عناصر داستانی در آن بسیار خوب و بهتر از اخراجی ها مورد استفاده قرار گرفتهاند به ویژه دو عنصر ساسپنس[۱] و قابل پیش بینی نبودن وقایع. بیننده فیلم تا لحظه آخر نمیداندکه فیلم چگونه پایان خود خواهد رسید؟ و چگونه نقش اصلی فیلم میتواند از محاصره وقایع ناگوار اطراف خویش نجات پیدا کند؟ همین امر باعث برانگیختن مخاطب برای دنبال کردن فیلم تا انتهای آن شد. سیر داستانی روان، فیلمبرداری خوب و بازی های حرفهای بازیگران اصلی به ویژه آقای اکبر عبدی و خانم الناز شاکردوست از نقاط مثبت دیگر این اثر بود.
داستان فیلم رسوایی داستانی عرفانی شبیه حکایات مولوی است که در عصر مدرن اتفاق افتاده است. پیروز میدان تقابل های فیلم روحانی زاهد و مردی است به نام حاج یوسف که در راه انجام وظیفه شرعی از همه راضیتر به رضای الهی است و بازنده اصلی حاجی متظاهر و ریاکاری است که ظواهر دین برایش ابزاری است برای پیش بردن اهداف و مطامع شخصی و مادّی؛ و البته مردمی که در این بین حیرانند و محکوم به قضاوت بر ظاهر، تا زمانی که پردهها فرو افتند.
مسعود دهنمکی کارگردانی و نویسندگی چهار فیلم با فروش میلیاردی و پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران ــ اخراجی های ۲ـ را درکارنامه سینمایی خود دارد.
دغدغههای اصلی او در فیلم هایش نمایش فقر و تبعات منفی آن بر روی جامعه، مذموم بودن ریا و تزویر و فجایعی که ریاکاری به بار میآورد، اعتقاد به وجود خوبی در وجود انسان هایی که به ظاهر و با معیارهای روزمره خوب نیستند و اعتقاد عمیق به ایمان بدنه مردم به اسلام واقعی و توان تحولآفرینی این اسلام است. مسعود دهنمکی در این ساختار معنایی شدیداً معتقد است که به ورطه گناه کشیده شدن بسیاری نه به خاطر خواست خودشان بلکه نتیجه مستقیم وجود زمینههای مساعد اجتماعی، مذهبی و سیاسی به ویژه فقر و ریاکاری اهل دین و دور افتادن آن ها از مردم است؛ او فقر مردم و ریاکاری اهل دین را بزرگترین دشمنان دین میداند.
۱- suspense یکی از عناصر اصلی دراماتیک است که ترجمه دقیقی در فارسی ندارد و اشاره دارد به حس کنجکاوی شدید برای دانستن شیوه پایان یافتن داستان و هیجان ناشی از آن در خواننده داستان یا بیننده فیلم. به عبارت دیگر عنصری در داستان که باعث میشود یک شخص تا لحظه آخر به خواندن یک رمان یا دیدن یک فیلم ادامه دهد. این عنصر دراماتیک نقش بسیار مهمی در ایجاد جذابیت و هیجان در داستان و البته به فکر فرو بردن مخاطب بر عهده دارد.