در سوره حجرات میخوانیم:
یا أَیها الذینَ آمَنُوا لا یسخَر قَومٌ مِن قَومٍ عَسا أن یَکُونُوا خَیراً مِنهُم وَ لا نِساءٌ مِن نساءٍ عَسی أن یَکُنَّ خَیراً مِنهُنَّ و لا تَلمِزُوا أنفُسَکُم وَ لاتَنابَزُوا بِالأَلقاب (5)
[ای کسانی که ایمان آوردهاید! نباید گروهی از مردان شما گروه دیگر را مسخره کنند شاید آنها از اینها بهتر باشند؛ و نه زنانی دیگر را، شاید آنان بهتر از اینان باشند؛ و یکدیگر را مورد لعن و عیب جویی قرار ندهید و با القاب زشت و ناپسند یکدیگر را یاد نکنید].
بر اساس این سوره مبارکه، در حقوق طبیعی و انسانی نکات دقیق اخلاقی که انسانها ملزم به رعایت آنها هستند، بین زن و مرد هیچ تفاوتی احساس نمیشود؛ و به همان ترتیب که میگوید مردها نباید یکدیگر را به سخره بگیرند، زنها را هم از سخره یکدیگر منع میکند. همان گونه که مردها نباید همدیگر را مورد لعن و سرزنش قرار دهند، زنها نیز باید این چنین باشند. همان گونه که برای مردها با القاب زشت یکدیگر را صدا زدن، ممنوع است، زنها هم باید این چنین باشند.
و در سوره مبارکه نحل میفرماید:
مَن عَمِلَ صالحاً مِن ذَکَرٍ اَو اُنثی وَ هُوَ مُؤمِنٌ فَلَنُحیینَّهُ حیاهً طیبَّهَ وَ لَنَجزیَنَّهُم أَجرَهُم بِأَحسَنِ ما کانوا یعلَمون (6)
[هر انسانی –زن و مرد- عمل صالحی انجام دهد و مؤمن اسد، خداوند او را از حیات طیبه برخوردار میکند و اجر و پاداش فراوان به او عنایت میکند].
همانگونه که ملاحظه میشود در این آیات برای عبادت کردن، در اجر و مزد اخروی و تعالی و کمال روحی، میان زن و مرد هچ تفاوتی به چشم نمیخورد و شاید بتوان گفت، آن طور که قرآن شریف درباره تعالی روحی علو مرتبه معنوی مریم (ع) سخن رانده است، درباره کمتر مردی چنین گفته است:
در سوره مبارکه آل عمران چنین گفته است: یا مریَمُ إِنَّ اللهَ اصطَفاکِ و طَهَرَکِ و اصطَفاکِ علی نساءِ العالمین (7)
[ای مریم! خداوند تو را از میان همه انسانها برگزید و به طهارت روحی و معنوی مفتخر فرمود و بر همه زنهای عالم برتری داد].
و همچنین درباره فاطمه زهرا (س) که نمونه عالی انسانیت بوده و ائمه طاهرین (ع) میوه های درخت پر ثمره وجود او هستند، در حدیث قدسی خداوند خطاب به پیامبرش فرمود:
لولاکَ لَما خَلَقتُ الأفلاکُ و لولا علیٌ لما خَلَقتُکَ و لولا فاطمهُ لَما خَلَقتُکُما (8)
[اگر تو نبودی، افلاک را خلق نمیکردم، و اگر علی (ع) نبود، تو را خلق نمیکردم و اگر فاطمه (س) نبود، هیچ یک از شما را نمیآفریدم].
بنابراین کمال بی انصافی است که بدون آگاهی و اطلاع از مسائل اسلامی و آیات کریمه قرآن و روایات خاندان نبوت، درباره زنها چنین بگوید که از جهات فطری، طبیعی و حقوقی که برخاسته از نیاز اوست، در شرع مقدس بین زن و مرد تفاوتی قرار داده شده است.