• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعلیم و تربیت (بازدید: 891)
دوشنبه 6/6/1391 - 11:14 -0 تشکر 531425
روشهای تربیتی امام سجاد

روشهای تربیتی امام سجاد انسان، مستعدّ اتصاف به همهی کمالات است امّا وصول به آنها در گرو تربیت صحیح میباشد و برای رسیدن به هدف والای قرب الیالله باید بهترین شیوهها را انتخاب نمود. به یقین برترین روشها تنها در کلام و سیرهی انسانهای کامل هر عصر و زمان جست و جو میشود و چنین انسانهایی برای همهی عصرها و زمانها جز معصومین: کسی نیست. این مقال در پی آشنایی با اهداف تربیتی امام سجّاد براساس صحیفهی سجادیه، دعای ابوحمزهی ثمالی و سیرهی رفتاری آن حضرت است

سه شنبه 7/6/1391 - 18:59 - 0 تشکر 533108

•امام سجاد (ع) در دعای 42 در عبارت های گهر بار 7و8 می فرمایند :


« خداوندا بر محمد و آل محمد درود فرست و ما را  از كسانی قرار ده كه به ریسمان او چنگ زده اند و در تشابهات به پایگاه او پناه آورده اند. و در سایه او مسكن گزیده اند و در پرتو طلوع او هدایت شده اند و به فروغ و روشنی او اقتدا كرده اند و از مشعل او نور گرفته ند و از غیر او هدایت نمی طلبند. خدایا همانگونه كه به وسیله قرآن حضرت محمد (ص) را نشانه ای برای راهیان به سوی خودت نصب فرمودی و عترت طاهرینش را شاهراه رضایت خودت قرار دادی پس بر او و خاندانش درود فرست.»



سه شنبه 7/6/1391 - 18:59 - 0 تشکر 533109

همچنان كه از دعای امام سجاد (ع) بر می آید كه بهترین الگو و نمونه پیامبر اكرم (ص) و عترت پاك ایشان است كه می توانیم با سرمشق قرار دادن آن بزرگواران راه صحیح تربیت را از غیر آن تشخیص دهیم.



•     ب) روش محبت


از نیكوترین و اساسی ترین روشهای تربیت روش محبت است كه بیشترین تناسب را با فطرت آدمی و سرشت انسانی دارد. نیروی محبت در تربیت نیروی محركه و تحول آفرین است . محبت اگر درست و به اعتدال به كار گرفته شود تاثیر شگفتی در تحقق تربیت دارد.


امام سجاد (ع) در دعای 20 عبارت گهربار 7 می فرمایند:


« پروردگارا بر محمد و آل او درود بفرست و دشمن سخت دشمنان را درباره ی من به دوستی تبدیل كن و حسد و بدخواهی سركشان را به محبت تغییر ده و بدگمانی صالحان را به اطمینان و دشمن نزدیكان را به دوستی و بد رفتاری خویشان را به خوش رفتاری و  خوار كردن نزدیكان را به یاری و دوستی مدارا كنندگان را به دوستی واقعی و رفتارهای اهانت آمیز را به آمیزش نیك و تلخی ترس از ستمگران را به شیرینی ایمن مبدل فرما.»


نتیجه می گیریم محبت حقیقی به پیامبر اكرم (ص) و خاندان آن حضرت بهترین عامل برای اصلاح مردمان و انصاف آن به كمالات است.


•      ج) روش عبرت


عبرت از عبور به مفهوم نفوذ كردن و گذشتن از میان چیزی گرفته شده است. روش عبرت راهی است در تربیت آدمی كه او را به سوی بصیرت سوق می دهد.


اگر انسان عبرت پذیر شود و بیاموزد كه به حوادث روزگار و آنچه بر دیگران رفته است. بر دیده عبرت بنگرد می تواند به بصیرتی راهگشا در زندگی دست یابد. و بهترین زمینه را برای تربیت خود فراهم نماید


اگر تاریخ عالم را  بخوانی                             مراتب را یكایك باز دانی


ا

سه شنبه 7/6/1391 - 18:59 - 0 تشکر 533110

مام سجاد (ع) در دعای 27 عبارت های گهربار 6و9 كسانی را كه در جنگ بدر علیه پیامبر بر جنگ خاتسته بودند نفرین می كند و می فرمایند:


« بارخدایا زنانشان را از بارداری عقیم كن و صلب مردانشان را خشك فرما و نسل چهار پایان و گاو و گوسفندشان را قطع كن و بر آسمانشان اجازه باریدن و بر زمینشان اذن روییدن مده.




بارخدایا همه دشمنانت را به این سر نوشت گرفتاركن در هر سرزمینی كه باشند چه در هند ، روم ، تركستان ،خزر ، حبشه و ، نوبه ، سرزمین سقالبه و دیلمان و دیگر طوائف مشركین كه نام و نشانشان بر ما معلوم نیست و توبه علم خود شمارشان را می دانی و به قدرت خود برایشان اشراف داری.»


وای بر ما كه نكند بر اثر دشمنی و مخالفت با خاندان و عترت پیامبر (ص) مشمول دعای امام سجاد (ع) شویم.


د) روش تذكر


تذكر اعمال ذكر است یعنی یاد آوردن و یاد آور شدن د. آنچه انسان از آن در غفلت است یا آن را به فراموشی سپرده است.


تعلق انسان به دنیا فریبنده و غفلت زاست و آدمی را از یاد حق و رویكرد به حقیقت باز میدارد و موجب دوری آدمی از مقصد تربیت می شود.  یاد مرگ انسان را از فرورفتن در دام دنیا بازی و سركشی آدمی را مهار می كند.


امام سجاد (ع) در دعای یك عبارت گهربار 6 می فرمایند :


« خداوند در زندگی هر یك از آفریدگان ، اجلی را معین نموده و برای آن پایانی را منظور داشته است كه با گذر ایام عمر به سوی آن گام بر می دارد و با سپری شدن گام بر می دارد و با سپری شدن لحظات روزگار ، آن اجل فرا می رسد و آنگاه كه آخرین قدم را بر می دارد و عمر او به پایان می رسد . خداوند جان او بگیرد و به سوی مقصدی كه دعوتش فرموده است یعنی ثواب وافر و بهشت برین یا شقاوت و دوزخ الهی رهسپار سازد .»


ه) روش توبه


توبه در لغت به معنای رجوع و بازگشتن است . برخی لغت شناسان در معنای آن قید معصیت و گناه را افزوده اند و گفته اند توبه رجوع و بازگشت از معصیت و گناه است .


انسان هم در توفیق برای توبه و هم در پذیرش توبه به خدا نیاز دارد .


یاد ده ما را سخن های دقیق = كه تو را رحم آورد آن ای رفیق


 هم دعا از تو اجابت هم ز تو= ایمنی از تو مهابت هم ز تو


محبت و رحمت خدای متعال به بندگان بصورت توبه جلوه می كند.


در سایر رحمت ناشی از توبه است كه آدمی توفیق زندگی انسانی می یابد .


نقش توبه در تربیت آدمی نقش اساسی است . توبه وسیله اساسی جبران گذشته و دمیدن روح امید و نشاط به زندگی و اصلاح مسیر به سوی كمال حقیقی است . از این رو توبه بهترین وسیله تربیت آدمی است .


امام سجاد (ع) در دعای 31 عبارت های گهربار 15 و 16 می فرمایند:


« و تو خود ای پروردگار من در كتاب محكمت فرموده ای كه توبه را از بندگانت می پذیری و از زشتی گناهان در می گذری و توبه كننده گان را دوست داری پس بر اساس وعده خود توبه ام را بپذیر و همانطور كه ضمانت نموده ای از گناهانم بگذر و چنانكه شرط فرموده ای محبت را بر من لازم فرما و من هم تعهد می كنم كه به آنچه پسند تو نیست بر نگردم و ضمانت می نمایم كه به كاری كه مورد نكوهش توست بازنگردم و پیمان می بندم كه از تمام گناهانم دوری كنم.»


از بیانات امام سجاد چنین دریافت می شود كه توبه جبران كننده و اصلاح گراست . زیرا توبه از مقوله لفظ نیست تا آدمی خود را بفریبد .توبه یك حالت روانی و یك حالت روحی و بلكه یك انقلاب روحی در انسان است.




نتیجه گیری



در وصف صحیفه سجادیه می توان گفت كه صحیفه سجادیه تجلی فروغ قرآن ، ظهور حقیقت عرفان و درخشش ژرفاب برهان است.


گلبانگ عاشقانه عارفان و گلواژه عارفانه مشتاقان است.


دل در زلال آن صفا می گیرد و جان در پرتو آن جلا می یابد.


در دعاهای عارفانه و عاشقانه آن امام همام نكات بسیار جالب و دقیق در مورد خلقت انسان ، ضرورت و اهمیت تربیت ، موانع و مقتضیات تربیت ، اصول تربیت ، روش های تربیت ، آورده شده است . دعاهای گهربار آن حضرت مملو از طراوت و شادابی و عطر دل انگیز تربیت و پرورش است.


سطر سطر آن بر صحیفه جان نور جانان می پاشند و واژه واژه آن در ذدل محبان فروغ یزدان می نشاند دل ها را آماده تربیت می كند و مسیر خلیفه اللهی را برای انسان روشن می كند.


مقاله را با فرازی از دعای 54 آن امام همام (ع) به پایان می رسانیم.



« اگر دیگری شب را صبح می كند در حالی كه اطمینان و امیدی به غیر تو دارد ، من چنین نیستم بلكه صبح می كنم در حالی كه تو در همه امور مورد اطمینان و محل امید منی ، پس عاقبت همه كارها را برایم خیر قرار بده و مرا از گمراهی های بلاها و آزمایشات نجات ده ، به رحمتت ای مهربانترین مهربانان .»

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.