به نام حضرت دوست که هر چه داریم از اوست
با سلام به همه دوستان گرامی .
واقعا جواب های دوست خوبمان حس غریب جالب و محکم و منطقی هستند . من هم این سوال قبلا در ذهنم بود . اما حالا جواب گرفتم .
در واقع این مذمت در مورد مردان هم خیلی در احادیث آمده است . یکجانبه نگری است که فقط نگاه کنیم مذمت از زنان را ببینیم و مذمت از مردان را نبینیم . همانطوری که از مناطق نیز مذمت شده است .
مثلا از من همیشه پرسیده شده که فلان شهر که قبل در آنجا بودم چگونه است ؟ همه از آن تعریف خوب و یا بد می کنند ؟ من می گویم آدم خوب و بد همه جا هست . یعنی در آنجا هم آدم خوب هست و هم بد .
این احادیث نیز همین گونه هستند . در واقع این مذمت از زنان و مردان نه مذمت همه آنان بلکه فقط مذمت بدهای آنها است .
اما یک چیز دیگر . اینکه دوست عزیز و گرامی حس غریب گفتند که در مورد یک واقعه خاص صحبت کردند . در اینجا اگر افراط و تفریط بشود معنی می دهد که : این سخن فقط مربوط به همان حادثه است و هیچ جای دیگر مصداق ندارد . و یا اینکه این سخن در مورد همه کس و همه جا است .
در واقع حد وسط این است که : این سخن موراد دیگری هم مصداق دارد . اما جایی که شرایط و افراد کاملا شبیه همان حادثه هستند .
پس باید از خود همیشه بپرسیم که آیا من اینجا کاری شبیه همان حادثه کردم و یا صفاتی که فرد مذمت شده دارد شبیه آن را من دارم یا نه ؟ اینکه با این حرف که یک سخن در مورد گذشته بوده و به من ارتباطی ندارد پس مذمت آن به من برنمی گردد درست نیست . بلکه همیشه باید در مورد مذمت ها خود را حساب و کتاب کنیم ببینیم ما کجای کاریم و در ضمن سعی کنیم صفات متفاوتی با مورد مذمت پیدا کنیم .
در واقع نکته اساسی در درک این احادیث شناخت همان صفت بدی است که مورد مذمت واقع شده است .
در مورد خواندن قرآن داریم : در قرآن تدبر کنید . هرجا به آیات عذاب رسیدید جوری فکر کنید که گویا آن آیه در مورد خود شما نازل شده و از آن احساس ترس و وحشت کنید . اما وقتی به آیات نعمت و بهشت و پاداش رسیدید زیاد فکر نکنید که آن آیه در مورد من نازل شده . بلکه فکر کنید که آن آیه در مورد دیگران نازل شده و من باید سعی کنم که به صفاتی خوبی که این آیه پاداش را برای آنها وعده داده خودم را مزین کنم . شاید در نعمت و رحمت خدا واقع شوم .
همیشه شاد و پیروز باشید .