• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن امور تربیتی > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
امور تربیتی (بازدید: 1213)
دوشنبه 18/10/1391 - 20:30 -0 تشکر 583170
معلم و درک نیازهای عاطفی دانش آموز

« به نام خداوند بخشنده و مهربان »

آگاهی نوجوانان از نیازهای مهم روانی خویش، زمینه‌ی مطلوبی برای حفظ بهداشت روانی آنان می‌باشد. به این مفهوم كه آشنایی به ماهیت نیازها و چگونگی عملكرد آنها، نوجوان را در تأمین و تقویت احتیاجات روحی خویش یاری می‌نماید و از عوامل تهدیدكننده بهداشت روانی، آنان را مصونیت می‌بخشد.
 مربیان و مشاوران با درك ارتباط نیازهای اساسی نوجوانان و بهداشت روانی آنان، می‌توانند با توانایی بالایی در تأمین و تقویت مقوله سلامت روحی دانش‌آموزان، به تبیین و ایفای نقش خویش اقدام نمایند.

دوشنبه 18/10/1391 - 20:33 - 0 تشکر 583171


برخی از مهم‌ترین نیازهای اساسی دانش‌آموزان نوجوان عبارتند از:

1. همه نوجوانان نیاز دارند مهارت‌های ضروری دریافت‌های خود از زندگی و دانش اقتصادی خویش را توسعه بخشند. برای رسیدن به این هدف، بیشتر نوجوانان نیاز دارند زیر نظارت دیگران و متخصصان كار كنند و به همان خوبی آموزش ببینند كه در زمینه‌ی مهارت‌ها و دانش مربوط به حرفه‌هایشان آمادگی پیدا كنند.

2. همه نوجوانان نیاز دارند تا سلامتی و تناسب وضع جسمانی خویش را حفظ نموده و توسعه بخشند.
3. همه نوجوانان نیاز دارند تا با حقوق و وظایف خویش در زمینه‌ی شهروندی در یك جامعه سالم آشنا شوند.
4. همه نوجوانان نیاز دارند تا معنی و مقصود زندگی خانوادگی را از لحاظ فرد و جامعه درك نموده و با شرایطی كه برای یك زندگی خانوادگی موفق ضروری است، آشنا شوند.
5. همه نوجوانان نیازمندند تا بدانند چگونه خرید كنند و چگونه كالاها را مورد استفاده قرار دهند و از خدمات به چه نحو بهره ببرند. آنها همچنین نیازمند به درك ارزش‌های مصرف‌كننده و نتایج اقتصادی عمل خود می‌باشند.

دوشنبه 18/10/1391 - 20:37 - 0 تشکر 583172


6. همه نوجوانان نیاز دارند تا روش‌های عملی تأثیر علم بر زندگی انسان و واقعیات اساسی علم را كه به ماهیت دنیا و انسان مربوط می‌شود، خوب درك كنند.
7. همه نوجوانان، نیاز به فرصت‌هایی دارند تا ظرفیت‌های لازم را برای قدرشناسی از زیبایی، ادبیات، هنرها و طبیعت در خود پرورش و توسعه دهند.
8. همه نوجوانان نیازمندند تا توانایی بهره‌گیری از اوقات فراغت را به‌خوبی پیدا كنند و خردمندانه برنامه زندگی خود را تنظیم نمایند.
9. همه نوجوانان نیامندند تا منزلت و احترام سایرین را حفظ نموده و این توانایی را در خود پرورش دهند و احتیاج به این موضوع دارند كه در بینش خود نسبت به اصول و ارزش‌های مذهبی، تحولی به وجود آورند و قادر به همكاری با دیگران در زندگی، كار و فعالیت باشند.
10. همه نوجوانان نیاز دارند تا توانایی خود را در تفكر خردمندانه، بیان روشن افكار و اندیشه‌ها، خوب شنیدن، خوب خواندن و خوب درك كردن افزایش دهند.

دوشنبه 18/10/1391 - 20:47 - 0 تشکر 583174


11. همه نوجوانان نیاز دارند تا استعدادهای خود را كشف كنند و تجارب اساسی و بنیادین را برای كفایت شغلی و حرفه‌ای كسب كنند.
12. همه نوجوانان نیاز دارند تا در فعالیت‌های فوق برنامه مدرسه و امور اجتماعی مربوط به خویش مشاركت جویند و موقعیت خود را به وضعیتی كه بزرگسالان از حیث شهروندی دارند، نزدیك گردانند.
13. همه نوجوانان نیاز دارند متناسب سن خود تجربه و بینش لازم را كسب نموده و آن را توسعه بخشند، به گونه‌ای كه پایه‌ای برای زندگی خانوادگی و اجتماعی آنها محسوب شود.
14. همه نوجوانان نیاز دارند تا احساس ارزش مربوط به اشیای مادی و حقوق مالكیت را به طور صحیح درك نموده و این احساس را در خود توسعه دهند.
15. همه نوجوانان نیاز دارند تا در زمینه فراگیری دانش محیط زیست تلاش كنند و علاوه بر آن از عوامل مساعدی نیز كه به حفاظت محیط زیست مربوط می‌شود، آگاه شوند و اثرات زیانبار آلاینده‌ها را بر چنین محیطهایی بررسی نمایند و فرصت‌هایی برای كاربرد دیدگاه عمل در حل مسائل خویش داشته باشند.

دوشنبه 18/10/1391 - 20:49 - 0 تشکر 583175

شیوه‌های مختلفی برای آشنایی با نیازهای دوران بلوغ وجود دارد كه برخی از مهم‌ترین آنها عبارتند از:
1. مشاهده معنی‌دار و پیوسته
چنانچه بتوان نوجوان را در وضعیت‌های مختلف و متنوعی مورد مشاهده قرار داد و این امر به طور مستمر انجام پذیرد، نوعی همبستگی و قانونمندی در رفتارهای او می‌‌توان تشخیص داد كه برخی از آنها حاكی از نیاز خاصی می‌باشد. به عنوان مثال نیاز نوجوان به اخذ تجارب اجتماعی را می‌توان در رفتارهای نوجوان در محیط مدرسه، علاقه‌مندی به مطالعه، پیوستن به جمع دوستان و پرسش‌های خاص او، متجلی دید.

دوشنبه 18/10/1391 - 20:50 - 0 تشکر 583176


2. همدلی و همزبانی
برقراری ارتباط صمیمانه با نوجوانان، شیوه مطمئنی برای درك نیازهای روانی اوست. دلیل این امر را می‌توان در یك عبارت خلاصه نموده؛ راه نفوذ در شخصیت نوجوان، جلب اعتماد وی و برانگیزاندن او در گفتگویی صمیمی ‌و متكی بر همدلی است. به راستی می‌توان ادعا نمود كه اگر نوجوان به كسی اعتماد نماید، دریچه‌هایی از عالم درون خود به بیرون می‌گشاید و در لابلای گفتگوها، نیازهای خود را بروز می‌دهد.

دوشنبه 18/10/1391 - 20:51 - 0 تشکر 583177


3. بازگشت به دنیای درون
چنانچه باور كنیم كه نیازهای مشتركی نوجوانان را با دیگران پیوند می‌دهد، بر این اساس می‌توان با فهم و درك نیازهای شخصی، به نوعی از نیازهای نوجوان نیز پی برد. به عنوان مثال، همه ما انسان‌ها نیازمند تكریم شخصیت هستیم و در هر مرحله زندگی از اینكه مورد احترام واقع شویم، رضایت خاطر احساس می‌كنیم. همه گروههای انسانی نیازمند تبادل عاطفی هستند و به عبارت دیگر مایلند كه دیگران را دوست بدارند و علاوه بر آن دوست داشته شوند.

دوشنبه 18/10/1391 - 20:52 - 0 تشکر 583178

نتیجه‌ای كه از این بحث به دست می‌آید، در عبارات زیر خلاصه می‌شود:
1. گام نخستین، درك نیازهای نوجوان به وسیله‌ مربیان و مشاوران است.
2. گام دوم، فهماندن و شناساندن نیازهای مذكور به نوجوان است.
3. وهله بعد، تلاش برای تأمین مطلوب نیازهای مذكور به وسیله نوجوانان و اطرافیان است.
4. و در نهایت، روشن نمودن رابطه میان نیازهای اساسی و بهداشت روانی نوجوانان برای آنان و اطرافیان، مرحله پایانی محسوب می‌شود.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.