• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعلیم و تربیت (بازدید: 2440)
دوشنبه 20/6/1391 - 22:2 -0 تشکر 558149
تربیت پسرها

در روزگاری نه چندان دور،دخترها نسبت به پسران از ارزش کمتری برخوردار بودند،چرا که تصور می شد آنها به اندازه ی پسران توانایی انجام کارهای مختلف را ندارند .
خانواده ها تمام سرمایه ی خود را در راه آموزش پسرانشان خرج می کردند وبر این باور بودند که آموزش برای دختران بیهوده است.بهترین لباس وغذا از آن پسر خانواده بود،زیرا او در آینده به فردی مهم در خانواده تبدیل می شد. تولذ نوزاد پسر موهبتی به شمار می آمد وتولد نوزاد دختر حادثه ای ناگوار محسوب می شد.
حتی امروزه نیز در برخی از کشورها (به عنوان مثال در تایلند ونپال) دختران را خرید وفروش میکنندو در بخشهایی از چین نوزادان دختر رابه حال خود رها می کنند تا بمیرند .این رفتارها رقت انگیزند وبه همین دلیل تلاشهای زیادی صورت گرفت تا به دختران وزنان ارزشی برابر با پسران ومردان داده شود وآنها بتوانند استعدادهایشان را شکوفا نمایند.این تلاشها همچنان ادمه دارد.

دوشنبه 20/6/1391 - 22:24 - 0 تشکر 558219

)تستوسترون همه ی پسران را به میزان متفاوتی تحت تأثیر قرار می دهد. این هورمون به آنها جهش رشد می دهد ،باعث می شود به فعالیت علاقه مند شوند وآنها را رقابت جو می کند .همچنین باعث می شود او به دستورالعملهایی محکم ومحیطی امن ومنظم نیاز پیدا کنند.


2)این هورمون باعث ایجاد تغییرات مهمی می شود:



*در چهار سالگی ،باعث فعالیتها ورفتار های پسرانه می گردد.



*در سیزده سالگی ،باعث رشد سریع وسردرگمی میشود.



*در چهارده سالگی،موجب بررسی محدودیتها ووارد شدن به دوران اولیه ی مرد شدن می گردد.



3)پسری که تستوسترون در خونش جریان دارد ،دوست دارد بداند چه کسی رئیس است ،اما باید با او به صورت منصفانه ای نیز برخورد شود.محیط های بد بدترین حالت را در او ایجاد می کنند.پسری که تستوسترون زیادی دارد ،برای کسب ویژگی های رهبری وهدایت انرژی خود به صورت مناسب ،به کمک زیادی نیاز دارد.



4)اگر می خواهید پسری در مسائل جنسی ملاحضه گر ودقیق باشد ،باید همدلی واحساسات را بیاموزد وبه او برخورد ملایم ولطیف آموخته شود.



5)برخی دختران تستوسترون زیادی دارند .این هورمون پسرانه است .پس باید آنها را درک کنیم ،نه اینکه مورد سرزنش یا تمسخر قرار دهیم .تستوسترون برابر است با تکاپو،وکار ما این است که برای آن ارزش قائل شویم ودر جهت های سالمی آن را هدایت کنیم .

دوشنبه 20/6/1391 - 22:25 - 0 تشکر 558222


کمک های عملی



آموختن برقراری ارتباط



برقراری ارتباط برای زندگی ضروری است .با این حال متأسفانه در هر کلاس ،حدود چهار یا پنج کودک هستند که نمی توانند به خوبی بخوانند بنویسند یا صحبت کنند ودر بین این کودکان تعداد پسران چهار برابر دختران است ! امروزه نظر براین است که این امر نتیجه ی سازماندهی ناقص مغز پسران برای زبان است .



اما نباید بگذاریم این حالت به همین صورت پیش برود.اگر می خواهید مانع از آن شوید که فرزندتان مشکلات یادگیری یا زبانی داشته باشد ،بر اساس تحقیقات دکتر جنی هرستی (عصب شناس) وهمکارانش ،باید کارهای زیادی برای کمک به او انجام دهید .این گروه تحقیقاتی در مورد درک نارساییهای ارتباطی انجام داده اند.



دکتر هرستی متوجه شد که دو ناحیه از مغز که به کنترل زبان اختصاص دارد ،در زنان حدود 20 تا30 درصد بزرگتراز مردان است .اما هیچ کس نمی داند آیا این نواحی در هنگام تولد بزرگتر هستند یا آنکه به علت تمرین بیشتر دختران به این صورت در می آیند.دلیل آن هر چه که باشد،می دانیم که اگر تجربیات یادگیری در سن مناسب صورت گیرد ،مغز بسیار نسبت به آنها حساس است؛واین سن برای زبان از هنگام تولد تا هشت سالگی است.ما آموزش رابرای نوجوانان وبزرگسالان نیز ادامه می دهیم ،اما هر چه که سن کودک بیشتر باشد ،اتصالات اولیه ی مغز بیشتر تغییر می کند.



اگر از دوره ی نوزادی ارتباط با کودک را آغاز کنید ،پسرتان چگونگی ارتباط برقرار کردن را می آموزد.یعنی او هنگامی که به مدرسه می رود بهتر می تواند بخواند یا صحبت کند.نحوه ی انجام این کار به این صورت است:



1)با آنها صحبت کنید-هر بار یک گام بر دارید



بچه ها هر بار یک گام در زبان گفتاری پیش می روند .بچه های زیر یک سال بسیار پر شور وهیجان مرحله ی زبان گشایی را شروع می کنند وبه این ترتیب به ما می گویند که برای ارتباط کلامی آماده اند !



در این زمان باید آموزش کلمات با آنها را شروع کرد.



* وقتی کودکی زبان باز می کند،کلمه ای را تکرار کنید که تصورمی کنید مد نظر اوست.او می گوید ((اُ گّک))وبه اُردک اشاره می کند .شما بگویید اُردک اُردکِ جان وبه زودی جان نیز می تواند بگویید اُردک.



*وقتی کودک نوپای یک کلمه به کار می برد مثلأ شیرشما دو کلمه بگویید ((شیشۀ شیر ))این کار به او کمک می کند تا کم کم از آن دو کلمه با هم استفاده کند .



*کودکی که از دو یا سه کلمه استفاده می کند ،می تواند با تقلید از شما جملات کاملی بگویید.مثلأ،او می گویید((گاوین ماشین ))شما پاسخ دهید ((گاوین ماشین می خواهد؟این ماشین گاوین است!)).به طور خلاصه ،اگر هر بار حرف بچه ها را برایشان تکرار کنید ویک گام فراتر از مرحله ای که در آن قرار دارند بروید،بچه ها به بهترین نحو یاد می گیرند.



2)از هر فرصتی که می توانید برای توضیح به کودکان استفاده کنید.



وقتی کارهای یکنواختی انجام می دهید(مانند سفر کردن ،کارهای خانه ،قدم زدن)از این امکان استفاده کنید وبه آنها توضیحاتی بدهید.



حرف بزنید ،توضیح دهید.به سؤالات پاسخ دهید.جای تعجب است که بسیاری از والدین با محبت(که به بچه هایشان بسیار اهمیت می دهند )ظاهرأ متوجه نیستند که مغز بچه ها بر اثر گفتگوها رشد می کند .خجالتی نباشید.در مورد همه چیز توضیح دهید ،داستان بگویید وبرای آنها پر حرفی کنید .به عنوان مثال:این اهرم را می بینی؟این می تواند ؟آن برف پاک کن ها را به حرکت در آورد . آنها باران را از روی شیشه اتومبیل کنار می زنند. یا : این جارو برقی ،بادی قوی ایجاد می کند .هوا را می مکد وگرد غبار را به داخل یک کیسه می کشد .می خواهی آن را امتحان کنی؟



این گونه صحبت کردن (به شرط آنکه در آن اغراق نکنید وکودک خسته نشود)بیش از هر گونه آموزش پر هزینه ای در سالهای بعد،برای مغز کودک مفید است.



3)از سنین پایین برای کودکانتان کتاب بخوانید



حتی وقتی فرزندتان یک ساله است ،می توانید با هم از کتاب خواندن لذت ببرید .به ویژه کتابهای که دارای ریتم وتکرار هستند.کودک در حالیکه روی زانوی شما نشسته است واز کتاب لذت می برد ،یاد می گیرد که کتاب را دوست داشته باشد ،به تصاویر آن نگاه کند واز صدای شما لذت ببرد .می توانید با در آوردن صداهای خنده دار یا کمی احساساتی بودن در مورد داستان اغراق کنید .وقتی داستان مورد علاقۀ کودکتان را می خوانید می توانید بازی پیشگویی را انجام دهید ...((وگربه کوچولو شروع کرد به ..؟))صبر کنید تا کودک کلمۀ((میو))را بگوید !پیشگویی بخش مهمی از داستان است .خوانندگان خوب می توانند پیش گویی کنند کلمۀ بعدی چیست .به یاد داشته باشید که هر گاه با کودکان بازی های آموزشی انجام می دهید ،نکتۀ مهم آن است که شوخ طبع باشید وبگذارید بچه ها کمی به مغزشان فشار بیاورند.آنها از این کار لذت می برند .



اگر در طول بازیها به پسر بچه ها کمک نکنید ،نتیجۀ معکوس می گیرید،زیرا آنها از نظر مهارت زبانی ضعیف ترهستند.دکتر جنی هرستی توصیه می کند که اگر در مورد زبان وصحبت کردن پسرتان نگرانید به حس درونی خود اعتماد کنید و(اگر او آن طور که تصور می کنید باید صحبت کند نمی تواند سخن بگوید)موضوع را با یک پاتولوژیست در میان بگذارید .جلسات گفتار درمانی برای بچه ها جالب است ومی تواند شروع خوبی برای آنها باشد.

دوشنبه 20/6/1391 - 22:26 - 0 تشکر 558225



از آنجا که پسران اغلب :



نگران جدا شدن هستند........



ما باید :به اندازۀ دختران به آنها محبت نشان دهیم واز جدا شدن از آنها ،مثلأ گذاشتن آنها در مهد قبل از سه سالگی ،خودداری کنیم.



از آنجا که پسران اغلب:



موجی از تستوسترون در بدن خود دارند که گاهی آنها را بویژه در حدود سن چهارده سالگی جدال بر انگیز ونا آرام می کند ......



ما باید:



به آرامی آنها را در درگیری ها هدایت کنیم .آنها را با منطق ونه با فریاد کشیدن وبرخوردتند .آرام کنیم .به وضوح به آنها بگوییم که همیشه رفتاری مناسب داشته باشند وهیچ گاه نباید از خشونت استفاده کنند یا به وسیلۀ آن کسی را تهدید کنند .پدارن باید الگوی پسران باشندوبر احترام بر مادر پا فشاری کنند.



دوشنبه 20/6/1391 - 22:26 - 0 تشکر 558226


از آنجا که پسران اغلب:



دارای جهش رشدی هستند که آنها را بویژه در سن سیزده سالگی گیج وسر در گم می کند (این امر در دختران نیز صادق است).....



ما باید:در سازماندهی به امور آنها واردعمل شویم وبه آنها روشهای تمیز کردن اتاقها ،انجام کارهای خانه ،تقسیم پروژهای مدرسه به بخشهای کوچکتروداشتن یک برنامۀ روزمرۀ منظم را بیاموزیم .



از آنجا که پسران اغلب:دارای موجی از انرژی جسمانی می شوند که باید آن را بروز بدهند .....



ما باید:حتمأ وقت وفضای زیادی برای ورزش وتحرک آنها در نظر بگیریم.



از آنجا که پسران اغلب:دارای رشد مغزی کندتری هستندکه بر مهارتهای ظریف حرکتی در سالهای اول دبستان تأثیر می گذارد.....



ما باید:شروع رفتن به مدرسه را به تأخیر بیندازیم تا زمانی که آنها مهارتهای زیادی در استفاده از کاغذ ومواد بیابند وبتوانند قیچی وغیره را در دست نگه دارند .



از آنجا که پسران اغلب :ارتباطات کمتری از نیمۀ زبانی مغز به نیمۀحسی مغز دارند....



ما باید:برایشان کتاب بخوانیم ،قصه بگوییم وبا آنها بسیار صحبت کنیم .در مورد چیزهای مختلف برایشان توضیح دهیم،به ویژه از یک تا هشت سالگی .



چهارشنبه 22/6/1391 - 19:47 - 0 تشکر 559286

پدران محترم خود را به جای پسرتان گذاشته و در این جهت، نه گام بردارید. اگر شما کتاب را بیش از اندازه به چشمانتان نزدیک کنید فقط ماهیچه های چشمتان را خسته کرده اید و اصلاً قادر به خواندن نخواهید بود، لازم است بین پدر و پسر هم فاصله ای وجود داشته باشد تا پسر بتواند رشد کرده و عاقل ترین باشد!
1

چهارشنبه 22/6/1391 - 19:48 - 0 تشکر 559287

- دوست او باشید.
2- فرصت عرضه ی بیشتری به او بدهید.
3- او را مستقل بار بیاورید.

چهارشنبه 22/6/1391 - 19:48 - 0 تشکر 559288

4- از او یک قهرمان بسازید.
5- کتاب های خوب بخوانید.
6- دوستان خوبی برای خود برگزینید.

چهارشنبه 22/6/1391 - 19:48 - 0 تشکر 559289

7- از اشتباهات او چشم پوشی کنید.
8- برای او وقت بگذارید.
9- خود را جای او قرار دهید.
پسر شما دارایی شماست و مثل هر دارایی و موجودی دیگر اگر از آن «حفاظت نکرده و تشویق نکنید» بعید نیست که به بدهی تبدیل خواهد شد. به همین سادگی!

چهارشنبه 22/6/1391 - 19:48 - 0 تشکر 559290

اینکه پسرتان ثروت شما باشد یا قرض و بدهی، 70درصد آن به شما بستگی دارد. طبیعتاً ما قصد داریم تا در این مقاله راجع به این 70 درصد حیاتی صحبت کنیم. مطالعات و بررسی های من در مورد ارتباط «پدر- پسر» مرا به این نتیجه رسانده است که شما باید خود را به جای پسرتان بگذارید هر روز و در هر زمانی! آیا تا به حال به خودتان شکایت کرده اید که چرا پسرتان شما را درک نمی کند دفعه ی بعد پسرتان را در این حال تصور کنید که به خودش می گوید: چرا پدر مرا نمی فهمد پس در این میان یک شکاف ارتباطی وجود دارد. ما نیز برآنیم در این باره صحبت کنیم که شما باید چطور بر روی آن پل بزنید و آن را مرتفع سازید.
و من برای بازگرداندن برق شادی به چشمهای پسرتان - که شما یک ربع قرن پیش این جرقه را در چشم های خودتان داشتید- قصد دارم چندین گام را به شما پیشنهاد کنم. لطفاً خود را به جای پسرتان بگذارید هم به خاطر خودتان و هم به خاطر او!
به پسرتان بگویید که هر وقت می خواهد و علی رغم هر اشتباهی که مرتکب شده است نزد شما بیاید، به او قول بدهید که قبل از هر گونه قضاوت راجع به کارهایش خود را به جای او گذاشته و تا حد نیاز و امکان به او کمک خواهید کرد.

چهارشنبه 22/6/1391 - 19:49 - 0 تشکر 559291

ترس او را از بین ببرید
بکوشید ترس او را از بین ببرید؛ مستقیم یا غیرمستقیم به پسرتان اطمینان دهید که هرگاه دچار دردسر شده و یا تردیدی داشته باشد، شما حضور داشته و دستش را خواهید گرفت. باید به او اطمینان دهید که هیچگاه به شک و تردیدها و یا تفکرات بچه گانه اش نخواهید خندید و نه تنها در آن موقعیت تنهایش نخواهید گذاشت، بلکه به قوت بخشیدن به افکارش نیز کمک خواهید کرد.

او باید به یقین برسد که می تواند روی شما حساب کند و شما قادرید تمام ترس و هراس هایش را از بین ببرید.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.