• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن کارآفرینی > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
کارآفرینی (بازدید: 1984)
شنبه 4/6/1391 - 19:51 -0 تشکر 529117
کارآفرینی در بیمه

با توجه به تعابیر و تعاریف مختلف کارآفرینی و کاربرد گسترده آن در عرصه های مختلف انسانی، اقتصادی و سازمانی، تقسیم بندی های زیادی از آن ارائه شده است. بطوریکه کارآفرینی را در حد یک فرد، یک گروه، سازمان و حتی یک ملت می توان قابل طرح دانست. اما بطور کلی، کارآفرینی به دو نوع عمده " فردی" و " گروهی " تقسیم میشود.

کارآفرینی فردی، به دو نوع کارآفرینی شخصی یا مستقل و کارآفرینی درون سازمانی تقسیم می شود. شکل سازمانی کارآفرینی گروهی، تحت عنوان " کارآفرینی سازمانی " نام گرفته است.


کارآفرینی و تقسیم بندی های مربوط به آن را می توان در نمودار زیر نشان داد :



شنبه 4/6/1391 - 19:56 - 0 تشکر 529135

نتیجه گیری

همانطور که در مباحث مربوط به کارآفرینی و ضرورت ها و چگونگی کاربرد آن در بیمه مطرح شد، امروزه کارآفرینی به عنوان نوعی شیوه تفکر مطرح است که در صورت بکارگیری آن در صنعت بیمه، به موتور و نیروی محرکه بسیار قدرتمندی برای رشد و توسعه این صنعت تبدیل خواهد شد. از سوی دیگر، تغییرات مربوط به عصر فراصنعتی و گسترش بخش خدمات در سطح جهان و به تبع آن در ایران، شرایطی را به وجود آورده است که بیمه به عنوان یک بخش خدماتی مهم می تواند و باید نقش فعالانه ای در سطح اجتماع و اقتصاد ایفا کند. این تغییرات از یکسو به عنوان تهدیدی برای جامعه و از سوی دیگر به صورت فرصت برای صنعت بیمه پدیدار شده است.

" تهدید " از این جهت که در صورت عدم انطباق صنعت بیمه با تغییرات و پیچیدگی های محیطی، ممکن است عقب ماندگی های آن تشدید گردد.

" فرصت " بدین لحاظ که این صنعت خدماتی می تواند با جذب بخش وسیعی از جمعیت جوان و تحصیل کرده و تربیت نیروی انسانی، هم به حل مشکل اشتغال کمک نماید و هم امکان عرضه خدمات بیمه ای به آحاد مردم و بخش های مختلف اجتماع را فراهم آورد.

امروزه در تمام بازار های بیمه عمر، خیل عظیمی از نمایندگان و کارگزاران بیمه، مشغول فعالیت بوده و بخش گسترده ای از مردم جامعه از خدمات این افراد بهره مند هستند. در ایران نیز در حال حاضر در بیمه عمر و نیز تمامی رشته های بیمه، ظرفیت های بالقوه زیادی وجود دارد که در صورت شناسایی و تمرکز شرکت های بیمه بر آن ها، می تواند بخش گسترده ای از جمعیت تحصیل کرده و آماده بکار جامعه را جذب نماید. بنابراین، به نظر می رسد که:

اولا: بیمه به عنوان یک فعالیت خدماتی متکی بر نیروی کار دانش مدار، بیشترین تناسب را با مفاهیم و کاربردهای کارآفرینی دارد.

ثانیا: این صنعت، هم در بخش های مربوط به خدمات مستقیم شرکت های بیمه( در صدور یا خسارت) و هم در بخش خدمات بیمه ای نمایندگان و کارگزاران، بیشترین نیاز به خلاقیت، نوآوری و فعالیت های کارآفرینانه دارد. در صنعت بیمه بایستی با بکارگیری انواع کارآفرینی های فردی، گروهی و سازمانی، روش های نوینی برای عرضه خدمات بیمه ابداع و اعمال گردد. در واقع، این مسئولیت متوجه دست اندرکاران، مدیران، کارشناسان و فعالان بیمه ای است که تا بیش از این دیر نشده، صنعت بیمه را از این لحاظ به سمت رشد و توسعه همه جانبه سوق دهند.

در طی چند سال اخیر، نیازهای جامعه و وجود ظرفیت های بالقوه بیمه، باعث شد که سیاستگذاری ها و اقدامات عملی برای ورود بخش خصوصی در این صنعت و تغییر وضعیت رقابتی شرکت های بیمه صورت گیرد.اما با وجود این، اگر در بخش خصوصی تازه وارد به صنعت بیمه نیز همچنان روش ها و دیدگاه های سنتی حاکم باشد، نمی توان انتظار معجزه در این بخش را داشت. اگر شرکت های بیمه( دولتی و خصوصی) در وضعیت رقابتی جدید، نتوانند با روش های کارآفرینانه و خلاق، ظرفیت های بالقوه بازار را فعال سازند و خدمات بیمه را به بخش های مختلف جامعه عرضه نمایند، نمی توان گفت که اهداف و سیاست های کلان مربوط به ایجاد رقابت در بازار و توسعه و تعمیم بیمه و فرهنگ آن محقق گردیده است.

بنابراین، بسیار ضروری است که دست اندرکاران و مسئولین صنعت بیمه، اطلاعات و شناخت کافی از مفاهیم و روش های نوین کارآفرینی را کسب کرده و در حیطه مسئولیت خود اعمال کنند. در همین راستا، ارتباط تنگاتنگ صنعت و شرکت های بیمه با دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و برگزاری سمینارهای مختلف در زمینه بیمه و کارآفرینی و در نتیجه، بهره گیری از دانش، تخصص و اطلاعات کارشناسان و اساتید دانشگاهی در رشته های اقتصاد، مدیریت، بیمه، بازاریابی و کارآفرینی و بکار بستن آن ها برای عرضه انواع رشته های بیمه ای در جامعه می تواند سبب بهبود و توسعه خدمات بیمه گردد.





پیشنهادها

با توجه به اهمیت کاربرد کارآفرینی در بیمه و لزوم توجه جدی مسئولین به این امر، پیشنهادهای ذیل ارائه می گردد:

- ایجاد واحد یا تشکیلات مستقلی تحت عنوان مدیریت بازاریابی یا مدیریت کارآفرینی در شرکت های بیمه و بهره مندی از دانش تخصصی کارشناسان بیمه و بازاریابی و کارآفرینی، برای تدوین و اجرای برنامه ریزی های کارآفرینانه استراتژیک.

- ارتباط متقابل با دانشگاه ها و تعامل تنگاتنگ با اساتید و دانشجویان رشته های مختلف اقتصاد ، مدیریت، بیمه، بازاریابی و کارآفرینی از طریق برگزاری سمینارها و نشست های علمی – تخصصی و بررسی و شناخت ابعاد مختلف کارآفرینی در بیمه و معرفی کارآفرینان بیمه ای.

- ایجاد مراکز کارآفرینی بیمه در بیمه مرکزی ایران( پژوهشکده بیمه) با دانشگاه هایی که در آن ها رشته مدیریت بیمه تدریس می شود و ارائه آموزش های کاربردی بیمه به دانشجویان و علاقمندان و معرفی آن ها به عنوان کارآفرین بیمه به شرکت های بیمه یا شرکت های فروش جهت انجام کار.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.