• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعلیم و تربیت (بازدید: 9061)
يکشنبه 19/6/1391 - 16:21 -0 تشکر 553563
اصول چهل گانه تریز

 

تریز روشی نظام یافته برای پرورش خلاقیت است. این روش توسط آلتشولر که در اداره ثبت اختراعات روسیه کار می کرد، از مطالعه بیش از بیست هزار اختراع و دسته بندی نکات مشترک آنها به دست آمده است. با چک کردن اصول زیر در حل هر مسأله ای، تا حدودی اطمینان حاصل می شود که تمام نکاتی که ممکن است باعث ایجاد خلاقیت در حل مسأله شوند، مورد بررسی قرار گرفته اند. توجه به هر یک از این اصول می تواند جنبه هایی از خلاقیت را در حل مسأله بگنجاند:

يکشنبه 19/6/1391 - 18:10 - 0 تشکر 553888

غلبه بر تضادها «اکثرا با حداقل منابع» حاصل می شود. عرضه راحت منابع (مانند مواد، انرژی، و اندازه) غالبا موجب پیچیده شدن نظام گشته و تضادها را حل نمی کند. تشخیص تریز این است که تضادها فقط با عدم تخصیص منابع اضافی و یا با حداقل تخصیص منابع حل خواهند شد. این امر به خوبی با قانون افزایش ایده­آل بودن مطابقت دارد.


يکشنبه 19/6/1391 - 18:11 - 0 تشکر 553890

برمبنای تشخیصی که در بالا ذکر شد، تریز می خواهد روشی (یعنی راه تفکری) «برای حل خلاق مسئله» فراهم نماید. همین هدف اصلی ایجاد و یادگیری تریز است. برای غلبه بر تضادها حل مسئله بسیار ضروری است. از آنجا که هیچ حلی و هیچ راه حلّی از پیش برای چنین تضادهایی شناخته شده نیست، ناچاریم آنها را به طور خلاقانه­ای حل کنیم.


يکشنبه 19/6/1391 - 18:11 - 0 تشکر 553892

برای حل خلاق مسئله، «تریز یک روش دیالکتیک برای تفّکر فراهم می­کند». تریز راه فکر کردن را در کلّی­ترین معنی خود به ما عرضه می کند. در وراء روش­ها، .. ها، و ترفندهای خاص گوناگون برای حل مسائل، تریز شیوه جدیدی از تفکر را به ما نشان می دهد. همانطور که سالاماتوف اظهار می دارد، این شیوه را می توان با استفاده از واژگاه فلسفی، به عنوان «یک راه تفکر دیالکتیکی» خواند. ویژگی­های اصلی این شیوه تفکر در عبارت زیر شرح داده شده است:

يکشنبه 19/6/1391 - 18:11 - 0 تشکر 553895


ابتدا، «مسئله را به عنوان یک نظام بدانیم.» اهداف مسئله را می بایست به عنوان نظام های (فنی) قلمداد کرد که همانطور که در برداشت بالا آمد، تریز نسبت به آنها بینش عمیقی ایجاد می کند. همچنین، ما باید بفهمیم که خود مسئله یک نظام سلسله مراتبی از مسائل را شکل می­دهد. با این درک، می توانیم نقطه نظرهای چندگانه و متحوّلی نسبت به مسئله و راه حل­های ممکن آن داشته باشیم.

يکشنبه 19/6/1391 - 18:12 - 0 تشکر 553897


دوم اینکه، «ابتدا راه حل اصلی را تصوّر‌کنیم.» البته این امر بر پایه این تشخیص تریز استوار است که نظامهای فنّی به سمت افزایش ایده آل بودن متحول می شوند. از آنجا که ما مسیر تحوّل را می دانیم، باید ابتدا در باره تصویر راه حل فکر کنیم. ما باید اول از راه حل ایده آل تصویری بسازیم، و سپس سعی کنیم راه های رسیدن به آن را بیابیم ــ مثلا با وارسی معکوس گام به گام تا برسیم به نظام حاضر. این امر یک فرایند تفکر در مسیر عکس را توصیه می کند که با روش تفکر سنتی که با آزمایش و خطا از نظام حاضر شروع می کند، مغایر است.

يکشنبه 19/6/1391 - 18:12 - 0 تشکر 553899


سوم اینکه، «تضادها را حل کنیم». منطق دیالکتیک غالبا در فلسفه عبارتست از «حل تضادهای بین تز و آنتی­تز با معرفی سنتزهای آنها»، هرچند که فرایند واقعی رسیدن به آن به خوبی شرح داده نشده. اما، تریز موفق شده است برای حل تضادهای مسائل فنّی، (به ویژه در قالب آریز ARIZ ) راه­کارهای محکمی را نشان دهد. فرایند اصلی این است که (با فرموله کردن مسئله) یک تضاد فیزیکی (یعنی، موقعیتی که در آن جنبه ای از نظام به طور هم­زمان در دو مسیر مخالف تقاضا شود) استخراج کنیم، و سپس آن را با اصل جدایی حل کنیم. همینکه یک تضاد فیزیکی حاصل شود، این تکنیک حل مسئله در یافتن راه حل های خلاق به نحو اعجاب آوری قوی عمل می کند.

باید توجه داشته باشیم که سه ویژگی تفکر دیالکتیکی موجود در تریز به خوبی با تشخیص تریز از نظامهای فنّی مطابقت دارد.


نوشته:‌ تورو ناکاگاوا، دانشگاه اوزاکا گاکوین، ژاپن
ترجمه: عبدالحسین فرج پهلو

يکشنبه 19/6/1391 - 18:12 - 0 تشکر 553901

منابع:

[1] Toru Nakagawa: "Approaches to Application of TRIZ in Japan", TRIZCON2000: The Second Annual AI TRIZ Conference, Apr. 30 - May 2, 2000, Nashua, NH, USA, pp. 21-35. ; TRIZ Home Page in Japan, May 2000 (in English), Feb. 2001 (in Japanese).
[2] Yuri Salamatov: "TRIZ: The Right Solution at the Right Time", Insytec, 1999; (Japanese Edition) Nikkei BP, Nov. 2000.
[3] Toru Nakagawa: "Staircase Design of High-rise Buildings Preparing against Fire -TRIZ/USIT Case Study -", TRIZCON2001: The 3rd Annual AI TRIZ Conference, Mar. 25-27, 2001, Woodland Hills, CA; TRIZ Home Page in Japan, Apr. 2001 (in English & in Japanese).


برگرفته از :

يکشنبه 19/6/1391 - 18:13 - 0 تشکر 553903

یاددهی اصول تریز به بچه ها



کاربرد اصل تکه تکه سازی در انجام امور

جارو کردن تکه تکه سالن
خواندن تکه تکه روزنامه

http://www.triz-journal.com/archives/2001/07/e/Image41.gif



+ نوشته شده در  ساعت   توسط کوثرپرداز  |  نظر بدهید

جمعه 24/6/1391 - 23:52 - 0 تشکر 559764

درود  و تشکر از شما برای ایجاد این بحث  من در ادامه مطالبی را خواندم که میتونه به درک این اصول و کاربرد  آن در آموزش  و ایجاد خلاقیت در دانش آموزان موثر باشد

جمعه 24/6/1391 - 23:52 - 0 تشکر 559765

ویكرد آموزشی توسط كارشناسان بخش های مختلف پیاده گردید تا نیازهای كاربردی بسترهای گوناگون و كابران نهایی در مدارس و شركتها مدنظر قرار گرفته باشد.


مدل آموزشی بصورت نظام‌مند تعریف شده، و عناصر تشكیل‌دهنده و محدویت‌های پیاده‌سازی TRIZ در یك برنامه آموزشی جهت اجرا در مدارس و شركت ها مشخص گردید. این مدل، كه جزئیات آن توسط ای. سوكول طراحی شده و در بخش 2 راهنما ارایه گردیده است، پارامترهای ذیل را در نظر می‌گیرد: نوع موسسه، برنامه‌هایی كه TRIZ باید اجرا كند، نوع یكپارچه‌سازی موردنظر، نیازهای معلمان، كاربرد منابع آنلاین موجود، همكاری با صنعت، نقش برنامه در قوانین و مقررات، تأمین مالی، سن فراگیران و غیره.



از آنجایی كه مواد آموزشی باید برای دانش‌آموزان سطوح متوسط جذاب باشند، در كنار كتاب اصلی TRIZ چندین داستان و مجموعه ای از انیمیشن‌های چندرسانه‌ای ارایه گردیده است كه درك TRIZ را برای مخاطبان جذاب‌تر و ساده‌تر می‌سازد.



راهنمای استفاده از مواد آموزشی IUSES، نوشته جی. كاسینی در بخش سوم این راهنما، بی‌شك كمك مضاعفی به معلمان و مربیان در آموزش مبانی TRIZ می‌باشد.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.