• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعلیم و تربیت (بازدید: 1753)
جمعه 5/7/1392 - 8:8 -0 تشکر 653767
دلایل افت تحصیلی در ابتدایی

با توجه به تحقیقات انجام شده مهمترین عواملی که بر پیشرفت تحصیلی مخصوصاً در درس ریاضیات موثرند، عبارتند از:

1 ـ روابط معلم و دانش آموز:

آموزش بدون ایجاد رابطه معنایی نخواهد داشت. اولین هدف معلم باید برقرار کردن رابطه ای دوستانه و حمایت کننده با دانش آموزان باشد. باید به یاد داشت که هرگونه برخورد با دانش آموزان در تقویت با تضعیف تصور آنه نسبت به معلم موثر است. بنابراین تلاش

برای رابطه مثبت با دانش آموز باید همه اوقات معلم و دانش آموزان را در بر بگیرد.

اجتناب از تنبیه شدید مکرر
:
معلمانی که مایلند رابطه خوبی با دانش آموزان داشته باشند برای آموزش رفتار مناسب نباید بر تنبیه متکی باشند. اغلب تنبیه ها با هدفی فراتر از خجالت دادن و ناراحت کردن دانش آموزان در نظر گرفته می شوند. برخی از معلمان که خود مایل به تنبیه دانش آموزان نیستند. از والدین کودک کی خواهند تا آنها را به دلیل رفتار نامناسب در مدرسه، تنبیه کنند که در نتیجه رابطه معلم و والدین با دانش آموزان دچار اغتشاش می شود.به جای اینکه از والدین بخواهیم تا آنها را تنبیه کنند بهتر است کاری کنیم تا والدین با امر آموزش فرزند خود درگیر شوند.دوری کامل از راهبردهای تنبیه شاید دشوار باشد. معلمان باید چگونگی استفاده از روش های انضباطی و تنبیه های خفیف را بیاموزند، در واقع تنبیه باید بیشتر از آن که واقعی باشد، نمادی باشد. یکی از راههای تنبیه خفیف استفاده از روش محروم کردن است. به طور مثال وقتی دانش آموزی بامدادش به پشت شاگرد دیگر را که در جلو او نشسته است می زند، معلم می تواند آرام به او نزدیک شود و مدادش را بگیرد و به او بگوید
(می توانی مدادت را در آخر وقت کلاس از من بگیری)

جمعه 5/7/1392 - 8:26 - 0 تشکر 653778

4ـ ارزشیابی:


ارزشیابی یا امتحان به معلم این امکان را می دهد تا در حین آموزش یا بعد از پایان بخشی از کتاب دانش آموزان را ارزیابی کند متاسفانه دانش آموزان امتحان را به عنوان وسیله تهدید کننده یادگیری می دانند که منجر به اضطراب امتحان در دانش آموزان می شود. عدم توجه به پاره ای اصول ارزشیابی، منجر به روشهای غلط ارزشیابی می شود. که اجرای این روشها، چیزی جز افت کمی و کیفی تحصیلی به دنبال ندارد.اغلب سوالات فرایندهای عالی ذهن مانند درک و فهم ما به کار بستن، تجزیه و تحلیل، ترکیب و ارزشیابی را مورد تنها سنجش قرار نمی دهند. غالب معلمان در مدارس ابتدایی تنها به پرسش های آخر فصل و یا سوالاتی را که خود مطرح می کنند بسنده می کنند که این خود باعث حفظ طوطی وار قسمتهایی از کتاب توسط دانش آموز می شود.

جمعه 5/7/1392 - 8:30 - 0 تشکر 653780

6 ـ ناهماهنگی برنامه ها و روشهای آموزشی :


برنامه های درسی اگر با نظر کارشناسان و روانشناسان تربیتی تهیه و تنظیم شوند در مطالب به

طور واضح خالی از ابهام باشد از عقب ماندگی احتمالی شاگردان جلوگیری خواهد کرد.

روش های تدریس نیز باید به تفاوت های فردی و شناخت کامل دانش آموزان به کار رود.

جمعه 5/7/1392 - 8:32 - 0 تشکر 653781



7ـ آماده کردن درس و باز خورد  دادن :

دانش آموزان معلمانی که برای آماده ساختن درس و همچنینباز خورد دادن تکالیف درسی و کار

کلاس دانش آموزان وقت می گذرانند نسبت به معلمانی که این کار را انجام نمی دهند نتایج

بهتری کسب می کنند.

جمعه 5/7/1392 - 8:33 - 0 تشکر 653782



8- تقویم و ساعات آموزشی :


هر چه کشوری بتواند ساعات مفید بیشتری را در مدرسه به دانش آموزان اختصاص دهد، در

صورتی که متناسب با علائق و روند رشد دانش آموزان باشد، توفیق و موفقیت بیشتری به دست

خواهد‌آورد. تعداد روزهای مفید سال تحصیلی بین کشورها از 120 روز تا 240 روز در نوسان است و

تعداد ساعات آموزشی می تواند بین 4000 تا 1000 ساعت در نوسان باشد (ماشینی 1370)

تعطیلات سالانه آموزشی در بلغارستان 8 هفته، در گینه نو 9 هفته در فرانسه 16 هفته، در ژاپن 17

هفته، در اندونزی 20 هفته و در کویت حدود 18 هفته و در کشور خورمان ایران 20 هفته است . (زارع، 1374 ص 26)

تکالیف درس نیز مورد اهمیت اند. دانش آموزانی که تکالیف درسی بیشتری انجام می دهند در

مقایسه با بقیه موفق ترند.

جمعه 5/7/1392 - 8:34 - 0 تشکر 653783

9 ـ فضای کلاس و تسهیلات مدرسه:


دمای مناسب یکی از ضروریات یک کلاس درس است و در غیر این صورت می تواند به عنوان یک متغیر مزاحم مانع توجه دانش آموزان به معلم و درس شود. بنابراین یک کلاس باید از دمای مناسب در فصول سال بهره مند باشد. اگر فضای کلاس برای نشستن و راه رفتن مناسب نباشد، همچنین اگر فضای کلاس نور کافی نداشته باشد و یا تابلوی کلاس طوری نصب شده باشد که همه به راحتی نتوانند از آن استفاده کنند منجر به افت آموزشی خواهد شد. در مورد نقش تراکم کلاس (تعداد دانش آموزان کلاس) مطالعات نشان می دهد که در کلاس های کم تراکم، موفقیت دانش آموزان بیشتر نیست، مگر آنکه کلاس کمتر از 15 نفر باشد که در این صورت امکان آموزش انفرادی فراهم می شود. همچنین می توان اظهار داشت که میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در کشورهای صنعتی در کلاس های بیشتر از 45 نفر و در کشورهای در حال توسعه در کلاس های بیش از 55 نفر کاهش می یابد. جالب توجه است که در مقایه تطبیقی انجام شده بین دانش آموزان پایه پنجم 15 کشور، کره با تراکم 60 نفر در کلاس و ژاپن با 42 دانش آموز در کلاس، رتبه اول را به دست آورده اند. بنابراین آنچه در پیشرفت دانش آموزان نقش مهمی ایفا می کند، تراکم کلاس نیست بلکه چیزی است که در کلاس اتفاق می افتد. در مورد کلاس اتفاق می افتد. در مورد کلاس های با تراکم بیش از 60 دانش آموز هیچ مطالعه ای در دسترس نیست و به نظر می رسد که عدد 60 را بتوان به عنوان تراکم حداکثر به حساب آورد، مشروط برآنکه اتاق درس به اندازه کافی باشد و معلم قبلاً با شیوه تدریس در این گونه شرایط آشنا شده باشد. (ماشینی ، 1370)

جمعه 5/7/1392 - 8:35 - 0 تشکر 653784

10ـ انتظارات مدرسه از دانش آموزان:
بخشی از شکستهای تحصیلی درس ریاضیات و دروس دیگر به ناسازگاری کودکان با توقعات و

انتظارات مدرسه ارتباط دارد. در شکستهایی هم که شخصیت دانش آموز منشا اصلی نیست،

نقش علت معین را به خود می گیرد. به بیان دیگر انتظارات مدرسه تاکنون نتوانسته است با برخی

از شخصیتهای کودکان سازگار شود. سازگاری مدرسه با شخصیتهای کودکان یا نوجوانان باید از راه

ملاقات دانش آموز و معلم و با برداشتن گامهایی از سوی طرفین به جانب دیگر، صورت گیرد و در

این راه (همسویی) ابتکار عمل را در مدرسه در دست گیرد. (لوگال، ترجه شجاع، 1374 ص 8

)گاهی علت افت تحصیلی دانش آموز انتظار عدم موفقیت و پیش داوری های غلطی است که

معلم از دانش آموز دارد، معلم در اولین برخورد با دانشن آموزان خود سعی می کند با پیش

داوری های خود، آینده تحصیلی آنها را پیش بینی کند.مطالعات نشان داده است که این پیش

داوریها بر میزان پیشرفت و یا شکست درسی دانش آموزان موثر است. به این صورت که اگر یک

دانش آموز را که نمرات متوسطی از درس ریاضیات دارد، به یک معلم مصرفی کنیم و به او

بگوئیم تیزهوشان است و نمرات درختانی خواهد آورد، خود این دادن نگرش در ارتباط و رابطه

معلم با دانش آموز تاثیر خواهد گذاشت و باعث پیشرفت درسی وی خواهد شد. نتیجه اینکه

معلمان باید از پیش داوری منفی در مورد یک فرد جدا بپرهیزند. زیرا خود این پیش داوری شاید منجر به شکست او بیانجامد (بیابانگرد، 1378 ص 223)

جمعه 5/7/1392 - 8:36 - 0 تشکر 653786

11ـ تعویض مکرر معلمان:


تعویض مکرر معلمان در طول سال تحصیلی و ناتوانی بعضی از دانش آموزان به منظور سازگاری

با روش تدریس و خصوصیات معلم ممکن است بویژه در مقاطع ابتدایی منجر به افت تحصیلی

شود.

جمعه 5/7/1392 - 8:37 - 0 تشکر 653787

12ـ دوری راه مدرسه:


مسافت بسیار زیاد بین خانه و مدرسه دانش آموزان و یا طولانی بودن ساعات آموزشی در طول

روز باعث می شود که آنها خستگی بسیار زیاد را روزانه تجربه نمایند و این خستگی به مرور

موجب بی علاقگی و دلزدگی آنها به درس و مدرسه می شود. لذا توصیه می شود که حتی

الامکان نزدیکترین مدرسه برای تحصیل دانش آموزان انتخاب شود که برخی بزرگان امروزی گفته

اند: نزدیکترین مدرسه بهترین مدرسه برای دانش آموز.با توجه به اینکه از میان کلیه عوامل

آموزشگاهی فوق معلم بیشترین تاثیر را در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و خصوصاً در درس

ریاضیات آنها ایفا می نماید.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.