• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 5722)
سه شنبه 15/5/1392 - 18:52 -0 تشکر 629489
كارگاه آموزشی تدبر در جزء 30 همگام باروایات و ارائه ی شیوه ی حفظ جزء مباركه

 

 

سلام كه نام سلامت بخش اوست

به این كارگاه كه قصد دارد افكار و قدرت تامل بازدیدكنندگان عزیز را در باب آیات نورانی جزء سی ام قرآن مجید به چالش بكشاند خوش آمدید...

در این صفحات آنچه كه مورد تاكید حقیر است یادگیری تدبر در تمام آیات كلام وحی به وسیله ی یادگیری روش تدبری و تمرین آن روی جزء 30 می باشد. از آنجایی كه ثقلین دوتاست و یكی نیست (ثقل اكبر (قرآن) و ثقل اصغر (اهل بیت ع ) ) پس وظیفه ای میبینم تا هردو ثقل گام به گام پیش رود. چنانكه مبین و مفسر قرآن غیر از خود قرآن رجوع به معصومین علیهم السلام هم هست پس با تمسك به روایات 14 معصوم (ع) انشاءلله مباحث را در مسیر چند بعدی پیش خواهم برد. از طرفی تدبر تسهیل كننده ی امر حفظ هم هست. پس چنانچه خواستار حفظ هم باشید امر بفرمایید تا روی این مبحث هم تمركز و برنامه ای ارائه بشود.

دوستان عزیزم امیدوارم این كارگاه مورد استفاده ی شما واقع بشه و راهگشای عمل و انس قلبی و جوارحی قرار بگیره...

اگر سوال داشته باشید انشالله حتما وقطعا پاسخگو خواهم بود.


التماس دعای فرج و شهادت

پنج شنبه 31/5/1392 - 14:10 - 0 تشکر 636339

tcstudent گفته است :
[quote=tcstudent;890564;635951]ممنون خیلی عالی بود.
یک سوال برام پیش اومد ممنون میشم جواب بدین:
ربطی به سوره ی مبارکه مسد نداره یه سوال کلی هستش.
بعضی سوره ها خیلی بزرگ هستن (مثل بقره و آل عمران و نساء و ... ) و حاوی مطالب مختلفی (علوم مختلف، زمان های مختلف و ...) برای همچین سوره هایی میشه یک جهت هدایتی تعیین کرد؟


خواهش میكنم. لطف میكنین می پرسین
خب اینجا همون بحث سیاق مطرح میشه.... سوره های بلند حتما مسائلی كه مطرح میكنن یه موضوع نیست. درسته كه انسجام مطلب داره اما در عین انسجام و به هم پیوستگی به موضوعات مختلف اشاره میكنه.... معمولا به تعداد سیاق ها جهت هدایتی و پیام براش در نظر میگیریم
مثلا سوره بقره صفحات اول درمورد كافران و مومنان و منافقان صحبت میكنه كم كم بحث خلقت و ماجرای حضرت ادم و حوا رو پیش میكشه بعدش میرسه به بحث بنی اسرائیل بعد ها خیلی مسائل مثل روزه، احكام طلاق و ازدواج و انفاق و قمار و شراب و جهاد و حج و بعضی مباحث نجومی و اخلاقی رو بهش میپردازه.... درمورد حضرت ابراهیم ع هم صحبت میكنه (محاجه ش با نمرود و بعدش درخواست ایشون برای نشون دادن معاد و بحث چهارتا پرنده)و بعد بحث رو به انفاق میكشونه و از ربا نهی میكنه ... این آیه رو من خیلی دوس دارم ربا گفتم یادم اومد: یمحق الله الربا و یربی الصدقات (خدا مالی رو كه از ربا به دست اومده كم میكنه و صدقه ها رو زیاد میكنه)... بعدشم بحث شاهد گرفتن و شهادت و آیات آخر سوره هم كه مشهوره: ءامن الرسول بما انزل الیه من ربه و المومنون....

میبینیم كه مباحث زیادی داره پس پیام ها و جهت های زیادی هم داره....

پنج شنبه 31/5/1392 - 15:48 - 0 تشکر 636349

به نام خدا و سلام

بسیار ممنون و سپاسگزار از درج این مطلب

عالیه
این مدل کار را بسیار دوست دارم و با شما همراهم ان شاءالله تا اخر کار.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

دوشنبه 4/6/1392 - 18:9 - 0 تشکر 637532

teachman گفته است :
[quote=teachman;521731;636349]به نام خدا و سلام

بسیار ممنون و سپاسگزار از درج این مطلب

عالیه
این مدل کار را بسیار دوست دارم و با شما همراهم ان شاءالله تا اخر کار.

سلام

خواهش میكنم
خداروشكر... ممنونم كه همراهی میكنید

چهارشنبه 6/6/1392 - 18:19 - 0 تشکر 638122

tcstudent گفته است :
[quote=tcstudent;890564;635797]سلام
پیشنهاد کرده بودین، ترجمه رو افراد بذارن، و تدبر رو شما.
من ترجمه ی سوره ی فجر رو اینجا قرار میدم.
شما لطف کنید تدبرش رو برامون قرار بدید. (اگر وقت ندارید، اشکالی نداره طی چند پست، تدبر رو بذارید،  آخه یه خورده سوره بزرگه و وقت نیاز داره)
ببخشید که سوره شو خودم انتخاب کردم!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَالْفَجْرِ ﴿۱﴾
سوگند به سپیده‏دم (۱)

وَلَیَالٍ عَشْرٍ ﴿۲﴾
و به شبهاى دهگانه (۲)

وَالشَّفْعِ وَالْوَتْرِ ﴿۳﴾
و به جفت و تاق (۳)

وَاللَّیْلِ إِذَا یَسْرِ ﴿۴﴾
و به شب وقتى سپرى شود (۴)

هَلْ فِی ذَلِكَ قَسَمٌ لِّذِی حِجْرٍ ﴿۵﴾
آیا در این براى خردمند [نیاز به] سوگندى [دیگر] است (۵)

أَلَمْ تَرَ كَیْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعَادٍ ﴿۶﴾
مگر ندانسته‏اى كه پروردگارت با عاد چه كرد (۶)

إِرَمَ ذَاتِ الْعِمَادِ ﴿۷﴾
با عمارات ستون‏دار ارم (۷)

الَّتِی لَمْ یُخْلَقْ مِثْلُهَا فِی الْبِلَادِ ﴿۸﴾
كه مانندش در شهرها ساخته نشده بود (۸)

وَثَمُودَ الَّذِینَ جَابُوا الصَّخْرَ بِالْوَادِ ﴿۹﴾
و با ثمود همانان كه در دره تخته‏سنگها را مى‏بریدند (۹)

وَفِرْعَوْنَ ذِی الْأَوْتَادِ ﴿۱۰﴾
و با فرعون صاحب خرگاه‏ها [و بناهاى بلند] (۱۰)

الَّذِینَ طَغَوْا فِی الْبِلَادِ ﴿۱۱﴾
همانان كه در شهرها سر به طغیان برداشتند (۱۱)

فَأَكْثَرُوا فِیهَا الْفَسَادَ ﴿۱۲﴾
و در آنها بسیار تبهكارى كردند (۱۲)

فَصَبَّ عَلَیْهِمْ رَبُّكَ سَوْطَ عَذَابٍ ﴿۱۳﴾
[تا آنكه] پروردگارت بر سر آنان تازیانه عذاب را فرونواخت (۱۳)

إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ ﴿۱۴﴾
زیرا پروردگار تو سخت در كمین است (۱۴)

فَأَمَّا الْإِنسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَیَقُولُ رَبِّی أَكْرَمَنِ ﴿۱۵﴾
اما انسان هنگامى كه پروردگارش وى را مى‏آزماید و عزیزش مى‏دارد و نعمت فراوان به او مى‏دهد مى‏گوید پروردگارم مرا گرامى داشته است (۱۵)

وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَیْهِ رِزْقَهُ فَیَقُولُ رَبِّی أَهَانَنِ ﴿۱۶﴾
و اما چون وى را مى‏آزماید و روزى‏اش را بر او تنگ مى‏گرداند مى‏گوید پروردگارم مرا خوار كرده است (۱۶)

كَلَّا بَل لَّا تُكْرِمُونَ الْیَتِیمَ ﴿۱۷﴾
ولى نه بلكه یتیم را نمى‏نوازید (۱۷)

وَلَا تَحَاضُّونَ عَلَى طَعَامِ الْمِسْكِینِ ﴿۱۸﴾
و بر خوراك[دادن] بینوا همدیگر را بر نمى‏انگیزید (۱۸)

وَتَأْكُلُونَ التُّرَاثَ أَكْلًا لَّمًّا ﴿۱۹﴾
و میراث [ضعیفان] را چپاولگرانه مى‏خورید (۱۹)

وَتُحِبُّونَ الْمَالَ حُبًّا جَمًّا ﴿۲۰﴾
و مال را دوست دارید دوست داشتنى بسیار (۲۰)

كَلَّا إِذَا دُكَّتِ الْأَرْضُ دَكًّا دَكًّا ﴿۲۱﴾
نه چنان است آنگاه كه زمین سخت در هم كوبیده شود (۲۱)

وَجَاء رَبُّكَ وَالْمَلَكُ صَفًّا صَفًّا ﴿۲۲﴾
و [فرمان] پروردگارت و فرشته[ها] صف‏درصف آیند (۲۲)

وَجِیءَ یَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ یَوْمَئِذٍ یَتَذَكَّرُ الْإِنسَانُ وَأَنَّى لَهُ الذِّكْرَى ﴿۲۳﴾
و جهنم را در آن روز [حاضر] آورند آن روز است كه انسان پند گیرد و[لى] كجا او را جاى پندگرفتن باشد (۲۳)

یَقُولُ یَا لَیْتَنِی قَدَّمْتُ لِحَیَاتِی ﴿۲۴﴾
گوید كاش براى زندگانى خود [چیزى] پیش فرستاده بودم (۲۴)

فَیَوْمَئِذٍ لَّا یُعَذِّبُ عَذَابَهُ أَحَدٌ ﴿۲۵﴾
پس در آن روز هیچ كس چون عذاب‏كردن او عذاب نكند (۲۵)

وَلَا یُوثِقُ وَثَاقَهُ أَحَدٌ ﴿۲۶﴾
و هیچ كس چون دربندكشیدن او دربند نكشد (۲۶)

یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ﴿۲۷﴾
اى نفس مطمئنه (۲۷)

ارْجِعِی إِلَى رَبِّكِ رَاضِیَةً مَّرْضِیَّةً ﴿۲۸﴾
خشنود و خداپسند به سوى پروردگارت بازگرد (۲۸)

فَادْخُلِی فِی عِبَادِی ﴿۲۹﴾
و در میان بندگان من درآى (۲۹)

وَادْخُلِی جَنَّتِی ﴿۳۰﴾
و در بهشت من داخل شو (۳۰)


سلام. خیلی خیلی ممنونم
چشم مینویسم براتون

چهارشنبه 6/6/1392 - 18:28 - 0 تشکر 638129

به نام خدای فجر
به توصیه ی tcstudent عزیز امروز تدبر سوره ی مباركه ی فجر رو كه خیلی سوره ی شیرینی هست میذارم...



لغات كمكی:



شفع: جفت             وتر: فرد                         یسر: پایان یافتن          ذی حجر: صاحب خرد     

عماد: ستون و پایه    ارم: اسم شهر پرشكوه قوم عاد هست كهكاخ های بلندی داشته


جابوا: بریدند             صخر: سنگ های بزرگ    وادی: مكانی بین مدینه و شام كه وادی القری نام داره.


اوتاد: میخ ها             صبّ: فروریخت              سوط: تازیانه                مرصاد: كمین گاه   

اكرمن: اكرم+ ن = مرا گرامی داشت         اهانن: اهان+ ن = مرا خوار كرد 

لاتحاضّون: یكدیگر را ترغیب نمیكنید          تراث: میراث                 اكلا لمّا: حلال و حرام را یكجا خوردن


جمّ: بسیار                دكّت: كوبیده شد     مطمئنّه: آرامش یافته


راضیه: راضی و رضایتمند    مرضیه: مورد رضایت (از جانب خدا)



ساختار سوره در پاسخ بعدیییی

چهارشنبه 6/6/1392 - 18:32 - 0 تشکر 638131

ساختار سوره: از اونجاییكه این سوره بلنده بنابراین جای زیادی میگیره اگه دوباره تایپ كنیم اینجا... با شماره ی آیه دسته بندی میكنیم تا راحتتر بشه.


 سوره ی مباركه سه سیاق اصلی داره


سیاق اول: آیه ی 1 الی 5


سیاق دوم : آیه ی 6 تا 26


سیاق دوم شامل سه دسته میشه: آیه ی ششم آغاز سیاق جدید هست . آیه ی هفتم و هشتم در یك مجموعه قرار میگیره كه احوال قوم عاد هست. ثمود در آیه نهم به عاد عطغف شده. آیات 11 تا 13 وصف اقوام یادشده ن.


دسته ی دوم: آیات 15 تا 20م


دسته ی سوم: آیات 20 تا 26 هست



سیاق سوم: آیه ی 27 تا 30

توضیح محتوایی در پاسخ بعدی

چهارشنبه 6/6/1392 - 19:18 - 0 تشکر 638143

سوره مباركه در فضایی نازل شد كه ظلمت دنیاگرایی همه جارو فرا گرفته بود و یه سری افراد با داشتن قدرت و ثروت به طغیان و فساد مشغول بودن... و كسی كه تویه تنگنایی قرار میگرفت خودشو مورد اهانت از سوی خدا میدونست و انسان ها به ظلم و ستم بی توجه بودن. پس این سوره نازل شد تا پاسخی به این وضعیت باشه



توضیح سیاق اول سوره(آیات 1 تا 5)


واوی كه سوره باهاش شروع شده واو قسم هست و كلمه ی بعد از اون چیزی كه بهش قسم خورده میشه. یعنی اینطوری ترجمه میشه:


والفجر: قسم به فجر


در سیاق اول خدا به پنج چیز قسم میخوره: قسم به فجر (و روشنایی)، قسم به شبهای دهگانه، قسم به شفع و وتر (جفت و فرد)، قسم به شب زمانی كه پایانی میابد (ینی نزدیك به صبح میشه)


و در نهایت میفرماید آیا در آن برای خردمند سوگندی هست؟


منظور از شبهای دهگانه چیه؟ چند احتمال دادن: یكی گفتن ده شب محرم ینی تا عاشورا. و برای همینم هست كه میگن این سوره مربوط به امام حسین (ع) هست


دومین احتمال مربوط به ده شب ذی حجه هست كه مربوط به قربانی كردن حضرت ابراهیم (ع) هست...


و سومین احتمال ده شب آخر ماه رمضان هست كه به فطر منتهی میشه


به هرحال هركدوم باشه یك نقطه ی مشترك داره اونم تجلی بندگی در این سه احتمال هست.



اما ارتباط بین دوآیه چیه؟ میگن این ده شب هرچی كه باشه به آیه ی قبلی برمیگرده ینی پایان هر شبی فجری هست. بنابراین احتمالا منظور از فجر سپیده دم روز عید قربان یا روز عید فطر و ... باشه.

ادامه در پاسخ بعدییییی

چهارشنبه 6/6/1392 - 19:22 - 0 تشکر 638146

درمورد سیاق اول سوره فجر صحبت میكردیم كه دوآیه ش بحث شد موند سه آیه از این سیاق كه اینجا مطرحش میكنممممم...

آیه ی سوم: شفع و وتر چیه؟ میگن بعد از ده روز و شب : شفع میشه روز یازدهم و دوازدهم و وتر میشه روز سیزدهم. و همینطور میگن اعمال حج هم در این سه روز آخر تموم میشه.


حالا اینا تحلیل هاییه كه كردن... بالاخره الله اعلم


سوگند پنجم به شب هست زمانی كه به سوی روشنایی روز حركت میكنه.


مجموع آیات پایدار نبودن شب رو میخواد برسونه... و یك نكته اینكه برخی سپیده ها ایام الله هستن كه برای رسیدن به اونا لازمه شبهایی سپری بشه.



در آیه ی آخر (5) سیاق اول پرسشی مطرح میكنه كه آیا در این موارد سوگندی برای خردمندان نیس؟ و با این پرسش كه استفهام تقریری هست روی مساله تاكید میكنه.



نكته: ذلك در آیه پنجم نشوندهنده ی عظمت سوگند هست. (برمیگرده به سوگندها)


نكته 2: اشاره به اینكه برای خردمندان سوگندی نیست؟ نشوندهنده ی اینه كه غیر خردمندان و سبك سران توجهی به این مطالب ندارن


اما از یك طرف میبینیم جواب قسم صریحا گفته نشده و یا محذوف هست... میتونیم اینطوری در نظر بگیریم كه تاكید روی كل سوره هست كه به عاقبت شوم دنیوی و اخروی ظالمان و سرانجام نیك خداگرایان توجه داره



بنابراین یه توضیح دیگه ای میشه داد: فجر و سپیده دم اشاره به خداگرایی و ظلمت شب اشاره به دنیاگرایی هست و چون شب میره پس ظلم وطغیان هم رفتنیهههه.


جهت هدایتی برای این سیاق: پایان شب سیه سفید است

ادامه ی سوره رو تو پاسخ های بعدی دنبال كنیییید

پنج شنبه 7/6/1392 - 17:25 - 0 تشکر 638290

با سلام.
تشكر از زحمات شما.
اگه میشه لطف كنین در ادامه از سوره تین هم بنویسید.
اجركم الله

پنج شنبه 21/6/1392 - 21:16 - 0 تشکر 643662

سیاق دوم سوره ی فجر

در سیاق دوم خدا از پیامبر اكرم (ص) درباره ی عاقبت قوم عاد و ثمود و فرعون پرسش كرده و بعد طغیانگری رو وجه مشترك این سه قوم یاد كرده (الذین طغوا فی البلاد). و در ادامه احوال انسان های دنیاگرا رو مطرح میكنه كه نگرش نادرستی دارن و به جزئیاتش خواهیم پرداخت. و در نهایت از عذاب دنیوی و اخروی صحبت فرموده. پس

جهت این سیاق: تهدید دنیاگرایان صغیان گر در دنیا و آخرت


و اما جزئیات:
خدای متعال در آیه ی 6 از پیامبر اكرم میپرسد آیا عاقبت قوم عاد رو ندیدی؟ این نشوندهنده ی اینه كه پیامبر اكرم در جریان این قوم و قوم های بعدی بودند. در آیه ی 7 اسم ارم اومده كه شهر قوم عاد بوده میفرماید ارم (شهری بود) با ستون های بلندو در آیه 8 اشاره میكنه كه مثل اونها در هیچ سرزمینی ساخته نشده.... این یعنی معماری و بنایی بسیار قوی ای داشتن كه حتی تا الانم همانندش ساخته نشده.


برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.