتقا سلامت معنوى زن و مرد در زندگى مشترك تدوین یافته است. بر اساس این روش، تعدادى از آیات قرآن و احادیث كه در آنها، با هدف ارتقا و تعمیق سلامت معنوى همسران، از روابط و رفتارهایى نهى شده و به نگرش‏ها و عملكردهایى توصیه شده است، بررسى و توصیف محتوایى شده و آموزه‏ها دسته‏بندى گردیدند.

یافته‏هاى تحقیق حاكى از آن است كه بر اساس آموزه‏هاى دینى، براى ارتقاى سلامت معنوى همسران، باید از اقدام‏هاى ناآگاهانه، نگرش‏هاى غلط، ارتباط‏هاى عاطفى ضعیف، رفتارهاى خلاف اخلاق و مانند آن پرهیز شود. همچنین آشنایى همسران با اهداف زندگى مشترك، تمایلات طبیعى و فطرى زن و مرد، حقوق زن و مرد نسبت به یكدیگر، نگرش مثبت و خوش‏بینانه نسبت به همسر، كسب مهارت‏هاى معاشرتى و كوشش براى انجام وظایف شرعى و همكارى در جهت قرب الهى، زمینه سلامت معنوى هریك از آنها را فراهم مى‏سازد.

http://marifat.nashriyat.ir

خورشید آرزوی منی گرمتر بتاب
سه شنبه 26/9/1392 - 16:5 - 0 تشکر 676280



1. ارتباط كلامى


ارتباط كلامى به منظور تفاهم بهینه و رشد عاطفى و اجتماعى نیكو و رسیدن به رستگارى براى همسران ضرورى است.69 این ارتباط، براى اینكه در معنویت آنان تأثیر بگذارد باید با شرایط زیر انجام پذیرد:


ـ همسران با واژه‏هاى محبت‏آمیز و به نرمى و همراه با احترام گفت‏وگو كنند.70


ـ به موقعیت‏هاى روانى طرف مقابل و شرایط مكانى و زمانى براى گفت‏وگوى حسنه توجه نمایند. امیرمؤمنان على علیه‏السلاممى‏فرماید: «نباید بدون سنجیدن موقعیت‏ها براى سخن، با همسر سخن بگویى.»71


ـ هریك از زوجین در مورد سخنى كه مى‏خواهند بگویند فكر نموده و پیامد ابراز آن را بررسى نمایند؛ در صورتى كه سخن خوب و حكیمانه بود، آن را ابراز كنند.72


ـ اگر فكرشان براى یك گفت‏وگوى خوب و روشمند همراه با ارتباط عاطفى به جایى نرسید، سكوت نموده و سخن نگویند تا آن را یاد بگیرند.


ـ از هرگونه كلمات و جملات ناخوشایند و زشت پرهیز نمایند.73


ـ از زیاده‏گویى پرهیز نمایند؛ زیرا باعث لغزش زیاد و خستگى و ناراحتى مى‏شود.


خورشید آرزوی منی گرمتر بتاب
سه شنبه 26/9/1392 - 16:5 - 0 تشکر 676281



2. استماع مطلوب


از مهم‏ترین عوامل معاشرت حسنه كه موجب بهره‏ورى مادى و معنوى همسران در زندگى مى‏گردد، استماع شایسته به هنگام گفت‏وگو با یكدیگر است.75امیرمؤمنان على علیه‏السلام وظیفه افراد مى‏داند كه به هنگام سخن گفتن، با علم سخن بگویند و به هنگام گوش دادن، با توجه و دقت گوش بدهند.76 هنگام سخن گفتن یكى، دیگرى باید سكوت اختیار نماید و عوامل مزاحم دیگر را نیز از بین ببرد. بد گوش كردن باعث تضییع حقّ متكلم است و به تعبیر امام صادق علیه‏السلام، خیانت محسوب مى‏شود.77


خورشید آرزوی منی گرمتر بتاب
سه شنبه 26/9/1392 - 16:6 - 0 تشکر 676282



3. ابراز محبت


ابراز دوستى هریك از زوجین نسبت به دیگرى، تأثیر عمیقى بر شخصیت عاطفى و اخلاقى آنان دارد و بدین لحاظ در احادیث، همسران به گونه‏هاى مختلف به آن توصیه شده‏اند:


در حدیثى، رسول اكرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله با اشاره به تأثیر ابراز محبت‏هاى شوهربر زن، مى‏فرماید: «سخن مرد به همسرش كه "دوستت دارم" هرگز از قلب زن بیرون نمى‏رود.»78


پیامبر اكرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله درباره احترام به شخصیت همسر، كه از مهم‏ترین مصادیق ابراز عملى محبت است، مى‏فرماید: «كسى جز بزرگواران به همسران خود احترام نمى‏گذارد و كسى جز فرومایه آنها را تحقیر نمى‏كند.»79 همچنین آن حضرت در مورد هدیه دادن، كه نوعى ابراز محبت است، مى‏فرماید: «هدیه باعث ایجاد محبت و علاقه مى‏شود و رابطه برادرى را مستحكم مى‏كند و كینه‏ها را از بین مى‏برد.»80 نیز در خصوص تأثیر هدیه دادن در پاك‏دامنى و پرهیز از آلوده شدن زن به برخى گناهان، فرمود: هدیه دادن شوهر به همسرش عفت و پاك‏دامنى او را مى‏افزاید.»81


لقمه در دهان همسر گذاشتن و آب دادن به او، نیز نوعى محبت است كه آن حضرت در این‏باره فرمود: «مرد براى گذاشتن لقمه به دهان همسرش پاداش مى‏گیرد.»82 همچنین فرمود: «مردى كه به همسرش آب بنوشاند خداوند به او اجر مى‏دهد.»83 و در نهایت، هر خدمت به همسر نوعى محبّت است كه بنا به فرموده پیامبر اكرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله: «هیچ كس جز صدیق یا شهید و یا مردى كه خیر دنیا و آخرت را خواهان است، از عهده آن برنمى‏آید.»84


خورشید آرزوی منی گرمتر بتاب
سه شنبه 26/9/1392 - 16:6 - 0 تشکر 676283



4. گشاده‏رویى


پیامبر اكرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله با تأكید بر اینكه خوش‏رویى با همسر از حقوق همسرى است، مى‏فرماید: «حق زن بر شوهرش این است كه در برابر او چهره در هم نكشد (بلكه با خوش‏رویى با او برخورد كند) و اگر این كارها را انجام داد، به خدا قسم حق او را ادا كرده است.»85 گشاده‏رویى حتى در موقعیت بداخلاقى همسر مورد توصیه است.


پیامبر اكرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله فرمود: «بدانید مردى كه بر بداخلاقى زنش با صبر و حلم برخورد نماید و این را به خاطر اجر خداوندى انجام دهد، پروردگار در آخرت ثواب شاكران را به او اعطا خواهد كرد.»86 توصیه به خوش‏خلقى همسران نسبت به یكدیگر، از آن حیث كه آثار مطلوب فراوان و از جمله ارتقاى معنوى را به دنبال دارد،87 زیاد مورد تأكید اولیاى دین است.88


خورشید آرزوی منی گرمتر بتاب
سه شنبه 26/9/1392 - 16:6 - 0 تشکر 676284



5. گذشت


همسران در زندگى مشترك با بخشش لغزش‏هاى یكدیگر، در ارتقاى منش انسانى همدیگر مؤثرند و داراى فضیلت و كمال ارزشمندترى مى‏شوند. پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله یكى از پنج گروه زنان‏برتر را زنان منعطف‏وباگذشت دانسته‏اند.89


خورشید آرزوی منی گرمتر بتاب
سه شنبه 26/9/1392 - 16:7 - 0 تشکر 676285



6. حفظ آبروى همسر


وظیفه زن و شوهر آن است كه آبرو و شخصیت یكدیگر را حفظ كنند و از آنچه شخصیت همسر را تضییع مى‏كند خوددارى ورزند. از جمله حفظ آبرو و شخصیت شوهر این است كه نباید مشكلاتى كه زن و شوهر با هم دارند نزد دیگران بازگو شود. پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آلهمى‏فرماید: «جایز نیست زنى به شوهرش بیش از حدّ توان مالى او، چیزى تحمیل كند و جایز نیست از او به هیچ‏یك از بندگان خدا شكایت برد؛ چه [خویشان ]نزدیك باشد یا [خویشان ]دور.»90


خورشید آرزوی منی گرمتر بتاب
سه شنبه 26/9/1392 - 16:7 - 0 تشکر 676286



7. رفق و مدارا


رفق و مدارا نقش بسیار مهمى در پیش‏گیرى از اختلافات زناشویى، افزایش رضایت خدا و خانواده و تعالى معنوى همسران دارد. امام صادق علیه‏السلام ضمن اشاره به نعمت باارزش مدارا در زندگى، مى‏فرماید: «به هر خانواده‏اى كه [نعمت] رفق و مدارا عطا شود، به راستى كه خداوند به رزق و روزى آنان وسعت مى‏بخشد.»91


خورشید آرزوی منی گرمتر بتاب
سه شنبه 26/9/1392 - 16:8 - 0 تشکر 676287



8. روابط جنسى مطلوب


از جمله مهارت‏هاى معاشرتى كه زمینه آرامش و ارتقاى سلامت معنوى همسران را فراهم مى‏سازد، مهارت‏هایى است كه هریك از آنها در تحریك شهوت و روابط جنسى با همسر مؤثرند. در احادیث، بر مهارت‏هاى زیر تأكید شده است:


الف) آراستگى: به طور طبیعى زنان و مردان دوست دارند همسرشان را آراسته و پاكیزه ببینند. آنان با به كارگیرى این مهارت، زمینه لذت بردن از یكدیگر را افزایش مى‏دهند و آرامش مى‏یابند.92 این آرامش، موجب مصونیت آنان از انحرافات شهوانى مى‏گردد. امام كاظم علیه‏السلام فرمود: «آراستگى مرد از جمله چیزهایى است كه عفّت زن را زیاد مى‏كند. همانا زنان از عفّت دور شدند؛ چون همسرانشان آراستگى را ترك كردند.»93


در حدیثى آمده كه حسن‏بن جهنم از امام رضا علیه‏السلامپرسید: شما خضاب كرده‏اید؟ امام فرمود: «آرى با حنا و سدر.» سپس فرمود: «آیا فكر مى‏كنى این مسئله اهمیتى ندارد و آراستگى و خضاب اجر و ثواب ندارد؟ به درستى كه زن دوست دارد تو را آراسته ببیند، همان‏گونه كه تو دوست دارى او را آراسته ببینى. همانا زنانى فقط به علت كمى آراستگى و آمادگى مردانشان از عفاف خارج شدند و به سوى فسق و فجور رفتند.»94 همچنین امام صادق علیه‏السلام فرمود: «همان‏طور كه مردان دوست دارند زنان خود را زینت‏شده ببینند، زنان هم همین مسئله را براى شوهران خود دوست دارند (دوست دارند شوهرانشان خود را زینت كنند).»95 به دلیل اهمیت آراستگى در فرایند روانى و معنوى زوجین، توصیه‏هاى زیادى در این زمینه شده است.96


ب) اولویت‏بخشى به رابطه جنسى: از جمله فعالیت‏هایى كه در به‏سازى روابط جنسى و پیامدهاى مطلوب روانى و معنوى مؤثر است، این است كه فعالیت‏هاى جنسى نسبت به كارها و وظایف دیگر به هنگام نیاز در اولویت قرار گیرند و نیاز و خواست هریك از همسران در این زمینه به سرعت پاسخ داده شود تا زمینه فعالیت‏هاى روانى و شادابى در انجام رفتارهاى جنسى از بین نرود و جاى خود را به ناراحتى، اضطراب، بى‏حوصلگى و سردى در برقرارى روابط عاطفى و جنسى ندهد. از این‏رو، پیامبراكرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله تأخیر را مجاز ندانسته و مى‏فرماید: «لعنت خدا بر زنان معطل‏كننده؛ آنان كه شوهرانشان آنها را به بسترشان فرامى‏خوانند، ولى آنها تأخیر مى‏كنند و مى‏گویند: صبر كن، و آن‏قدر تأخیر مى‏اندازند كه خواب چشمان شوهرشان را مى‏رباید.»97


ج) فعالیت‏هاى مقدماتى: فعالیت‏هاى مقدماتى در روابط جنسى با همسر، پاسخ لذّت‏بخشى است به احساس نیازى كه هریك از زوجین پیش از آمیزش دارند. با این نوع فعالیت‏ها، بهره‏مندى از وجود یكدیگر را به خوبى احساس مى‏كنند و توجهشان به خداوند و احساس رضایت از او، به واسطه نعمتى كه به ایشان ارزانى داشته، افزایش مى‏یابد. از این‏رو، در احادیث دینى بر این فعالیت‏ها و كوشش براى زدودن احساس شرم در چهره و رفتارشان تأكید شده است. پیامبر اكرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله مى‏فرمایند: «بهترین زنان شما آن كسى است كه وقتى با شوهرش تنها شد، جامه شرم و حیا را براى او بیرون آورد.»98 و نیز فرمودند: «بر زن جایز نیست كه به خواب رود، مگر اینكه خود را بر شوهرش عرضه كند: لباس خود را از تن درآورد و با او به زیر لحافش برود و بدن خویش را به شوهرش بچسباند، كه اگر چنین كرد، خود را آماده ساخته و به شوهر عرضه كرده است.»99


همچنین شوهر باید با صحبت عاشقانه، بوسه، در آغوش‏گرفتن و تحریكات و فعالیت‏هاى دیگر، زمینه ارضاى نیاز همسرش را فراهم سازد. پیامبر خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آلهفرمود: «هیچ‏یك از شما به سوى همسرش نباید برود و با او خلوت نكند، مگر آنكه بین آنان بوسه و صحبت عاشقانه رد و بدل گردد.»100


امام رضا علیه‏السلام نیز فرمود: «با هیچ زنى نزدیكى نكن، مگر پس از اینكه با او بازى كنى و این كار را طولانى كن تا او هم همان چیزى را از تو بخواهد كه تو از او مى‏خواهى.»101


از جمله فعالیت‏هاى مقدماتى در برقرارى رابطه جنسى، دور نگه داشتن خود و همسر از شرایط اضطرابى است. در شرایط اضطراب و نگرانى، زوجین از یكدیگر لذت نمى‏برند و نعمت بودن همسر را نمى‏چشند و چه بسا آن دو و یا یكى از آنها احساس بدى هم نسبت به یكدیگر پیدا كنند و در ذهن و دلشان نارضایتى پدید آید؛ احساسى كه به ناشكرى و ناسپاسى نسبت به نعمت ارزشمند خدادادى منتهى شود و علاوه بر آثار روانى روى همسران، تأثیرات جسمى و روانى بر فرزندى بگذارد كه در این وضعیت نطفه‏اش منعقد مى‏شود.102


از موارد شرایط اضطرابى كه تأثیرات مخرّب روانى و معنوى بر روى زوجین دارد و در احادیث از آن نهى شده، این است كه هنگام برقرارى روابط جنسى تصویر دیگرى غیر از همسرش به ذهن راه دهد و با تخیّل، با فرد دیگرى غیر از همسرش نزدیكى كند.103 در این وضعیت، فرد آن رابطه محبتى را كه باید دریافت كند، نمى‏كند و حتى ممكن است اضطراب او را فراگیرد و از ارتباط با همسرش نیز نفرت پیدا كند و اقدام به رفتارهایى بنمایند كه معنویتشان كاهش یابد و با خطر جدى مواجه گردد.


د) نزدیكى: مرحله آمیزش از مهم‏ترین مراحل روابط جنسى است كه معمولاً بالاترین لذت، نشاط، بهترین وضعیت روانى، و احساس رضایت و آرامش را براى همسران به همراه دارد. استمرار این وضعیت در زوجین، موجب آمادگى روانى براى پرورش عواطف مثبت، اخلاق حسنه و تعالى شخصیتشان است. در مقابل، امتناع از آمیزش، و یا فراهم نشدن آن وضعیت خوشایند، آثار روانى نامطلوبى بر روابط عاطفى و اخلاقى و حتى در دیانت و معنویتشان به جاى مى‏گذارد. از این‏رو، در احادیث، ترك آمیزش، به هر دلیلى، براى مدت طولانى، مجاز دانسته نشده است. امام صادق علیه‏السلام فرمود: «جایز نیست كه مرد از آمیزش با زن امتناع ورزد به این دلیل كه ـ مثلاً ـ او یك فرزند شیرخوار دارد و بگوید: چون مى‏ترسم كه حامله شوى و دیگر نتوانى به فرزندمان شیر بدهى. همچنین بر زن جایز نیست كه مانع آمیزش جنسى همسرش شود و بگوید: من مى‏ترسم كه حامله شوم و در دوران حاملگى نتوانم به فرزندمان شیر بدهم. این ترك آمیزش هم براى زن و هم براى مرد ضرر دارد.»104 از سوى دیگر، در احادیث به همسران آموزش داده شده است تا شرایط مطلوب آمیزش جنسى را فراهم سازند و از امورى مانند نزدیكى با شكم پر،105 صحبت غیرعاشقانه،106 تكرار آمیزش بدون فاصله107 و نزدیكى به صورت ایستاده108 پرهیز كنند تا آن وضعیت روانى مطلوب برایشان تحقق یابد.


خورشید آرزوی منی گرمتر بتاب
سه شنبه 26/9/1392 - 16:8 - 0 تشکر 676288



بحث و نتیجه‏گیرى


با توجه به آنچه ذكر گردید، مى‏توان گفت: ریشه بیشتر تنش‏هاى همسران، فاصله گرفتن از فطرت و باورهاى نادرست و ضعف مهارت‏هاى ارتباطى است. همان‏گونه كه ملاحظه شد، در آموزه‏هاى نظام‏مند دینى، به فطرت و تمایلات طبیعى زن و مرد توجه ویژه شده و هماهنگى این آموزه‏ها با اهداف آفرینش موردنظر بوده است.


نتایج تحقیق حاكى از آن است كه بر اساس آموزه‏هاى دینى، براى ارتقاى سلامت معنوى همسران باید از اقدام‏هاى ناآگاهانه، نگرش‏هاى غلط، ارتباط‏هاى عاطفى ضعیف، رفتارهاى خلاف اخلاق و مانند آن پرهیز شود. همچنین آشنایى همسران با اهداف زندگى مشترك، تمایلات طبیعى و فطرى زن و مرد، حقوق زن و مرد نسبت به یكدیگر، نگرش مثبت و خوش‏بینانه نسبت به همسر، كسب مهارت‏هاى معاشرتى و كوشش براى انجام وظایف شرعى و همكارى در جهت قرب الهى، زمینه سلامت معنوى هریك از آنها را فراهم مى‏سازد.


از همین‏رو، آشنایى زن و مرد با این آموزه‏هاى دینى مى‏تواند زمینه‏ساز جهت‏گیرى زوجین به سمت فطرت خدایى و تمایلات طبیعى باشد كه چهارچوب سلامت معنوى را تشكیل مى‏دهند.


به طور خلاصه، توجه به آموزه‏هاى دینى، برترین راه سلامت روحى و معنوى است. بدین‏روى، براى داشتن جامعه‏اى پویا و با نشاط باید به این اصل مهم توجه بیشترى مبذول گردد. در حقیقت، امكانات و فرصت‏هاى زیادى وجود دارد كه باید با بهره‏گیرى از یك الگوى جامع و كامل از این فرصت‏ها، براى وارد كردن همسران به فرایند تأمین سلامت معنوى در جامعه، بهره برد.


بر طبق مطالب و عناوین این پژوهش، چنین برمى‏آید كه آنچه كه در سطور بالاتر ذكر شد، همه و همه در ایجاد و تشكیل یك خانواده سالم نقش مؤثر و اساسى دارند. از این‏رو، تأمین آموزه‏هاى تربیتى پیش از ازدواج، كه در متون دینى آمده‏اند، براى جوانان یك ضرورت تلقّى مى‏شود.109


خورشید آرزوی منی گرمتر بتاب
سه شنبه 26/9/1392 - 16:9 - 0 تشکر 676289



منابع



  • ـ نهج‏الفصاحه، ترجمه ابوالقاسم پاینده، تهران، جاویدان، 1364.

  • ـ آشتیانى، میرزااحمد، طرائف‏الحكم یا اندرزهاى ممتاز، تهران، كتابخانه صدوق، بى‏تا.

  • ـ ابراهیمى‏قوام، صغرى، «روان‏شناسى و تحول مذهبى در انسان»، تربیت، دوره دوازدهم، ش 105، بهمن 1374، ص 34ـ39.

  • ـ ابن‏حنبل، احمد، مسند احمد، بیروت، دارالفكر، 1414ق.

  • ـ احمدى، خدابخش، بررسى رابطه بین تقیّدات مذهبى و ناسازگارى زناشویى، مقالات همایش تقویت نظام خانواده و آسیب‏شناسى آن، قم، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى، 1384.

  • ـ اسلامى، احمدعلى، بررسى نگرش فرد به مذهبى بودن و رابطه آن در دانش‏آموزان سال آخر دبیرستان‏هاى اسلامشهر در سال تحصیلى 76ـ1375، پایان‏نامه كارشناسى ارشد، دانشكده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتى، 1376.

  • ـ امیدوارى، سپیده، «تعریف سلامت معنوى: مفاهیم و چالش‏ها»، پژوهش‏هاى میان رشته ‏اى قرآن كریم، ش 1، زمستان 1387، ص 17ـ58.

  • ـ بنى‏جمالى، شكوه‏السادات و همكاران، «ریشه‏یابى علل از هم‏پاشیدگى خانواده‏ها در رابطه با ویژگى‏هاى روانى ـ اجتماعى دختران و پسران قبل از ازدواج»، مجله روان‏شناسى و علوم تربیتى دانشگاه شهید چمران اهواز، ش 1و2، بهار و تابستان ص 70ـ143.

  • ـ تمیمى آمدى، عبدالواحدبن محمد، غررالحكم و دررالكلم، ترجمه محمد خوانسارى، چ پنجم، تهران، دانشگاه تهران، 1373.

  • ـ حرّ عاملى، محمدبن حسن، وسائل‏الشیعه، تهران، المكتبة الاسلامیة، 1398ق.

  • ـ حویزى، عبدعلى جمعه، تفسیر نورالثقلین، چ دوم، قم، المطبعة العلمیه، 1383ق.

  • ـ خالقى‏نژاد، خوشه و همكاران، «نیازهاى آموزشى قبل از ازدواج از دیدگاه زوجین مراجعه‏كننده به مراكز بهداشتى ـ درمانى شهرستان مشهد»، مجله ایرانى آموزش در علوم پزشكى، ش 8، پاییز و زمستان 1387، ص 247ـ253.

  • ـ خدایارى‏فرد، محمد، «گستره پژوهش‏هاى روان‏شناختى در حوزه دین»، اندیشه و رفتار، ش 24، بهار 1380، ص 44ـ53.

  • ـ خرّازى، محمدعلى و همكاران، «بررسى دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشكى شهید صدوقى یزد پیرامون عوامل مؤثر بر ازدواج»، مجله دانشگاه علوم پزشكى و خدمات بهداشتى ـ درمانى شهید صدوقى یزد، ش 1، 1380.

  • ـ سبزوارى، محمد، جامع‏الاخبار او معراج‏الیقین فى اصول‏الدین، قم، مؤسسة آل‏البیت، 1414ق.

  • ـ سیدفاطمى، نعیمه و همكاران، «اثر دعا بر سلامت معنوى بیماران مبتلا به سرطان»، پایش، ش 20، پاییز 1386، ص 295ـ304.

  • ـ شفیعى مازندرانى، سیدمحمد، پرورش روح در پرتو چهل حدیث، قم، دفتر تبلیغات اسلامى، 1370.

  • ـ شولتز، دوان، روان‏شناسى كمال (الگوهاى شخصیت سالم)، ترجمه گیتى خوشدل، تهران، نو، 1369.

  • ـ صدوق، محمدبن على، الامالى، تهران، مؤسسة الاعلمى، 1400ق.

  • ـ ـــــ ، من لایحضره‏الفقیه، قم، مؤسسه‏النشر اسلامى، بى‏تا.

  • ـ طباطبائى، سید محمدحسین، سنن النبى، قم، مؤسسه‏النشر اسلامى، 1419ق.

  • ـ طبرسى، فضل‏بن حسن، مكارم‏الاخلاق، ترجمه سیدابراهیم میرباقرى، بیروت، دارالحوراء، 1414ق.

  • ـ طوسى، نصیرالدین، اخلاق ناصرى، تهران، خوارزمى، 1365.

  • ـ غبارى‏بناب، باقر، مجموعه خلاصه مقالات، همایش نقش دین در بهداشت روان، تهران، دانشگاه علوم پزشكى ایران، 1376.

  • ـ فتحى‏آشتیانى، على و خدابخش احمدى، «بررسى ازدواج‏هاى موفق در بین دانشجویان»، دانشور رفتار دانشگاه شاهد، دوره جدید، ش 7 (11)، آبان 1383، ص 9ـ16.

  • ـ فقیهى، على‏نقى، تربیت جنسى: مبانى، اصول و روش‏ها، از منظر قرآن و حدیث، چ دوم، قم، دارالحدیث، 1386.

  • ـ فیض كاشانى، محسن، المحجّه‏البیضاء فى تهذیب‏الاحیاء، تهران، مكتبة الصدوق، 1339ق.

  • - قشیرى النیسابورى، مسلم‏بن الحجاج، صحیح مسلم، تحقیق محمدفؤاد عبدالباقى، قاهره، دارالحدیث، 1412ق.

  • ـ كلینى، محمدبن یعقوب، الفروع من الكافى، تهران، المكتبة الاسلامیه، 1413ق.

  • ـ متقى هندى، حسام‏الدین، كنزالعمال، بیروت، مكتبه‏التراث الاسلامى، 1397ق.

  • ـ مجلسى، محمدباقر، بحارالانوار، تهران، المكتبه‏الاسلامیه، 1403ق.

  • ـ محمدى رى‏شهرى، محمد، میزان‏الحكمه، ترجمه حمیدرضا شیخى، چ دوم، قم، دارالحدیث، 1379.

  • ـ مرتضایى، علیرضا، اعتقادات و سلامت روان، تهران، مبین دانش، 1384.

  • ـ مكارم شیرازى، ناصر، حكومت جهانى مهدى، چ هشتم، قم، چاپخانه مدرسه امام على‏بن ابیطالب علیه‏السلام، 1376.

  • ـ نورى، میرزاحسین، مستدرك‏الوسائل، بیروت، مؤسسة آل‏البیت لإحیاء التراث، 1408ق.


خورشید آرزوی منی گرمتر بتاب
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.