پی نوشت ها:
۱ ـ نهج البلاغه، قصارالحكم، شماره۳۵۴ و عبدالمجید معادیخواه، فرهنگ آفتاب، ج۷،ص۳۹۰۲.
۲ ـ خوانساری، محمد، شرح غررالحكم و دررالكلم آمدی، ج۶، ص۳۵۳.
۳ ـ همان، ج۳، ص۴۳۸. (خیرماورث الآباء الأبناءالادب).
۴ ـ همان، ج۲، ص۱۴۱. (الانس فی ثلاثه، الزوجةالموافقه والولدالصالح و الاخ الموافق).
۵ ـ همان، ص۲۳.
۶ ـ همان، ج۶، ص۲۲۲ (ولدالسوءیهدم الشرف و یشین السلف).
۷ ـ همان، (ولدالسوء یعرُّ السلف و یفسد الخلف).
۸ ـ همان، ج۶، ص۲۲۴ ( ولدعقوقٌ محنة و شوءمٌ).
۹ ـ همان، ج۲، ص۳۹۲ (اشدُّ المصائب سوء الخلف).
۱۰ ـ نهج البلاغه، قصارالحكم، شماره۴۵۳ (قال علیهالسلام : مازال الزبیر رجلاًمنّا اهل البیت حتی نشاءَابنه المشؤوم عبدالله). این حدیث در برخی از نسخ موجود نهج البلاغه مثل شرح ابن ابی الحدید و شرح نهجالبلاغه علامه خویی و ما آن را از معجمالمفهرس نهجالبلاغه اثر محمد دشتی، ص۱۲۴ نقل كردهایم كه تحت شماره۴۵۳ در قصارالحكم آمده است.
۱۱ ـ نهج البلاغه، نامه۳۱، با استفاده از ترجمه نهجالبلاغه اثر دكتر سید جعفر شهیدی، ص۲۹۷.
۱۲ ـ نهج البلاغه، همان با استفاده از ترجمه دكتر شهیدی، ص۲۹۸.
۱۳ ـ مجلسی،محمد باقر، بحارالانوار، ج۱۰۴، ص۹۸.
۱۴ ـ رسولی محلاتی، هاشم، وصایاء الرسول و الائمه علیهمالسلام با ترحمه فارسی ، ص۱۸۴.
۱۵ ـ خوانساری،محمد، شرح غررالحكم و دررالكم، ج۴ص۳۵۳.
۱۶ ـ محمدی ری شهری، میزان الحكمة، ج۱،ص۷۵ به نقل از تنبیهالخواطر و نزهةالناظر، ص۳۹۰.
۱۷ ـ نهج البلاغه، نامه۳۱،با استفاده از ترجمه دكتر شهیدی، ص۲۹۸.
۱۸ ـ راجی قمی، محمد،پندهای پدران به فرزندان، ص۱۶۲ و ۱۶۳.
۱۹ ـ مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج۹۱، ص۳۸۴ و مستدرك الوسائل، ج۲، ص۲۳۲.
۲۰ ـ طبرسی، حسنبنفضل، مكارم الاخلاق، ص۷۴.
۲۱ ـ ر.ك: مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج۹۲ ص۱۷۹.
۲۲ ـ المرجئة فی مقابلة الشیعة، من الارجاء بمعنی التأخیر لتأخیرهم علیا علیهالسلام عن مرتبته و قد یطلق فی مقابلة الوعیدیة (ر.ك: الكافی، ج۶، ص۴۷ ) و نیز ر.ك: طریحی، مجمع البحرین ج۱، ذیل ماده رجاء.
۲۳ ـ حسّر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج۱۵، ص۱۹۷ بهنقل از خصال صدوق، ج۲، ص۱۵۷ و ابنشعبه حرانّی، تحفالعقول، ص۶۸.
۲۴ ـ صدوق، محمد بن علی بن الحسین، الخصال، ترجمه و تصحیح احمد فهری، ص۷۵۱.
۲۵ ـ همان، ص۷۷۶ و حرّ عاملی، وسائل الشیعه، ج۱۵،ص۱۵۳.