روان شناسی چت و کاربران چت روم ها
جوان ایرانی، خسته از مناسبات متناقض اجتمـاعی، واقعیت*هـای تلخ زندگی، ناكامی های كنونی و آینده ای ابهام آمیز از دریچه اینترنت بـه جهـانی دسـت می*یابد كه در آن فاصله ها مفهوم خود را از دست می*دهند .برخی آنرا «تالار گفتمان» می*نامند و اكثرا آنرا به*نام «چت روم» می*شناسند، مثبت است یا منفی، سازنده است یا مخرب، مفید است یا مضر، هنوز این موضوع به بحث*های تخصصی و كارشناسی راه نیافته است.
از جمله نکات مهمی که افراد را به سمت چت روم ها می کشاند نیازهای افراد به دوستی و برقراری ارتباط اجتماعی به هر شكل و عنوانی است كه اینترنت می*تواند پاسخگوی این نیاز باشد؛ اینترنت به فرد كمك می*كند تا شناخته نشود یعنی فرد می*تواند در ورای این فناوری بدون اینكه هویت وی فاش شود به هر كاری دست بزند؛ بنابراین آزادی زیاد بدون داشتن مسئولیت را تجربه می*كند.
چت*روم*ها تكنیك*ها و امكاناتی را در اختیار افراد می*گذارند كه به آن*ها امكان می*دهد تا تصویری مطلوب و قابل پذیرش از خود ارائه كنند. كاربران ممكن است در چت*روم*ها توصیف مجازی*ای از ویژگی*های رفتاری و شخصیتی خود ارائه دهند كه با ویژگی*های واقعی آن*ها تفاوت بنیادی داشته باشد. افراد حتی این امكان را دارند كه جنسیت، طبقه اجتماعى، تحصیلات، محل زندگى، شغل، درآمد و سایر مشخصات خود را خلاف واقع شرح دهند.
كاربران به واسطه گمنامى در چت*روم*ها به بازی نقش و خودافشایی پرداخته و با بیان آنچه كه در دنیای واقعی امكان بازگو كردنش را ندارند، زمینه برقراری ارتباط در محیط مجازی را برای شكل*گیری روابط صمیمانه آماده می*سازند.جوانان و نوجوانان به لحاظ اجتماعی، عاطفی و جنسیتی نیاز به برقراری ارتباط دارند؛ اینترنت می*تواند این امكان را برای پر كردن خلاء عاطفی این افراد فراهم كند.
با توجه به اینكه امكان ازدواج و برقراری رابطه سالم در جامعه مشكل است یك نوجوان و جوان به راحتی نمی*تواند با فرد موردعلاقه* خود صحبت كند یا نیاز خود را مطرح كند بنابراین می*توان گفت، عوامل موثر بر این مسئله یعنی نیاز، دسترسی به اینترنت، تبلیغات منفی و سایت*های مستهجن ،شرایط و تصاویر غیراخلاقی می*توانند به این مسئله دامن بزنند؛ جوانان علاوه بر نیاز اجتماعی شدن، در آستانه بلوغ نیازهای جنسی*شان نیز فعال می*شود.و ترویج بیش از اندازه مسائل جنسی در چت رومها و سایتهای موجود به صورت عکس و یا فیلم در اینترنت ممکن است فرد را بیش از پپیش تحت تاثیر خود قرار دهد. همانقدر که یک آگهی تبلیغاتی 30 ثانیه ای می تواند نظر ما را در مورد خرید یک نوشیدنی تغییر دهد، مشاهده تصاویر محرک جنسی نیز می تواند ارزش ها و نگرش های جوانان را به طور کلی دگرگون سازد.
عکس ها، فیلم ها، مجلات، بازی های کامپیوتری، و پورنوگرافی در اینترنت که تجاوز و غیرانسانی شدن جنس مؤنث را در صحنه های مستهجن به تصویر می کشد، ابزاری قدرتمند در تغییر شکل دادن نگرش ها و آگاهی های جوان از رابطه جنسی می باشد. حداقل تاثیری که این امر می تواند بر روی جوانان بگذارد، تغییرات فاحش در شیوه نگرش و رفتار آنهاست که این امر با مشاهده تصاویر محرک جنسی تسریع خواهد شد.
در طول رشد جوانان و نوجوانان، یکی از دوره های حیاتی رشد وجود دارد که ذهن او را برای انجام فعالیت های جنسی برنامه ریزی می کند. در این مرحله به نظر می رسد که ذهن جوان برای مسائل مربوط به رابطه جنسی و اینکه جذب چه افرادی شود، برنامه ریزی می شود. قرار گرفتن در روابط نرمال، جهت گیری سالم جنسی را به جوان القا می کند، اما اگر جوان در این دوران با جنس مخالف خود و یا حتی موافق به صحبت در این امور و خود ارضایی بپردازد و یا با تصاویر محرک جنسی تحریک شود، دچار انحرافات جنسی میشود و جهت گیری های او نسبت به مسائل جنسی تا ابد در ذهنش به صورت تحریف شده حک می شود. به طوری که ماکروسافت به علت سوء استفاده از كودكان و هرزه نگاری در چت رومهای MSN از چهاردهم اكتبر , بسیاری از چت رومها را تعطیل کرد.
از مشکلات دیگر جوانان ما این است که متأسفانه ما نتوانسته*ایم به خوبی فرهنگ خود را به نوجوانان و جوانان عرضه و آنطور كه متناسب با نیاز و درك علایق جوانان باشد معرفی كنیم از طرفی عواملی همچون فشارهای اقتصادی مشكلات خانوادگی، بیكاری، فقدان برنامه مناسب برای پر كردن اوقات فراغت، نبودن تفریحات سالم، عدم امكان ازدواج، فشار گروه*های همسال می*تواند به گرایش نوجوانان به اینترنت و ورود به چت روم*ها موثر باشد.
به دلیل دسترسی آسان به اینترنت و شناخته نشدن فرد و مخفی ماندن هویت واقعی وی، تنوع در ارتباطات، عدم نیاز به سرمایه*گذاری، نداشتن ریسك در این زمینه، گرایش به اینترنت و چت رو مها بیش از پیش در میان نوجوانان و جوانان دیده می*شود.