• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن روانشناسي > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
روانشناسي (بازدید: 2517)
جمعه 3/6/1391 - 5:45 -0 تشکر 526026
آسیب شناسی تكنولوژی روز در نوجوانان و جوانان

رسانه های جدید، آسیب های جدید

گسترش رسانه های جدید و زیر ساختهای پیشرفته ارتباطی در داخل كشور و افزایش امكانات تبادل اطلاعات و داده ها در سطح بین المللی زمینه ساز ایجاد آسیب های جدیدی شده است .

انقلاب ارتباطی و اطلاعاتی که از دهه 1990 میلادی به گونه ای نسبتا فراگیر به کشور ایران نیز سرایت کرده در چهار حوزه دانش[، صنعت ؛ یعنی : مخابرات، رایانه، اطلاع رسانی، فرهنگ و ارتباطات است.

انقلاب اطلاعاتی و ارتباطی رسانه های جدیدی را خلق کرده است که هر یک در ساختن دنیای ذهنی انسان معاصر نقشی خاص بر عهده دارند:

• تلویزیون های ماهواره ای

• بازیها ی الکترونیکی: خانگی/ باشگاهی

• دیسک فشرده موسیقی/ تصویر/ فیلم/ نرم افزار

• اینترنت: وب/ چت/ نامه/ تلفن/ تجارت/ نشر/ تفریح

در این مقاله كه با موضوعیت «آسیب شناسی تكنولوژی روز در نوجوانان و جوانان» مورد بررسی قرار گرفته ، بیشتر به اینترنت به عنوان آخرین و کامل ترین رسانه بشری پرداخته شده است .

فناوری های جدید، به ویژه اینترنت ، فرصتهای جدیدی را برای مجرمان و سود جویان ، پدید می آورد . فناورِی های اطلاعاتی و ارتباطاتی، جرائم اطلاعاتی و ارتباطاتی را به دنبال دارد. منظور از جرایم جدید هم اشکال جدید جرایم قدیمی و هم جرایمی بی سابقه است که فقط در محیط رایانه ای امکان بروز دارد.

برای روشن تر شدن موضوع ، محقق ، ابتدا به توضیح این جرایم می پردازد .

جرم رایانه ای شامل جرایمی است که با استفاده از رایانه درون فضای سایبر و علیه رایانه دیگر واقع می شوند. هرچه وابستگی انسان به رایانه بیشتر می شود زمینه توسعه جرائم رایانه ای (جرائم سایبر )نیز آماده تر می گردد.

مسئله اصلی در جرائم سایبر این است که اگر داده ها و اطلاعات دارایی و ثروت تلقی شود پس سرقت یا آسیب به آن نیز جرم تلقی می شود. از طرف دیگر جرم سایبر یک مسئله اجتماعی اغلب عاری از خشونت و بیشتر دارای ماهیت اقتصادی است. این جرم به اصطلاح تمیز مستلزم مهارت رایانه ای و برنامه ریزی دقیق است.

مجرمان سایبر معمولا مرد، جوان، دارای تحصیلات لیسانس، کارمند سابق یا فعلی شرکت های رایانه ای، دارای وقت آزاد فراوان هستند و زمان غیر متعارفی را برای اتصال به شبکه صرف می کنند. پیشرفت فناوری، نیروی جوان تحصیل کرده، بیکاری تحصیل کردگان، بی ثباتی سیاسی و اقتصادی، فقدان قوانین و وجود خریداران ثروتمند برای خدمات مجرمان سایبری زمینه های اجتماعی گسترش جرایم سایبری را تشکیل می دهد.

 

جمعه 3/6/1391 - 6:0 - 0 تشکر 526037

آموزش جنسی و ویرانی اخلاق در اینترنت

اولین نظریه برای حمله به اخلاق ج ن  س ی سنتی،دیدگاه های زیگموند فروید مبنی بر آن بود كه سركوب جنسی باعث روان پریشی می شود . فروید معتقد بود : «اگر سركوب جنسی اختلال روانی ایجاد كند،البته علاج آن آزادی ج نسی خواهد بود.» این روش درمانی مورد توصیه فروید نبود،اما ایده های فروید تاثیری چنان عمیق بر فرهنگ آمریكایی گذاشتند كه خیلی زود لباس های زنان ازلباس های پوشیده سال های 1900با گذست تنها بیست سال، تبدیل به لباس هایی نامناسب شدند.

فروید برای ساكنان دهكده گرینویچ وروشنفكران، زمینه مساعدی را فراهم كرد.او توجیهی علمی برای بی بندوباری جنسی وبی اعتنایی به اخلاق جنسی ایجاد نمود.

دومین ایده اصلی را مارگارت سنگر ابراز نمود،كه یك جامعه شناس و مدافع روابط آزاد بود؛ كسی كه نبرد برای پیشبرد شیوه های ضد بارداری وسقط جنین را، با هدف رهاسازی زنان از بارحاملگی های ناخواسته آغازكرد.

بعدها سنگر،دیدگاه های طرفداران اصلاح نژادی را اتخاذ كرد،آن ها معتقد بودند فقط افراد شایسته باید تشویق به بچه داشتن شوند وافراد ناشایست باید از آن خودداری كنند.بنابراین آموزش جنسی، بخش اجتناب ناپذیر جنبش كنترل زادوولد سنگر شد.در نتیجه، موسسه پلانید پرنت هود ،كه اوآن راتاسیس كرد،پیشگام دفاع ازآموزش جامع جنسی در مدارس گردید.

در1953، لنالوین ، سردبیر روزنامه پلانید پرنت هود نوشت :**[هدف ما] این است كه به عنوان مربیان و والدین آماده كمك به جوانان باشیم تا آنان قبل از ازدواج رضایت جنسی داشته باشند.ما با تایید س ك  س  قبل ازازدواج، احساس ترس وگناه جوانان را از بین می بریم...ماباید آماده باشیم تا برای پسران ودختران جوان بهترین شیوه های ضد بارداری موجود رافراهم كنیم، طوری كه آن ها روش های لازم برای دستیابی به رضایتمندی جنسی را بدون نگرانی از احتمال حاملگی در اختیار داشته باشند.

سومین بخش نظریات زیان آور را،سكسولوژیستی به نام آلفرد.سی.كنزی ،رئیس موسسه پژوهش س  ك س دانشگاه ایندیان ارائه كرد كه بنیاد راكفلر سرمایه گذاراصلی آن بود.گزارش معروف دكتر كنزی با عنوان رفتار ج ن  س ی در انسان مذكردرسال1958منتشر شد،واین دیدگاه را انعكاس می داد كه موجودات انسانی از ابتدای تولد،تمایلات ج ن  س ی دارند.داده های317كودك وپسر جوان به طور فرعی منبع علمی ایده او را فراهم كرد.در حقیقت این داده ها از طریق فردی پدوفیلی به دست آمده بود كه با تحریك و آزار كودكان وپسران، نتایج آزمایش های جنایتكارانه اش راثبت می كرد.همه ی اینها را سال ها بعد دكتر جودیت رایزمن فاش كرد وكنزی را متهم به همدستی در سوء استفاده جنسی از كودكان نمود.

چهارمین دیدگاه توسط دكتر ماری كالدرون ، مدیر پیشین بخش پزشكی پلانید پرنت هود مطرح شد .او وهمكاران انسان گرایش، سیكوس را در موسسه كنزی با هدف ویژه آموزش دیدگاه های جنسی كنزی،به نام آموزش های جنسی راه اندازی كردند.دكتر كالدرون آموزش جنسی را تبدیل به چیزی كرد كه در حال حاضر در مدارس آمریكا تدریس می شود. سیكوس بیشتر مطالب درسی كنونی مدارس دولتی را تهیه می كند.

پنجمین نظریه انقلابی از مانیفیست انسان گرایی دو (1937)ناشی می شد كه دیدگاه های مذهب سنتی را با توجه به رفتارهای جنسی به چالش می كشید ومدعی آزادی مطلق جنسی بین افراد بالغ تحت عنوان استاندارد جدید اخلاقی برای تمایلات جنسی بود. این مانیفیست را تعداد زیادی اساتید دانشگاهی شامل دكتر لستر.ای. كیر كندال ،رئیس سیكوس، و دكتر آلن.سی. گات ماچر ،نماینده پلانید پرنت هود امضا كرده بودند. .

در1976 دكتر كیر كندال،قانون جدیدحقوق ووظایف جنسیرا منتشر كرد كه توسط 37نویسنده و سكسولوژیست برجسته امضا شده بود.در این كتاب آمده است:مانیفیست انسان گرایی دو،شامل بحث كوتاهی درخصوص مسایل جنسی است.تصور ما این بود كه می تواند بیانیه جزیی مفیدی در این باره باشد.

از بطن این مدیریت واحد در سازمان های انسان گرای آموزش جنسی ، مفاد درسی برنامه های آموزشی مدارس آمریكا بیرون می آید ونتیجه ی آن شیوع سكس قبل از ازدواج بین دانش آموزان است كه منجر به حاملگی های ناخواسته ،بیماری های جنسی ، سوءاستفاده های فیزیكی وحتی قتل شریك جنسی،افزایش انحراف جنسی،زندگی كودكان بدون پدر و در فقر ،آشفتگی عاطفی ،اعتیاد به مواد مخدر،افسردگی وازدیاد پورنوگرافی گردیده است.به عبارت دیگر ،سكس پیش از ازدواج،بیش از هر عامل دیگری سبب آسیب ها ومشكلات اجتماعی شده وبه خاطر تمام آن ها باید برنامه های كنونی آموزش جنسی را مقصر دانست.

دسترسی كودكان ونوجوانان به اینترنت موجب شده تا با وجود دور بودن از این منابع خطر ساز در مدارس ، البته در كشوری مانند ایران ، به راحتی بتوانند از خلوت اتاق خویش به تعالیم آمریكایی روشنفكران به دور از اخلاق دسترسی داشته باشند . درحال حاضرتنها راه حل والدین،كنترل استفاده ی فرزندانشان از اینترنت است . این تنها روشی است كه آن ها می توانند از طریق آن معصومیت كودكان خود راحفظ كنند.

جمعه 3/6/1391 - 6:0 - 0 تشکر 526038

روان شناسی چت و کاربران چت روم ها

جوان ایرانی، خسته از مناسبات متناقض اجتمـاعی، واقعیت*هـای تلخ زندگی، ناكامی های كنونی و آینده ای ابهام آمیز از دریچه اینترنت بـه جهـانی دسـت می*یابد كه در آن فاصله ها مفهوم خود را از دست می*دهند .برخی آنرا «تالار گفتمان» می*نامند و اكثرا آنرا به*نام «چت روم» می*شناسند، مثبت است یا منفی، سازنده است یا مخرب، مفید است یا مضر، هنوز این موضوع به بحث*های تخصصی و كارشناسی راه نیافته است.

از جمله نکات مهمی که افراد را به سمت چت روم ها می کشاند نیازهای افراد به دوستی و برقراری ارتباط اجتماعی به هر شكل و عنوانی است كه اینترنت می*تواند پاسخگوی این نیاز باشد؛ اینترنت به فرد كمك می*كند تا شناخته نشود یعنی فرد می*تواند در ورای این فناوری بدون اینكه هویت وی فاش شود به هر كاری دست بزند؛ بنابراین آزادی زیاد بدون داشتن مسئولیت را تجربه می*كند.

چت*روم*ها تكنیك*ها و امكاناتی را در اختیار افراد می*گذارند كه به آن*ها امكان می*دهد تا تصویری مطلوب و قابل پذیرش از خود ارائه كنند. كاربران ممكن است در چت*روم*ها توصیف مجازی*ای از ویژگی*های رفتاری و شخصیتی خود ارائه دهند كه با ویژگی*های واقعی آن*ها تفاوت بنیادی داشته باشد. افراد حتی این امكان را دارند كه جنسیت، طبقه اجتماعى، تحصیلات، محل زندگى، شغل، درآمد و سایر مشخصات خود را خلاف واقع شرح دهند.

كاربران به واسطه گمنامى در چت*روم*ها به بازی نقش و خودافشایی پرداخته و با بیان آنچه كه در دنیای واقعی امكان بازگو كردنش را ندارند، زمینه برقراری ارتباط در محیط مجازی را برای شكل*گیری روابط صمیمانه آماده می*سازند.جوانان و نوجوانان به لحاظ اجتماعی، عاطفی و جنسیتی نیاز به برقراری ارتباط دارند؛ اینترنت می*تواند این امكان را برای پر كردن خلاء عاطفی این افراد فراهم كند.

با توجه به اینكه امكان ازدواج و برقراری رابطه سالم در جامعه مشكل است یك نوجوان و جوان به راحتی نمی*تواند با فرد موردعلاقه* خود صحبت كند یا نیاز خود را مطرح كند بنابراین می*توان گفت، عوامل موثر بر این مسئله یعنی نیاز، دسترسی به اینترنت، تبلیغات منفی و سایت*های مستهجن ،شرایط و تصاویر غیراخلاقی می*توانند به این مسئله دامن بزنند؛ جوانان علاوه بر نیاز اجتماعی شدن، در آستانه بلوغ نیازهای جنسی*شان نیز فعال می*شود.و ترویج بیش از اندازه مسائل جنسی در چت رومها و سایتهای موجود به صورت عکس و یا فیلم در اینترنت ممکن است فرد را بیش از پپیش تحت تاثیر خود قرار دهد. همانقدر که یک آگهی تبلیغاتی 30 ثانیه ای می تواند نظر ما را در مورد خرید یک نوشیدنی تغییر دهد، مشاهده تصاویر محرک جنسی نیز می تواند ارزش ها و نگرش های جوانان را به طور کلی دگرگون سازد.

عکس ها، فیلم ها، مجلات، بازی های کامپیوتری، و پورنوگرافی در اینترنت که تجاوز و غیرانسانی شدن جنس مؤنث را در صحنه های مستهجن به تصویر می کشد، ابزاری قدرتمند در تغییر شکل دادن نگرش ها و آگاهی های جوان از رابطه جنسی می باشد. حداقل تاثیری که این امر می تواند بر روی جوانان بگذارد، تغییرات فاحش در شیوه نگرش و رفتار آنهاست که این امر با مشاهده تصاویر محرک جنسی تسریع خواهد شد.

در طول رشد جوانان و نوجوانان، یکی از دوره های حیاتی رشد وجود دارد که ذهن او را برای انجام فعالیت های جنسی برنامه ریزی می کند. در این مرحله به نظر می رسد که ذهن جوان برای مسائل مربوط به رابطه جنسی و اینکه جذب چه افرادی شود، برنامه ریزی می شود. قرار گرفتن در روابط نرمال، جهت گیری سالم جنسی را به جوان القا می کند، اما اگر جوان در این دوران با جنس مخالف خود و یا حتی موافق به صحبت در این امور و خود ارضایی بپردازد و یا با تصاویر محرک جنسی تحریک شود، دچار انحرافات جنسی میشود و جهت گیری های او نسبت به مسائل جنسی تا ابد در ذهنش به صورت تحریف شده حک می شود. به طوری که ماکروسافت به علت سوء استفاده از كودكان و هرزه نگاری در چت رومهای MSN از چهاردهم اكتبر , بسیاری از چت رومها را تعطیل کرد.

از مشکلات دیگر جوانان ما این است که متأسفانه ما نتوانسته*ایم به خوبی فرهنگ خود را به نوجوانان و جوانان عرضه و آنطور كه متناسب با نیاز و درك علایق جوانان باشد معرفی كنیم از طرفی عواملی همچون فشارهای اقتصادی مشكلات خانوادگی، بیكاری، فقدان برنامه مناسب برای پر كردن اوقات فراغت، نبودن تفریحات سالم، عدم امكان ازدواج، فشار گروه*های همسال می*تواند به گرایش نوجوانان به اینترنت و ورود به چت روم*ها موثر باشد.

به دلیل دسترسی آسان به اینترنت و شناخته نشدن فرد و مخفی ماندن هویت واقعی وی، تنوع در ارتباطات، عدم نیاز به سرمایه*گذاری، نداشتن ریسك در این زمینه، گرایش به اینترنت و چت رو مها بیش از پیش در میان نوجوانان و جوانان دیده می*شود.

جمعه 3/6/1391 - 6:1 - 0 تشکر 526039

عواملی که باعث استفاده ی جوانان از چت روم ها می شود:

بیشتر افرادی كه از نظر روحی افسرده بوده و به حالات پریشانی دچارند بیش از دیگران به چت معتاد می*شوند.

فرار از واقعیت و گریز از دنیای واقعی و ارتباط آسان از طریق صفحات رایانه و سایت*های اینترنتی، چت و اتاق*های گفت*وگو به مكانی برای تبادل افكار قشر جوان جامعه تبدیل شده است.

در بسیاری از موارد كاربران اینترنت، نام، شغل، جنس و سن خود را مخفی نگه می*دارند، انسان*های منزوی وقتی در زندگی واقعی احساس امنیت نمی*کنند از طریق این رسانه راه نجاتی برای خود ایجاد می*كنند.اینترنت فضایی است كه جوانان ما برای ایفای نقش فرصت پیدا كرده*اند و امكان خصوصی بودن آن به گسترش آن در بین جوانان دامن زده است.به نظر این جوانان، اینترنت جانشین فضای عمومی خواهد شد كه دست آنها در اغلب امور باز خواهد شد و به كاربران اجازه مشاركت بیشتری در سطح جامعه می*دهد.

جمعه 3/6/1391 - 6:2 - 0 تشکر 526040

معایب چت روم:

•چت روم دنیای است كه افراد قادرند در آن هویت خویش را پنهان كنند كه نتیجه آن مهار اخلاقی و اجتماعی در دنیای سایبر است. بواسطه اینكه هویت افراد در چت*روم ها پنهان است، روابط ایجاد شده، می تواند موجب ایجاد سوء تفاهم و در نتیجه ضربه عاطفی شود. ممكن است این روابط به دنیای واقعی نیز كشیده شود و اثرات سوئی را در بر داشته باشد .

• ازدواج های ناموفق اینترنتی، استثمار جنسی، ورود به شبكه شركت های هرمی و خروج ارز از كشور، سایت های مستهجن و غیراخلاقی در كمین كسانی است كه بدون آگاهی وارد آن می*شوند.

• چت روم اولین مکانی است كه یك جوان ایرانی احساس آزادی می*كند و معمولا مورد برخورد خانواده، دولت به آن واقع نمی شود كه این آزادی باعث سوءرفتارهای در بین جوانان می شود.

• وقت گذرانی بیش از حد از چت رومها علاوه بر تلف كردن پول و سرمایه باعث می*شود تا كاربران در انجام تكالیف تحصیلی كوتاهی نمایند و دچار افت تحصیلی شوند.

• یكی از ایرادهای اساسی چت، نامنظم بودن آن است، یعنی هر كس از هر كجا با هر اطلاعاتی می*تواند به* آن مطلبی اضافه كند.

• یكی دیگر از جنبه های منفی چت روم ها، ورود بی هویت اشخاص در آن است و با توجه به تحقیقات انجام گرفته كسانی كه نسبت به *دیگران كمتر از چت رو مها و کلا اینترنت استفاده می*كردند، ارتباط فیزیكی بهتری با خانواده و دوستان خود داشتند. استفاده از چت رومها نیز مشكلات خانوادگی زیادی را ایجاد می*كند كه این استفاده زیاد از اینترنت باعث می*شود تا فرد نتواند با خانواده خود ارتباط برقرار كند و روابط خانوادگی و زندگی زناشویی دچار اختلال می*گردد.

جمعه 3/6/1391 - 6:3 - 0 تشکر 526041

محاسن چت روم:

• چت، از آنجایی*كه امكان ارتباط نوشتاری و غیر رودررو را فراهم می*كند، به جوانان كمك می***كند تا راحت*تر به ابراز احساسات و منویات خویش بپردازند.

• ماهیت غیر رودرروی ارتباطات الكترونیكی اینترنتی می*تواند انگیزه*ی بیشتری را برای فعالیت كاربران که در دنیای واقعی قادر به انجام آن نیستند یا از انجام آن واهمه دارند فراهم سازد كه ریسك شرمندگی در آن كمتر است .ارتباطات اینترنتی در محیط*های چت، ضمن آنكه تقویت*كننده روابط غیر وابسته به زمان و مكان است، به محملی برای جستجو و ارضای كنجكاوی*های جوانان نیز تبدیل شده است.

• کاهش هزینه ی برقراری ارتباط علی الخصوص برای افرادی که با خارج از کشور تماس دارند.

در هر حال نمی توان منكر جذابیت های ارتباط بواسطه چت شد. اما این نكته را نیز نباید از یاد برد كه فضای مجازى، فضایی است كه در عین داشتن تهدیدها و محدودىت*ها، می*تواند فرصت*ها و قابلیت*های زیادى را نیز همراه داشته باشد. سیاست*گذاران باید در درجه اول نیازهای جوانان را به خوبی شناسایی كنند و در درجه دوم این فضا را بدرستی مدىریت كنند و به سمت تولید محتوای مناسب و سالم در قالب*های جذاب و متناسب با ذائقه جوانان بروند. تا زمانی كه به لحاظ فرهنگى، اقدامی عملی صورت نگرفته و برنامه*ریزی مدونی برای اوقات فراغت جوانان وجود ندارد، نباید انتظار داشت كه جوانان از تهدیدهای مربوط به استفاده از تكنولوژی*های جدید مصون بمانند. در نتیجه در این بین سه امر ضروری می*نماید: شناخت نیازهای جوانان، آگاه*سازی آنان و تدبیر و برنامه*ریزی صحیح برای اوقات فراغت آنها.

جمعه 3/6/1391 - 6:5 - 0 تشکر 526042

خطر های جانبی اینترنت ( دنیای سایبر )

خطر انتشار اسرار خصوصی در فیس بوك و مكانهای مشابه

در این فضاها ، اگر كاربر تصاویر خانوادگی و خصوصی خود را برای نشان دادن به دوستان نزدیك قرار دهد این تصاویر به سادگی در دسترس هزاران نفر از كاربران دیگر این شبكه قرار می گیرد.

برخی موارد نیز خطرناك تر از این است. مثلا یك مادر در امریكا اخیرا متوجه شد كه تصویر دختر پنج ساله وی كه در یكی از این شبكه های اجتماعی قرار داشت بر روی یك سایت ضد اخلاقی قرار گرفته است كه این مسئله این خانواده را بسیار نگران ساخت. وقتی این خانواده تلاش كرد با قرار دادن یك اطلاعیه در اینترنت با این مسئله مقابله كند متوجه شد كه شماره تلفن و ادرس انها نیز از طریق اینترنت در اختیار بسیاری از كاربران قرار گرفته است كه این مسئله انها را بسیار نگران كرد.

روز به روز بر تعداد كسانی كه در امریكا اطلاعات خصوصی خود را در شبكه هایی مانند فیس بوك ، یوتیوب ، مای اسپیس و توئیتر قرار می دهند افزوده می شود.

در بسیاری موارد خود كاربران اطلاع ندارند كه چه اطلاعاتی از انها در اختیار عموم قرار گرفته است و پس از اطلاع یافتن از انتشار این اطلاعات نگران می شوند.

در واقع هرزمانی كه یك كاربر در اینترنت دكمه ارسال را می زند اطلاعات ارسال شده تقریبا به راحتی در دسترس همگان قرار می گیرد. در مواردی حتی مطالبی كه یك كاربر در اینترنت جستجو می كند قابل ردیابی ، ذخیره سازی و فروش به دیگران است.

نگاهی به پدیده كلاهبرداری*های اینترنتی

كلاهبرداری اینترنتی كه این روزها از كلاهبرداری*های سنتی پیشی گرفته، به یك معضل بزرگ و پیچیده برای جوامع بشری تبدیل شده است به حدی كه نمی*توان با قوانین سنتی جوابگوی برخورد با مجرمانی بود كه به صورت شبح و ناشناخته اقدام به كلاهبرداری می*كنند. جالب*تر این*كه برای مجرمان اینترنتی نمی*توان حد و مرزی تعریف كرد ضمن این*كه قوانین هر كشور در قلمرو آن كشور قابل اجراست و برای خارج از كشور مشكلاتی را در پی دارد.

او با فكری جمع و جور شده شروع به نوشتن می*كند: «من ماریا باخ صاحب ثروتی افسانه*ای از اهالی بوركینا فاسو هستم، اما نمی*توانم ثروتم را از كشور خارج كنم. اگر شما وكیل من بشوید، صاحب نیمی از ثروتم خواهید بود.» پیام خیلی كوتاه و شفاف است و شكی باقی نمی*گذارد. انگار پس از سال*ها بدشانسی، مرغ اقبال این بار روی شانه*هایش نشسته است. فقط كافی است دل به دریا بزند و با این زن رابطه برقرار كند. البته او آن سر دنیاست ولی اگر بخواهد حتما می*تواند. پس او هم شروع به تایپ كردن در ایمیلش می*كند: «من... حاضرم هزینه*های انتقال ثروت شما را به عهده بگیرم. پس در پیام بعدی شماره حسابتان را برایم بفرستید.»

وقتی این واژه*ها میان ماریای قلابی و مرد ایرانی از همه جا بی*خبر رد و بدل می*شد، شاید هیچ*كس حتی خود مرد هم خبر نداشت چه كلاهبرداری بزرگی در حال وقوع است. نخستین پرونده كلاهبرداری در ایران به چند سال پیش برمی*گردد كه در آن یك مرد ایرانی وقتی ایمیل خود را باز كرد به پیغام شادی*آوری برخورد.

دختری كه خود را ماریا باخ معرفی كرده بود با ادعای این كه دختر نخست*وزیر سابق بوركینا فاسوست، از گنجی گفته بود كه مرد ایرانی می*توانست نیمی از آن را در اختیار داشته باشد.

ماریا در پیغام اینترنتی*اش اعلام كرده بود، دختری تنها و مجرد است و با مرگ پدرش شرایطی پیدا كرده كه نمی*تواند به كشورش برود و می*خواهد مرد ایرانی به عنوان وكیل وی به كشورشان برود و ثروت افسانه*ای به جا مانده از پدر را از بوركینا فاسو خارج كند. به این ترتیب وقتی با درخواست*های به ظاهر قانونی ماریا مرد ایرانی پول میلیونی را به حساب او در بانك*های خارجی واریز كرد تا او بتواند با پرداخت مالیات گنج خود در بوركینا فاسو شرایط انتقال آن را به ایران فراهم كند، تماس میان ماریا و مرد ایرانی به طور ناگهانی قطع شد تا پرده از راز كلاهبرداری اینترنتی برداشته شود.

ماجرای این كلاهبرداری اینترنتی در اداره جرایم رایانه*ای پلیس آگاهی تهران تحت بررسی قرار گرفت و تیم تحقیق با بیشتر شدن پرونده*های مشابه پی برد كه گروه سازمان*یافته*ای در سطح گسترده به ارسال پیغام*های اینترنتی به مشتركان پست الكترونیك سایت یاهو اقدام می*كنند و با پیشنهاد*های میلیونی به اغفال طعمه*های خود می*پردازند.

البته این پایان ماجرا نبود چرا كه در اقدامی مشابه یك تاجر خراسانی نیز 70 میلیون تومان از دارایی*اش را از دست داد. او نیز وقتی ایمیلش را باز كرد از 3 كمپانی و سایت جداگانه پیام*هایی را دریافت كرد كه در آن برنده خوشبخت معرفی شده بود. یكی از این كمپانی*ها اعلام كرده بود كه محمدرضا برنده یك میلیون یورویی است و همراه 9**مشترك اینترنتی دیگر به این جایزه دست یافته است. این در حالی است كه 2 كمپانی دیگر نیز این مرد را برنده 450 هزار دلاری معرفی كردند و از او اطلاعاتی درخواست كردند.

آنها از محمدرضا خواستند به منظور جابه*جایی پول به ایران مبالغی به این منظور و همچنین مبالغی از بابت پرداخت بیمه و مالیات ویژه درآمدهای اتفاقی نیز به شماره حساب داده شده واریز كند. البته او سعی می*كرد تا این پول را پرداخت نكند ولی با وجود تلاش*های بسیار وقتی می*بیند برای دریافت جایزه*اش چاره*ای جز تسلیم در برابر درخواست كمپانی*های خارجی ندارد حدود 65 هزار یورو به حساب آنان واریز كرد به امید این*كه به ثروت بادآورده*ای دست خواهد یافت.

اما پس از گذشت مدتی طولانی وقتی تاجر خراسانی متوجه شد دیگر تماسی با وی گرفته نمی*شود و به تماس*های او نیز پاسخی داده نمی*شود پی برد كه در دام كلاهبرداران اینترنتی گرفتار شده است.

شاید خیلی از افراد در سرتاسر دنیا باشند كه به خاطر زودباوری خود در دام چنین كلاهبردارانی گرفتار شده*اند. در واقع داستان اغفال این آدم*ها با یك پیام ساده و كوتاه شروع می*شود، اما به خاطر وعده*هایی كه برای پولدار شدن به آنان داده می*شود دل از كفشان می*رود و با كلاهبرداران همراه می*شوند، اما خاصیت این قبیل پیغام*ها وسوسه*انگیز بودن آنهاست، طوری كه دیگر فرد دریافت*كننده نمی*تواند به درستی پیام*های دریافت شده فكر كند، زیرا تصورش بر این است هرگونه تعلل می*تواند همای بخت را بر شانه دیگری بنشاند.

البته نكته قابل توجه در این گونه پیام*ها، ناشناس ماندن تولیدكنندگان پیام است، حتی آن زمان كه در دادسراهای دنیا پرونده*های شكایت تشكیل می*شود نیز كسی نمی*داند واقعا با چه افرادی طرف هستند هرچند كه اطلاعات مختصر موجود بیان می*كند كه عمده این كلاهبرداران ملیت آفریقایی و اروپایی دارند. اما آنچه جای سوال دارد این است كه به چه دلیلی دریافت*كنندگان پیام*های وسوسه*كننده به محتوای این پیام*ها شك نمی*كنند و از خود نمی*پرسند كه مثلا چه دلیلی دارد یك شركت اروپایی آنها را در قرعه*كشی شركت بدهد و قصد اعطای جوایز چند میلیونی به آنها را داشته باشد و یا این*كه این شركت*ها به چه طریقی با این كاربران آشنا شده*اند و با چه مكانیزمی آنان را در قرعه*كشی شركت داده*اند.

جرایم رایانه ای آرپانت، هكرها، كركرها و فریك ها

اصطلاح فضاى رایانه اى (Cyberspace) براى اولین بار در سال 1982 در یك داستان علمى ـ تخیلى بكار برده شد. ما در گفتارمان از فضاى رایانه*اى، بعنوان یك مكان فیزیكى یاد مى*كنیم اما در واقع* اینطور نیست. فضاى رایانه*اى اگر چه اصطلاحى نسبتاً جدید است اما مفهوم آن جدید نیست و پیدایش* این مفهوم، همزمان با اختراع تلفن توسط الكساندر گراهام*بل در سال 1876 بوده است. در حقیقت مى*توان گفت كه اولین “جرایم رایانه*ای” در سال 1878 ارتكاب یافتند.

همانند فضاى رایانه اى كه سابقه آن از آنچه اكثر مردم مى پندارند بسیار بیشتر است، *ایده *اینترنت نیز كه بسیارى از ما تنها طى چند سال اخیر با آن آشنا شده*ایم ـ بسیار قدیمى *است.* ایده* اینترنت در اوایل دهه 1960 و در زمانى شكل گرفت كه تشكیلات نظامى *ایالات متحده و شركت راند (RAND Corporation) تصمیم گرفتند از رایانه*ها براى حصول اطمینان از امكان برقرارى ارتباطات پیوسته در صورت تهاجم هسته*اى استفاده كنند. سیستمى*كه تنها داراى یك رایانه مركزى باشد در مقابل صدمات وارده بسیار آسیب پذیر خواهد بود. آنچه ما امروزه از آن با عنوان “*اینترنت” یاد مى*كنیم، سیستمى* از رایانه*هاى مرتبط با هم است به نحوى كه* این رایانه*ها از تعداد بسیار زیادى خط تلفن براى برقرارى ارتباط با یكدیگر استفاده مى*كنند و به *این ترتیب اطمینان حاصل مى*شود كه در صورت عدم توانایى یك مسیر براى ارسال اطلاعات، مسیر دیگرى قابل دسترسى خواهد بود.

آنها رایانه ها را به صورت شبكه*اى به هم متصل كردند و این كار باعث شد كه انجام محاسبات و اجراى برنامه*ها با سرعت بسیار بیشترى انجام شود زیرا اپراتورهاى رایانه*ها مجبور نبودند كه اطلاعات را به صورت نوارهاى مغناطیسى یا كارتهاى پانچ ارسال كنند. بجاى ارسال اطلاعات به *این شكل، *امكان ارسال اطلاعات به صورت الكترونیكى از طریق سیم*هاى تلفن در یك لحظه بوجود آمد.

این پیش*نمونه *اینترنت در سال 1969 با عنوان آرپانت (شبكه آژانس پروژه*هاى تحقیقاتى پیشرفته) *ایجاد شد و به وسیله وزارت دفاع به اجرا درآمد. براى اهداف دفاعى بجاى تنها یك مسیر، مسیرهاى زیادى وجود داشت كه اطلاعات از طریق آنها در شبكه جابجا مى*شد. آپارنت در اصل به وزارت دفاع و چندین دانشگاه (دانشگاه كالیفرنیا در لس*آنجلس، موسسه تحقیقاتى استنفورد، دانشگاه كالیفرنیا در سانتا باربارا و دانشگاه یوتا) متصل شده بود. اما در سال 1971، آرپانت گسترش یافت و دانشگاه*ها و آژانس*هاى دولتى بیشترى را در برگرفت كه دانشگاه* هاروارد، موسسه صنعتى ماساچست (MIT) و سازمان ملى هوانوردى و فضایى (NASA) را شامل مى*شد.

پس از آن، موضوع جالب توجهى رخ داد. بجاى مبادله خدمات محاسباتى، كاربران شبكه شروع به رد و بدل كردن یادداشت*ها و نامه*هاى الكترونیك و “صحبت كردن” با یكدیگر در قالب گروه*هاى خبرى و مباحثه*اى كردند. از سال 1973، كشورهاى دیگر و به تبع آن تمام شبكه*هاى دیگر به آرپانت[22] متصل شدند.

این شبكه هاى رایانه اى با آرپانت سازگار بودند زیرا از یك زبان ارتباطى جهان استفاده مى كردند كه به آن پروتكل كنترل شبكه (NCP) گفته مى*شد ( امروزه این زبان را معمولاً با عنوان پروتكل كنترل ارسال، كنترل*اینترنت (TCP/IP)مى*شناسند. ممكن است متوجه شده باشید كه گاهى هنگام جستجو در *اینترنت، رایانه شما خواستار یك “آدرس IP” مى*باشد). همزمان با توسعه پروتكل*هاى شبكه، استفاده از اسامى*حوزه*ها (Domains) نیز آغاز شد. براى مثال، بجاى تلاش براى یافتن شماره سرور 204.50.77.34 شما مى*توانید با آدرس “explora .com” جستجو كنید و* این عبارت شما را به همان آدرس عددى هدایت مى*كند.

تا قبل از سال 1986، تنها كسانى كه به نوعى با شركت*هاى بزرگ رایانه*اى مانند IBMیا دیجیتال الكترونیكس در ارتباط بودند، امكان دسترسى به *اینترنت داشتند اما پس از *این سال با كاهش قیمت رایانه*هاى شخصى و افزایش سرعت آن*ها، امكان دسترسى به *اینترنت براى افراد معمولى نیز فراهم شد. حال* این سئوال پیش میآاید كه در سال 1986 چه اتفاقى افتاد؟ درآن سال، شبكه ملى زیربناى علمى* (NSFNET) تبدیل به “ستون فقرات” *اینترنت شد. سرعت فزآینده *اینترنت در ارسال داده*ها به معنى آن بود كه* اینترنت مى*تواند داده*هاى بیشترى را جابجا كند. مطابق با صفحات وب چند رسانه*اى اكسپلورا (EXPLORA) در سال 1989، آرپا، مدیریت آرپانت را متوقف كرد زیرا آرپانت بر اثر مجتمع شدن با شبكه*هاى دیگر، تبدیل به*اینترنت شده بود. شبكه جهان*گستر (World Wide Web) كه همه ما هر روز مطالبى درباره آن مى*شنویم، از سوئد نشات گرفت.

متصل كردن رایانه هاى بیشمار در سراسر دنیا به یكدیگر منجر به پیشرفت هاى حیرت آورى در زمینه*هاى آموزشى، فناورى و اقتصادى شده است. نامه*هاى الكترونیك یا* ایمیل، به ما امكان مى*دهد كه ظرف چند ثانیه با دیگران ارتباط برقرار كنیم. “اتاق*هاى گپ” و “گپ*هاى مبتنى بر*اینترنت” (IRC) به ما امكان مى*دهد كه به وسیله صفحه كلید، بطور همزمان با افراد متعددى در سراسر دنیا ارتباط برقرار كنیم. *اینترنت بخودى خود گستره*اى از اطلاعات بسیار متنوع است و بهانه پیدا نكردن یك مفهوم در دائره المعارف را از دانش آموزان آاینده سلب مى*كند اما در عین حال شبكه جهان*گستر باعث شده است كه انواع حیرت انگیزى از جرایم (رفتارهاى كیفرى) پدید آید.

در فوریه سال 1995، پس از چندین سال پیگرد، كوین میتنیك (Kevin Mitnick) به جرم كلاهبردارى رایانه*اى دستگیر و متهم شد. بازداشت او، به خبرسازترین رویداد دنیاى رایانه تبدیل شد. *این حادثه دست كم در سه كتاب ثبت شد ـ یكى از*این سه كتاب نوشته كسى است كه میتنیك را بازداشت كرد ـ و بدون تردید منجر به ساخت فیلم*ها و آثار دیگرى در* اینباره شد. اما میتنیك دقیقاً چه كرده بود كه باعث شد توجه تمام رسانه*ها به او جلب شود؟ او به سیستم*هاى رایانه*اى متعددى دسترسى غیرقانونى پیدا كرده بود، برنامه*هاى رایانه*اى را به سرقت مى*برد و براى انجام* این كار از سرویس*هاى تلفن راه دور استفاده مى*كرد. حال* این سئوال مطرح مى*شود كه یكنفر چگونه مى*تواند در دستكارى سیستم*هاى رایانه*اى و دیگر فناورى*ها، تا* این حد مهارت پیدا كند؟ میتنیك بدلیل جرایمى*كه مرتكب شده بود توسط مقامات فدرال تحت تعقیب قرار گرفت.

این تعقیب ناموفق دو سال بطول انجامید تا آنكه در كریسمس سال 1994، میتنیك كوشید كه به درون فایل*هاى رایانه*اى یك فیزیكدان و متخصص امنیت رایانه به نام تسوتومو شیمومورا (Tsutomu Shimomura) در كالیفرنیا رخنه كند. پس از حدود شش هفته ردیابى، شیمومورا، میتنیك را در كالیفرنیاى شمالى پیدا كرد.

میتنیك به هزاران شماره كارت اعتبارى و اطلاعات مهم دیگر دسترسى پیدا كرده بود و امكان یافته بود كه از* این اطلاعات براى سرقت صدها و هزاران دلار ـ اگر نگوئیم میلیون*ها دلار ـ استفاده كند. اما او* این كار را نكرد. میتنیك حتى اظهار كرد كه به رایانه*هاى وزارت دفاع نیز رخنه كرده است. او مى*توانست* این اطلاعات را نابود كند یا باعث یك بحران نظامى* جهانى شود. اما *این كار را نكرد. او مى*توانست به اطلاعات حساس رایانه*هایى دسترسى پیدا كند كه مجاز به دیدن آنها نبود. مانند بیشتر هكرهاى رایانه، میتنیك در سیستم*هایى كه به آنها رخنه كرده بود " گشت مى*زد" و سپس آنجا را ترك مى*كرد.

هكرها در یك مورد مهم با كركرها تفاوت دارند. كارهایى كه آن*ها انجام مى*دهند معمولاً از روى بدخواهى نیست. انگیزه بیشتر هكرها براى* این كار، تمایل شدید به یادگیرى نحوه كار سیستم رایانه، یافتن راهى براى ورود مخفیانه به آن*ها و پیدا كردن سوراخ*هاى امنیتى *این سیستم*ها است. هیجان خواندن اطلاعاتى كه مى*دانند اجازه دیدن آنها را ندارند یا انجام كارى كه مى*دانند قانونى نیست به لذت دست زدن به چنین تجاربى توسط هكرها به عنوان سرگرمى* مى*افزاید. مانند هر سرگرمى *دیگر، هك كردن مى*تواند تبدیل به یك عادت شود. بسیارى از هكرها، ساعاتى طولانى را پشت رایانه خود مى*گذرانند در حالیكه داراى همسر و خانواده مى*باشند و مى*كوشند كه شغل خود را از دست ندهند

از سوى دیگر كركرها، هكرهایى بدخواه هستند. آنها به سیستم*ها رخنه مى*كنند تا خرابكارى كنند، ویروس*ها و كرم*هاى رایانه*اى را منتشر كنند، فایل*ها را پاك كنند یا بعضى انواع دیگر ویرانى را ببار آورند. اختلاس، كلاهبردارى یا جاسوسى صنعتى (سرقت اطلاعات محرمانه یك شركت) تنها بخش كوچكى از اهداف احتمالى كركرها مى*باشد. جاسوسى رایانه*اى همانطور كه بین شركت*ها وجود دارد، میان كشورها نیز در جریان است بنابراین امنیت ملى ما را با مخاطره مواجه مى*كند. تروریسم رایانه*اى، توسعه رایانه*اى دهشتناك دیگرى است كه شاید امنیت میلیون*ها انسان را در سراسر دنیا تهدید كند. هیچ بحثى در*این نیست كه آنچه كركرها انجام مى*دهند همانقدر كه غیر قانونى است، مخاطره آمیز نیز مى*باشد.

شكل دیگرى از جرایم رایانه*اى را “فریك*هاى تلفن” مرتكب مى*شوند. فریك*ها بجاى دسترسى به سیستم*هاى رایانه*اى، از طریق خطوط تلفن در دنیاى رایانه گشت مى*زنند. فریك*ها از میان اولین هكرها در دهه 1970 پدید آمدند.

احتمالاً هیچ راهى براى جلوگیرى كامل از نفوذ وجود ندارد اما مى*توانیم وقوع آن دسته از جرایم رایانه*اى را كه بالقوه خطرناك هستند به حداقل برسانیم. آگاهى و مدیریت خوب كاركنان در قالب آموزش آنان مى*تواند كارآمدترین دفاع در مقابل رخنه در سیستم امنیتى رایانه باشد.

جمعه 3/6/1391 - 6:6 - 0 تشکر 526043

فرهنگ سازی، حلقه مفقوده استفاده از فناوری اطلاعات

‎ جذب و بومی كردن تكنولوژی*های نوین در جامعه، همچنین‎ ‎سازماندهی نیرو و شكوفایی استعدادهای جوان در كشور از ملزوماتی است كه فقط با‎ ‎فرهنگ*سازی قابل دسترسی می*شود، در حالی*كه هنوز نتوانستیم به عنوان تولیدكننده‎ ‎كاملا وارد صنعت روز دنیا شویم و بعضا مصرف*كننده محصولات تولیدی توسط سایرین‎ ‎هستیم‎.

‎فرهنگ*سازی برای ورود تكنولوژی*های جدید به عقیده‎ ‎كارشناسان جریان عظیمی است، در این میان در مباحثی چون فیلترینگ ساده*ترین و ارزان*ترین روش* برخورد فرهنگی است، در‎ ‎صورتی كه نقد و تحلیل افكار، راه* حل مناسب*تری است كه به سرمایه*گذاری نیاز دارد‎.

نبود جهت*دهی افراد به سمت استفاده از اطلاعات مثبت‎ ‎از عواملی است كه به روی آوردن به اطلاعات منفی و زائد برروی اینترنت منجر می*شود،‎ ‎اما قرار گرفتن جوانان در مسیر درست، استفاده از تكنولوژی*های نوین، به هدایت و‎ ‎سرمایه*گذاری نیاز دارد و با ایجاد برنامه* هدایت شده افرادی كه آرام آرام به سمت‎ ‎استفاده از امكانات تكنولوژی*های نو می*روند، فرصت استفاده*های نادرست از جمله‎ ‎چت*های بیهوده كه افزایش ترافیك*های اینترنتی را به دنبال داشته، نخواهند داشت‏‎.

بنابراین اولین قدم در امر فرهنگ*سازی برای ورود ‎تكنولوژی*های نوین اطلاع و اعتقاد مسوولان است و این سوال وجود دارد‎ ‎كه مسوولان چقدر باور دارند كه فن*آوری*های نو، مانند نان شب واجب است و در جهان‎ ‎حرف اول را می*زند؟‎

به نظر می*رسد فن*آوری*هایی چون اینترنت بدون در‎ ‎نظر گرفتن كاركرد اصلی و منافعی كه برای رونق اقتصادی كشور و كاهش مراجعات زائد‎ ‎به سازمان*ها یا اطلاع*رسانی صحیح به همراه دارد، به طور ناقص وارد كشور شده است‎. ‎اما فرهنگ*سازی در خانواده*ها باید به نحوی باشد‎ ‎كه افراد، حقیقت را به درستی بپذیرند، چرا كه در صورت نداشتن محدودیت در اینترنت، با‎ ‎تایپ هر كلمه*ای، موتورهای جست*وجو، دنیایی از اطلاعات را در اختیار كاربران قرار‎ ‎می*دهند و نكته در همین جاست كه فرهنگ سازی باید آنقدر قوی باشد كه خود افراد در‎ ‎این جست*وجوها به درستی عمل كنند‎.

شاید مشكل ما این است كه از زمان ورود اینترنت و‎ ‎ماهواره به كشور مراجع مربوطه بعضا هنوز سرگرم بحث*هایی درباره ضرورت یا نداشتن ضرورت،‎ ‎تدوین قانون*، جهت دادن یا ندادن آن هستند، لذا مساله* فرهنگ*سازی به عقیده تحلیلگران‎ ‎به یك معضل تبدیل شده است و بازسازی این فرهنگ و جهت*دهی مناسب به آن مشكل*تر شده است‏‎.به عنوان نمونه مبارزه با سایت*ها و شبكه*های‎ ‎ماهواره*ای مخرب جنبه*های مختلف دارد؛ ابتدائی*ترین آن فیلترگذاری ا*ست، ولی‎ ‎اساسی*ترین راه، فرهنگ*سازی در جامعه است. ما به فرهنگ*سازی نیاز داریم، چراكه‎ ‎فرهنگ*سازی یك اصل مهم است، اما اگر بخواهیم به صرف نیاز به فرهنگ*سازی صورت مساله‎ ‎را پاك كنیم با مشكل مواجه خواهیم شد‎.

همگان قبول دارند كه تكنولوژی را باید با تكنولوژی‎ ‎ایمن كرد، مقوله*ای مانند اینترنت هم هرچند چندین سال از ورود آن به كشور می*گذرد‎ ‎اما تكنولوژی جدیدی محسوب می*شود و امنیت آن هم تكنولوژی جدیدی را می*خواهد و این‎ ‎مساله در دنیا پذیرفته شده است؛ اما اگر فرهنگ*سازی را به جای محدودسازی در جامعه‎ ‎گسترش دهیم، نتیجه مطلوب*تری از آن را در درازمدت خواهیم دید و فرهنگ*سازی چیزی‎ ‎‏*جز آموزش استفاده* مفید از اینترنت و نشان دادن جنبه*های مثبت و كاربردی اینترنت‎ ‎به كاربران نیست‎. ‎با تمامی این اوصاف تحلیلگران بر این باورند كه‎ ‎فرهنگ*سازی، حلقه* مفقوده* تكنولوژی در جامعه ‎ما است كه بعضا مورد توجه نبوده است و در این زمینه همواره زمان، انرژی و‎ ‎پتانسیل فكری و عملی جامعه به هدر *رفته است. البته شاید محققان و متفكران همیشه آن‎ ‎را مطرح كرده*اند و درباره* چگونگی آن اظهار نظر كرده*اند، اما غالبا به آن توجه نشده و‎ ‎معمولا نگاه*ها به این پدیده*های نوین غیرعلمی بوده است‎.

جمعه 3/6/1391 - 6:6 - 0 تشکر 526044

راه کار ها و اقدامات ضروری

مهمترین مسئله در مقابله با حرایم سایبر مسوولیت پذیری دولت در سیاست گذاری كارشناسانه و همه سونگر برای تدوین سیاستها، قوانین و مقررات مناسب حمایتی/ هدایتی/ نظارتی است. در این مسیر بهره گیری از تمام توان علمی و اجرایی كشور، رویکرد میان رشته ای و میان بخشی ضروری است. شرط موفقیت هر سیاستی اهتمام به آموزش خانواده و آموزش کودکان و نوجوانان، تربیت نیروی انسانی متخصص در مقابله با این جرایم و در نهایت سازماندهی جدید نیروی انتظامی و قوه قضاییه برای تاسیس پلیس سایبر و دادسرای جرایم سایبر است.

تهیه پیش نویس قانون مبارزه با جرائم رایانه ای که در دستور کار قوه قضاییه، مجلس و دولت قرار گرفته است اولین گام در این مسیر طولانی است.

هزینه پیشگیری در بُعد كلان اختصاص بودجه های پژوهشی دولتی و در بعد خرد، رعایت كردن نكات ایمنی توسط خود فرد است.برای جلوگیری از بروز هر نوع اختلال روانی و رفتاری ناشی از سوء كاربری اینترنت به موارد زیر توجه كنید:

1- ورود و خروج تان در اینترنت را تحت نظر بگیرید و از میزان آن اطلاع پیدا نمایید.

2- اگر بیش از ماهی 20 ساعت به اینترنت وصل می شوید بی آنكه كار خاصی جز پرسه زدن و چت كردن داشته باشید می بایست از تعداد این ساعت ها كم كم بكاهید تا در یك برنامه زمان بندی سه ماهه دست كم نیمی از این زمان را كم كنید.

3- از اینترنت برای فعالیت های مفید مانند بررسی سایت های فرهنگی یا علمی هم استفاده كنید. اینترنت بیشتر جنبه كاری و تسهیل گری دارد تا تفریح و وقت گذرانی.

4- بیشتر از روزی دو بار EMAIL و فهرست دوست تان را چك نكنید.

5- مزاحم دیگران نشوید و حریم خصوصی آنها را زیر پا نگذارید.

6- برای همیشه دور سایت های غیراخلاقی را خط بكشید.

جمعه 3/6/1391 - 6:7 - 0 تشکر 526045

راهكارهای پیشنهادی برای والدین :

بهتر است رایانه در اتاق شخصی فرزند شما نباشد ( مخصوصلا اگر در سن نوجوانی و بلوغ میباشد و رایانه قابلیت اتصال به اینترنت را دارا است) رایانه باید در محلی باشد که شما براحتی بر صفحه مانیتور نظارت داشته باشید . در صورتی که امکان قرار دادن رایانه در محلی غیر از اتفاق شخصی میسر نمیباشد لازم است در مواقعی که فرزند شما در اتاق خود مشغول کار با رایانه است به صورت غیر مستقیم نظارت داشته باشید ( هراز گاهی به اتاق وی سربزنید و با بهانه بردن نوشیدنی یا مطرح کردن سوال به نحوی که احساس بی اعتمادی به فرزند شما دست ندهد فعالیت وی را نظارت کنید )

اگر مشاهده کردید چند وقتیست گوشی تلفن همراه فرزندتان در خانه مدام در دست وی است یا نزدیک وی و هر چند لحظه یکبار پیام ارسال و دریافت میکنید یا موقع تماس از محیطی که شما قرار دارید به اتفاق شخصی خود میرود ، به صورت غیر مستقیم نظارت را بیشتر کنید .

چند پدیده جدید که متاسفانه در ابزارهای ارتباطی روبه افزایش است : ارضای جنسی از طریق چت - گفتگوی تلفنی و پیامک ، درخواست ارسال تصویر یا به صورت عکس یا از طریق دوربین اینترنتی ( وب کم web cam )

پیشنهاد دوستی یا اشنایی بیشتر جهت امر ازدواج وتبادل عکس و شماره تلفن که غالبا هدف از این ارتباط از سوی افراد سودجو برقراری ارتباط جنسی است .

قرارهای ملاقات مخفیانه در محل های خلوت ، مخفی کردن برخی پوشه های قرار گرفته بر روی رایانه فرزندتان ، فراموش نکنید هرگز نباید فرزند شما به خصوص در دوران بلوغ دچار احساس بی اعتمادی از جانب شما شود برقراری یک ارتباط دوستانه می تواند تا حد زیادی به شما و فرزندتان در جهت برقررای امنیت و آسایش کمک کند.

ما(خانواده ها) باید تلاش كنیم و اگر دیر بجنبیم، دیر جنیدن ما خلایی ایجاد می كند كه وسایل ارتباط جمعی به سرعت آن را پر می*كنند. باید فضایی ایجاد كنیم كه نوجوانان احساس كند، تحت هر شرایطی ما تكیه گاهی قابل اعتماد او هستیم، تكیه گاهی دلسوز كه می*تواند به او رو كند. اگر چنین نشود، شخص ثالثی در چت روم*های شبكه* جهانی اینترنت منتظر آنها خواهد بود .

اهل البصر

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.