• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن مهدویت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
مهدویت (بازدید: 5175)
جمعه 28/7/1391 - 23:13 -0 تشکر 567726
خودسازی (2) اتحاد و دوستی....>پیش به سوی جامعه مهدوی

سلام علیکم رفقا

برای خودسازی دوم ، به نظرم اومد در مورد "اتحاد و دوستی" صحبت کنیم
و به نتیجه ای برسیم که غایتش ایجاد گامی موثر در ایجاد ارتباطات اخلاقی بین افراد جامعه باشه
آن هم جامعه ای که در راستای مهدوی شدن پیش به سوی انقلاب حضرت مهدی (عج) حرکت میکنه

 حال ما به عنوان عناصر اصلی چنین جامعه ای که داعیه دار اسلام و پیامبر رحمت هستیم ، میخوایم بگیم از نظر اخلاقی چه نوع رابطه ها و ضابطه هایی باید بین یکدیگر ایجاد کنیم که موافق نظر کلیه ی افراد بشر (اعم از قومیت های مختلف ، مذاهب مختلف ، عقاید مختلف) قرار بگیره و مثمر ثمر باشه.


با سوال آغاز میکنیم؛
اگر هر یک از شما دوستان عزیز در تفکرات خودش و به تبع آن، اعمالش به این نتیجه رسیده که معنی و مفهوم خاصی برای اتحاد و دوستی باید در نظر گرفته بشه ، اون چیه؟
چه شکلی داره؟
برای انسانهای مختلف باید شکل و شمائل مختلفی داشته باشه؟
آیا موافق اتحاد و دوستی باید بود یا نه ؛ بر عکس ، ازلت نشین و گوشه گیر؟
آیا از عوامل ایجاد زمینه های ظهور حضرت ، میشه به اتحاد و دوستی اشاره کرد یا ایجاد تفرقه و دوئیت؟


اگر دوستان عزیز همراه باشند انتظارمان این است که مبحثی جامع ، مفید و البته با نگرش آزادی بیان و عقیده داشته باشیم.

یا ع ل ی مدد


خودسازی(3):
نکا57 گرامی



آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
دوشنبه 8/8/1391 - 22:35 - 0 تشکر 570335

dehkade2010 گفته است :

سلام

اوهوم.... نتیجه اش شکست گروهه و شکسته شدن وجهه اشون.. ومتاسفانه باعث میشن کل زیر سوال بره

چه کار باید کرد؟ با نصب احادیث و سخن ائمه و بزرگان در رابطه با اخلاص و تقوا و تواضع و ... میشه حل کرد؟ راهکار میخوام
jtayebe گفته است :


هوالعزیز
سلام

بله قدرت طلبی هست و بسته شدن ذهن به این سمت که فقط گروه ما درست میگه

همه آدم ها در شرایط خاص قدرت طلب می شن مگر اینکه از قبل تربیت شده باشند


من هم کم ندیدم از این مواردی که گفتین
بله ناراحت کننده است
مخصوصا اینکه اینها محکوم به شکست هستند

dehkade2010 گفته است :
[quote=dehkade2010;591792;570299][quote=jtayebe;393644;570206][quote=dehkade2010;591792;570201]سلام

درباره این اتحاد من هم یه چی بگم.

متاسفانه اون چیزی که الان در اطرافم می بینم، اختلاف بین بچه های مذهبی تشکلهاست، دانشجوها و افرادی که مثلا اومدن توی یه مجموعه ای تا اسلام و احکام اسلامی رو زنده نگه دارند و زمینه ساز ظهور باشند ولی بیشتر درگیر ریا و افراط و تفریط میشن:(

نمیدونم چرا اینطوره؟! آدم واقعا ناراحت میشه. هرچقدرهم بخواد کار مفید صورت بگیره ولی اون حس قدرت طلبی و "منم" "منم" کار رو خراب میکنه...


سلام
در جلساتی که دارند
باید سعی کنند صحبت هایی که مخالفینشون را دارند و به گوششان میرسد را به نقد بگذارند و منصفانه با هم پاسخ های صحیحی را بدست آورند

از ورود افراد افراطی و با رفتارهای بچگانه و تندرو جلوگیری کنند

بیشتر از افراد صبور و منطقی استفاده کنند

جلسات و برنامه هایی برای تجدید قوا و انگیزه داشته باشند تا همه به صبر مجدد فرخوانده شوند

رفتارهای سالم تشویق و رفتارهای تندرو برخورد شوند

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
چهارشنبه 10/8/1391 - 10:15 - 0 تشکر 570804

هوالعزیز
سلام


هیچ فردی نمی تواند تاثیر دوست خاصه در دوران نوجوانی و جوانی را انکار کند
و در این امر مهم سهل انگاری کند
چنانچه:
در متون دینی از پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ نقل است که فرمودند: المرءُ علی دین خلیله؛[1]
هر کس به دین دوستش است.

 مقصود این است که اگر شما با کسی دوست بشوید، دین او را هم پذیرفته اید.

در نهج البلاغه تعبیری است بدین مضمون: مجالسه اهل الهواء منساه للایمان.[2]

واژه منساه دو احتمال دارد یا مصدر است به معنای فراموشی و یا اسم مکان است به معنای فراموش خانه. یعنی نشست و برخاست با مردم هوا پرست و غافل از خدا؛ فراموشی ایمان است.
 و یا فراموش خانه ایمان است.

 در قرآن خداوند خطاب به پیامبرانش از موانع رشد و تکامل نام می برد یکی از آن عناوین «صدّ عن سبیل الله» و هم خانواده های آن است.[3]

یعنی در بیرون از خانواده هستند کسانی که مانع رشد و تکامل و رسیدن به خدا می شوند.
هم چنین مقدار مانع می تواند عامل اصلی بروز اخلاق و رفتار های غیر انسانی شود.
مثل ظلم و تعدّی، روی آوردن به خدایان دروغین، پیروی از خرافات و...، بنابر این معاشرت عامل مهمی است که نباید افراد و خانواده ها آن را دست کم بگیرند.


IIIIIIIIII


[1] . طوسی، الامالی، ص 518، قال رسول الله ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ «المرء علی دین خلیله فلینظر احدکم من یخلل؟ علی ـ علیه السلام ـ، فساد الاخلاق بمعاشره السفهاء» بحار، ج 1، ص 160.
[2] . نهج البلاغه، ص 150 از خطب علی ـ علیه السلام ـ، ج 1.
[3] . نساء / 167، نحل / 88، محمد 34، غافر 37 و .... .

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
دوشنبه 15/8/1391 - 1:6 - 0 تشکر 571605

بسم رب المهدی

سلام رفقا
تا اینجای بحثمون بسیار استفاده کردم از فرمایشات دوستان و چقدر خوبه که دوستانی اینچنین با سواد و با اندیشه های خلاق در کنار بنده ی حقیر هستند .


چند گزینه که از صحبتهی دوستان برداشت میشه رو بنده خلاصه وار عرض میکنم و البته اگر جای بحث یا نقد و یا اظهار مطلب دیگری هست لطفا دریغ نفرمائید:

__جایگاهها و انواع دوستی بیان شد و فرمودند در چه مواردی دوست باید تاثیر بگیرد و تاثیر بگذارد بالاخص اینکه از انگیزه های دوستی ، نباید مسائل دنیایی ملاک صرف قرار گیرد.

__از جمله فواید اتحاد، سعادت و کامیابی نوع بشر و رمز بقای آن معرفی گردید.

__ دوستی به نیت هدایت افراد مستلزم اینه که ابتدا خودمون هدایت یافته باشیم. در غیر اینصورت انگیزه های بهتری برای دوستی در نظر بگیریم.

__ برخی به اصطلاح شبه دوستیها ، در حقیقت دوستی و اتحاد واقعی نیست بلکه بر پایه ی خنده و شادیهای ظاهری و زودگذر بنا شده که در باطن نشان از دو رویی ها و جدایی هاست.

__ منظور از اتحاد و دوستی ، وادادگی عقیدتی و فکری به شکل مطلق نیست. بلکه حفظ مبناهای اساسی با استفاده از زیرکی و تیزهوشی بسیار لازم و ضروری هست.

__ برای ایجاد اتحاد و دوستی باید هدفها و ارزشها شکل بگیرند .

__ حفظ "حریم خدایی" در دوستی ها جزء لاینفک بودن با دوست و دشمن است.

__ احادیث بسیار زیبا و  ایات بسیار شیوای قرآن کریم که جی طیبه ی عزیز جهت راهکارهای مفید دوستی و اتحاد بیان کردند نیز آنقدر راهگشا و نورانی بود که اگر بخواهیم خلاصه ای از آنها را بیان کنیم به نظرم حق مطلب ادا نمیشه .


دوستان عزیزم ضمن تشکر مجدد از حضور ارزشمندتون ، استدعا دارم در ادامه به بیان مطالبی پرداخته بشه که همانطور که دوست عزیزمون "دهکده ی گرامی" نیز تاکید مجدد کردند راهکارهای عملی بهتری در رابطه با ایجاد اتجاد و دوستی بیان بشه.

یا ع ل ی مدد

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
دوشنبه 15/8/1391 - 1:50 - 0 تشکر 571608

هوالعزیز
سلام


امام علی - علیه السّلام - فرمود:


اخلاق نیكو روزی ها را زیاد می كند و میان دوستان انس و الفت پدید می آورد.


«غررالحكم، ح 4565»



_____



رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرمود:


اخلاق نیک رشته دوستی را استوار می سازد.


«بحارالانوار، ج 78، ص 53»


وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
سه شنبه 16/8/1391 - 0:59 - 0 تشکر 572002

هوالعزیز
سلام

سه اصل دوست یابی:

دینداری

افتادگی

بخشندگی

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
سه شنبه 16/8/1391 - 22:16 - 0 تشکر 572173

بنام خدا


سلام


تا افراد امتحان نشوند، شایسته ی انتخاب برای دوستی نیستند و اگر بدون امتحان دوست برگزیده شود، از این ناحیه زیان های سخت و گاه جبران ناپذیری متوجه ما می گردد که نمونه هایی از آن را در روابط اجتماعی و روزنامه ها مطالعه کرده ایم. امام علی(ع) هم فرمودند: هر کس پس از آزمایش صحیح، کسی را به دوستی برگزیند، دوستی و رفاقت او پایدار و مودّت او استوار می ماند و کسی که بی حساب و نسنجیده با دیگران پیوند دوستی برقرار کند به ناچار به دوستی با افراد شرور و فاسد، مبتلا خواهد شد! گفتار امیرالمؤمنین، ج 1


درباره ی راه های امتحان دوست،امام صادق(ع) هم یکی از سه راه زیر را مطرح کرده است: پولی از او بخواه، یا پولی را به عنوان امانت نزد او بگذار، یا او را در گرفتاری خویش شریک گردان، اگر در این جهات درست انجام وظیفه کرد، او را به عنوان دوست برگزین.


بنابراین، در شرایط جامعه ی امروزی هم موضوع امتحان دوست قبل از انتخاب آن، با دقّت باید مورد توجه قرار گیرد و از برقراری دوستی های ناگهانی که با عجله و بدون فکر و اندیشه صورت می گیرد،پرهیز شود. البّته در عین حال که دقت و هوشیاری در این جهت لازم است، از وسواس و کج سلیقگی و بدگمانی ناروا نیز پرهیز شود، چنانکه صائب تبریزی نیز می گوید:


پر در مقام تجربه دوستان مباش صائب که زود بی کس و بی یار می شوی.


ولی همانطور که امام علی(ع) نیز فرموده:«تا دوست خود را خوب امتحان نکرده ای، به او اعتماد مکن و او را امین خویش ندان».


 تحف العقول، ص 237.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

سه شنبه 16/8/1391 - 22:25 - 0 تشکر 572175

بنام خدا




سلام


اصالت خانوادگی» و «جوهر سالم نژادی» که به عنوان دو ملاک اساسی دوست گزینی مورد تأکید است و اصولاً عقلانیت و خردمندی افراد که با اصالت خانوادگی آنان ارتباط تنگاتنگ دارد، هرگز نباید نادیده گرفته شود.


امام علی(ع) برای معاشرت و دوستی با افراد، عقل و خردمندی آنان را که عموماً ناشی از اصالت خانوادگی است، مورد اهمیت و ضروری دانسته و از سوی دیگر فرموده است:«از دوستی و رفاقت با کسی که از نعمت عقل بی بهره است،خودداری کنید و به کسی که اصالت خانوادگی ندارد، احسان نکنید و او را برنگزینید، زیرا کسی که عقل ندارد، به گمان این که به شما نفع می رساند،زیان وارد می آورد و کسی که اصالت خانوادگی ندارد، به کسی که به او احسان و خوبی کرده، بدی و آزار روا می دارد».غرر الحکم، ترجمه: گفتار امیرالمؤمنین،ص 624.



امام صادق(ع) سفارش می کند:«از دوستی و معاشرت با افرادپست و فرومایه خودداری کنید، چون در چنین دوستی و معاشرتی، هیچ گونه خیر و صلاحی وجود ندارد». بحارالانوار، ج 75، ص 249.



موضوع عقلانیت و خردمندی، به عنوان یک ملاک برتر و یک امتیاز بزرگ در مناسبات اخلاقی و اجتماعی، دارای آن چنان اهمّیتی است که امام علی(ع) می فرماید:«اگر با شخص عاقل و خردمندی که جوانمردی و کرم ا و را نمی پسندی، معاشرت و دوستی کنی ایرادی ندارد. در چنین حالی، از عقل و خردمندی او بهره برگیر و از اخلاق نامناسب او پرهیز داشته باش و هیچ گاه، رفاقت و دوستی با شخص کریم و اصیل را از دست مده، بلکه اگر نتوانی از عقل او استفاده کنی، با عقل و اندیشه و تدبیر خویش، از کرم و جوانمردی او بهره مند شو و تا می توانی از معاشرت و دوستی با اشخاص پست و فرومایه و نادان، گریزان و فراری باش».اصول کافی، ج 2، ص 638.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

سه شنبه 16/8/1391 - 22:30 - 0 تشکر 572177

بنام خدا
سلام


صداقت و درستکاری و یک رنگی و پرهیز از نفاق که آثار آن در دلسوزی و خیرخواهی نمایان می گردد، از ویژگی هایی هستند که هنگام دوست یابی و دوست گزینی باید معیار عمل قرار گیرد. اصولاً دوست که معادل عربی آن«صدیق» است، صداقت و درستی را دربردارد و امام علی(ع) هم فرموده:«دوست بدین جهت«صدیق» نامیده شده که در مورد خوبی ها و عیب های تو، با صداقت با تو رفتار می کند و هر کسی چنین بود، به او اعتماد کن که او دوست واقعی است».


دوست واقعی، خوبی ها و امتیازات انسان را می ستاید و اگر عیب و ایرادی هم در گفتار و کردار و رفتار انسان بیابد، آن را خالصانه و دلسوزانه برای اصلاح، با زبان خوش گوشزد می کند، اما اگر سلامت نفس نداشته باشد، عیب و نقاط ضعف را برای شکستن انسان، پشت سر بازگو و افشا می نماید.


در این باره«دهلوی» گفته است:


دوست آن است کو معایب دوست همـچــو آئینـه رو به رو گویـد


نـه کـه چـون نشـانه بـا هـزار زبـان پشت سـر رفته، مو به مو گوید
چکیده ی اندیشه ها، ج1، ص 236.



همچنین، صداقت در گفتار و رفتار سبب می شود که دوست واقعی، در روزگار سختی و تلخی و گرفتاری که زمان آزمایش و امتحان است، دوست را در گرداب گرفتاری رها نکند، بلکه با فکر و مال و جان، به یاری و نجات دوست گرفتار خویش اقدام کند،

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

سه شنبه 16/8/1391 - 22:33 - 0 تشکر 572179

بنام خدا
سلام
مزایای دوست خوب و صالح، نه تنها به زندگی این جهان انسان معنا و مفهوم می بخشد و او را در مراحل مختلف زندگی به پیروزی می رساند و او را از تنهایی و غربت و بی کسی نجات می دهد، چنانکه امام علی(ع) فرموده:«الَغرِیب مَن لَیسَ لَهُ حَبیب».


یعنی غریب کسی است که در زندگی خویش دوستی ندارد، بلکه کسانی که در زندگی دنیا، دوستان خوبی نداشته یا دوستان خطرناکی داشته اند و آنان را به تباهی و گمراهی کشانده اند، در جهان آخرت نیز آه و افسوس زیادی سر می دهند! و راه چاره ای ندارند.


قرآن کریم در این باره، خطاب به پیامبر(ص) می فرماید:«به خاطر بیاور روزی که انسان ظالم، دست خود را از شدّت ناراحتی و افسوس به دندان می گزد و می گوید: ای کاش! با رسول خدا(دوست می شدم) و او را برمی گزیدم.


ای وای! کاش! فلان(شخص گمراه و فاسد) را به دوستی انتخاب نکرده بودم، او مرا از یاد و راه حق


گمراه ساخت…»(سوره ی فرقان،آیه ی27..29)


عُقبة اَبی مُعَیط و أبی بن خَلَف، دو دوست صمیمی بودند، عقبه، هرگاه از سفر به مکه بازمی گشت، بزرگان و افراد سرشناس قبایل را به میهمانی دعوت می کرد، او در حالی که هنوز مسلمان نشده بود، پیامبر(ص) را هم به میهمانی دعوت کرد. رسول خدا(ص) که دعوت او را قبول کرده بود، وقتی سر سفره حاضر شد، فرمود:«من از غذای تو نمی خورم مگر این که مسلمان شوی» عقبه که نمی خواست پیامبر(ص) سفره و غذای او را ترک کند، مسلمان شد.


خبر مسلمان شدن«عقبه» به گوش دوستش«أبَی بن خلف» رسید و او از این که«عقبه» رفاقت پیامبر(ص) و مسلمانی را برگزیده بود، سخت ناراحت شدو به عقبه پیشنهاد کرد: با اهانت به محمد رفاقت آن حضرت را رها کند و شرط دوستی را عملی کند!


بدین ترتیب، عقبه راهنمایی دوست کافر و گمراه خویش را پذیرفت و از رفاقت با پیامبر(ص) دست کشید و راه کفر و گمراهی را پیش گرفت، بعد از آن هم، عقبه در«جنگ بدر» و «اُبَی بن خَلَف» در «جنگ احد» در حالی که برضد اسلام و پیامبر(ص) قیام کرده بودند، به وسیله ارتش مسلمانان، در حال کفر و گمراهی و مبارزه با اسلام کشته شدند. تفسیر مجمع البیان، ج 4، ص 166.


قرآن کریم، سرگذشت و سرنوشت این دوست گزینی خطرناک و گمراه کننده را که با آه و افسوس دردناک آمیخته است،یاد می کند،تا برای همه ی ما،ایمان و صداقت برای انتخاب دوست، معیار عمل قرار گیرد.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

چهارشنبه 17/8/1391 - 19:57 - 0 تشکر 572329

neka57 گفته است :
[quote=neka57;671492;572173]

بنام خدا


سلام

بنابراین، در شرایط جامعه ی امروزی هم موضوع امتحان دوست قبل از انتخاب آن، با دقّت باید مورد توجه قرار گیرد و از برقراری دوستی های ناگهانی که با عجله و بدون فکر و اندیشه صورت می گیرد،پرهیز شود. البّته در عین حال که دقت و هوشیاری در این جهت لازم است، از وسواس و کج سلیقگی و بدگمانی ناروا نیز پرهیز شود، چنانکه صائب تبریزی نیز می گوید:


پر در مقام تجربه دوستان مباش صائب که زود بی کس و بی یار می شوی.


ولی همانطور که امام علی(ع) نیز فرموده:«تا دوست خود را خوب امتحان نکرده ای، به او اعتماد مکن و او را امین خویش ندان».


 تحف العقول، ص 237.



هوالعزیز
سلام

براستی اگر کسی بخواهد حساسیت زیادی به خرج دهد نباید با کسی حتی حرف بزند چه برسد به دوستی

و در عین حال تعادل را رعایت کرد
نه همرنگ جماعت شد

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.