برقراری ارتباط برای زندگی ضروری است .با این حال متأسفانه در هر کلاس ،حدود چهار یا پنج کودک هستند که نمی توانند به خوبی بخوانند بنویسند یا صحبت کنند ودر بین این کودکان تعداد پسران چهار برابر دختران است ! امروزه نظر براین است که این امر نتیجه ی سازماندهی ناقص مغز پسران برای زبان است .
اما نباید بگذاریم این حالت به همین صورت پیش برود.اگر می خواهید مانع از آن شوید که فرزندتان مشکلات یادگیری یا زبانی داشته باشد ،بر اساس تحقیقات دکتر جنی هرستی (عصب شناس) وهمکارانش ،باید کارهای زیادی برای کمک به او انجام دهید .این گروه تحقیقاتی در مورد درک نارساییهای ارتباطی انجام داده اند.
دکتر هرستی متوجه شد که دو ناحیه از مغز که به کنترل زبان اختصاص دارد ،در زنان حدود 20 تا30 درصد بزرگتراز مردان است .اما هیچ کس نمی داند آیا این نواحی در هنگام تولد بزرگتر هستند یا آنکه به علت تمرین بیشتر دختران به این صورت در می آیند.دلیل آن هر چه که باشد،می دانیم که اگر تجربیات یادگیری در سن مناسب صورت گیرد ،مغز بسیار نسبت به آنها حساس است؛واین سن برای زبان از هنگام تولد تا هشت سالگی است.ما آموزش رابرای نوجوانان وبزرگسالان نیز ادامه می دهیم ،اما هر چه که سن کودک بیشتر باشد ،اتصالات اولیه ی مغز بیشتر تغییر می کند.
اگر از دوره ی نوزادی ارتباط با کودک را آغاز کنید ،پسرتان چگونگی ارتباط برقرار کردن را می آموزد.یعنی او هنگامی که به مدرسه می رود بهتر می تواند بخواند یا صحبت کند.نحوه ی انجام این کار به این صورت است:
1)با آنها صحبت کنید-هر بار یک گام بر دارید
بچه ها هر بار یک گام در زبان گفتاری پیش می روند .بچه های زیر یک سال بسیار پر شور وهیجان مرحله ی زبان گشایی را شروع می کنند وبه این ترتیب به ما می گویند که برای ارتباط کلامی آماده اند !
در این زمان باید آموزش کلمات با آنها را شروع کرد.
* وقتی کودکی زبان باز می کند،کلمه ای را تکرار کنید که تصورمی کنید مد نظر اوست.او می گوید ((اُ گّک))وبه اُردک اشاره می کند .شما بگویید اُردک اُردکِ جان وبه زودی جان نیز می تواند بگویید اُردک.
*وقتی کودک نوپای یک کلمه به کار می برد مثلأ شیرشما دو کلمه بگویید ((شیشۀ شیر ))این کار به او کمک می کند تا کم کم از آن دو کلمه با هم استفاده کند .
*کودکی که از دو یا سه کلمه استفاده می کند ،می تواند با تقلید از شما جملات کاملی بگویید.مثلأ،او می گویید((گاوین ماشین ))شما پاسخ دهید ((گاوین ماشین می خواهد؟این ماشین گاوین است!)).به طور خلاصه ،اگر هر بار حرف بچه ها را برایشان تکرار کنید ویک گام فراتر از مرحله ای که در آن قرار دارند بروید،بچه ها به بهترین نحو یاد می گیرند.
2)از هر فرصتی که می توانید برای توضیح به کودکان استفاده کنید.
وقتی کارهای یکنواختی انجام می دهید(مانند سفر کردن ،کارهای خانه ،قدم زدن)از این امکان استفاده کنید وبه آنها توضیحاتی بدهید.
حرف بزنید ،توضیح دهید.به سؤالات پاسخ دهید.جای تعجب است که بسیاری از والدین با محبت(که به بچه هایشان بسیار اهمیت می دهند )ظاهرأ متوجه نیستند که مغز بچه ها بر اثر گفتگوها رشد می کند .خجالتی نباشید.در مورد همه چیز توضیح دهید ،داستان بگویید وبرای آنها پر حرفی کنید .به عنوان مثال:این اهرم را می بینی؟این می تواند ؟آن برف پاک کن ها را به حرکت در آورد . آنها باران را از روی شیشه اتومبیل کنار می زنند. یا : این جارو برقی ،بادی قوی ایجاد می کند .هوا را می مکد وگرد غبار را به داخل یک کیسه می کشد .می خواهی آن را امتحان کنی؟
این گونه صحبت کردن (به شرط آنکه در آن اغراق نکنید وکودک خسته نشود)بیش از هر گونه آموزش پر هزینه ای در سالهای بعد،برای مغز کودک مفید است.
3)از سنین پایین برای کودکانتان کتاب بخوانید
حتی وقتی فرزندتان یک ساله است ،می توانید با هم از کتاب خواندن لذت ببرید .به ویژه کتابهای که دارای ریتم وتکرار هستند.کودک در حالیکه روی زانوی شما نشسته است واز کتاب لذت می برد ،یاد می گیرد که کتاب را دوست داشته باشد ،به تصاویر آن نگاه کند واز صدای شما لذت ببرد .می توانید با در آوردن صداهای خنده دار یا کمی احساساتی بودن در مورد داستان اغراق کنید .وقتی داستان مورد علاقۀ کودکتان را می خوانید می توانید بازی پیشگویی را انجام دهید ...((وگربه کوچولو شروع کرد به ..؟))صبر کنید تا کودک کلمۀ((میو))را بگوید !پیشگویی بخش مهمی از داستان است .خوانندگان خوب می توانند پیش گویی کنند کلمۀ بعدی چیست .به یاد داشته باشید که هر گاه با کودکان بازی های آموزشی انجام می دهید ،نکتۀ مهم آن است که شوخ طبع باشید وبگذارید بچه ها کمی به مغزشان فشار بیاورند.آنها از این کار لذت می برند .
اگر در طول بازیها به پسر بچه ها کمک نکنید ،نتیجۀ معکوس می گیرید،زیرا آنها از نظر مهارت زبانی ضعیف ترهستند.دکتر جنی هرستی توصیه می کند که اگر در مورد زبان وصحبت کردن پسرتان نگرانید به حس درونی خود اعتماد کنید و(اگر او آن طور که تصور می کنید باید صحبت کند نمی تواند سخن بگوید)موضوع را با یک پاتولوژیست در میان بگذارید .جلسات گفتار درمانی برای بچه ها جالب است ومی تواند شروع خوبی برای آنها باشد.