• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن ادب و هنر > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
ادب و هنر (بازدید: 2725)
يکشنبه 12/6/1391 - 17:36 -0 تشکر 541082
آموزش نقاشی

شناخت رنگ ها

اگر نور سفید ( نور خورشید ) را به وسیله منشور مثلث القاعده تجزیه كنیم، نواری از یك سلسله رنگهای پیوسته از قرمز، نارنجی، زرد، سبز و آبی گرفته تا بنفش به وجود می آید. اگر این اشعه رنگین به وسیله یك عدسی جمع شود، از تجمع آنها مجدداً نور سفید حاصل می گردد. این تجزیه طیف نور بعد از باران به اسم قوس قزح ( رنگین كمان ) دیده می شود.
وقتی نور سفید به یك جسم رنگی می تابد، شیء مزبور قسمتی از آن را جذب و نور را منعكس می كند. هر جسمی بر حسب رنگ خود، نور همرنگ خویش را منعكس می كند. مثلاً یك جسم قرمز، نور قرمز را منعكس می كند و سایر نورها را به خود می گیرد. هر گاه جسمی تمام طول موجها را جذب كند به رنگ سیاه دیده خواهد شد و اگر همه آنها را منعكس نماید، سفید به نظر خواهد آمد.

يکشنبه 12/6/1391 - 17:41 - 0 تشکر 541096

رنگهای آنها را تشخیص دهید، مرز تاریكی و روشنی رنگ ها را معین كنید وبه ساختن آنها بپردازید.    كلاژ یا وصله گری ( چسباندن مواد و اشیاء در نقاشی ) ساختن یك اثر هنری به وسیله اشیا و مواد، عملی لذت بخش و در عین حال آسان است. این روش توسط ژرژ براك نقاش فرانسوی قرن بیستم معمول گشت. در این روش به عوض رنگ و قلم مو از كاغذهای رنگی، یا كاغذ روزنامه، پارچه و مواد دیگر، كه به شكلهای مختلف بریده شده اند و یك چسب استفاده می كنیم. تأثیری كه كاغذ رنگی در چشم ایجاد می كند با تأثیری كه رنگی كه با قلم مو روی بوم گذارده می شود تفاوت دارد. در این روش به تركیب رنگ نیازی نیست بلكه انتخاب رنگ ها و چگونگی همجوار نمودن آنها اهمیت دارد. به عبارت دیگر كمپوزیسیون مناسبی از تركیب اشیاء و رنگ آنها را در میان موضوعی خاص ایجاد می كند. با كاغذ كشی، كاغذ های شفاف و انواع زرورقهای رنگی تمرینهای جالبی می توان انجام داد، به دلیل شفاف بودن این كاغذها، رنگ كاغذ زیر از پشت كاغذی كه روی آن چسبانده می شود دیده می شود و تولید نیم رنگهایی می كند كه با كاغذهای معمولی نمی توان به دست آورد.  نقاشی با چاپ كلیشه ( چاپ دستی رنگی ) چاپ دستی وسیله ساده و سرگرم كننده ای است كه امكان تكرار شكلها را آسان می كند. با این روش می توان نسخه های متعددی از یك یا چند شكل ایجاد نمود و در صورت لزوم رنگ آنها را تغییر داد، از این رویه در تهیه طرح های تزئینی، ساختن كاغذ دیواری و نقش پارچه می توان استفاده نمود. برای تهیه چاپ دستی به نحو زیر عمل كنید: یك ورق مقوای نازك سفید كه مقاومت كافی داشته باشد تهیه كنید. تصویرهایی را كه می خواهید تكرار نمایید با مداد نازك روی این صفحه طرح كنید. درون شكل ها را با كارد كاغذبری و یا قیچی ببرید. به این ترتیب كلیشه ای با فرم های تو خالی پدید می آید. كلیشه مزبور را روی كاغذ سفید پونز كنید. (كاغذ باید قبلاً روی تخته ای ثابت شده باشد) با رنگ آمیزی درون فضای سفید نتیجه كار اثری است كه در تصویر زیر مشاهده می كنید. چاپ دستی را می توان با پاشیدن رنگ هم رنگ آمیزی نمود. برای این كار یك مسواك كهنه را در رنگ گواش رقیق فرو كنید. مسواك را در دست بگیرید و با دست دیگر چوب نازكی را به كلیشه تكیه دهید. مسواك را به لبه چوب بمالید. با این عمل قطرات رنگ روی كلیشه پخش می شود. برای اینكه شكلها كاملاً رنگ بگیرند این عمل را چندین بار تكرار نمایید. در این شیوه برای آنكه رنگها با هم آمیخته نشوند پس از پایان رنگ آمیزی هر شكل روی آن را با یك تكه كاغذ بپوشانید. اگر شیوه رنگ پاشی با مسواك را خوب یاد بگیریدمی توانید با كم و زیاد كردن مقدار رنگی كه روی شكلها می پاشید حجم و سایه روشن شكل را هم مجسم سازید.

يکشنبه 12/6/1391 - 17:42 - 0 تشکر 541097

اگر چند رنگ را روی یك شكل بپاشید رنگهای تركیبی جالبی پدید خواهند آمد. به طور مثال اگر دو رنگ متضاد مثلاً سبز و قرمز را روی یك شكل بپاشید، نقطه های رنگین در كنار هم تأثیر چشمگیری خواهند داشت. به غیر از مسواك از رنگ پاش های دیگر نظیر اسپری های رنگ و نیز فوتك رنگ كه بافتی مشابه بافت روش مسواك دارد و یا ایر براش كه نوعی پمپ رنگ پاش در ابعاد كوچك می باشد، می توان استفاده كرد. در چاپ رنگی باید نكات زیر را رعایت نمود: رنگ را در ظرفی با آب مخلوط نمایید. غلظت این مایع باید متعادل باشد. مسواك نباید بیش از حد از مایع رنگین انباشته باشد چون در این صورت قطرات درشت رنگ روی كار خواهد چكید. مسواك را با ملایمت و با حركت یكنواخت به لبه تخته بكشید. پیش از آنكه رنگ خشك شود رنگ دیگری روی آن نپاشید. پس از پایان رنگ آمیزی كلیشه را به آرامی از روی ورقه ای كه شكل ها بر روی آن چاپ شده است بردارید. چاپ دستی را روی پارچه و گونی هم می توان انجام داد. برای رنگ آمیزی روی پارچه، رنگهای مخصوصی وجود دارد كه ثابت می ماند و قابل شست و شو هم هست ولی با رنگ گواش غلیظ هم می توان نقوش را روی پارچه چاپ نمود. پارچه زبر و انواع پارچه هایی كه الیاف درشت دارند برای این كار مناسب ترند. اگر پارچه ای كه انتخاب می كنید از جنس گونی باشد قبلاً سطح آن را سفید كنید و سپس نقوش را روی آن چاپ بزنید. برای چاپ روی گونی و پارچه، قلم مو و بالشتك به كار ببرید.

يکشنبه 12/6/1391 - 17:45 - 0 تشکر 541101



خب خب...
به سلامتی!
اگه نکات پست های بالا رو خوب یاد گرفتید، حالا میخوایم بریم سر درس هامون! هوراااااااااااااا!


درس اول _ الفبای طراحی
نقطه: نقطه كوچكترین اثری است كه یك وسیله از خود بر جای می گذارد. اندازه نقطه بر اساس میزان كاربردی وسیله سنجیده می شود. یعنی نقطه ای كه از یك خود كار ثبت می شود، با اثری كه از یك ماژیك یا ذغال طراحی باقی می ماند از لحاظ كیفیت و اندازه بسیار متفاوت است. نقطه می تواند شكلی منظم یا نامنظم داشته باشد. هر نقطه به تنهایی دارای نیروی جذب بصری فراوانی است.


خط: خط، مسیری است میان دو نقطه. خط اساس و پایه طراحی را تشكیل می دهد و شناخت كامل و تسلط بر جنبه های مختلف آن بخشی از هنر طراحی را شامل می شود. خط به صورتی كه ما بر روی كاغذ ترسیم می كنیم عملاً در طبیعت وجود ندارد، ولی قوه باصره ما اطراف اشیا را (در تضاد با سطوح عناصر دیگر به صورت خطوط محیطی) می بیند. با هر وسیله ممكن ترسیم خطوط را تجربه كنید و به مقایسه نتایج مختلف بپردازید. خط نمایانگر حالات و كیفیت های مختلفی است و حتماً بایستی در ترسیم آن تسلط لازم را به دست آورید.
كیفیت خط: یك خط رسم شده می تواند بیانگر ویژگی های بسیاری باشد:
- ضخامت، نازكی، تراكم، مسیر تابش نور، لطافت و ...
- جنسیت های گوناگونی همچون: فلز، شیشه، چوب، سنگ، پارچه و ...

- ایجاد حجم، سنگینی و وزن، سطوح گوناگون.
- ایجاد بعد، فضا و مقیاس های ذهنی یا حقیقی.
- كلیه این ویژگی ها مختص طراحی با دست آزاد است و طراحی های ماشینی یا تصویر سازی های كامپیوتری نمی تواند هم طراز و هم سنگ دست طراح عمل كنند.
خطوط به طور عمده به سه دسته خط صاف، خط شكسته و خط منحنی تقسیم می شوند و هر دسته شامل انواع متنوعی از خطوط است كه برای كاربرد خاصی در نظر گرفته شده است.




يکشنبه 12/6/1391 - 17:45 - 0 تشکر 541104

- تمرین طراحی: طرحی از مدل بر روی كاغذ طراحی بكشید. خط ها را آزادانه و راحت بكشید. برای تصحیح از پاك كن استفاده نكنید، خط را دوباره بكشید. خط به كار رفته یك دست و مطمئن باشد، از ترسیم خط های تكه تكه و ریشه ریشه خود داری كنید. طرح هایی كه می كشید زیاد بزرگ یا كوچك نباشند. طرح باید حد اقل نیمی از صفحه كاغذ یا كادر شما را بگیرد. تنها به یك بار ترسیم اكتفا نكنید. مدل را بارها و بارها از زوایای مختلف بررسی و مشاهده كنید.

يکشنبه 12/6/1391 - 17:46 - 0 تشکر 541105

طراحی چشمی – مرحله اول
این مرحله از طراحی از نظر تقویت دید و ذهن اهمیت فراوانی دارد. شما باید حتی المقدور كمتر به كاغذ طراحی و خطی كه ترسیم می كنید نگاه كنید. در این مرحله صرفاً چشم شما به مدل است. پس سعی كنید هم زمان با حركت چشم خود بر روی مدل، خط را هم ترسیم كنید. به تدریج و با كمی تمرین می توانید بر روی مدل متمركز شده و فقط در نقطه شروع، به كاغذ طراحی نگاه كنید. توجه داشته باشید كه بسیاری از هنر جویان آنچه را كه می دانند ترسیم می كنند، نه آنچه را كه می بینند. در این مرحله شما صرفاً آنچه را كه می بینید ترسیم كرده اید. در این تمرین بهتر است كه مداد را از روی كاغذ بر ندارید. طرح را آرام و به قصد مطالعه و بررسی ترسیم كنید نه اینكه تكلیفی را انجام داده باشید. جزئیات و نقش و نگارهای مدل را حذف كنید. اندازه طراحی نه خیلی كوچك باشد و نه خیلی بزرگ.

يکشنبه 12/6/1391 - 17:46 - 0 تشکر 541106

طراحی چشمی – مرحله دوم
اهمیت این مبحث در تمام مراحل طراحی مخصوصاً زمانی كه پیشرفتی نسبی در كارتان به وجود آمده نهفته است و تنها خود شما می توانید متوجه تغییری شوید كه این شیوه، بر نحوه مشاهده حافظه شما خواهد گذاشت. مدل نسبتاً ساده ای را انتخاب كنید. می توانید به دو روش عمل كنید:
1- پس از بررسی مدل به صورت همه جانبه و كاملاً دقیق، طراحی را شروع كرده و دیگر به مدل نگاه نكنید.
2- بررسی را به صورت مرحله به مرحله انجام دهید. یعنی ابتدا شكل كلی مدل را دیده و طرح كلی را كه در ذهنتان مانده ترسیم كنید. سپس ویژگی های ثانوی را به دقت مشاهده كرده و بعد به طرح اضافه كنید. پس از آن به سراغ جزئیات دیگر رفته و بعد از مشاهده دقیق آنچه را در ذهنتان مانده ترسیم كنید.

يکشنبه 12/6/1391 - 17:46 - 0 تشکر 541107

در هر دو روش به یاد داشته باشید كه: مدت زمان مشاهده، بیشتر از زمان ترسیم باشد. از پاك كن استفاده نكنید. خط ها را به راحتی و آسودگی بكشید و اگر قسمتی از طرح خراب شد خط صحیح را روی آن بكشید. پس از پایان كار طرح را با مدل مقایسه كنید. اما آن را اصلاح نكنید بلكه مجدداً طراحی را مرحله به مرحله آغاز كنید. هر بار كه مدل را طراحی می كنید نیروی حافظه خود را تقویت كرده اید.

يکشنبه 12/6/1391 - 17:46 - 0 تشکر 541108

درس دوم
چگونه دیدن و مشاهده از دیدگاه یك طراح
نخستین مرحله دیدن درست، مشاهده حجم كلی به صورت یكی از احجام هندسی است. در این مرحله شما بایستی تمام جزئیات شیء را حذف كرده و شكل كلی آن را بر روی كاغذ ترسیم كنید. علت استفاده از احجام هندسی، دقیق و كامل بودن آنها است. بیشتر اشیایی كه در اطراف خود می بینیم شباهت فراوانی با احجام هندسی دارند و چنانچه بخواهیم از همین وسایل به عنوان مدل استفاده كنیم می بینیم كه احجام استوانه و مكعب كار برد بیشتری دارند. وقتی شما یك فرم استوانه بر روی كاغذ بكشید، می توانید آن را تبدیل به یك لیوان، گلدان، پارچ آب و بسیاری شكل های دیگر كرده و جزئیات متنوعی به آن بیفزایید. علت آن است كه دو فرم استوانه و مكعب از لحاظ تعادل و ایستایی، ثبات بیشتری دارند و البته از جنبه تولید و ساخت نیز مزایایی دارند كه در حیطه بحث ما نیست.

يکشنبه 12/6/1391 - 17:47 - 0 تشکر 541109

دیدن طراحی و مقایسه وقتی از یك مدل خاص طراحی می كنید به دنبال علایم و نشانه هایی برای مقیاس صحیح باشید. زمانی كه چند مدل را در مقابل دارید، می توانید نشانه های فراوانی برای مقایسه تناسبات پیدا كنید. پس از مشاهده دقیق به طراحی بپردازید. برای شروع همواره مدلی را كه جلوتر از بقیه است طراحی كنید. بهتر است به جایگزینی صحیح مدل در صفحه نیز توجه داشته باشید. در این مورد شما باید تمام مدلها را به صورت یك شكل ساده و عمده دیده و همان شكل را ترسیم كنید. سپس به جزئیات بپردازید. در این حالت است كه می توانید از جای گرفتن كل طرح در صفحه مطمئن باشید.

يکشنبه 12/6/1391 - 17:47 - 0 تشکر 541110

شفاف بینی
توجه به این نكته همواره از بسیاری خطاها در طراحی جلوگیری می كند. در این مرحله هنگامی كه شما چند مدل در مقابل خود دارید سعی كنید همه را به طور كامل طراحی كنید. ویژگی اشیایی را كه به طور كامل در مقابل دید شما نیستند و پشت عنصری دیگر واقع شده اند، در نظر بیاورید و آن را كم رنگ و ساده ترسیم كنید. دریافت تناسبات در این مرحله بسیار ساده و روان خواهد شد. سپس می توانید خطوط اصلی طرح را پر رنگ و جاندار ترسیم كنید.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.