• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن خانواده > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
خانواده (بازدید: 594)
دوشنبه 13/6/1391 - 8:46 -0 تشکر 541850
اثرجهانی شدن بر خانواده /گفت و گو با دکتر سید سعیدرضا عاملی

پدید آورنده : زینب کثیری

دکتر سید سعید رضا عاملی، دکترای ارتباطات و رئیس مؤسسه مطالعات امریکای شمالی و اروپا و رئیس دانشکده مطالعات جهان است. از ایشان مقالات و کتب مختلفی به زبان های فارسی و انگلیسی به چاپ رسیده است.

دوشنبه 13/6/1391 - 8:51 - 0 تشکر 541862


آیا می توان شکلی از خانواده را به دین نسبت داد یا خیر؟


- قطعاً می توان. دین برای خانواده یک الگو دارد. من قبلاً تفکیکی انجام دادم که اگر آن را لحاظ می کردیم، این بحث مطرح نمی شد. جهانی شدن اثر مثبت یا منفی دارد. من می گویم مثبت یا منفی تابع عوامل زیادی است. زمانی شما از «هست» خانواده صحبت می کنید و زمانی از «باید» آن. «هست» خانواده این است که ما خانواده هسته ای را در شکل فیزیکال آن داریم؛ اما در فضای مجازی چنین خانواده ای نداریم. خانواده امروز، خانواده واقعی- مجازی است؛ به همین دلیل عناصر دیگری وارد خانواده شده و کار می کنند. انسان ها فکر می کنند خانواده ای هسته ای دارند؛ اما ناخودآگاه بعد از دیدن برنامه های مختلف، رفتارها عوض می شود. البته به لحاظ «باید»، یعنی آن طور که خداوند خواسته، حوزه عمل ما نیست. ممکن است خیلی از افراد نظر بدهند که این حرف ها مربوط به 1400 سال پیش است؛ اما امروز این حکم، کاربرد ندارد. من به شخصه علاقه مند به دین هستم و نظرم این است که یک اصول پیشینی وجو د دارد که اگر کسی آن را پذیرفت، باید ملتزم به احکام و مبانی آن نیز باشد.



دوشنبه 13/6/1391 - 8:51 - 0 تشکر 541864


من از صحبت های شما این گونه استفاده می کنم که شما معتقدید اگر بتوان مدل خانواده کاملاً سنتی را بازتعریف کرد، جهانی سازی لزوماً آن را تضعیف نخواهد کرد (سنتی هم به معنای دینی)


- بله، اصول و باید های جهانی سازی، لزوماً بر خانواده تأثیر مستقیم ندارد. آنچه که ما را دچار مشکل می کند، این است که وقتی عقبه درست نشده باشد، جهانی سازی نیز به عنوان یک مقتضی می تواند روی خانواده اثر منفی بگذارد.


تلویزیون هم نوعی جهانی شدن است؛ زیرا افرادی که ایرانی هستند، در کشورهای مختلف از این شبکه استفاده می کنند و آن هم می تواند باعث وصل شدن خانواده دور افتاده از فضای دینی و فرهنگی به فرهنگ دینی شود. آیا چادر، واقعاً حجاب تعریف شده اسلام است یا اینکه یک سنتی بوده و ما ایرانی ها هم آن را به شکلی باز تعریف کرده ایم و آن را الگوی حجاب زن مسلمان قرار داده ایم؟ این ها، شکل هایی است که ما به این مفهوم می دهیم. نگاه اسلام این است که اندام زن، غیر از صورت و کفین پوشیده باشد. اگر این را بتوان به نوع دیگری اعمال کرد، باز اصرار می کنیم که خانواده مذهبی مسلماً خانواده ای است که چادر را حجاب برتر بداند و بعد هزار نوع حجاب غیر برتر پیدا می شود. این ها دین نیست. برخی امور دینی است و برخی فرهنگی است؛ مثلاً صدا و سیما الگوی خانواده است. برای مثال در فیلم های ماه رمضان، استثنایی ترین خانواده ها را به عنوان الگوی خانواده ایرانی مطرح می کند در صورتی که متوسط خانواده در ایران چیزی نیست که در صدا و سیما نمایش داده می شود. عناصر طبیعی زندگی مردم در صدا و سیما به تصویر کشیده نمی شود. ارزش هایی که نهادی مثل صدا و سیما می تواند ایجاد کند (مثل برخورد صحیح با اعضای خانواده، حرف مثبت زدن و ...) بسیار می تواند در میان خانواده ها نقش داشته باشد. اگر صدا و سیما استثنائات بسیار بد و بسیار خوب را نمایش دهد، از آن سو خانواده ها به سمت فضای شاد خانواده هایی که در فیلم های هالیوود به نمایش درمی آید، کشیده می شوند. مشکل ما با تلخی سنت دینی نیست که مرد دو سهم دارد و زن یکی. ما در برابر احکام، باید به این باور برسیم که از جانب خداوند است. اگر فقط بر مبنای دیده ها خدا را بشناسیم، نسبت به او کافر می شویم.



دوشنبه 13/6/1391 - 8:53 - 0 تشکر 541866

یکی از موضوعات مهم در حوزه خانواده، بحث کارکرد های خانواده است آیا در عصر جهانی شدن به نظر شما برخی از کارکردهای خانواده کاهش پیدا نمی کند؟ مثلاً در بعد تربیتی، اگر برخی از کارکردهای خانواده وارد نظام سریع ارتباطات شود، روابط خانواده سست نمی شود؟ زیرا یکی از عواملی که خانواده را حفظ می کند، نیاز اعضای خانواده به یکدیگر و کارکردهای آن است.


- بله، این نگرانی وجود دارد؛ زیرا ارتباط با غایب، ارتباط را تضعیف می کند؛ اما کوتاه مدت است. خداوند به بشر طبیعتی داده که آن طبیعت باعث تعادل می شود و اضطراب ناشی از خارج شدن از نظام تعادل است. خود این اضطراب ها که به خاطر خروج از طبیعیات فطری انسان است، برای متعادل کردن افراد است. به نظر من در کوتاه مدت چنین اتفاقی می افتد، اما افراد به هم نیاز دارند و نمی توانند تنها باشند. این عناصر گاهی انسان را خسته می کند. من گاهی با دوستانم که بعضاً خارج هم هستند، صحبت می کنم و می بینم آن ها هم از این عناصر خسته شده اند و فقط دوست دارند قدم بزنند و با همسر خود صحبت کنند.


نگرانی زندگی موجود، این است که کاملاً ماشینی می شود. ما از دوره صنعت بزرگ به سمت صنعت کوچک حرکت می کنیم. وقتی فرآیندها با یک «کلیک موس» انجام می شود، اتفاقی که می افتد آن است که ساعت کار از هشت ساعت به دو ساعت تقلیل می یابد. مگر اینکه کارهای جدیدی تعریف شود؛ لذا اگر دوره صنعتی، دوره صنعتی شدن شدید جهان است، دوره پسا صنعتی، دوره بازگشت به طبیعت است. در ادبیات مهدویت هم همین است. مقاله ای هم در این رابطه نوشته ام و در سوئیس ارایه شده که در آنجا ادبیات عصر امام به این گونه توصیف می شود؛ یعنی دوره بازگشت به دوره پیغمبر(ص)، جامعه ای که توضیح داده می شود، جامعه ای است که به خویشتن بازگشت داده می شود. بنابراین ادبیات مهدویت باید طبیعی تحلیل شود.


مجله حوزه

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.