• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن ادب و هنر > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
ادب و هنر (بازدید: 11244)
پنج شنبه 25/7/1387 - 14:43 -0 تشکر 65471
یه شاخه نیلوفر آلبوم فوق العاده زیبای محسن چاووشی عزیز

با نام ویاد خدا

با سلام 

تو ناز می کنی من ناز می کشم این منطق کیه ؟

انگار پیش تو فرقی نمی کنه کی عاشق کیه

روح تو مریمه چشم تو نرگسه دست تو نسترن

روح تو دست تو چشم تو عشق من گلخونه منه

وقتی که خاطره غمگینه تا هنوز تو خونه منه

یعنی که بارغم بی تو شبانه روز رو شونه منه

غم بار عشقتو رو دوش می کشم پا پس نمی کشم

با این خیال پوچ که چشمای تو دیونه منه

 

بالاخره البوم جدید و زیبایی محسن چاووشی عزیز اومد...

واقعا این البوم ارزش بحث کردن رو داره...
 
اول بخاطر اینکه اولین البوم محسن چاووشی عزیز هستش که مجوز گرفته دوم اینکه محسن چاووشی محبوترین خواننده
 
داخل کشورمون هستش و سوم اینکه این البوم عالی هستش...
 
من خودم تمام اهنگ های این البوم رو خیلی دوس دارم چون موسیقی و ترانه و صدای محسن عزیز همه با هم عالی
 
هستن و یکی از بهترین البوم های موسیقی رو ارائه دادن..
 
در ادامه این مطلب بیشتر در مورد البوم صحبت میکنیم
 
دوستان خوبم خوشحال میشم نظرتون رو در مورد این البوم بگید
 
فقط خریدن البوم اورژینال فراموش نشه...
 
با تشکر
 
موفق باشید

 

 

فرمان دادم بدنم را بدون تابوت و مومیایی به خـاک سپارند تـا اجزای بدنم خـاک ایـران را تشکیل دهد.

((کوروش بزرگ))


سه شنبه 30/7/1387 - 20:23 - 0 تشکر 66609


درباره آلبوم « یه شاخه نیلوفر » چاووشی؛
انتقال چاووشی به روی زمین!

موسیقی ما- علی رضوی:  بالاخره اولین آلبوم رسمی محسن چاووشی به بازار آمد. چاووشی از همان نمونه های موفقی است که توانست از موسیقی زیر زمینی با ارائه کاری نسبتا خوب در زمینه پاپ به بازار روی زمینی بیاید و با مجوز وزارت ارشاد رنگ وبویی رسمی به خود بگیرد. « یه شاخه نیلوفر »اثری است که درمقام مقایسه ازنظر محتوا و موسیقی چندان فرقی با آلبوم های قبلی و غیر رسمی اش ندارد. فقط شاید کمی تعدیل شده باشد. مشکل بزرگی که در کشور ما وجود دارد این است که هر موسیقی ای به صرف این که مارک زیر زمینی به آن چسبیده شود، موسیقی سطح پایینی به حساب می آید. در حالی که خوانندگانی همچون محسن چاووشی نشان دادند، موسیقی زیر زمینی همیشه هم آن قدر سبک و سطح پایین نیستند بلکه بیشتر فرصتی است برای نمایش استعداد کسانی که در این راه قدم گذاشته اند. البته با آزادی بیشتر. البته همین آزادی بیشتر موجب انحراف و ابتذال بعضی خوانندگان می شود و گاهی حدود و معیارها شکسته می شوند. این میان، وزارت ارشاد هم با سخت گیری های بیش از حدش در گسترش همه گیر شدن این نمونه های زیرزمینی، بدون تقصیر نیست. موسیقی هایی که در فضای کنترل نشده و در استدیو های شخصی ضبط می شوند و از نظر تاثیرگذاری فرقی با مجوز دارها نمی کنند. در بیش تر موارد هم موسیقی که به این شکل تولید می شود،از ارزش فنی و هنری فوق العاده پایینی برخوردارند، اما به دلیل دارا بودن شاخصه هایی چون جدید بودن، داشتن مفاهیم عامه پسند و... باعث شده تا مخاطبان زیادی را به سمت خود جذب کنند. آسیب بزرگ این کار پایین آوردن سطح سلیقه وشعور موسیقایی شنونده است که باعث می شود گوش مخاطب به این سطح موسیقی عادت کند و در نتیجه انواع موسیقی های سطح پایینی با برچسب جدید بودن و جذابیت و... وارد بازار موسیقی می شوند. مصداق این مطلب هم همین موسیقی رپ است. موسیقی ای که در عین آن که می توانست جایگاه خوبی در بین انواع موسیقی ها داشته باشد، تبدیل شده به ابزاری که دردست هر آدم غیر حرفه ای با کمترین امکانات وجود دارد و بستری برای اشاعه مفاهیم کاملا پست و غیر انسانی فراهم کرده است.
محسن چاووشی اما در این میان با سابقه نسبتا درخشانی که دارد، توانست از آن سطح موسیقی فاصله بگیرد و کاری درخور و شایسته در موسیقی گونه پاپ ارائه کند. از کارهای جالب و خوبی که در این آلبوم انجام شده استفاده از سازهای سنتی در کنار سازهای غربی و الکتریک است. هرچند تنظیم نادرست سازها در بعضی قسمت ها خود نمایی می کند، مثلا در بخشی در پیش زمینه صدای ویولن شنیده می شود که تناسبی با صدای کی بورد، سینتی سایزرها وهمچنین سازهای دیگر ندارد. در بیش تر موارد هم فضای ترانه ها و بخصوص تنظیم، گاهی خیلی شلوغ به نظر می رسد. به طور کلی آهنگسازی قوی و گیرایی ندارد و یا حداقل خوب تنظیم نشده است.
نكته دیگری که در این آلبوم تازه چاووشی خودنمایی می كند، یک دست و شبیه هم بودن ملودی ها و یا دست كم ریف ها (ایده و خط اولیه آهنگ ها) است، به طوری که گاهی احساس می شود روی یک تم اولیه چند شعر مختلف اجرا شده است. البته ناگفته نماند که در بعضی قطعه ها (مثل ترانه "ناز" و یا "كجاست؟ بگو!") سعی شده تا حدی نوآوری و تنوع ایجاد شود اما چنان تاثیری در روند کلی ترانه های آلبوم نداشته است. مسلم است که از خواننده ای چون چاووشی که سابقه چند ساله در زمینه آهنگسازی و خوانندگی دارد، اثری به مراتب بهتر و متنوع تری انتظار می رفت. هر چند به نظر می آید به خاطر محبوبیتی که در میان جوانان دارد، تا به حال موفق بوده است.
کاملا مشخص است که کارهای چاووشی همه خواننده محور هستند.یعنی اصلا خواننده است که باعث جذابیت کار می شود. در همین آلبوم می بینید که تمام بار اثر به روی دوش خواننده است. البته در بعضی از آهنگ ها واقعا به خوبی از پس آن برآمده، مثلا آهنگ "کجاست بگو". در این قطعه واقعا چاووشی از پس کلام برآمده است.اما در بهترین صورت در این شیوه باز کارها یکدست و تکراری می شود.استفاده مکرر از آهنگ های لایت و ترنس آن هم با تم های شبیه هم ومفاهیم مشابه این ضعف را پررنگ تر می کند. البته با تغییر ریتم ها سعی شده این ضعف کمی پوشیده شود. مثلا دو قطعه « کجاست بگو » و « خاکستر » که اتفاقا هر دو ترانه هم از حسین صفاست و مفاهیم کاملا مشترکی دارد،این یکدستی کاملا مشهود است. اجرای سلوی سازهایی مثل سه تار و ویولن ونی هم در بعضی آهنگ ها (به خصوص در آهنگ « ناز») خیلی جا افتاده و هماهنگ نیست و البته در بعضی از قسمت ها (مثل آهنگ «دلتنگی» و « بغض») واقعا زیبایی کار را دو چندان کرده است. این را هم می شود گذاشت به پای تنظیم ناهماهنگ آلبوم.
نکته دیگر در مورد آواهایی است که گاهی در پیش زینه اجرا شده است.این کار چند وقتی است که در خوانندگان پاپ مرسوم شده است. موفق ترین کارها را هم در این زمینه به حق محمد اصفهانی انجام داده است. در این آلبوم هم در این زمینه کارهایی نسبتا خوبی انجام شده است ولی جای کار بیشتری دارد. باید این کار به صورت تخصصی تری انجام شود. منظورم این است که اگر قرار است تحریر سنتی ای اجرا شود یک هنر آموخته آواز سنتی این کار انجام بدهد، طبیعتا بهتر است.
ضمن آن كه باید اقرار کرد، ترانه های آلبوم « یه شاخه نیلوفر » از نمونه های مشابه قوی تر است. به خصوص ترانه های حسین صفا که از موسیقی درونی منسجم تر و مفاهیم بهتری ساخته شده است. معرفی ترانه سراها در جلد آلبوم هم از کارهای زیبا و مثال زدنی این اثر است.
شخصا امیدوارم که این سرآغازی باشد برای سامان گرفتن موسیقی پاپ نوپای داخلی و خارج شدن از محیط آلوده استدیو های خانگی و کارهای غیر رسمی و غیر استاندارد های لازم که صرفا عامه پسند و بدون پشتوانه فرهنگی ساخته می شوند.



منبع : موسیقی ما

 

فرمان دادم بدنم را بدون تابوت و مومیایی به خـاک سپارند تـا اجزای بدنم خـاک ایـران را تشکیل دهد.

((کوروش بزرگ))


سه شنبه 30/7/1387 - 21:45 - 0 تشکر 66625

به نام خدای مهربون

سلام

ممنون جناب رج ادیت از این به نوعی نقدی كه گذاشتید...

منم زیاد با صحبت هاش موافقم... مخصوصن با اون قسمت یكنواخت بودن آهنگ ها...واقعن آدم حس میكنه تمام آهنگ ها یه جورایی به هم ربط دارن این قدر شبیه هم هست سبكشون...

اما...

امااااااااااا

همه ی این حرف ها رو گفتیم...

این چیزها ... چیزی از ارزش آهنگ های محسن چاووشی كم نمیكنه...

همین

مواظب خودتون و دلای پاكتون باشید

یا علی 

چهارشنبه 1/8/1387 - 15:51 - 0 تشکر 66714

گفت‌و‌گو با محسن چاووشی؛
دیگر برای هیچ فیلمی نمی‌خوانم
* انگار دوره مشکلات و بد شانسی ها به پایان رسیده و این بار دیگر واقعا آلبوم جدیدت را در بازار دیدیم...
قول و قرار ما با شركتی که کار كردیم این بود كه بعد ماه رمضان، آلبوم "یه شاخه نیلوفر" را به بازار عرضه کنیم. آنها کمی دست به عصا حرکت کردند و خواستند که خبری در رسانه ها منتشر نشود. نکته مدنظر مدیران آوای باربد این است که حاشیه های پیشین تکرار نشود.
* این بار ظاهرا مشکلات آلبوم های قبل و لو رفتن ها کمتر شده، اما باز هم چند قطعه جدید در وب سایت های دانلود قرار گرفته. ماجرای این قطعات چیست؟
یك سری از كارهایی را كه در یکی از استودیوها ضبط شده بود، پخش كردند. واقیعت این است که اینها آدم‌هایی دوست‌نما هستند. من که نمی توانستم خودم را قرنطینه کنم. برای آلبوم جدید واقعا این كار را به سختی انجام دادیم و در آلبوم و كارهای بعدی تا آنجایی كه ممكن بود، هیچ اتفاقی نیفتاد. اما من باید با میكرفون جای دیگری مثل استودیوها می خواندم. ولی بعضی از آدم‌های دوست نما از داخل استودیو كار را بیرون كشیدند. به همین دلیل هم جمع كردن و كنترل كردن و جفت وجور كردن این كار خیلی سخت بود كه ما تلاش کردیم به هر نحوی این كار را انجام دهیم. در این مقطع، ما فقط می‌خواهیم كه این كار، ساده به بازار عرضه شود. ان شاء الله این آلبوم كه بیرون آمد و پخش شد، کار جدیدمان را خواهید شنید که به اتفاق محمدرضا آهاری انجام داده ایم و به نظر خودم و محمدرضا و آنهایی که کار را شنیده اند، یک کار بسیار متفاوت و یک جریان جداگانه است.
محمدرضا آهاری: محسن بعد از اتمام کارهای آلبوم" یه شاخه نیلوفر" یك سری تحقیقات موسیقایی را آغاز كرد. الان دو سال است كه ما كارهای تحقیقاتی‌اش را آغاز كرده ایم و یک سالی هم می شود که روی این آلبوم كار می‌كنیم. تا حالا کسی درباره این آلبوم حرفی نزده و من هم صحبتی نمی کنم. البته نظر من شرط نیست اما فقط می توان بگویم که آلبوم بعدی به نظر من آلبومی است كه در تاریخ موسیقی ایران ماندگار می ماند.
* البته الان دیگر فصل آهنگ ماندگار دیگر گذشته ولی برای خود من هم جالب است که آهنگ‌های اولیه محسن چاووشی را هنوز دارند گوش می‌كنند.
آهاری: در آلبوم بعدی تقریبا از موسیقی پاپ خارج شده ایم و وارد فضای دیگری شده ایم. در حقیقت آلترناتیو کامرشال شده.کار به جایی رسیده بود که حتی محسن نامجو می‌گفت می خواهم یک قطعه مشترک با محسن کار کنم.
* خب این فضای جدید چگونه است؟ اساسا با حال و هوای کارهای شما سنخیتی دارد؟
آهاری: این تحقیقات به جایی رفته که موازی با کارهای قبلی محسن نیست.
چاووشی: موسیقی كلامی‌اش را برده ایم به فضای آوانگارد راک. یك فضای راك مدرن به علاوه فضاسازی در خوانندگی. یعنی موسیقی همچنان پاپ است و مردم با آن همزاد پنداری می کنند ولی آواهای جدید می‌شنوند. البته در "یه شاخه نیلوفر" هم آواهای جدید داریم. می دانید کار کمی مشکل است. یعنی ما نمی‌توانستیم این كار را كامل بكنیم، چون در آن صورت، مردم ایراد می‌گرفتند. البته غیر از خود ماجرای موسیقی مشكلات دیگری هم بود. همان طور که در جواب سوال قبلی گفتم یک سری از قطعات ما دست این و آن بود. مجبور بودیم این قطعات را در این آلبوم بگذاریم. این قطعات را خودم دوست دارم اما جزو کارهای دو سال قبلم است. قطعات بدی هم نیست. البته اكثر قطعات جدیدند. اگر واقعا این اذیت های دوست نماها نبود، ما چندتا قطعه دیگر را هم در این آلبوم می گذاشتیم. به همین دلیل هم مجبور شدیم سه‌چهار قطعه را دوباره تنظیم کنیم تا به روز شوند و با آنچه دوستان در اختیار دارند و ممکن است به زودی در سایت ها بگذارند، تفاوت داشته باشد.
* که اگر این کار انجام شود دیگر قطعه ای که در اختیار آنهاست، می‌سوزد.
بله دیگر. همان کارهاست ولی ما تنظیمش را مدرن‌تر كردیم . سه‌تا از این قطعات را تا امروز بیرون داده اند. مثل قطعه"تو ناز می‌كنی" این قطعه پخش شده و نمی‌توانیم عوضش كنیم. یا یكی دو تا قطعه دیگر مثل عصا و نرگس بیمار كه پخش شده و ما سعی کردیم تغییراتی در تنظیم ها انجام دهیم. یکی دو قطعه دیگر هم هنوز در اختیارشان است که امیدواریم به بازار نیاید. در این آلبوم دوازده قطعه داریم. می خواستیم 8 یا 9 قطعه باشد، اما مجبور شدیم آهنگ‌هایی كه لو رفتند را تر و تمیزش كنیم و در آلبوم قرار بدهیم تا به گوش مردم برسد و شنیده شود ولی 9 قطعه کاملا جدید است كه هیچ‌كس هم این قطعات را در اختیار نداشت و خیلی هم تر و تمیز و خوب است.
*کارهایی را که در استودیوی حوزه ضبط کردید ، در این آلبوم نیست؟
نه. آن پروژه، فعلا منتفی است.
آهاری: آن آلبوم، هم یكی از آن پروژه هایی است كه محسن، تحقیقاتش را خودش شروع كرده بود و الان آماده است و الان جای تعمق دارد و باید مرور دوباره ای بر کارها بكنیم. ولی " یه شاخه نیلوفر" آلبومی مردمی‌تر است .
* " یه شاخه نیلوفر" اولین آلبوم رسمی شماست كه بیرون می آید. معمولا این‌طوری است كه اولین آلبوم خواننده هایی که هنوز کار مجازی از آنها منتشر نشده، بیشتر برای اعلام حضور رسمی است نه مثلا فروش بالا و جراین سازی موسیقایی. برای شما هم همین‌طور است؟
نه . در این مدت ما خیلی پیشرفت كردیم. نظر خودمان را کاملا اعمال کردیم، شعرها قوی‌تر شده و خود سانسوری هم نداشتیم. به نظر من این آلبوم به نسبت کارهای قبلی من خیلی قوی‌تر است.
* پس صرفا حضور نیست . یعنی یك حضور كامل است . مثلا رضا صادقی آمد و برای آلبوم اولش آهنگ‌های قدیمی‌اش را انتخاب کرد كه بگوید من آمدم . محسن یگانه هم همین‌طور مثلا چندتا از آهنگ‌های قدیمی‌اش را در آلبومش گذاشته که اغلب شنیده شده اند.
نه اصلا این طور نیست. 9قطعه این آلبوم جدید است. حتی این دو سه آهنگی که گفتم دوستان پخش کرده اند هم جدید بوده و شعرهایش هم خیلی قوی‌تر است. مثلا نرگس بیمار که یك شعر عاشقانه است كه پخش شده. خوش بختانه زیاد پخش نشده و امیدواریم که در آلبوم شنیده شود.

 

فرمان دادم بدنم را بدون تابوت و مومیایی به خـاک سپارند تـا اجزای بدنم خـاک ایـران را تشکیل دهد.

((کوروش بزرگ))


چهارشنبه 1/8/1387 - 15:52 - 0 تشکر 66715

* در این آلبوم با همان ترانه سراهای قدیمی تان کار کردید.
بله. حسین صفا، امیر ارجینی و اسلام علی محمدی دوستانی اند که مدتهاست با آنها کار می کنم. به ویژه حسین و امیر که چند سالی است با هم همکاری داریم. خودم هم در این آلبوم یک ترانه دارم. در آلبوم قبلی هم یک ترانه داشتم. همان ترانه قطعه «مگه بهت نگفته بودم».
* شما با یک سری ترانه سرای محدود کار می کنید، فکر نمی کنید که فضای کارتان محدود شود؟
این آدم ها خودشان را به روز می کنند و خیلی هم باهوش هستند. جدیدا هم مورد تایید خیلی از اساتید ادبیات قرار گرفته اند وخیلی قبول شان دارند.
* نمی ترسید از این که به تکرار برسید؟
مطمئن باش که اگر روزی این اتفاق بیفتد، سخت تر انتخاب می کنم.
* بسیار خب. سوالی که برای من در مواجهه با شما و دوستان دیگر که از فضای غیر رسمی به فضای مجاز وارد می شوند، پیش می آید این است که از اینجا به بعد می‌خواهید چه‌كار كنید.
سوالی که داری می پرسی توضیحی ندارد. یعنی اینكه من نمی‌توانم توضیحی بدهم. نه اینكه نخواهم؛ نمی‌توانم.
آهاری : محسن در این مدت خیلی لطمه خورد . کاملا منزوی شد و این انزوا بیرونی شد و مردم هم متوجه شدند. خیلی ها آمدند و گفتند که این آدم اعتیاد دارد، درصورتی که سیگار هم نمی کشد. این اتفاقات که افتاد، برایش خوب نبود. همه هم به واسطه ارتباطات اشتباهی که بود، به وجود آمد. آن هم از سوی آدم هایی که محسن برای آنها سکوی پرتاب شد. محسن این آدم ها را کنار گذاشت و گفت که می خواهم تحقیقات بکنم. هراتفاقی که می خواهد بیفتد بیفتد. من می خواهم خودم را بیشتر بشناسم. او شروع کرده به طی کردن این سیر. تکیه گاهش خداوند است؛ فقط و فقط. کل هم و غم من و محسن، من کمتر و خودش بیشتر، این است که در هرزمان و هرشرایطی عشق را پررنگ تر و معنوی تر نشان دهد.
*یعنی منظور شما این است که آن اتهاماتی که قبلا محسن چاووشی را به آن متهم می کردند مثل سیاه نمایی ، تنهایی و انزوا ، قرار نیست تکرار بشود؟
قبلا هم در این باره صحبت کرده ام. گفتم که دیگر کاری به آن سبک سیاه و نفرینی نخواهم خواند. فقط در آلبوم اولم، یک قطعه در این سبک خواندم. من اگر این کار را در سطح پایین تر انجام داده ام ، به خاطر این بوده که می خواهم بگویم که درست زندگی کنید و واقعا به عشق بپردازید. البته می دانم که به اشتباه گاهی اوقات حتی به نفرین هم کشیده شده، اما الان دیگر از آن کلام خبری نیست.
* اما یک نکته دیگر وجود دارد. منظورم ترانه نفرینی و این صحبت ها نیست. فضای ترانه ها و آهنگ های تو کمی تیره است و هواداران فراوانت هم با آن آهنگ هاست که الان دوستدار محسن چاووشی هستند. اگر ترانه تو از آن فضا خارج شود، شاید هوادارانت را راضی نکند.
از سر آلبوم متاسفم این ورق برگشت.
* این تغییر به خاطر این است که زندگی خودت عوض شده؟ یعنی خودت در این آهنگ ها بودی یا اساسا انتخاب هایت به این مسائل ارتباطی ندارد؟
به هرحال هرکسی پیشرفت می کند و من هم پیشرفت کردم.
*البته این مساله ای که می گویم منهای مسائل تکنیکی است. یعنی حس ملودی پردازی ات هنوز به صورت گذشته است؟
من یک سوال می کنم. تو از این کارهای اخیر بیشتر خوشت می آید یا قبلی ها؟
* من کارهای گذشته و سیاه را دوست نداشتم.
چرا ؟
*چون با روحیه ام سازگار نبود.
خب اکثر مردم هم با کارهای نفرینی موافق نیستند. آن دوره یک موجی به راه افتاده بود که من با آن موج آمدم. الان هم می گویم که کارهای خوبی نبود. یک خواننده، وظیفه ای دارد. من هم باید اول خودم را تربیت کنم بعد دیگران را. این همان اتفاقی است که افتاده.
* با این اوصاف، محسن چاووشی تبدیل شده بود به نماد کسانی که کارهایشان به شدت موفق است و نمی توانند به صورت رسمی کار کند. الان این بار از دوش شما برداشته شده؟چه حسی دارد؟
این بار برداشته شده ولی زیاد فرقی نکرده. فقط این کار به صورت رسمی آمده و من می توانم از لحاظ مالی تامین بشوم. منظور شما این است که من برای این که بتوانم مجوز بگیرم از خودم دور بشوم؟
* نه منظور من این نیست.
یک کلمه از آن شعرهایی که ما برای مجوز دادیم، هم ممیزی نشد. در حقیقت همان چیزی بود که من می خواستم. خیلی هم رفتیم و آمدیم تا این مجوز گرفته شد.
* سوال من همین است. همین آمدن و رفتن ها خیلی هنرمند را اذیت می کند. البته فراموش هم نمی کنم که دفعه قبلی که با هم صحبت می کردیم، می گفتید که مطمئن باش که من مجوزم را می گیرم.
خب به هرحال آدم باید صبور باشد. وقتی هدفی را دنبال می کنی باید وقت بگذاری و تلاش کنی. البته من کمتر تلاش کردم و محمدرضا آهاری بار من را به دوش می کشید.
* محسن چاووشی یک صید فوق العاده است. در این مدت چه اتفاقاتی از طرف دیگر شرکت ها افتاد؟ آیا برای گرفتن مجوز کارهایت و انتشار آلبوم سراغت نیامدند؟
خیلی خیلی اذیت کردند. شاید این همه وقتی که تلف شد به خاطر همین اذیت ها بوده.
آهاری: همه این آدم ها محسن را به صورت گنجی می دیدند که می خواستند از قبل او به جایی برسند.
* وقتی مجوز را گرفتید ، متوجه شدید که چرا این همه مدت مجوز داده نمی شد؟
راستش ارشاد کمی دیر متوجه شد که با چه شخصی روبروست. همان شرکت هایی که گفتم، از من شخصیت خیلی بدی ساخته بودند. اولین روزی را که به ارشاد رفته بودم، دقیقا به یاد دارم. شخصی که مرا دید با تعجب گفت محسن چاووشی شما هستید؟ بعد از کلی صحبت فهمیدند که اصلا من آدمی که برای شان توصیف شده بودم، نیستم.
* آقای احمدی منظورتان است؟
نه . مشکل من حراستی بود. یک سری سوء تفاهم ها بود که حل شد. خیال می کردند که من در شهرستان هستم و به کارهای زیرزمینی و اینترنتی خط می دهم. صحبت کردیم و متقاعد شدند که من یک سری قطعه ضبط کرده بودم که دست این و آن افتاده است. حتی من به مسوولان؛ این را هم گفتم که وقتی می دیدم که کارهای مرا با نازل ترین کیفیت گذاشته اند،
من کارهای با کیفیت خودم را به شان می دادم. خب آنها که داشتند پخش می کردند، حداقل با کیفیت اش را پخش می کردند تا مردم بفهمند که چه چیزی می خوانم و چه می گویم.
* این ماجرا برای چه زمانی است؟
خرداد سال پیش.
* پس چرا وارد پروسه همکاری با حوزه هنری شدید؟ به خاطر این که فعالیت آوای باربد معلق شد؟
وارد این بحث نشویم بهتر است. می خواستم تحقیقات خودم را ادامه بدهم.
* در طول یک سال گذشته به نظر می رسد که ارشاد رویه اش را تا حدودی تغییر داده و به نوعی به اغلب زیرزمینی ها مجوز داده . محسن چاووشی هم یکی از این خواننده های زیرزمینی است. چه قدر با این موضوع موافقید؟
آنها لطف کردند که به من مجوز دادند. مسوولان ارشاد فقط می گفتند تو که کاهایت لو رفته، چرا نیامدی و اطلاع بدهی؟ من هم به شان گفتم که اصلا نمی دانستم که وقتی کارهایم لو می رود باید بیایم و اعلام کنم. آنها هم حق داشتند که این طوری فکر کنند که چون سراغ آنها نیامدم ، پس خودم منتشر کننده قطعات بودم. بعد از من خواستند که بقیه کارهایی را هم که دست دیگران است، اعلام کنم تا اگر فردا این قطعات بیرون آمد، دوباره مشکل پیش نیاید. حتی این قطعاتی را که در آلبومم هست و می دانم که جای دیگر هم هست،اعلام کردم.
* راستی اگر سال گذشته همه چیز درست شده پس چرا این قدر دیر مجوز صادر شد؟
مراحل اداری آن طولانی شد. اما هرچه بود، در نهایت لطف کردند .و مجوز را دادند.
* در نهایت چه تاریخی، مجوز صادر شد؟
22تیر امسال.
* چرا این قدر انتشار آن در بازار طول کشید؟
چند علت عمده داشت. اولین علت به خاطر اسپانسرینگ بود که خودش کلی حاشیه دارد. . فعلا بماند. بعد هم که به ماه رمضان خوردیم که اصلا موقع انتشار نیست. مشکل دیگر برای شرکت توزیع کننده بود. حجم کار بالا بود و نگهداری آن مشکل. برای این که این وسط کار بیرون نیاید، شرکت دست به عصا حرکت کرد.
* در میان صحبت ها خیلی این جمله را شنیدیم که گفتی ممکن است یکی بیاید و بعضی قطعات را منتشر بکند. چرا کار محسن چاووشی به گونه ای است که این اتفاق برایش می افتد؟
3 قطعه از این آلبوم را کم کن. دیگر هیچ کس هیچ قطعه ای نشنیده بود. مثلا ما می رفتیم تا قطعه ای از یک تراک را در استودیویی ضبط کنیم، بعد از ضبط، این تراک را از کامپیوتر آن جا هم پاک می کردیم. کاری که فقط تست بوده. ولی صاحب استودیو می رفت و کامپوترش را ریکاوری می کرد و کار را منتشر می کرد.
* خب چرا این قدر رقابت هست برای انتشار کارهای محسن چاووشی؟
برای این که به شهرت برسند. یکی از این نفرات آمده بود و صدای خودش را با من میکس کرده بود. بعد زنگ زده بود و می گفت:« چرا من را در سایتت ضایع کردی؟ هرجا می روم دیگر حنایم رنگی ندارد.» من گفتم تو کار را دزدیدی! چه توقعی داری؟ گفت که می خواستم زنگ بزنم و عذر خواهی کنم. قبلا شماره نداشتم. گفتم پس چه جوری الان شماره داری؟ گفت:« آخر 30 میلیون کار را فروخته اند و ....»
* رسمی شدن موقعیت تازه ای را برای شما به وجود آورده؟
من دیوانه ام آن عاشق خونین جگرم. نه. هیچ فرقی نکرده.
* خواهی نخواهی تفاوت می کند.
اصلا برایم فرقی نمی کند که به کارم مجوز بدهند یا ندهند. چون یک هدف بیشتر وجود ندارد. این که خودم را بیشتر بشناسم. اگر هم آوایی بر اساس شور و شوقی هست به خاطر همان یافته هاست.

 

فرمان دادم بدنم را بدون تابوت و مومیایی به خـاک سپارند تـا اجزای بدنم خـاک ایـران را تشکیل دهد.

((کوروش بزرگ))


چهارشنبه 1/8/1387 - 15:53 - 0 تشکر 66716

* به هرحال زندگی ابعاد دیگری هم دارد. مسائل مالی هست، مشکلات هست و...
منظورم همین است. من دارم تلاشم می کنم تا این کلام را خیلی سلیس و ساده برای پاپیولار پیاده بکنم. اگر موسیقی امروز پاپ را نگاه کنی، در پایین ترین سطح است. این کارهایی که ارائه می شود به نظر شما کار فاخری است؟ نه دیگر. من همین هستم. برای من مهم نیست که مجوز مرا بدهند یا ندهند.
* چندین بار از تحقیق و خودشناسی گفتید. این تحقیقات اساسا چه هستند .
مطمئنا من به تنهایی این کار را نمی کنم. اصلا با این مسائل آشنایی نداشتم. الان می بینم که من آن آدمی نیستم که قبلا بودم. کل مطلب را بگویم که آن چه از دل بر آید بر دل نشیند. حالا در آن دل چه می گذرد، بماند.
* چرا فضای کاری تان را در یه شاخه نیلوفر عوض کردید؟
فضایی که وجود دارد راک است. البته ادواتی که در موسیقی راک استفاده می شود، این جا نیست. فضای لوس پاپ دیگر وجود ندارد. البته در یه شاخه نیلوفر چون مال گذشته است، این مسائل کمتر دیده می شود.
* چه قدر امیدوارید که این آلبوم مثل گذشته مقبول واقع شود؟
خیلی سخت است. جوابی نمی توانم بدهم. اجازه بدهید یک مدتی از این آلبوم بگذرد تا کاملا جا بیفتد.
* آنچه در این قطعات به چشم می آمد، استفاده تان از سازهای ایرانی بود.
از این دست کار ها در این آلبوم زیاد دارم. اما مردم نشنیده بودند. شاید به نظر مردم خیلی باید قوی تر از کار قبلی مان باشد. ما در یک شاخه نیلوفر در هرقطعه سعی کردیم که یک ساز ایرانی داشته باشیم.
* یکی از علت های موفقیت کارهای شما دل نشین بودن ترانه هاست. چه قدر خود شما در این ترانه ها دخیل هستید؟
منظور شما را متوجه نمی شوم. ترانه سراها، ترانه ها را می گویند.
*چه قدر به ترانه ها جهت می دهید؟
اصلا این جور نیست. ترانه ها جوششی است. امیر ارجینی وحسین صفا ترانه های خودشان را می گویند، اگر به حس من نزدیک باشد می خوانم. اگرنه که هیچی. خیلی اتفاق افتاده که شعری به من داده اند و من نخواندم.
* ولی فکر می کنم که می دانند که شما چه شعری را می خواهید؟
خب با محمدرضا، امیر و حسین خیلی هماهنگ هستیم. به نوعی هم صحبت هستیم. فضای زندگی همدیگر را می شناسیم. به هرحال دوستان صمیمی من هستند و می دانند که در زندگی من چه اتفاقی افتاده. با هم یک مسیر را شروع کردیم و داریم می رویم، حالا ببینیم چه اتفاقی می افتد.
* بعد از این همه مدت یک تحلیل شخصی از کارتان دارید. خب به غیر ترانه چه چیز دیگری را عامل استقبال از کارهایتان می دانید؟
هرقسمت از کار سهم خودش را ایفا می کند. به نوعی مساوی است.
* اما این پکیج به نوعی به همدیگر می آید؟تحریر، ترانه و ملودی.
بله همدیگر را تکمیل می کنند.
* شاخصه این پکیج هم این است که به نظر من هیچ موقع نمی تواند به سمت خواندن قطعات شاد برود.
آخر ژانری که من دارم، ژانر شاد نیست. من یک ژانر شور و شوق را انتخاب کرده ام. در عین این که کار غمگین است، شور را هم به تو می بخشد و تلخت نمی کند.
* بعد از آلبوم متاسفم احساس می کنم که یک رهایی در صدایت به وجود آمده؟
منظورت این است که صدایم را از یک چارچوب رها کردم؟
*راحت می خوانی. هق هقت شنیده می شود. حس ات مشخص تر است. وقتی می گویی" متاسفم برات ای دل ساده..."
بله همین طور است. همان جوری که اگر فرد مقابلت باشد، کلمه ای را بیان می کنی، من هم کلمه را با احساس واقعی اش بیان می کنم. در واقع یک نوع روان شناسی کلمه. یک زمانی بود که از کلمات می گذشتم ولی الان دیگر این جور نیست ونمی گذرم.
* بعد از فیلم سنتوری، محسن چاووشی مخاطبانی از طیف گسترده تری پیدا کرد؛ کسانی که برای اولین بار صدای محسن چاووشی را شنیدند و حتی به دنبال کارهایش رفتند. نقش سنتوری را در این باب چه قدر می دانید؟
سنتوری برای من خیلی خوب بود. به هرحال فیلمی بود که دست همه افتاد. بعضی خانواده ها این قدر فرصت ندارند که حتی یک موزیک گوش بدهند. ولی با این فیلم دور هم جمع شدند و با این صدا آشنا شدند. برای چه دروغ بگویم، سنتوری برای من خیلی عالی بود.
* از سوی دیگر، کارهایت یک تفاوت عمده با قبل دارد که طیف مخاطبانت را گسترده تر کرده و باعث شده تخبگان جامعه هم کارت را تعقیب کنند. سازبندی جدید و آواهای جدیدی را در کارهایت می شنویم. ظهور پدیده ای به اسم محسن نامجو باعث نشد تا شما توجه بیشتری به سازبندی ها بکنید؟ با توجه به این که محسن نامجو طیف نخبه تری را به موسیقی کشاند.
برای من فرقی نمی کند. من دوست دارم همه به موسیقی من گوش بدهند و لذت ببرند. حالا چه جوان باشند و چه پیر.
* وفرقی نمی کند که از چه طبقه ای از جامعه باشند؟
یک بار محمدرضاحرف بسیار خوبی زد. می گفت رفتگری که آن پایین جارو می زند هم دل دارد. قشر نخبه جامعه اصلا یعنی چی؟ هرکسی حق دارد که عاشق بشود و از زندگی اش لذت ببرد.
* قبول دارم. ولی به هرحال زمانی که شخصی در جامعه مطرح می شود.......
نه اصلا. من با محسن نامجو کاری ندارم. اصلا من محسن نامجو را نمی شناختم. قطعات اش را هم نشنیده بودم.
* این را قبول ندارید که یک طبقه جدید به هواداران محسن چاووشی اضافه شدند؟
منظورتان را متوجه نمی شوم. بالاخره به خاطر نامجو یا سنتوری؟
* فکر می کنم هردوی اینها در این قضیه موثر بوده اند.
راستش هرکسی که کار مرا گوش کند، برایم لذت بخش است.
* آیا الان کارتان را این قدر جدی پی گیری می کنید که به فکر خارج از مرزهای ایران هم باشید؟
این یک پروسه تحقیقاتی دارد که تازه شروع کردم؛ مدرنتیه ای که در غرب وجود دارد را می آورم و با فرهنگ غنی شده شرقی خودمان تلفیق می کنم. فهم همین مساله تحقیق می خواهد. اگر بشود این کار را انجام می دهم. چون هر روز یک خواننده جدید می آید ولی میزان تاثیرگذاری آنها چه قدر است؟
* چرا این کار تاثیرگذار تر است؟ چرا فکر می کنید تلفیق تاثیرگذار تر است؟ دوم این که چرا اصلا تلفیق را انتخاب کردید؟
اگر آوای دشتی را برای شمایی که ایرانی هستی بگذارند، توی فکر فرو می روید. الان تبادل مرزها و مکتب ها مهم است. چرا نباید موسیقی اصیل خودمان را به رخ دنیا بکشیم. توی این مملکت یک سری حرف ناگفته است. چرا کریس دی برگ باید خیال کند که ما هنوز شتر سوار می شویم؟ اتریش مهد موسیقی جهان است. آنها باخ ، بتهوون و موتزارت دارند. به خدا ما هم میرزا عبدالله داریم. چرا ما نتوانستیم میرزا عبدالله را معرفی کنیم. تازه میرزا عبدالله یکی گوشه ای از میراث ماست.
آهاری: غرب به بن بست رسیده. چیز جدیدی به غرب تزریق نمی شود. راک می زنند و فقط صدایشان را بلندتر می کنند. بهترین کیفیت را دارند ولی آوای جدیدی در آن نیست.
* الان دیدم که زنگ موبایل شما هم صدای شجریان بود. از اول این قدر به موسیقی ایرانی توجه داشتید یا بعدا علاقه مند شدید؟
موسیقی ایرانی را دوست دارم. بابا ما ایرانی هستیم. یک ادبیات غنی داریم، به همراه یک موسیقی اصیل. به همین دلیل هم هست که دوست دارم این ریشه های ایرانی را وارد کارم کنم.
* البته در کارهای شما ردپایی از موسیقی ترنس هست ولی زیاد به آن نپرداختید.....
من اصلا ترنس باز نیستم. ولی اگر بخواهم ترنس هم کار کنم، ترنسی در حد بالا کار می کنم. در آلبوم یه شاخه نیلوفر دو قطعه ترنس هست که فکر می کنم آن چیزی که تو می خواهی هست.
* گفتید که ترنس باز نیستید. پس این هایی که هست به خاطر مخاطب است؟
نه این که بدم بیاید. ولی زیاد هم ترنس باز نیستم. موسیقی ترنس خیلی دست مالی شده است. به نوعی، دیگر فصل موسیقی ترنس گذشته است. اما مثلا اسلوراک هیچ وقت کهنه نمی شود.
* پس تمایل خودتان بیشتر همان کارهای اسلوست؟
بله. من کلا اسلوخوانم. موزیک های اسلو را هم بیشتر دوست دارم و به آنها هم بیشتر می پردازم. ولی الان تحقیقات، مرا به سمت و سویی دیگر هم برده که البته شرایط را هم برای ما سخت می کند. خیلی دوست دارم کاری را که الان مشغولش هستم و شما هم شنیدید، الان به بازار بفرستم. ولی شاید یک سال و بیشتر طول بکشد تا به گوش مردم برسد. هر موسیقی هم تایم خودش را دارد. همین آلبوم یه شاخه نیلوفر، دو سال پیش ضبط شده ولی همین الان جذابیت های خاص خودش را دارد.
آهاری: الان می خواهیم در یک موسیقی صرفا راک که فضای سوررئال دارد، فضای ایرانی هم بگنجانیم. اگر بتوانیم الان این کار را بازار بفرستیم خودمان را بالا می کشیم.
* قبلا این سوال را پرسیدم. ولی فکر کنم دوباره جای بحث دارد. چرا هرموقع بحثی از انتشار آلبوم می شود، یک قطعه از محسن چاووشی را روی سایت ها می گذارند؟ دلیلش چیست؟
افکار کودکانه. در واقع دشمنی است. نمی دانم چی بگویم. توقع دارند همیشه متعلق به آنها باشم. وقتی در پیاده رو یکی قدش از همه بلندتر باشد همه می خواهند او را پایین بکشند. دلشان نمی خواهد کسی که روزگاری کنارشان بوده، امروز بالاتر از خودشان باشد. دوست ندارند بالا برود چون در خودشان توانایی احساس نمی کنند. فقط طبع شهرت طلبی است که باعث می شود که فلان آدم صدایش را با صدای من میکس کند و به بازار بفرستد.
* توی این دو سال خیلی سعی کردید که از حاشیه فرار کنید. از همه لحاظ ایزوله بودید.این مدت چگونه گذشت؟
به راحتی و به سادگی گذشت. اگر مثلا شما با همین گوشی دستتان کارهایی را که برایتان گذاشتم را ضبط کنید و به بازار بفرستید، من چه کاری باید بکنم؟ اصلا چه کاری می توانم بکنم؟ ایزوله کردن نمی خواهد. فقط تصمیم گرفتیم که از یک سری افراد دوری کنیم. به همین خاطر ارتباطم با آدم ها خیلی محدود شده.

 

فرمان دادم بدنم را بدون تابوت و مومیایی به خـاک سپارند تـا اجزای بدنم خـاک ایـران را تشکیل دهد.

((کوروش بزرگ))


چهارشنبه 1/8/1387 - 15:53 - 0 تشکر 66717

* اذیت تان نمی کند؟
خیلی راحت ترم. چون افراد بیشتر آدم را پایین می کشند تا این که کمک باشند.
*به هرحال این از مقتضیات شهرت است.
بله دیگر.
* یک زمانی می گفتید که اصلا دوست ندارم مشهور بشوم.....
واقعا دوست ندارم . خیلی بد شده. زندگی را سخت می کند.
* پس این همه افرادی که دوست دارند به شهرت برسند برای چیست؟
آخرچرا باید این جور باشد که زندگی این قدر سخت شود. به همه شک داشته باشی که نکند این آدم ..... چند وقت پیش با یکی از دوستان داشتیم عکس های موبایلش را بلوتوث می کردیم ، به یک عکس رسیدیم ؛گفت محسن این تو نیستی؟ چند وقت مهمان یکی از دوستانم بودم. خوابم برده بود و یک دوست نمای دیگر ... را کنار من گذاشته و عکس گرفته بود. این چیزی بود که خودم دیدم. یک دفعه دیگر رفته بودند و شبیه ترین فرد به من را پیدا کرده بودند و فیلمبرداری های عجیب و غریب کرده بودند. من نمی دانم چه جوری این آدم را پیدا کرده بودند. باور کن خیلی سخت است. دوستم می گفت که اگر با تو زندگی نکرده بودم، نمی فهمیدم که تو نیستی! عکس های وحشتناک . رفتارهای نامربوط. می روند بهترین گرافیست ها را پیدا می کنند و با هم مچ می کنند که مثلا من با سیاوش قمیشی ام. بعضی وقت ها این قدر کارشان عالی است که خیال می کنم خودم هستم. به خاطر همین چیز هاست که تقریبا 6 ماه است از خانه بیرون نمی آیم که نکند این مسائل را برایم درست کنند. آخر من چه کار کردم که با من این کارها را می کنند؟
* اما تفاوت این دفعه این است که دیگر شما را می شناسند. آن ماجرای خیابان انقلاب که یادتان هست؟
بله. آقایی در خیابان انقلاب راه افتاده بود که من محسن چاووشی ام. یک بارانی سبز مغزپسته ای پوشیده بود با یک شلوار قرمز. مردم هم از همه جا بی خبر دورش جمع شده بودند و امضا می گرفتند و روبوسی می کردند.
* چرا این اتفاقات در مورد شما این قدر نمود دارد؟
دوستان توقع شان بالا رفته. توقع دارند که من آنها را هم به شهرت برسانم. آنهایی که حق شان بود، واقعا این کار را در حق شان کردم. ولی برای بقیه چرا باید این کار را بکنم. برای بعضی ها هم احساس می کردم که اگر به شهرت برسد دیگر خدا را بنده نیستند و به جان ملت می افتند. به همین خاطر وقتی خواسته شان را برآورده نمی کردم، لجبازی می کردند و شخصیت واقعی شان را نشان می دادند.
* مگر از شما چه خواسته ای دارند؟
توقع دارند یک قطعه دوصدایی بخوانیم یا برای شان آهنگ سازی کنم. خیلی دوستانه به شان می گفتم که نمی توانم این کار را انجام بدهم . وقتی این قضیه تمام می شد، آن روی این افراد نمایان می شد.
* طبیعتا در این مدت پیشنهاد هایی از این سو و آن سو هم داشته اید.
بله خیلی زیاد است. ولی نمی خواهم که چیزی در این مورد بنویسید...........
* راستی بعد از سنتوری باز هم پیشنهاد فیلم داشتید؟
بله. ولی دیگر فکر نمی کنم که از آقای مهرجویی کسی بالاتر باشد. اگر این کار را بکنم در واقع خودم را خراب کردم. یک بار این اتفاق افتاد، تمام شد و رفت. دیگر هیچ وقت در کارهای سینمایی کار نمی کنم.
* اگر پیشنهاد مالی خوبی بشود، چه طور؟
نه اصلا.
* حالا که رسمی شدید، برای دیگران آهنگ سازی می کنید؟
من قبلا هم برای 3 نفر این کار را کرده ام. البته برای خیلی قبل تر بوده که فکر می کنم آلبوم شان همین روزها به بازار بیاید.
* به سبک کارهای خودتان است؟
نه. با صحبت هایی که با دوستان دیگر آهنگ ساز داشتم، آنها هم می گفتند که بهتر است شبیه نشود و خودم هم نخواستم که شبیه شود.
* با توجه به این که در آلبوم اول صدایت شبیه یکی از خواننده های لس آنجلسی بود؛ الان هم کسانی پیدا شدند که خیلی سعی می کنند که شبیه تو بخوانند. نظر خودت چیست؟
خیلی هم عالی است اگر بخوانند.
* برای این که سبک را جا بیاندازند؟
من برای این کار نمی کنم که سبکم را جا بیاندازم. بلکه می خواهم آن چیزی را که هستم، بخوانم. آنها هم هرجوری که می خواهند بخوانند. مگر جای مرا تنگ کرده اند.
* کسانی هم هستند که می گویند صدایی که در آلبوم ها می شنویم، صدای واقعی محسن چاووشی نیست.....
چرا می خواهید به این قضایا دامن بزنید؟
* این شایعه از زمانی درست شد که شما اجرای لایو را قبول نکردید.
شما توقع دارید که من بدون مجوز اجرای لایو داشته باشم.
* ولی برای فستیوال کنسرت های کیش از شما دعوت شده بود؟
آخر کنسرت دادن به این سادگی ها هم که می گویید نیست. اجرا نیاز به تمرین زیاد داشت که من نداشتم. من جز معدود افرادی هستم که روی صدایم افکت نمی گذارم و فقط یک دیلی(تکرار صدا) به صدایم می دهم. حتی ریورب هم نمی گذارم. هیچ چیز روی صدای من نیست.
* به فکر کنسرت نیستید؟
آخر مگر می شود که کنسرت دلخواهت را برگزار کنی؟ کیفیت بد سالن ها و محل های برگزاری و مشکلات جانبی نمی گذارد.
* اگر خارج ازکشور به شما پیشنهاد بدهند، چه طور؟
اگر در خارج از کشور هم کار کنم، دیگر این جا نمی توانم کار کنم. من اصلا دنبال دردسر نمی گردم. اما این را بگویم که شاید از من مسلط تر در زنده خواندن نباشد. چون که همه کارش را خودم انجام می دهم. از خواندن گرفته تا آهنگسازی و تنظیم.
* در این کارهایی که دارید، فکر می کنید که کدام یک به شما نزدیک تر است و در حال و هوای خودتان است؟
در همین آلبوم جدید من است.
* اسمش را بگویید.
تو که نیستی.
* الان به جایگاه خودت در دنیای موسیقی واقف هستی؟ یا این که در بین مردم و کسانی که موسیقی را می شنوند........
راستش را بخواهید، چون که من دنیای کوچک خودم را دارم، زیاد اطلاعی ندارم. ولی می دانم کسانی که کار مرا می شنوند کم نیستند. نمی توانی بگویی که من بهترینم. چون که به همان اندازه که یک آدم دوست دارد، دشمن هم دارد.
* ولی اگر کار قابلیت نداشته باشد، دشمنی هم پیدا نمی شود؟
فکر کنم جواب را خودت دادی. این زشت است که من از خودم تعریف کنم. ولی واقعا به این چیزها فکر نمی کنم.
-



منبع : شهروند امروز

 

فرمان دادم بدنم را بدون تابوت و مومیایی به خـاک سپارند تـا اجزای بدنم خـاک ایـران را تشکیل دهد.

((کوروش بزرگ))


پنج شنبه 2/8/1387 - 9:50 - 0 تشکر 66913

وقتی فهمیدم که محسن چاووشی اجازه می خوام بگم محسن آلبومشو به صورت قانونی وارد بازار کرده خیلی خوشحال شدم واقعا برام باور نکردنی بود و اون زمانی که وزارت ارشاد بهونه کرد سنتوری به خاطر محسن چاووشی توقیف شده خیلی ناراحت شدم ، خیلی خوشحالم که بسیاری از عزیزان تکثیر غیر مجاز این فیلم رو سرکوب کردند بگم بهتره ، خانم علیدوستی هم چند روز پیش دیدم نوشته بودند  خواهشا این آلبوم رو به صورت قانونی از بازار بخرید ، الان هم چندا سایت رو که نگاه کردم دیدم باز یه عده سودجو برای دانلود گذاشتند که خوشبختانه برای اولین بار چند تا سایت رو به حق فیلتر کردند دوستان که واقعا ازشون تشکر می کنم ، همه ی دوستان هکر باید الان دست به کار شند واگر سایتی خواست آلبوم رو به صورت غیر قانونی برای دانلود بذاره اون سایت رو هک کنند امیدوارم جمهوری اسلامی به بقیه ی خوانندگان خوب ایرانی هم جواز تکثیر بده و نذاره این دوستان به صورت شخصی و خصوصی هزینه ها رو بدند .

ممنون جناب رج ادیت کارتون به جا بود .

جمعه 3/8/1387 - 22:47 - 0 تشکر 67193

به نام خدای مهربون

سلام

راستش تا حالا این قدر از فیلتر شدن یه سایت این قدر خوشحال نشده بودم كه امروز خوشحال شدم.. چون یه لینكی مربوط به آهنگای محسن چاووشی بود...

خیلی جای خوشحالیه كه مورد توجه قرار گرفته تا ازش سواستفاده نشه...كاش خیلی  قبل تر این اتفاقا میفتاد.. هر چند زیاد مهم نیست... مهم اینه كه الآن این اتفاق افتاده و این برای من خیلی خوشحال كنندس...

مواظب خودتون و دلای پاكتون باشید

یا علی 

شنبه 4/8/1387 - 9:51 - 0 تشکر 67238

با نام و یاد خدا

با سلام 

واقعیتش محسن چاووشی اولین خواننده ای بود که البومش شتو اینترنت خیلی سخت پیدا می شد چون خیلی از سایت ها 

موسیقی مشهور حمایت خودشون رو از محسن عزیز اعلام کردن و البوم را برای دنلود نزاشتند که این برای من خیلی

جالب بود و این مورد در خوانند های دیگه صدق نمی کرد و این نشون میده محسن عزیز چقذر محبوب و بزرگ هستش

و همه دوسش دارند و میخوان پیشرفت کنه.

در مورد دانلود البوم از اینترنت بگم که با فیلتر چیزی درست نمیشه چون اون کسی که بخواد دانلود کن مطمئن باشید با

این سایت نشه با اون کی حتما دانلود میکنه باید همون قضیه فرهنگ  که هی داریم میگم وجود داشته باشه تا همه

بدونند اینم یه نوع ظلم و خوردن حق دیگران  هستش که بدون هیچ هزینه ای البوم های خوانندهای مختلف رو دانلود

کنیم..........

با ارزوی بهترین ها برای شما

موفق باشید

 

فرمان دادم بدنم را بدون تابوت و مومیایی به خـاک سپارند تـا اجزای بدنم خـاک ایـران را تشکیل دهد.

((کوروش بزرگ))


شنبه 4/8/1387 - 9:51 - 0 تشکر 67239

نقد بابك ریاحی پور درباره پدیده چاووشی
صدایِ یك سینه سوخته

موسیقی ما- بابك ریاحی پور: از همین اول بگویم كه خیال دارم محسن چاووشی را به عنوان یك پدیده اجتماعی بررسی كنم، نه به عنوان یك پدیده موسیقایی. با این همه محبوبیتی كه چاووشی در حال حاضر میان مردم دارد، خیلی بیهوده است كه بخواهیم بنشینیم و اثرش را نقد كنیم، به این خاطر كه آن هایی كه به قول معروف دوست اش دارند و طرفدارش هستند، خب، برای نقد ما تره هم خورد نمی كنند، و آن هایی هم كه موسیقی چاووشی را نمی پسندند كه اصلا آلبومش را گوش نمی كنند. به این ترتیب فكر نمی كنم نقد ما، حالا مثبت یا منفی، چندان تأثیری روی ذهنیت عمومی داشته باشد و مثلا باعث شود كه آن هایی كه چاووشی گوش می كنند، دیگر این كار را نكنند.
محسن چاووشی نماینده نسل جدیدی از خوانندگان ماست كه به آن ها اصطلاحا خوانندگان «زیرزمینی» گفته می شود؛ خوانندگانی كه موسیقی شان را ضبط می كنند اما مجوز برای پخش رسمی اش دریافت نمی كنند، چاووشی اما ( حالا نمی دانم خواسته یا ناخواسته؟‌ ) آثارش به سرعت پخش شد و كارش هم یكهو گرفت، لابد می دانید كه این طور چیزها اصلا توی ایران حساب و كتابی ندارد و فكر هم نمی كنم كه خود چاووشی برای آن حكایت ها برنامه ریزی خاصی داشته است. خیلی ها عقیده دارند كه صدای چاووشی گرمی خاصی دارد، به نظر من در صدای محسن چاووشی یك حزنی هست كه خب توی ایران این نمونه صدا طرفداران بسیاری دارد و مثلا آدم را یاد صدای فریدون فروغی یا خوانندگانی با صدای مشابه می اندازد كه بالاخره در ایران خیلی طرفدار دارند. البته شخصا این را قبول ندارم كه دائما روی صدای خواننده افكت Auto Tune باشد، Auto Tune یك نوع افكتی است كه در واقع فالشی های صدای خواننده را می گیرد، یعنی اگر موقع اجرا نتی را خارج بخوانی، آن نت با این افكت، درست صدا خواهد داد و صدای خواننده كوك می شود. تأثیر این افكت توی اجرا موقعی مشخص می شود كه تا اندازه ای صدای خواننده كشیده می شود و كمی هم تو دماغی به نظر می رسد، من زیاد با این افكت موافق نیستم، اما خب، الان كه نظر من اهمیتی ندارد، چاووشی این كار را كرده و می بینیم كه آهنگ هایش محبوب شده است.
نكته دیگری كه در محبوبیت آثار چاووشی دارای اهمیت است، شعرهایی است كه برای آهنگ هایش انتخاب می كند، آدم پیش خودش فكر می كند كه طرف یك جوری «سینه سوخته» است و مطمئن باشید كه همه یك طوری خودشان را توی شعرهای او پیدا می كنند، هر كسی كه به قول معروف زندگی به نحوی پس كله اش زده، خودش را توی شعرهای چاووشی می بیند. اما مهم ترین نكته ای كه به نظرم نباید آن را در محبوبیت چاووشی نادیده گرفت این است كه بزرگ ترین رسانه تبلیغاتی در اختیارش قرار گرفت در قالب فیلم «سنتوری» و جالب این كه هر دوی این ها به محض تولید به پدیده هایی غیر مجاز تبدیل شدند؛ آلبوم های محسن چاووشی از یك طرف و «سنتوری» داریوش مهرجویی از طرف دیگر، غیر مجاز شناخته شدند و بعد هم خیلی سریع از طریق شبكه های غیر رسمی در اختیار همگان قرار گرفتند. حالا من زیاد با «سنتوری» كاری ندارم و زیاد هم آن را نپسندیدم ( این را هم بگویم كه من صلاحیتی برای نقد سینمایی فیلم مهرجویی ندارم اما به عنوان كسی كه سال هاست به صورت حرفه ای دارم آهنگ می سازم و می نوازم، بسیاری از رویدادها و وقایع داستان «سنتوری» برایم تا اندازه ای عجیب و دور از ذهن آمد) اما بیش تر فیلم بر محور صدای چاووشی می چرخید، هر چند كه برخلاف نظر خیلی ها، صدای او به نظرم ربط چندانی به چهره بهرام رادان ندارد.
چاووشی به هر حال تا به این جای ماجرا خیلی خوش شانس بوده. اصولا بعضی وقت ها در جهان هستی همه چیز طوری دست به دست هم دیگر می دهد كه كارت خوب پیش می رود. بله، این را كاملا قبول دارم كه چاووشی از یك منظر دیگر كاملا بدشانس است؛ این كه یك كاری را انجام بدهی و تمام ایران تو را بشناسند و دوستت داشته باشند اما عملا هیچ دست مزدی از آن عایدت نشود، واقعا قسمت بدشانسی ماجراست، اما چاووشی خوش شانس است كه بالاخره مجوزش را گرفت. حكایت شهرت محسن توی ایران برعكس شد، همه خواننده ها معمولا وقتی مجوز می گیرند باید یك آلبوم هم بسازند، شاید بعد از آن محبوب شوند اما چاووشی موقعی كه آلبومش به صورت رسمی به بازار موسیقی آمد، محبوب ترین خواننده ایران بود و احتمالا این آلبوم هم شهرت و محبوبیت اش را مضاعف كرده است، البته ناگفته نماند با این سیستم بیماری كه موسیقی ایران دارد فكر نمی كنم باز هم از نظر مادی، رقم دندان گیری عاید چاووشی شود اما به هر حال بدون شك ركورد فروش را خواهد زد و اگر قانون كپی رایت درست و حسابی توی عرصه موسیقی داشتیم، آلبوم چاووشی شیرین یك میلیون نسخه می فروخت، اما الان شاید این رقم نصف بشود.
این نكته را هم در نظر داشته باشید كه این اواخر توی موسیقی پاپ، خواننده های زیادی داشته ایم كه یك مدت خیلی شهرت پیدا می كنند و محبوب می شوند و كلی آلبوم شان سر و صدا می كند اما بعد یكهو فید می شوند، آن ها باید این نكته را در نظر داشته باشند كه شهرت و محبوبیت های این چنینی شان فقط با اجراهای صحنه ای و كنسرت هاست كه محفوظ می ماند، باید حضور داشته باشد و گرنه كه یك خواننده پاپ كه نمی تواند در سال بیش تر از یك آلبوم روانه بازار موسیقی كند، حالا باید دید كه محسن چاووشی چه طوری توی این ماجرا پیش می رود و این محبوبیت اش پایدار می ماند؟



منبع : موسیقی ما

 

فرمان دادم بدنم را بدون تابوت و مومیایی به خـاک سپارند تـا اجزای بدنم خـاک ایـران را تشکیل دهد.

((کوروش بزرگ))


برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.