• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن اجتماعي > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
اجتماعي (بازدید: 964)
دوشنبه 15/7/1392 - 23:2 -0 تشکر 665193
بصیرت در کلام رهبر (2)

بصیرت در کلام رهبر(2)
 

صبر و بصیرت و وحدتتان را حفظ کنید

چند توصیه به ملت عزیزمان:مواظب باشید صبرتان را از دست ندهید.ما با صبر پیروز شدیم؛ باز هم باید به صبر پیشروی بکنیم.مواظب باشید بصیرتتان را از دست ندهید، دشمن را بشناسید و دشمنیها و ترفندهای او را درست تشخیص بدهید.تبلیغاتی که دشمن می کند، حرفی که دشمن می زند و شایعه یی که دشمن می اندازد، به چشمتان بیاید.توجه کنید که دشمن با چه انگیزه یی این حرف را می زند، این شایعه را می پراکند، این خبر را نقل می کند و این اظهار منافقانه را می پراکند، این خبر دروغ را نقل می کند، و این اظهار منافقانه را بر زبان جاری می نماید.به هر حال، دشمن، دشمن است.
صبر و بصیرت و وحدتتان را حفظ کنید.نگذارید به بهانه های گوناگون، آدمهای کم بصیرت، یا کم صبر، یا خودخواه، یا بی توجه به مصالح عمومی مردم، میان صفوف مستحکم شما فاصله بیندازند و شما را نسبت به یکدیگر، یا نسبت به مسؤولان دل چرکین و نگران کنند.آگاه باشید و بدانید که این راه به هدف خواهد رسید؛ چون راه پیامبران و راه اوصیا و آرزوی مؤمنان صالح در طول همه ی زمانهای گذشته است.ملتهای دیگر به شما نگاه می کنند و می خواهند از شما بیاموزند.(1)

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 15/7/1392 - 23:4 - 0 تشکر 665210


در دوران پیش از پیروزی انقلاب، بنده درایرانشهر تبعید بودم.در یکی از شهرهای همجوار، چند نفر آشنا داشتیم که یکی از آنها راننده بود، یکی شغل آزاد داشت و بالاخره، اهل فرهنگ و معرفت، به معنای خاص کلمه نبودند.به حسب ظاهر، به آنها «عامی»اطلاق می شد.با این حال جزو «خواص»بودند.آنها مرتب برای دیدن ما به ایرانشهر می آمدند و از قضایای مذاکرات خود با روحانی شهرشان می گفتند.روحانی شهرشان هم آدم خوبی بود؛ منتها جزو «عوام»بود.ملاحظه می کنید!راننده ی کمپرسی جزو «خواص»، ولی روحانی و پیشنماز محترم جزو «عوام»!مثلا آن روحانی می گفت:«چرا وقتی اسم پیغمبر می آید یک صلوات می فرستید، ولی اسم «آقا»که می آید، سه صلوات می فرستید؟!»نمی فهمید.راننده به او جواب داد:«روزی که دیگر مبارزه ای نداشته باشیم؛ اسلام بر همه جا فائق شود؛ انقلاب پیروز شود؛ ما نه تنها سه صلوات، که یک صلوات هم نمی فرستیم!امروز این سه صلوات، مبارزه است!»راننده می فهمید، روحانی نمی فهمید!
این را مثال زدم تا بدانید «خواص»که می گوییم، معنایش صاحب لباس خاصی نیست.ممکن است مرد باشد، ممکن است زن باشد.ممکن است تحصیلکرده باشد، ممکن است تحصیل نکرده باشد.ممکن است ثروتمند باشد، ممکن است فقیر باشد.ممکن است انسانی باشد که در دستگاههای دولتی خدمت می کند، ممکن است جزو مخالفین دستگاههای دولتی طاغوت باشد.«خواص»که می گوییم ـ از خوب و بدش ـ (خواص را هم باز تقسیم خواهیم کرد)یعنی کسانی که وقتی عملی انجام می دهند، موضعگیری ای می کنند و راهی انتخاب می کنند، از روی فکر و تحلیل است.می فهمند و تصمیم می گیرند و عمل می کنند.اینها خواصند.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 15/7/1392 - 23:4 - 0 تشکر 665211


نقطه ی مقابلش هم عوام است.عوام یعنی کسانی که وقتی جو به سمتی می رود، آنها هم دنبالش می روند و تحلیلی ندارند.یک وقت مردم می گویند «زنده باد!»این هم نگاه می کند، می گوید «زنده باد!»یک وقت مردم می گویند «مرده باد!»نگاه می کند، می گوید «مرده باد!»یک وقت جو این طوراست؛ این جا می آید.یک وقت جو این طور است؛ آن جا می رود!یک وقت ـ فرض بفرمایید ـ حضرت «مسلم»وارد کوفه می شود.می گویند:«پسر عموی امام حسین (ع)آمد.خاندان بنی هاشم آمدند.برویم .اینها می خواهند قیام کنند، می خواهند خروج کنند»و چه و چه.تحریک می شود، می رود دور و بر حضرت مسلم؛ می شوند هجده هزار بیعت کننده با مسلم!پنج، شش ساعت بعد، رؤسای قبایل به کوفه می آیند؛ به مردم می گویند:«چه کار می کنید؟!با چه کسی می جنگید؟!از چه کسی دفاع می کنید؟!پدرتان را در می آورند!»اینها دور و بر مسلم را خالی می کند و به خانه هایشان بر می گردنند.بعد که سربازان ابن زیاد دور خانه ی «طوعه»را می گیرند تا مسلم را دستگیر کنند، همینها از خانه هایشان بیرون می آیند و علیه مسلم می جنگند!هر چه می کنند،از روی فکر و تشخیص و تحلیل درست نیست.هر طور که جو ایجاب کرد، حرکت می کنند.اینها عوامند.بنابراین، در هر جامعه، خواصی داریم و عوامی.فعلا «عوام»را بگذاریم کنار و سراغ «خواص »برویم.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 15/7/1392 - 23:5 - 0 تشکر 665213


«خواص»، طبعا دو جبهه اند:خواص جبهه ی حق و خواص جبهه ی باطل.عده ای اهل فکر و فرهنگ و معرفتند و برای جبهه ی حق کار می کنند.فهمیده اند حق با کدام جبهه است.حق را شناخته اند و براساس تشخیص خود، برای آن، کار و حرکت می کنند.اینها یک دسته اند.یک دسته هم نقطه ی مقابل حق و ضد حقند.اگر باز به صدر اسلام بر می گردیم، باید این طور بگوییم که «عده ای اصحاب امیرالمؤمنین و امام حسین (ع)، هستند و طرفدار بنی هاشمند.عده ای دیگر هم اصحاب معاویه و طرفدار بنی امیه اند».بین طرفداران بنی امیه هم، افراد با فکر، عاقل و زرنگ بودند.آنها هم جزو خواصند.
پس «خواص»یک جامعه، به دو گروه «خواص طرفدار حق»و «خواص طرفدار باطل»تقسیم می شوند.شما از خواص طرفدار باطل چه توقع دارید؟ بدیهی است توقع این است که بنشینند علیه شما برنامه ریزی کنند.لذا باید با آنها بجنگند.با خواص طرفدار باطل باید جنگید.این تردید ندارد.
همین طور که برای شما صحبت می کنم، پیش خودتان حساب کنید و ببینید کجایید؟ این که می گوییم سررشته ی مطلب، سپرده به دست ذهن؛ یعنی تاریخ را با قصه اشتباه نکنیم.تاریخ یعنی شرح حال ما، در صحنه ای دیگر:

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 15/7/1392 - 23:5 - 0 تشکر 665214


خوشتر آن باشد که وصف دلبران
گفته آید در حدیث دیگران
تاریخ یعنی من وشما؛ یعنی همینهایی که امروز این جا هستیم.پس، اگر ما شرح تاریخ را می گوییم، هر کداممان باید نگاه کنیم و ببینیم در کدام قسمت داستان قرار گرفته ایم.بعد ببینیم کسی که مثل ما در این قسمت قرار گرفته بود، آن روز چگونه عمل کرد که ضربه خورد؟ مواظب باشیم آن طور عمل نکنیم.
فرض کنید شما در کلاس آموزش تاکتیک، شرکت کرده اید.در آن جا مثلا جبهه ی دشمن فرضی را مشخص می کنید، جبهه خودی فرضی را هم مشخص می کند.بعد متوجه تاکتیک غلط جبهه ی خودی می شوید و می بینید که طراحی نقشه ی خودی، فلان اشتباه را کرده است.شما دیگر در وقتی که می خواهید تاکتیک طراحی کنید، نباید مرتکب آن اشتباه شوید.یا مثلا تاکتیک درست بوده؛ اما فرمانده یا بیسیمچی یا توپچی یا قاصد و یا سرباز ساده، در جبهه ی خودی، فلان اشتباه را کرده اند.می فهمید که شما نباید آن اشتباه را تکرار کنید.تاریخ، این گونه است.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 15/7/1392 - 23:5 - 0 تشکر 665216


شما خودتان را در صحنه ای که از صدر اسلام تبیین می کنم، پیدا کنید.یک عده جزو عوامند و قدرت تصمیم گیری ندارند.عوام، بسته به خوش طالعی خود، اگر تصادفا در مقطعی از زمان قرار گرفتند که پیشوایانی مثل امیرالمؤمنین (ع)و امام راحل ما رضوان الله تعالی علیه، بر سر کار بودند و جامعه را به سمت بهشت می بردند، به ضرب دست خوبان، به سمت بهشت رانده خواهند شد.اما اگر بخت با آنها یار نبود و در مقطعی قرار گرفتند که «و جعلناهم أئمة یدعون إلی النار»،(7)و یا «ألم تر إلی الذین بدلوا نعمت الله کفرا و أجلوا قومهم دار البوار جهنم یصلونها و بئس القرار»(8) به سمت دوزخ خواهند رفت.پس، باید مواظب باشید جزو «عوام»قرار نگیرید.
جزو «عوام»قرار نگرفتن، بدین معنا نیست که حتما در پی کسب تحصیلات عالیه باشید؛ نه!گفتم که معنای «عوام»این نیست.ای بسا کسانی که تحصیلات عالیه هم کرده اند اما جزو عوامند.ای بسا کسانی که تحصیلات دینی هم کرده اند؛ اما جزو عوامند.ای بسا کسانی که فقیر یا غنی اند؛ اما جزو عوامند.عوام بودن، دست خود من و شماست.باید مواظب باشیم که به این جرگه نپیوندیم.یعنی هر کاری می کنیم از روی بصیرت باشد.هر کس که از روی بصیرت کار نمی کند، عوام است.لذا، می بینید قرآن درباره پیغمبر می فرماید:«أدعوا إلی الله علی بصیرة أنا و من اتبعنی»(9)یعنی من و پیروانم با بصیرت عمل می کنیم، به دعوت می پردازیم و پیش می رویم.پس، اول ببینید جزو گروه عوامید یا نه.اگر جزو گروه عوامید، به سرعت خودتان را از آن گروه خارج کنید.بکوشید قدرت تحلیل پیدا کنید؛ تشخیص دهید و به معرفت دست یابید.(10)

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 15/7/1392 - 23:5 - 0 تشکر 665219



امتزاج حق و باطل، دوران دشوار هر انقلاب


دوران دشوار هر انقلابی، آن دورانی است که حق و باطل در آن ممزوج بشود.ببینید امیرالمؤمنین از این می نالد:«و لکن یؤخذ من هذا ضغث و من هذا ضغث فیمزجان فهنا لک یستو لی الشیطان علی أولیائه»(11).در دوران پیامبر،این طوری نبود.در دوران پیامبر، صفوف،صفوف صریح و روشنی بود.آن طرف، کفار و مشرکان و اهل مکه بودند؛ کسانی بودند که یکی یکی مهاجرین از اینها خاطره داشتند:او من را در فلان تاریخ زد، او من را زندانی کرد، او اموال من را غارت کرد؛ بنابراین شبهه یی نبود.یهود بودند؛ توطئه گرانی که همه ی اهل مدینه ـ از مهاجر و انصار ـ با توطئه های آنها آشنا بودند.جنگ بنی قریظه اتفاق افتاد، پیامبر دستور داد عده ی کثیری آدم را سر بریدند؛ خم به ابروی کسی نیامد و هیچ کس نگفت چرا؛ چون صحنه، صحنه ی روشنی بود؛ غباری در صحنه نبود.این طور جایی، جنگ آسان است؛ حفظ ایمان هم آسان است.اما در دوران امیرالمؤمنین، چه کسانی در مقابل علی (ع)قرار گرفتند؟ خیال می کنید شوخی است؟ خیال می کنید آسان بود که «عبدالله بن مسعود»، صحابی به این بزرگی ـ بنا به نقل عده یی ـ جزو پایندهای به ولایت امیرالمؤمنین نماند و جزو منحرفان به حساب آمد؟ همین «ربیع بن خثیم»و آنهایی که در جنگ صفین آمدند گفتند ما از این قتال ناراحتیم، اجازه بده به مرزها برویم و در جنگ وارد نشویم، در روایت دارد که «من اصحاب عبدالله بن مسعود»(12)!این جاست که قضیه سخت است.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 15/7/1392 - 23:6 - 0 تشکر 665220


وقتی غبار غلیظ تر می گردد، می شود دوران امام حسن؛ و شما می بینید که چه اتفاقی افتاد.باز در دوران امیرالمؤمنین، قدری غبار رقیقتر بود؛ کسانی مثل عمار یاسر ـ آن افشاگر بزرگ دستگاه امیرالمؤمنین ـ بودند.هر جا حادثه یی اتفاق می افتاد، عمار یاسر و بزرگانی از صحابه ی پیامبر بودند که می رفتند حرف می زدند، توجیه می کردند و لااقل برای عده یی غبارها زدوده می شد؛ اما در دوران امام حسن، همان هم نبود.در دوران جنگ با کافر غیر صریح، جنگ با کسانی که می توانند شعارها را بر هدفهای خودشان منطبق کنند، بسیار بسیار دشوار است؛ باید هوشیار بود.
البته بحمدالله ما هنوزدر چنان دورانی نیستیم.هنوز صفوف روشن است؛ هنوز خیلی از اصول و حقایق، واضح و نمایان است؛ اما مطمئن نباشید که همیشه این گونه خواهد بود.شما باید آگاه باشید.شما باید چشم بصیرت داشته باشید.شما باید بدانید بازویتان در اختیار خداست یا نه.این، بصیرت می خواهد ؛ این را دست کم نگیرید.
ادامه دارد ...

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 15/7/1392 - 23:6 - 0 تشکر 665222



پی نوشت ها :


1-مراسم دومین سالگرد رحلت حضرت امام خمینی (ره)، به تاریخ 1370/3/14 .
2-دیدار با گروه کثیری از دانشجویان و دانش آموزان ، در تاریخ 1377/8/12.
3-مراسم بیعت مدرسان و طلاب مشهد، به تاریخ 1368/4/20.
4-سوره کهف:آیه 104.
5-دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به تاریخ 1384/3/8.
6-اجتماع بسیجیان و سپاهیان لشکر 25 کربلا در مازندران، در تاریخ 1382/6/29.
7-سوره قصص:آیه 41.
8-سوره ابراهیم:آیه 28.
9-سوره یوسف:آیه 108.
10-دیدار با فرماندهان و کارکنان لشکر 27 محمد رسول الله سپاه پاسداران، به تاریخ 1375/3/20.
11-نهج البلاغه ، خطبه ی 50.
12-بحارالانوار، ج 32، ص 406.


منبع: موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، بصیرت عامل پایداری در مسیر حق، تهران: قدر ولایت، چاپ دوم، (1390)..

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.