سلام به خدمت شما دوستان قرانی
در این تایپیك قصد دارم با یاری شما دوستان عزیز پند های حكت آموزی از قرآن و ائمه ی معصومین بنویسم و امیدوارم تا شما دوستان عزیز این پند ها را در زندگی خود به كار بندید.
کل آیتم ها 151
مهربان ترین مهربانان
آقا بداند كه هر كس در سلوك الى الله تكاسل ورزد، ستمى بر خود روا داشته است كه كم ترین آه حسرتش ، برترین زبانه آتش دوزخ است . اگر آقا بیدار شد باید به فكر درمان دردهایش باشد كه وقتى نمانده است و ابد در پیش است ، شست و شو لازم است و گفت و گو مى باید. هیچ كس جز خداوند ارحم الراحمین و اولیا وى به آقا مهربان تر از خود آقا به آقا نیست .
شرم از استغفار
الهى ! سخن در عفو و رحمتت نیست ، گیرم كه تو ببخشایم ، من از شرمندگى چه كنم ، تو خود گواهى كه از استغفار شرم دارم
غیبت گناه بزرگ از جابر نقل است كه پیامبر خدا صلى الله علیه و آله فرمود: از غیبت برحذر باشید؛ چه غیبت بدتر از زناست . سپس فرمود: مردى كه زنا كند و پس از آن توبه نماید، خدایش آمرزد، لیك غیبت كننده را تا غیبت شده نبخشاید نیامرزد.
از جابر نقل است كه پیامبر خدا صلى الله علیه و آله فرمود: از غیبت برحذر باشید؛ چه غیبت بدتر از زناست . سپس فرمود: مردى كه زنا كند و پس از آن توبه نماید، خدایش آمرزد، لیك غیبت كننده را تا غیبت شده نبخشاید نیامرزد.
توبه قبل مرگ پیامبر خدا صلى الله علیه و آله در انتهاى خطبه اى - چنان كه در كتاب من لایحضره الفقیه صدوق آمده است - مى فرماید: كسى كه پیش از یك سال به مرگش ، توبه كند، خداى توبه اش پذیرد. سپس فرمود: یك سال ، بسیار است ؛ پس چنانچه پیش از یك ماه به مرگش توبه كند، خداى توبه اش پذیرد. سپس فرمود: یك ماه ، بسیار باشد؛ پس چنانچه یك روز به مرگش ، توبه كند، خداى توبه اش پذیرد. سپس فرمود: یك ساعت نیز بسیار است ، پس اگر پیش از آن كه نفسش بدین جا رسد و به گلوى مباركش اشارت فرمود: توبه كند، خداى توبه اش پذیرد.
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله در انتهاى خطبه اى - چنان كه در كتاب من لایحضره الفقیه صدوق آمده است - مى فرماید: كسى كه پیش از یك سال به مرگش ، توبه كند، خداى توبه اش پذیرد. سپس فرمود: یك سال ، بسیار است ؛ پس چنانچه پیش از یك ماه به مرگش توبه كند، خداى توبه اش پذیرد. سپس فرمود: یك ماه ، بسیار باشد؛ پس چنانچه یك روز به مرگش ، توبه كند، خداى توبه اش پذیرد. سپس فرمود: یك ساعت نیز بسیار است ، پس اگر پیش از آن كه نفسش بدین جا رسد و به گلوى مباركش اشارت فرمود: توبه كند، خداى توبه اش پذیرد.
زملك تا ملكوتت حجاب بر دارند
روزى یكى از شاگردان عیسى پیامبر (ع ) را گفت : اى معلم ! پدرم مرد، اجازه فرما كه براى كفن و دفن او بروم . عیسى (ع ) فرمود: تو زنده اى از پى مرده مرو، مرده را بگذار تا مردگان بردارند. تا از سر جمیع خلق نگذرى پیش خدا نمى توانى بروى انبیاء مردم را به سوى خود؛ یعنى به مقامى كه بودند دعوت كردند و آنان را به پایه خود مى خواندند، پس اگر احدى از مردم دعوت شان را لبیك بگویند و به مقاماتى بسیار منیع نایل شوند كه طایفه اى از كارهاى انبیاء به اذن الله تعالى از آنان بروز كند چه باك .
بزرگى گناه صغیره
الهى ! اگر تا قیامت براى یك صغیره استغفار كنم ، از شرمندگى تقصیر بندگى به در نخواهم شد.
اقسام توبه
توبه بر سه قسم باشد: یكى توبه بندگان كه آن توبه از ترك طاعت و فعل قبیح است ؛ و دیگر توبه خاص اهل ورع كه توبه از ترك مندوب است ؛ و سه دیگر توبه اخص من الخاص كه توبه است از التفات به غیر خدا و این توبه ، مخصوص اهل ولایت باشد كه غالبا در مرتبه حضورند. و توبه پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله و سلم و اولیاى خدا از این قبیل بوده است كه او خود فرمود: گاه دلم را كدورتى عارض مى شود، و من به راستى كه از خداى ، هر روز هفتاد بار آمرزش مى طلبم .
خواندن پنج سوره هنگام خواب مرحوم ملا فتح الله در تفسیر منهج در اول سوره حدید عرباض را چنین نقل كرد: و از عرباض بن ساربة مروى است كه آن حضرت پیش از آنكه در شب خواب مى كرد مسیحات خمس تلاوت مى كرد كه آن سوره حدید و حشر و صف و جمعه و تغابن است و مى فرمود كه ان فیهن آیة افضل من الف آیة در این سورتها آیتى هست كه بهتر از هزار آیت است .
مرحوم ملا فتح الله در تفسیر منهج در اول سوره حدید عرباض را چنین نقل كرد: و از عرباض بن ساربة مروى است كه آن حضرت پیش از آنكه در شب خواب مى كرد مسیحات خمس تلاوت مى كرد كه آن سوره حدید و حشر و صف و جمعه و تغابن است و مى فرمود كه ان فیهن آیة افضل من الف آیة در این سورتها آیتى هست كه بهتر از هزار آیت است .
برترى عالم بر عابد
سعدى در گلستان نقل مى كند كه جوانى مدت ها به دنبال خانقاه (108) بود، عاقبت پس از مدتى به مدرسه آمد و تا تحصیل علم كند، علت را پرسیدند. گفت : عابد فقط گلیم خویش را از آب مى كشد، عالم انقاذ (109) غریق مى كند.
زایل شدن شیرینى
فیض كاشانى در كتاب وافى در توضیح این حدیث مى گوید: مراد آن است كه گناه ، همواره بر قلب تاءثیر نهاده ، حلاوت و صفاى آن را زایل مى كند تا این كه آن رویش را كه به سوى حق و آخرت است ، به سوى باطل و دنیا مایل گرداند. بنابراین ، حقیقت توبه ، عبارت است از بریدن نفس از تعلق به ماده و نفى علاقه و گرایش به عالم اجسام ؛ به طورى كه این عمل برایش ملكه گردد، و به سراى تطهیر و همراهى با قدسیان وصول یابد. و بدین سان ، ورطه حجاب و بعد، به سبب التفات به معقولات و تعلق به مجردات ، به كنار رود؛ چه دورى از یكى از این دو روى ، نزدیكى به روى دیگر است ، و از این رو، حضرت صلى الله علیه و آله و سلم فرمود: دنیا و آخرت چون دو كفه ترازویند كه هر كدام سنگینى یابد، دیگرى سبك شود. و كسى از اهل حكمت گفته است : آنها چون دو هوویند كه انس یافتن با هر كدام ، موجب بیزارى از دیگرى است ! و بالجمله ، امور دنیوى و تعلق بدان ، موجب حرمان و مانع از تعلق به امور اخروى است و به قدرى كه از هر یك دورى حاصل شود، دیگرى نزدیك گردد و حضرت صلى الله علیه و آله و سلم از این جمله تعبیر فرمود كه : دنیا راءس هر گناهى است