«آوا و نوا»، «گردشگری» یا «زیارت»؟
شانس افتتاح به كدام شبكه میرسد؟
خرداد ماه امسال بود كه رییس سازمان صداوسیما از راهاندازی دو شبكهی تلویزیونی جدید در نیمهی اول سال 91 خبر داد و البته پیشبینی كرد كه راهاندازی این شبكهها شاید به نیمهی دوم سال موكول شود. ضرغامی مشكلات فنی را علت محدودیت در راهاندازی شبكههای جدید اعلام كرد و در شرایطی كه شبكهی انیمیشن طی روزهای اخیر راهاندازی آزمایشی شد، به نظر میرسد تنها یك شبكهی دیگر شانس راهاندازی در نیمه اول سال 91 را داشته باشد.
به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون ایسنا، در حال حاضر سه شبكهی تلویزیونی برای در اختیار گرفتن تنها سهمیهی باقیمانده در سال 91 نامزد شدهاند و به نوعی میتوان گفت با یكدیگر رقابت میكنند.
«آوا و نوا»، «گردشگری» و «زیارت» شبكههایی هستند كه تاسیس هر یك از آنها از سوی مدیران ارشد سازمان صداوسیما در دست مطالعه و بررسی است؛ به طوری كه میتوان گفت در حال حاضر هیچ كدام از گزینههای بالا از شانس قطعی یا بیشتری برای پر كردن تنها جای خالی در تلویزیون برخوردار نیستند.
نگاهی به عناوین این سه شبكه، نشان میدهد راهاندازی هر یك از آنها ضرورتی است كه انكارناپذیر است و حتی اگر سیما امسال هم نتوانست شبكههایی تخصصی با این موضوعات راهاندازی كند، دو گزینهی باقیمانده میتوانند در زمان مناسبی افتتاح شوند؛ هر چند مهمترین شبكهای كه فقدان آن به خصوص در چند ماه اخیر و با راهاندازی شبكهی پرشینتون به شدت احساس میشد شبكه انیمیشن بود كه مسؤولان تلویزیون از سال گذشته وعدهی احداث آن را داده بودند. این شبكه بعد از انتظار نسبتا طولانی مخاطبان، سرانجام یك هفته قبل به صورت آزمایشی راهاندازی شد.
اما در شرایطی كه مسؤولان سازمان صداوسیما به دور از موضعگیری برای راهاندازی شبكهی جدید، به هر سه گزینه شانسی مساوی میدهند، تبلیغات و اطلاعرسانی گستردهی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای تاسیس شبكه گردشگری از مدتها قبل شروع شده و مسؤولان این سازمان در آخرین اظهار نظر از راهاندازی این شبكه در عید فطر امسال خبر میدهند!
اگر چه در لزوم تاسیس شبكهای مختص به گردشگری شكی نیست، اما سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از چندی پیش با رویهای یك سویه به انتشار خبر راهاندازی شبكه گردشگری در عید فطر امسال اقدام كرده است و تاكنون از سوی صداوسیما، هیچ خبر رسمی مبنی بر آغاز به فعالیت شبكه گردشگری منتشر نشده است.
هر چند شبكهی دیجیتال «شما» از اوایل خرداد ماه و همزمان با آمدن مدیر جدید، شعاری جدید با عنوان «شبكه شما شبكه ملی استانها شبكه گردشگری» را برای خود انتخاب كرده و این شعار كه بر روی سایت این شبكهی یك ساله قرار گرفته، گمانهزنیها را برای اینكه شاید شبكهی شما با گستردهتر كردن تعریف خود، همان شبكه گردشگری شود را بیشتر میكند.
از طرفی در حال حاضر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، با این استدلال كه شبکهی گردشگری کمک بزرگی به معرفی جاذبهها و قابلیتهای گردشگری در ایران خواهد کرد و میتواند به رفع مشکلات و موانع پیش روی گردشگری در کشور کمک کند و با توجه به هدف جذب ۲۰ میلیون گردشگر خارجی در کشور که برنامه افق ۱۴۰۴ است، نیاز به برنامهریزیهای گسترده رسانه تلویزیونی فعال و جذبکننده جهانگردان وجود دارد، سعی دارند تلویزیون را به راهاندازی هر چه سریعتر شبكه گردشگری مجاب كنند و مشخص نیست كه آیا صرف گنجاندن عبارت گردشگری در كنار تعاریف دیگر شبكه استانی شما میتواند برای آنان قانع كننده باشد یا خیر.
با این حال صداوسیما هنوز به طور رسمی خبری را دربارهی این كه شانس افتتاح به كدام شبكه میرسد اعلام نكرده است و با توجه به فرصت هشت ماهه تا پایان امسال، تلویزیون، بررسیها را برای رسیدن به نتیجهی قطعی كه كدام شبكه را زودتر راهاندازی كند ادامه میدهد، هرچند این احتمال هم وجود دارد كه در گیر و دار بررسیهای سیما برای راهاندازی شبكه جدید، قرعه به نام شبكهای بیفتد كه نامش در این لیست سه گزینهای وجود ندارد اما از سوی مسؤولان برای رفتن روی آنتن اولویت دارد.
ایسنا