• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 10481)
شنبه 28/11/1391 - 22:22 -0 تشکر 590199
نسیم رحمت1 (تفسیر سوره نور)

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
بنام خداوند بخشنده مهربان

     
سُورَةٌ أَنزَلْنَاهَا وَفَرَضْنَاهَا وَأَنزَلْنَا فِیهَا آیَاتٍ بَیِّنَاتٍ لَّعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ ﴿1﴾

1 - ایـن سـوره اى اسـت كـه مـا آن را فرو فرستادیم و واجب نمودیم ، و در آن آیات بینات نازل كردیم ، شاید شما متذكر شوید.



الزَّانِیَةُ وَالزَّانِی فَاجْلِدُوا كُلَّ وَاحِدٍ مِّنْهُمَا مِئَةَ جَلْدَةٍ وَلَا تَأْخُذْكُم بِهِمَا رَأْفَةٌ فِی دِینِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَلْیَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِّنَ الْمُؤْمِنِینَ ﴿2﴾

2 - زن و مـرد زنـاكـار را هـر یك ، صد تازیانه بزنید، و هرگز در دین خدا رافت (و محبت كـاذب ) شـمـا را نـگـیـرد اگـر به خدا و روز جزا ایمان دارید، و باید گروهى از مؤ منان مجازات آنها را مشاهده كنند.


الزَّانِی لَا یَنكِحُ إلَّا زَانِیَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَالزَّانِیَةُ لَا یَنكِحُهَا إِلَّا زَانٍ أَوْ مُشْرِكٌ وَحُرِّمَ ذَلِكَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ ﴿3﴾

3 - مرد زناكار جز با زن زناكار یا مشرك ازدواج نمى كند، و زن زناكار را جز مرد زناكار یا مشرك به ازدواج خود در نمى آورد، و این كار بر مؤ منان تحریم شده استمفهوم ((سوره ))در آیه اول سوره نور

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 4/11/1392 - 11:43 - 0 تشکر 682231



برترى رزق معنوى بر رزق مادى


حضرت ابراهیم‏علیه السلام وقتى مقام امامت را براى ذریه‏ى خویش طلب مى‏كند؛ «و منذریّتى»، خداوند در جواب مى‏فرماید: این مقام به افراد ستمگر نمى‏رسد؛ «لا ینال عهدىالظّالمین»؛ اما وقتى طلب رزق براى مردم مى‏كند، تنها براى مؤمنان تقاضا مى‏كند؛ «وارزقأهله من الّثمرات من ءَامن منهم»، خداوند در پاسخ او مى‏گوید: رزق مادى را هم بهمؤمنان مى‏دهیم، هم به كافران؛ «قال و من كفر فأمتّعه قلیلاً».


ضامن رزق همه‏ى موجودات

«و ما من دابّة فى الأرض إلاّ على اللّه رزقها»هیچ جنبنده‏اى در روى زمین نیست، مگر این كه روزى آن بر خداست. روزى رساندن خداوندبه موجودات مختلف بسیار حیرت انگیز است؛ از جنینى كه در شكم مادر قرار گرفته تا حشرات گوناگونى كه در اعماق تاریك زمین هستند یا در لابه‏لاى درختان و بر فراز كوه‏ها و در قعردره‏ها زندگى مى‏كنند، از دیدگاه علم خداوند هرگز مخفى و پنهان نیست.
رزق بعضى از انواع پرندگان در لابه‏لاى دندان‏هاى پاره‏اى از حیوانات عظیم الجثّه‏ى دریا نهفته شده‏است. این حیوانات كه پس از تغذیه از حیوانات دریایى، دندان‏هایشان احتیاج به خلال كردن دارد، به ساحل مى‏آیند، دهانشان را كه بى‏شباهت به غار كوچكى نیست،باز نگه مى‏دارند، گروهى از پرندگان بدون هیچ گونه وحشت و اضطراب وارد این غارمى‏شوند و به جستجوى روزى خویش در لابه‏لاى دندان‏هاى حیوان غول پیكر مى‏پردازند، هم شكمى از عزا در مى‏آورند و هم حیوان را از این مواد مزاحم راحت مى‏سازند و هنگامى كه برنامه‏ى هر دو پایان پذیرفت و آن‏ها به خارج پرواز كردند، حیوان با احساس آرامش دهانش را مى‏بندد و به اعماق آب فرو مى‏رود

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 4/11/1392 - 11:44 - 0 تشکر 682232



رزق الهى


«و ترزق من تشاء بغیر حساب»
رزق معناى معروفى دارد و آنچه از موارد استعمال آن به دست مى‏آید، معناى عطا و بخشش در آن موجود است. رزق در نظر ابتدایى به خوردنى‏ها اطلاق شده و غیر آن از پوشیدنى‏ها وامثال آن را شامل نبوده است. سپس در معناى آن توسعه داده شده و شامل تمام چیزهایى گشته كه به آدمى مى‏رسد و انسان از آن بهره‏مند مى‏گردد چون مال جاه، مقام، فامیل، علم و امثال آن.

آنچه از آیه‏ى شریفه‏ى «إنّ اللّه هو الرّزّاق ذو القوّة المتین»كه در مقام حصر وارد شده استفاده مى‏شود،چند چیز است:

الف - گرچه رزق در ظاهر ممكن است به غیر خداوند نسبتى پیدا كند، چنان كه از امثال «واللّه خیر الرّازقین» كه وجود رازق‏هاى دیگر را تصدیق كرده، خداوند را بهترین آن‏هامعرفى كرده است و همچنین از آیه‏ى «وارزقوهم فیها واكسوهم»استفاده مى‏شود، لیكن در حقیقت جز به خداوند متعال منسوب نیست، رزق هم مانند عزت و ملك است كه در حقیقت مخصوص خداست و دیگران به واسطه‏ى اعطا و بخشش خداوند از آن نصیبى گرفته‏اند.

ب - آنچه مخلوقات به آن منتفع شده و از خیر آن بهره‏مند مى‏شوند، رزق آنان بوده وخداوند هم رازق آن است. این مطلب گذشته از آیاتى كه در باره‏ى رزق وارد شده، از آیات دیگرى هم كه خلق و امر و حكم و ملك و مشیت و تدبیر و خیر را مخصوص خداوند دانسته،فهمیده مى‏شود.


خداوند رازق مردم


«نحن قسمنا بینهم معیشتهم فى الحیوة الدّنیا»
اختیار رزق فقط به دست خداوند است، نه به دست انسان. دلیل بر آن، اختلاف در ثروت وفقر و عافیت و صحت و اولاد و سایر امورى است كه رزق شمرده مى‏شود.
با این كه هر فردى از افراد بشر مى‏خواهد از نهایت درجه‏ى ارزاق را كه دیگر بیشاز آن تصور ندارد، دارا باشد؛ اما روشن است كه هیچ كس به چنین آرزویى نمى‏رسد و به همه‏ى آنچه دوست دارد، دست نمى‏یابد. پس مى‏فهمیم كه ارزاق به دست انسان نیست، وگرنه هیچ فردى فقیر و نیازمند به هیچ یك از مصادیق رزق نمى‏شد.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 4/11/1392 - 11:46 - 0 تشکر 682233

با این که در قرآن آمده: «زنان بد برای مردان بد و زنان خوب برای مردان خوب» چرا زنان بد نصیب امام حسن(ع) و امام جواد(ع) شدند؟

نخست باید دید که «خبیث» و «طیّب» به چه معنا است. در این باره ممکن است گفته شود:
خبیث کسی است که از او تهمت، افترا و دروغی که به افراد آلوده و ناپاک تعلق دارد پدید آید و طیب بر عکس آن است.
خبیث کسی است که به سیئات و مطلق اعمال بد و کارهای ناپسندی که برنامه مردان و زنان ناپاک است رو آورد و طیب بر عکس آن باشد.
خبیث اشاره به زنان و مردان آلوده دامن است
مفسران با توجه به قرائن، معنای سوم را می‌پذیرند. در این باره علامه طباطبایی می‌نویسد: آیه «اُولئِکَ مُبَرَّؤُنَ مِمَّا یَقُولُونَ؛ زنان و مردان پاک دامن از نسبت‌های ناروایی که به آنان داده می‌شود منزّه و پاک‌اند»
دلیل بر آن است که منظور از خبیث و طیّب، مردان و زنان آلوده و پاک است و آیه متصل به آیات «افک» است و در سیاق نیز با آن آیات مشترک می‌باشد
از امام باقر و امام صادق(ع) نقل شده که این آیه همانند آیه «اَلزَّانِی لا یَنْکِحُ إِلاَّ زانیةً أوْ مُشْرِکَةً» می‌باشد، زیرا گروهی بودند که تصمیم گرفتند با زنان آلوده ازدواج کنند، خداوند آنان را از این کار نهی کرد، و این عمل را ناپسند شمرد.
آیه 26 سوره «نور» بیانگر سنخیت و همگونی است، هر چند که با توجّه به موضوع بحث، همگونی در پاکی یا آلودگی جنسی را بیان می‌کند. از طرفی در طول تاریخ یا در محیط زندگی خود گاهی مواردی را می‌بینیم که با این قانون هماهنگ نیست، چنان که در قرآن آمده است همسران نوح و لوط زنان بدی بودند و به آنان خیانت کردند، یا همسر فرعون از زنان با ایمان و پاکدامن بود، همین مسئله در مورد همسران پیشوایان بزرگ اسلام مثل امام حسن(ع) نیز به وجود آمده است. بنابر این همان طوری که در تفسیر آیه آمد، منظور اصلی از خباثت، آلودگی به اعمال منافی عفت است و هیچ یک از همسران پیامبران و امامان، انحراف نداشتند و منظور از خباثت در داستان نوح و لوط، جاسوسی همسران به نفع کافران است، نه انحراف جنسی.

******************
پی‌نوشت‌ها:
1ـ نور (24) آیه 26.
2ـ تفسیر نمونه، ج 14، ص 422.
3ـ المیزان، ج 15، ص 95.
4ـ مجمع البیان، 5 جلدی، مجلد 8 ـ‌، ص 213.
5ـ سوره تحریم (66) آیه 10.
6ـ همان، آیه 11.

منبع:سایت پاسخگو

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 4/11/1392 - 11:50 - 0 تشکر 682234



نتیجه گیری:
رزق در قرآن محدود به رزق مادی نمی‌باشد و هر چیزی كه انسان از آن بهره‌مند شود رزقی است كه از طرف خداوند به او رسیده و مقدر شده است؛ خواه مواهب مادی مثل مسكن و خوراك وپوشاك و... باشد؛ وخواه امور معنوی، مانند هدایت، امام، معارف و علم و لذات روحی و توفیق عبادات باشد.

و رزق مادى خیلى مهم نیست، از این رو به اهل و نااهل داده مى‏شود، اما مقامات معنوى واجتماعى و رهبرى مردم به هر كسى واگذار نمى‏شود
رزقی که در آن برای شخص مغفرت ((یعنی خشنودی الله))داشته باشد که در آیه به آن اشاره شده است رزق معنوی است و فقط شامل انسانی میشود که در راهی که خدا معین کرده است قدم بگذارد اینکه در این آیه گفته است برای زنان و مردان طیب رزقی کریم است چون این اشخاص با نگاه داشتن نفس خود معامله سودمندی با خدای خود انجام دادند
حالا این رزق چیست؟همسری پاکیزه ,شایسته, فرزندانی صالح,آرامش روحی ورانی و.........


**وقتی فرزندی داشته باشی که به درجات عالی در زندگی برسد چه در این دنیا چه دنیای باقی(مانند شهیدان)این همان رزق کریم است


**وقتی به همسرت نگاه کنی و به جای بغض و خشم آرامش به شما دست دهد رزق کریم است


**وقتی به زندگیت نگاه کنی و به جای شکایت و گله گی رضایت به شما دست و خدا را از بابت آن شاکر باشی رزق کریم است


**وقتی سرنماز به جای اینکه به مشکلات زندگی فکر کنی تمام حواست معطوف به ایزد منان است رزق کریم است((چون آرامش داری.یعنی لذت درک عبادت))


**وقتی به اشخاصی نگاه میکنی که زندگی آرامی ندارند دعوا , ناراحتی و بعد زندگی آرام خودت رامیبینی رزق کریم است

خداوند فرموده اگر جوانی چه مرد چه زن نگاهش را از نامحرم باز دارد من چنان لطفی به او میکنم که در باور هیچ کس نمیگنجد
کانون گفتگوی قرآنی

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 4/11/1392 - 11:51 - 0 تشکر 682235

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُیُوتًا غَیْرَ بُیُوتِكُمْ حَتَّى تَسْتَأْنِسُوا وَتُسَلِّمُوا عَلَى أَهْلِهَا ذَلِكُمْ خَیْرٌ لَّكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ ﴿27﴾

اى كسانى كه ایمان آورده‏اید به خانه‏ هایى كه خانه‏ هاى شما نیست داخل مشوید تا اجازه بگیرید و بر اهل آن سلام گویید این براى شما بهتر است باشد كه پند گیرید

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 4/11/1392 - 11:52 - 0 تشکر 682236


نكته‏ ها:

1) معناى «اِستیناس»، اجازه خواستن و اعلام ورود است كه به گفته‏ى روایات مى‏تواند با ذكر خدا باشد و یا با سلام كردن و امثال آن.


«استئناس» (مصدر «تستأنسوا») از ماده «انس» (در مقابل وحشت) باشد.



استفعال از «آنس إذا أبصر» و به معناى استعلام و استكشاف باشد


2)جمله «لعلّكم تذكّرون» تعلیل براى جمله اى محذوف مانند «أنزل علیكم هـذا» و با «أرشدتم إلى ذلك» است; یعنى، آنچه از این آیات نازل كردیم به منظور به یاد سپردن، پند پذیرفتن و به كار بستن آن بود.


3)از قید «غیر بیوتكم» استفاده مى شود كه شرایط ورود به خانه افراد (مثل اذن ورود گرفتن و سلام كردن) مربوط به خانه هاى دیگران است و خانه هاى شخصى افراد چنین شرایطى را ندارد.

4)رسول خدا(ص) فرمود: استیناس آن است كه خادم را بخوانى تا اهل خانه را براى ورود تو با خبر سازد...».(1)


5)از ابوایوب انصارى روایت شده است كه گفت: بهرسول خدا(ص) گفتیم: «استیناس» چیست؟
فرمود: این است كه شخص با تكلم به تسبیح، تمجید، تكبیر و صدا از سینه در آوردن بر اهل خانه [آنان را با خبر سازد]».(2)

6)از امام صادق(ع) روایت شده است كه فرمود: استیناس كوبیدن كفش بر زمین و سلام كردن است»(3)

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 4/11/1392 - 11:52 - 0 تشکر 682237



پیام‏ها:

1- اهل ایمان، در امور زندگى باید از وحى الهى دستور بگیرند. «یا ایّها الّذین آمنوا»


2- امنیّت و آزادى براى ساكنین خانه باید حفظ شود. «لا تَدخلوا» (ورود به حریم دیگران به صورت سرزده، حرام است.)

3- از مواضع تهمت دورى كنید. «لا تَدخلوا... ذلكم خیر»

4- باز بودن در خانه، دلیل جواز ورود نیست.«لا تَدخلوا»

5 - مالكیّت افراد محترم است.«لا تَدخلوا»

6- برخورد مؤمنان با یكدیگر، باید با محبّت همراه باشد. «تَستأنسوا و تُسلّموا»

7- از هر كارى كه موجب شكستن حریم حیا وحجاب مى‏شود، دورى كنید. «تستأنسوا»

8 - وارد شونده باید سلام كند، هر كه باشد. «تسلّموا على اهلها» (سلام كردن لازم نیست از كوچكتر به بزرگتر باشد.)

9- مراعات ادب وحقّ دیگران، سرچشمه‏ى سعادت بشر است. «ذلكم‏خیرلكم»

10- دستورات الهى را فراموش نكنیم و به یاد داشته باشیم. «لعلّكم تَذكّرون»

11- آداب واخلاق دینى، همان نداى فطرت است، لیكن فطرت بیدار وهشیار. «تَذكّرون»

**********
1ـ الدرالمنثور، ج 6، ص 172.
2ـ مجمع البیان، ج 7، ص 213; نورالثقلین، ج 3، ص 585، ح 79.
3ـ تفسیر قمى، ج 2، ص 101; نورالثقلین، ج 3، ص 586، ح 78 و 83.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 4/11/1392 - 11:53 - 0 تشکر 682238


شخصى از پیامبرصلى الله علیه وآله پرسید: آیا براى ورود به منزل مادرم اجازه بگیرم؟
فرمود: بله،
گفت: در خانه جز او كسى نیست و جز من خادمى ندارد!
حضرت فرمود: آیا دوست دارى مادرت را بدون لباس مناسب ببینى؟
گفت نه.
فرمود: پس اجازه بگیر.

**************
در روایتى دیگر، پیامبرصلى الله علیه وآله از ورود مردان به خانه زنانى كه همسران آنان حضور ندارند نهى فرمود.

**************
در روایات مى‏خوانیم:اجازه گرفتن براى ورود به خانه دیگران سه مرتبه باشد تا اهل خانه فرصت جمع و جور كردن خود را داشته باشند. وبراى نجات غریق و مظلوم و مورد آتش سوزى، اجازه لازم نیست.

***************
پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله: هرگاه مى‏خواست وارد منزلى شود، براى اجازه گرفتن، روبروى در خانه نمى‏ایستاد تا نگاه مباركشان به داخل خانه نیفتد.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 4/11/1392 - 11:53 - 0 تشکر 682239


بـخـشى از آداب معاشرت و دستورهاى اجتماعى اسلام كه ارتباط نزدیكى با مسائل مربوط به حفظ عفت عمومى:


1 - ورود ناگهانى و بدون آشنایى دادن و انس قبلى، به محل سكونت و خانه دیگران، ممنوع است.

2 - ورود به خانه و محل سكونت دیگران، بدون اطمینان از وجود صاحب آن و اجازه از او، ممنوع است.

3 - اهتمام اسلام به حفظ امنیت و آسایش محیط خانه و پرهیز كردن از ایجاد مزاحمت و نا امنى در آن

4 - ورود به محل سكونت و خانه دیگران پیش از سلام كردن به اهل آن، ممنوع است.

5 - اذن خواستن و سلام كردن، از شرایط و آداب ورود به محل سكونت و خانه دیگران

6 - ورود به محل سكونت و خانه دیگران ـ هر چند با اجازه باشد ـ نباید همراه با تكلف، تحمیل و احساس سنگینى براى صاحب آن باشد.

7 - ورود ناگهانى و بدون سلام كردن و اذن خواستن، به محل سكونت و خانه یكدیگر، از رسوم و اخلاق جاهلیت پیش از اسلام بود.

8 - خوددارى از ورود به محل سكونت و خانه دیگران، بدون اجازه و سلام كردن، به خیر و صلاح جامعه است.

9 - به یاد سپردن، پند پذیرفتن و عمل كردن به آن، فلسفه بیان آداب ورود به محل سكونت و خانه دیگران از سوى خداوند است.

10 - ورود افراد به خانه و محل سكونت خودشان به طور ناگهانى جایز است.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 4/11/1392 - 11:54 - 0 تشکر 682240

در اینجا جمله (تستاءنسوا) به كار رفته است نه (تستاءذنوا) زیرا جـمـله دوم فـقـط اجـازه گـرفـتـن را بـیـان مـى كـنـد، در حـالى كـه جـمـله اول كـه از مـاده (انس ) گرفته شده اجازه اى تواءم با محبت و لطف و آشنائى و صداقت را مـى رسـانـد، و نـشـان مـى دهد كه حتى اجازه گرفتن باید كاملا مؤ دبانه و دوستانه و خالى از هر گونه خشونت باشد.

بنابراین هرگاه این جمله را بشكافیم بسیارى از آداب مربوط به این بحث در آن خلاصه شـده اسـت ، مفهومش این است فریاد نكشید، در را محكم نكوبید با عبارات خشك و زننده اجازه نـگیرید، و به هنگامى كه اجازه داده شد بدون سلام وارد نشوید، سلامى كه نشانه صلح و صفا و پیام آور محبت و دوستى است .

قابل توجه اینكه این حكم را كه جنبه انسانى و عاطفى آن روشن است با دو جمله(ذلكـم خیر لكم ) و (لعلكم تذكرون ) همراه مى كند كه خود دلیلى بر آن است كه این گونه احكام ریشه در اعماق عواطف و عقل و شعور انسانى دارد كه اگر انسان كمى در آن بیندیشد متذكر خواهد شد كه خیر و صلاح او در آن است .

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.