• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعلیم و تربیت (بازدید: 1087)
چهارشنبه 19/7/1391 - 22:28 -0 تشکر 565597
آموزش هنر ؛چگونه؟!؟!؟

با نام خدا و سلام

در برنامه هفتگی پایه های ابتدایی و راهنمایی نام درسی را همه می بینیم به نام درس هنر.اما متاسفانه در بیشتر مواقع معلمین و دبیران این درس  به معنای واقعی هنر را آموزش نمی دهند و صرفا به کشیدن یک نقاشی یا چند سطر خوشنویسی ختم می شود در حالیکه اهمیت درس هنر کمتر از ریاضی و علوم و سایر دروس نیست بلکه در بعضی مواقع از آنها مهم تر است.

در این مبحث به روش تدریس و آموزش هنر می پردازیم
÷
 خیلی خوشجال می شویم دوستان در جریان بحث تجربیات خود را در میان بگذارند

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

شنبه 6/8/1391 - 18:57 - 0 تشکر 569532

با نام خدا و سلام


ایجاد فرصت كافی برای فكر كردن، مشورت كردن، كشف كردن و انتخاب كردن، در تربیت هنری بسیار مهم است.



در فعالیت‌هایی مانند نقاشی وكاردستی این مرحله به زمان بیشتری نیاز دارد اما در فعالیت‌هایی مانند تربیت شنوایی، قصه و نمایش كه دانش‌آموزان به ابزار و مواد خاصی نیاز ندارند و فقط به انتخاب موضوع و چگونگی اجرا می‌اندیشند، فرصت كمتری مورد نیاز است.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

سه شنبه 9/8/1391 - 6:26 - 0 تشکر 570504

با نام خدا و سلام


گام سوم- انجام دادن فعالیت (طی فرایند تبدیل ایده به تولید محصول هنری):


در این مرحله دانش‌آموزان در گروه‌های كوچك یا به‌ طور فردی به فعالیت می‌پردازند؛ یعنی آن‌چه را در مرحله‌ی قبل به آن اندیشیده‌ و آن را در ذهن خود آماده كرده‌اند یا با هم در باره‌ی آن به گفت و گو پرداخته‌اند، اجرا می‌كنند.




این مرحله به زمان بیشتری نیاز دارد تا هر یك از دانش‌آموزان فرصت كافی برای اجرای آن‌چه فكركرده و تصمیم گرفته‌اند، در اختیار داشته باشند و بتوانند كار خود را شروع كنند؛ آن را انجام دهند و به پایان برسانند.       

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

سه شنبه 9/8/1391 - 6:26 - 0 تشکر 570505

با نام خدا و سلام

در فعالیت‌هایی مانند نقاشی و كاردستی هر فرد یا گروه كوچك دانش‌آموزان به طور هم‌زمان به اجرای فعالیت خود می‌پردازد اما در فعالیتی چون قصه‌گویی، فقط یك دانش‌آموز یا یك گروه كوچك قصه می‌گوید و بقیه به قصه‌ گوش می‌دهند.

 در فعالیتی مثل نمایش، فقط یك گروه كوچك در حال اجراست و سایر دانش‌آموزان آن را مشاهده می‌كنند یا به‌طور غیر مستقیم در آن شركت دارند. از آن‌جا كه كشیدن و رنگ كردن یك نقاشی یا ساختن یك كاردستی و كامل كردن آن به وقت بیشتری نیاز دارد، فرصت كافی برای اجرای كامل كار را به دانش‌آموزان بدهید.

به‌ویژه در نظر داشته‌باشید كه بعضی از دانش‌آموزان تندتر و بعضی كندتر كار می‌كنند. اگر دانش‌آموزی می‌خواهد كار خود را در زنگ تفریح تمام كند، به او سخت نگیرید اما پیوسته دانش‌آموزان را به استفاده‌ی بهتر از وقت و انجام دادن كار در  در طول یك زنگ تشویق كنید. دانش‌آموزان كندتر هم می‌توانند از دوستان خود كمك بگیرند.( رنگ كردن نقاشی با مدادرنگی معمولا وقت‌گیر است؛ بنابر این، می‌توانید دانش‌آموزان را به استفاده‌ از پاستل روغنی یا مواد رنگی دیگر تشویق كنید تا كارآن‌ها زودتر انجام شود. در فعالیت‌هایی مانند حجم‌سازی  با گل رس می‌توانید برنامه را در دو زنگ پشت سر هم اجرا كنید.)

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

چهارشنبه 17/8/1391 - 14:26 - 0 تشکر 572280

با نام خدا و سلام


گام چهارم- جمع‌بندی یا جمع‌آوری تولید هنری و برگزاری نمایشگاه:


در این مرحله، دانش‌آموزان محصولات هنری را كه تولید كرده‌اند، جمع‌بندی یا جمع‌آوری می‌كنند.در نقاشی و كاردستی هر دانش‌آموز موظف است پس از نوشتن شماره، تاریخ و نام خود در پشت كار، كار تمام شده‌ی خود را به نمایش بگذارد تا همه‌ی كلاس آن را ببینند.


گاهی تعداد دانش‌آموزان زیاد و كلاس كوچك است. شما می‌توانید وقتی تقریبا كار همه تمام شد، به نوبت از دانش‌آموزان هر ردیف كلاس بخواهید نقاشی‌ها یا كاردستی‌هایشان را بالا بگیرند و بقیه‌ی دانش‌آموزان آن‌ها را تماشا كنند تا همه، آثار هنری تولید شده را به خوبی ببینند. به نمایش گذاشتن كارهای هنری، اعتماد به نفس دانش‌آموزان را تقویت می‌كند.


مشاهده‌ی فعالیت‌ها و محصولات هنری تولیدشده، تجربه‌ی هنری كودكان را توسعه داده، آن‌ها را در انتخاب و پرورش ایده و تولید محصولات هنری یاری می‌دهد.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

جمعه 19/8/1391 - 15:54 - 0 تشکر 572618

به نام خدا و سلام


در فعالیت‌هایی مثل تربیت شنوایی، قصه و نمایش در گام سوم، تولید و ارائه با هم انجام می‌شود؛ بنابر این در گام چهارم، دانش‌آموزان به جمع بندی فعالیت انجام شده یا محصول تولید شده می‌پردازند.


مثلا در قصه‌گویی،در مرحله‌ی سوم یك نفر قصه را گفته است و بقیه قصه را گوش داده‌اند. ممكن است قصه‌گویی توسط گروه كوچكی از دانش‌آموزان انجام شده باشد.


در هر صورت در گام چهارم برای جمع‌بندی فعالیت، معلم دانش‌آموزان را هدایت می‌كند تا در مورد قصه، عنوان، فضا، قهرمانان، عناصر، حوادث و به‌طور كلی آن‌چه در قصه اتفاق افتاده‌ است، با هم گفت و گو كنند.


به این ترتیب كه قصه‌گو یا گروه مجری قصه از سایرین سؤال كنند یا خود معلم مواردی را از دانش‌آموزان بپرسد یا خود بچه‌ها از هم سؤال كنند. با این روش، قصه و كلیه‌ی حوادث آن تكرار می‌شود و بهتر در ذهن بچه‌ها جای می‌گیرد و آن‌ها را برای فعالیت‌های مكمل قصه آماده می‌كند.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

سه شنبه 23/8/1391 - 14:31 - 0 تشکر 573784

به نام خدا و سلام


گام پنجم- ارزش‌یابی (بررسی و توصیف تولید هنری):



در این گام، فعالیت یا محصول هنری تولید شده ارزش‌یابی می‌شود. در فعالیت‌های نقاشی و كاردستی، شما می‌توانید به كمك بچه‌ها یك نمونه را انتخاب كنید. 

 این انتخاب یا تصادفی است یا به علت ویژگی‌آن انجام می‌گیرد؛ برای مثال، در یك اثر نقاشی، روش خاصی در رنگ‌آمیزی به كار رفته است یا خلاقیت ویژه‌ای وجود دارد كه خوب است همه‌ی بچه‌ها آن را ببینند و به آن دقت كنند.

در ابتدا، دانش‌آموزی كه آن محصول هنری را تولید كرده است، در مقابل كلاس، كار خود را به سایر دانش‌آموزان نشان می‌دهد و با توضیح مختصری، مراحل انتخاب ایده، پرورش ایده و اجرای ایده‌ی خود را برای دوستانش توضیح می‌دهد.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.