متن سخنان غرضی در مناظره فرهنگی و پاسخ كاندیداها
سید محمد غرضی نامزد ریاست جمهوری به تشریح برنامه ها و رویکردهای اجتماعی و فرهنگی خود پرداخت.
به گزارش واحد مرکزی خبر ، سید محمد غرضی با گرامیداشت پنجاهمین سالگرد حادثه 15 خرداد ، شهادت امام هفتم را تسلیت گفت و بعد از آن نیز درگذشت مرحوم آیت الله طاهری را تسلیت گفت.
وی گفت : فرهنگ آن چنان تعریف می شود که انعکاس زندگی مردم در دستاوردهای خودشان است.
غرضی افزود: فرهنگ نه تحمیلی است ، نه تزریقی است و نه می تواند توسط سیستم های بیرونی تحت تأثیر قرار بگیرد و مردم در طول تاریخ فرهنگ خود را خود ساختند و تمام زندگیشان را تأمین می کنند.
وی گفت: آن چنان که ابن خلدون گفته است وقتی مهاجم به کشوری حمله می کند اولین کسانی که با فرهنگ مهاجم می سازند ، دارای امتیازات زیادی هستند که از سوی حکومت به آنها اعطا می شود.
غرضی افزود: وقتی روسیه در کشور ما حاکم شد عده ای به سمت فرهنگ روسیه و پس از آن عده ای به سمت فرهنگ انگلیس رفتند و بعضی ها هم به سمت فرهنگ فرانسه رفتند ولی مردم جایگاه خود را نگاه داشتند.
وی گفت: این که تصور شود فرهنگ را می توان با دولت ها تغییر داد و این که فرهنگ دستاویز قدرت سیاسی قرار بگیرد و فرهنگ ، مفعول جریان های سیاسی قرار بگیرد تصوری غلط است.
غرضی گفت: مردم بعد از شکست هایی که در دوره های مختلف تاریخی خورده اند ،ایستاده اند آن چنان که در مشروطه ایستاده هر چند که به زحمت افتاده اند و فرهنگ آنها تداوم پیدا کرد.
وی افزود: مردم بعد از هر شکستی ایستادند و از فرهنگ خود دفاع کردند ان چنان که در مشروطه ایستادند و بعد از ان ملی شدن صنعت نفت حاصل شد و در مقابل کودتای 28 مرداد ایستادگی کردند و 22 بهمن حاصل شد
وی افزود: هرگاه فقر حاکم شود مردم جمع می شوند و وقتی غنا حاصل شود آن وقت هنر جریان پیدا می کند.
جلیلی بعد از صحبت های غرضی گفت: اگر توجه دقیق به موانع فرهنگی نداشته باشیم دچار خطا می شویم.
وی افزود: آقای روحانی مثال خوبی زد در سال 80 که مقام معظم رهبری بحث جنبش نرم افزاری، کرسی های آزاداندیشی و مناظرات را مطرح کردند سوال اینجاست که اگر می گوییم فضای امنیتی، چرا آن چهار سال این کارها انجام نشد؟ در چهار سالی که آقای روحانی مسئول امنیتی کشور بودند.
جلیلی گفت: نمی خواهم بگویم تقصیر ایشان بوده بلکه اگر آسیب شناسی غلط داشته باشیم از اصل موضوع غافل می شویم.
حدادعادل هم گفت: این موضوع که فرهنگ به مردم تعلق دارد و دولت ها نباید فرهنگ را تزریق کنند درست است و من آن را قبول دارم.
وی افزود: من هم تاکید می کنم که مردم سرچشمه فرهنگ هستند.
حدادعادل گفت: اگر حکومتی برخاسته از مردم نباشد راه فرهنگی مغایرت با مردم را در پیش می گیرد مانند آنچه قبل از انقلاب داشتیم و مردم اعتقادات اسلامی داشتند اما حکومت ، فرهنگی مخالف داشت به همین خاطر مردم فرهنگ خود را حفظ کردند.
وی افزود: البته در آن زمان طوفان بود اما مردم چراغ فرهنگ را ولو در پستوی خانواده و در پناه دست های خود این اعتقادات را حفظ کردند.
حدادعادل گفت: انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام، فرهنگ های مردمی محفوظ مانده در خانواده ها را به خیابانها و جامعه آورد و دولتی براساس فرهنگ مردمی بوجود آورد.
وی افزود: جایی که دولت برآمده از مردم باشد مغایرت بین فرهنگ و مردم و فرهنگی که دولت می خواهد ترویج کند نیست و این نعمتی است که ما به برکت انقلاب و خون شهدا از آن برخوردار هستیم.
حسن روحانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به توضیحات آقای غرضی گفت: نمی خواستم صحبتی کنم اما آقای جلیلی نکته ای گفت که لازم دیدم توضیح دهم.
حسن روحانی مقایسه فضای دانشگاه های امسال و این روزها را با سال های82 و83 بدون جهت دانست و گفت: حالا کجا و آن وقت کجا.
وی در توضیح وضع دانشگاه های این روزها بر اساس تقسیم بندی خود گفت: چقدر استاد بازنشسته شده اند؟ چقدر افراد اخراج شده اند؟ و چه فضای سختی برای مردم بوجود آورده اند؟ در حالی که سال های 82 و 83 کاملا متفاوت بود.
وی افزود: در سال های82 و 83 که خود آقای جلیلی هم می داند و مدارکش نیز است تمام اقدامات دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در آن روزها داشته برای رفاه حال دانشجویان بوده است.
وی گفت: ما جلسه مفصلی داشتیم و از قوه قضائیه نیز دعوت کردیم و گفتیم تمام دانشجویانی که برایشان پرونده درست شده است باید این پرونده ها از بین برود و در این مورد استدلال و قوه قضائیه را قانع کردیم تا این پرونده ها را کنار بگذارد تا دانشگاه فضای بهتری یابد.
وی افزود : در زمینه کرسی های آزاد اندیشی که مقام معظم رهبری فرمودند ما وظیفه داریم تا فضای لازم را در دانشگاه ها برای ایجاد این کرسی ها به وجود آوریم.
در ادامه مناظره، آقای محسن رضایی با بیان اینکه آقای غرضی بهتر بود در باره هنر و ورزش و مسائل اجتماعی هم صحبت می کردند گفت: موضوع تنها مسائل فرهنگی نیست مسائل هنر و ورزش و مسائل اجتماعی هم نباید مغفول واقع شوند.
در ادامه این مناظره آقای غرضی سه دقیقه فرصت داشت تا به سؤالات سایر نامزدها پاسخ گوید.
آقای غرضی گفت: هر دولتی که بخواهد فرهنگ خود را بر جامعه تحمیل کند اعم از اینکه نرم افزار باشد یا سخت افزار محکوم به شکست است.
وی با اشاره به شکست فراماسونها در دوره مشروطه ، شکست رضاخان در کشف حجاب و شکست محمدرضا پهلوی در تزریق فرهنگ خود افزود: این دولت ها هستند که باید تابع جامعه باشند.
غرضی با اشاره به اینکه دولتها باید تابع فرهنگ عامه باشند گفت: عموم مردم هستند که زندگی سازند.
وی افزود: زندگی تحت تأثیر اوامر حکومتی ، اوامر حکومتی را نابود می کند.
غرضی با اشاره به اینکه باید صاحبان سه مقوله رسانه، ورزش و سینما را موظف به ایجاد سازمانهای غیردولتی مناسب کرد گفت: انها با این اقدام باید از یک طرف روابط خود را با جامعه تعریف کنند و از طرف دیگر با دولت تعامل داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه اداره کشور به صورت بخشی غیرممکن است گفت: فرهنگ اصلاً بخشی نیست به خصوص اینکه موضوع برای ارتقاء زندگی مردم باشد.
غرضی گفت: هنر وقتی موفق می شود که بتواند موجب ارتقای فرهنگی شود و اگر قرار باشد هنر زیر سلطه فرهنگ بماند به هیچ جا نمی رسد.
غرضی با اشاره به اینکه تمام زندگی و نیز ارزش افزوده، هنر است گفت: تمام زندگی عبارت از این است که بتوانیم ارتقاء لازم را به زندگی مردم برگردانیم نه اینکه ما فاعل باشیم.
وی همچنین گفت: باید دید که چه چیزی در کشور خواهان دارد و مردم چگونه از آن استقبال می کنند.
وی افزود: وقتی که آمدیم ورزشها ، فیلمها ، تأسیسات رسانه ای را به زعم خودمان به جامعه تزریق کردیم همان چیزی می شود که در مشروطه ، دوره رضاشاه و دوره محمدرضا شاه اتفاق افتاد.
غرضی افزود: وقتی قدرت سیاسی از مردم شکل می گیرد باید تابع فرهنگ عام مردم باشد نه اینکه خودش شرم داشته باشد که بگوید این کار و آن کار باید انجام شود و تمام اینها محکوم به شکست است.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه سخنان خود تصریح کرد: هیچ دولتی از مشروطه تا حال توان استقامت در مقابل فرهنگ مردم را نداشته است.
وی افزود: اگر خدای ناکرده دولتی دروغ گفته ، تحمیلی انجام داده و خواسته گروهی را بر گروه دیگر تحمیل کرده و خواسته چیزی را تزریق کند محکوم به شکست شده است آن دولت رفته ولی فرهنگ مردم تثبیت شده است.
غرضی همچنین گفت: تهاجم فرهنگی به این علت از بین رفت که فرهنگ عامه تثبیت شد.