سبک شاعری
محمد بیابانی از جمله شاعرانی میباشد که زبان و ساختار بیانی ویژهای دارند. آگاهی وی از مفاهیم آرکائیک و استخدام اسطوره و تلمیحات افسانهای در زبان شعری اش، شناخت تاریخ و ادبیات قدیم ایران، تخیّل قوی، عاطفه ـ اندیشه سرشار، ابهام و استعارههای تو در تو و دقت و وسواس وی در گزینش و چینش کلمات، از شاخصههای بارز در اشعار بیابانی به شمار میرود. مضامین شعری وی، بیشتر مسائل اجتماعی و سیاسی است. همچنین از خصایص شعری او، تمایل به ادبیات فولکلوریک واستفاده از باورها، آرمانها و اعتقادات مردمی است. بیابانی در کنار شاعران بزرگ خطهٔ جنوب همچون منوچهر آتشی، فرجالله کمالی، بهرام اکبرزاده، ایرج شمسیزاده و دکتر سید جعفر حمیدی در جهت بومیسرایی و بهکارگیری واژگان محلی در زبان شعری، گامهای بزرگی برداشتهاست. سرودههای وی از ابتدا در میان خوانندگان مورد استقبال قرار گرفت و جایگاهی ویژه یافت. منوچهر آتشی شعر بومی بیابانی (کِلِنگ گُل پُر گُل واویدن انگار بهار اَندن) را که مورد استقبال قرار گرفته بود سروده سالهای ۱۳۴۱ او می داند.
بیابانی پیش از دههٔ چهل در سه ساحت بومی سرایی، کلاسیک (بخصوص غزل)، سپید و عمدتا نیمایی شعر می سرودهاست. وی از بنیانگذاران بومیسرایی (با گویش محلی) در بوشهر بودهاست. هم چنین وی دستی هم در نثرنویسی داشت و کارهای سترگی در این زمینه انجام دادهاست. از جمله این آثار می توان به آسیب شناسی هنر، رمان از پیدا تا پیدایش، داستانهای کوتاه و نقدهای متعدد راجع به اشعار شاعران برجستهٔ معاصر اشاره نمود. بیابانی بنا به دلایلی، چندان تمایلی به چاپ اشعارش نداشت و اولین اثر وی که پس از سالها شاعری منتشر گردید، منظومهای بود با نام «حماسهٔ درخت گل بانو».