• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن مهدویت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
مهدویت (بازدید: 4448)
پنج شنبه 2/6/1391 - 17:4 -0 تشکر 524849
*قرار عاشقی 114 / بیقراری!*

بسم الله الرحمن الرحیم


تا بوده، بی مقدمه هرگز نبوده است

شعر و خطابه ای، سخنیّ و نوشته ای

سررشتۀ کلام خطیبان ظهور توست

در وصف غیبت ات چه کلامی؟ چه رشته ای؟

***

آخر چه مطلعی بسرایم بر این غزل؟!

با قرنها مقدمه چینی! که کرده ایم

بگذار بی مقدمه باشد که می شود

احوال تو حزین تر از اینی که کرده ایم



گاهی به چیزهایی برمی خوریم که با مفهومی خاص گره خورده اند
 نمی شود به آن چیز رسید و از تداعی آن مفهوم گریخت
 نمی شود به 114 رسید و یاد فرقان نیفتاد
هرچند عین شرمندگیست ...
 که شیعه باشیم و یاد فرقان بیفتیم ... 
یادش نباشیم و یادش بیفتیم ...



قرار این بارمان بی قراریست!

می خواهیم به خود نشان دهیم، که هرچند بهار قرآن گذشت، اما هنوز دلهایمان سبزست، عطرش در جانمان، و طراوتش در وجودمان، آن قدر هست که شوالمان را سبز نگه دارد.

می خواهیم مطمئن شویم که چندی پیش، در شبهای قدر، ما را جزو شیعیان نوشته اند، جزو منتظران.

پس بیایید در محفل کوچکمان، قرار اُنس بگذاریم، با مصحف عشق، با آیه های نور ...

قرار بگذاریم این روزها، عید فطرمان را دوام ببخشیم، صیام قلبمان را بشکنیم و فطرتمان را سیراب کنیم.پس این هفته، قرارمان این باشد، که هر شب، بیقرارِ مولا، 10 جرعه نور بنوشیم، هرشب، 10 آیه بخوانیم و تدبر کنیم، سراغ از تفسیرش بگیریم و آنچه در توانمان است بفهمیم.

در انتها، روشنای حاصل را، ثواب هفتاد جرعه تدبر را، نثار مولایمان کنیم.


چند آیۀ پیشنهادی :

5 و 6  قصص، 55 نور، 86 هود، 227 شعراء، 39 حج، 62 نمل، 8 صف، 69 زمر، 4 تا 6 اسراء، 35 نور، 39 انفال، 30 ملک، 38 حجر، 105 انبیاء، 44 معارج، 1 قمر، 41 ق، 11 و 26 فرقان، 1 تا 4 غاشیه، 1 شوری، سوره های شمس و قمر و فجر و قدر



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

منبع تصاویر :

 


پنج شنبه 2/6/1391 - 17:17 - 0 تشکر 524852

نمونه ای به نقل از پایگاه اندیشۀ قم :


آیات 5 و 6 سورۀ قصص :


«و نرید ان نمن علی الذّین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین و نمكنّ لهم فی الارض و نری فرعون و هامان و جنودهما منهم ما كانوا یحذرو.
یعنی: و ما اراده كردیم به كسانی كه در روی زمین تضعیف شده اند نعمتی گران، ارزانی داریم و آنان را پیشوایان (راستین) و آنان را وارثان گردانیم. 
و به آنان در زمین اقتدار و منزلتی شایسته دهیم و از آنان به فرعون و هامان و سپاهیانش چیزی را كه از آن می هراسیدند، نشان می دهیم. 
امیرالمؤمنین ـ علیه السلام ـ در تأویل این آیه شریفه می فرماید: «دنیا پس از چموشی و سركشی، بسان شتری كه از دادن شیر به دوشنده اش خودداری می كند و آنرا برای بچه اش نگه داری می كند، به ما روی خواهد آورد.» 
سپس به تلاوت این آیه شریفه پرداخت كه: 
«و نرید ان نمن علی الذّین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین... » 
«ابن ابی الحدید» در این مورد می نویسد: «بزرگان دینی و همفكران ما بر این واقعیت تصریح می كنند كه این بیان امیرمؤمنان ـ علیه السلام ـ نوید از آمدن امام و پیشوای بزرگی است كه فرمانروای زمین و زمان می گردد و همه كشورها در قلمرو قدرت او قرار می گیرند ...» 
و نیز از امیرالمؤمنین آورده اند كه فرمود: «مستضعفان یاد شده در قرآن كریم كه خداوند اراده فرموده است آنان را پیشوای مردم روی زمین قرار دهد،‌ ما خاندان پیامبریم. خداوند سرانجام «مهدی» این خانواده را بر می انگیزند و به وسیله او، آنان را به اوج شكوه و عزت و اقتدار می رساند و دشمنانش را به سختی، به ذلت می كشد.» 
در آیه مورد بحث كه ظاهر سخن از جنایات فرعون است قرآن به این واقعیت تصریح می كند كه: 
«و نرید ان نمن علی الذّین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین» 
یعنی:.... و ما بر آن هستیم كه بر مستضعفان روی زمین، نعمتی گران ارزانی داریم و آنان را پیشوایان سازیم و وارثان گردانیم. 
در اینجا، معنای ظاهری این است كه خداوند عزت و اقتدار بنی اسرائیل را به آنان باز پس می دهد و «فرعون» و «هامان» و سپاهیانش را به بوته هلاكت می سپارد. 
اما معنای نهان آیه شریفه غیر از معنای ظاهری و روشن آن است. آن معنا این است كه: مقصود از تضعیف شدگان در آیه شریفه، خاندان پیامبرند. مردم آنان را تضعیف نموده و بر آنان ستم كرده و آنان را به قتل رسانده و رانده و سخت ترین بیدادگری را در مورد آنان روا داشته اند. 
پیامبر گرامی اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ در تبیین این مطلب فرمود: 
«انتم المستضعفون بعدی.» 
یعنی: شما تضیف شدگان پس از من هستید. 
و این واقعیت تاریخی كه پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ از آن خبر داد، هیچ نیازی به اثبات ندارد. 
تاریخ اسلامی و روند آن، به صراحت و با رساترین صدای خویش گواهی می كند كه مردم از همان روز رحلت پیامبر، خاندان او را با كمال تأسف مورد هجوم قرار دادند و آنان را به سختی تضعیف كردند. 
نكته‌ دیگر: 
در پایان بحث، در مورد آیه 4 و 5 از سوره مباركه قصص، نكته دیگری نیز شایسته طرح است و آن اینكه: 
ممكن است این تأویل و معنای نهان از آیه شریفه كه امامان نور ـ علیهم السلام ـ آن را آشكار ساخته اند از ظاهر آیه نیز دریافت گردد، چرا كه در صدر آیه 5، دو واژه «نرید» و «نمنّ» به صورت مضارع كه از آینده خبر می دهد،‌ به كار رفته است. 
از آنجایی كه این آیات پس از گذشت هزار سال از عصر «موسی» بر قلب مصفای پیامبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ فرود آمده است می توان گفت كه: اگر در مورد بنی اسرائیل بود می توانست به صورت ماضی كه از گذشته پیام دارد، نازل گردد، اینگونه: «وأردنا ان نمنّ» و یا اینگونه: «منّنا علی الذّین استضعفوا» همانگونه كه در دیگر آیات قرآن، به صورت ماضی بكار رفته است. 
برای نمونه: 
.1 «لقد منّ الله علی المؤمنین... »
 .2«... فمن الله علیكم... »
.3 «و لقد منّنا علیك مره اخری»
.4 «و لقد منّنا علی موسی و هارون» 
خداوند در همه این آیات واژه مورد نظر را به صورت ماضی بكار برده است، اما در آیه مورد بحث به صورت مستقبل «و نرید ان نمنّ»
آیا خود این نكته, نشانگر این واقعیت نمی تواند باشد كه معنای نهان و تأویل آیه شریفه را از ظاهر و تفسیر آن نیز می توان دریافت؟ 
در‌ آیه بعد نیز همینگونه است: «و نری فرعون و هامان... » 
و جای این سوال كه چرا نفرمود: «و أرینا فرعون و هامان؟» 
و نیز در واژه های: «نرید» و «نجعلهم» و باز «نجعلهم» و «نمكنّ» و «نری» همه این واژه های ششگانه بصورت مستقبل آمده اند و نه ماضی، در صورتی كه می توانست ماضی باشند. 






پنج شنبه 2/6/1391 - 20:2 - 0 تشکر 524936

shahinf گفته است :
[quote=shahinf;424382;524849]

گاهی به چیزهایی برمی خوریم که با مفهومی خاص گره خورده اند
 نمی شود به آن چیز رسید و از تداعی آن مفهوم گریخت
 نمی شود به 114 رسید و یاد فرقان نیفتاد
هرچند عین شرمندگیست ...
 که شیعه باشیم و یاد فرقان بیفتیم ... 
یادش نباشیم و یادش بیفتیم ...







هوالعزیز
سلام علیکم

خداخیرتون بده جناب شاهین
متشکریم که این زحمت رو متقبل شدید

اما درباره ی عدد موردی هست که در این قرارها حقیقتا" بهش رسیدیم...
و زیباتر اینکه خدا این تفکر رو به بندگانش اعطا می کنه
و هر بار قسمت کسی...

انشاالله منم سر قرار قشنگتون هستم
خاصه با آیه های پیشنهادیتون

ممنونیم
التماس دعا

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
جمعه 3/6/1391 - 1:38 - 0 تشکر 525225

بسم الله الرحمن الرحیم


وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ ﴿۵﴾


و خواستیم بر كسانى كه در آن سرزمین فرو دست‏ شده بودند منت نهیم


و آنان را پیشوایان [مردم] گردانیم و ایشان را وارث [زمین] كنیم 


وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
جمعه 3/6/1391 - 1:39 - 0 تشکر 525230

بسم الله الرحمن الرحیم


وَنُمَكِّنَ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ وَنُرِی فِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَجُنُودَهُمَا مِنْهُم مَّا كَانُوا یَحْذَرُونَ ﴿۶﴾


و در زمین قدرتشان دهیم و [از طرفى] به فرعون و هامان و لشكریانشان آنچه را كه از جانب آنان بیمناك بودند بنمایانیم 


وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
جمعه 3/6/1391 - 13:4 - 0 تشکر 526645

سلام 

ممنون از حضور و مشارکتتون 

خدا قبول کنه

محتاج دعاییم

یا علی

جمعه 3/6/1391 - 18:23 - 0 تشکر 527177

بنام خدا
سلام
غروب های جمعه نه تنها دل من...
بلکه تمام دل دنیا...می گیرد!
هنوز هم نمیدانم چرا...از روز آمدنت...هی عبور میکنیم...وتو بازهم نمیرسی!!!

من هم سر قرار تو هستم با خوندن سوره ملک...
ممنون از قرارتون...
(اللهم عجل لولیک الفرج)
صلوات

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

شنبه 4/6/1391 - 2:23 - 0 تشکر 528063

بسم الله الرحمن الرحیم


وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ


لَیَسْتَخْلِفَنَّهُم فِی الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ


وَلَیُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضَى لَهُمْ وَلَیُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا یَعْبُدُونَنِی


لَا یُشْرِكُونَ بِی شَیْئًا وَمَن كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ ﴿۵۵﴾



خدا به كسانى از شما كه ایمان آورده و كارهاى شایسته كرده ‏اند وعده داده است كه حتما آنان را در این سرزمین جانشین [خود] قرار دهد


همان گونه كه كسانى را كه پیش از آنان بودند جانشین [خود] قرار داد و آن دینى را كه برایشان پسندیده است به سودشان مستقر كند و بیمشان را به ایمنى مبدل گرداند [تا] مرا عبادت كنند


و چیزى را با من شریك نگردانند و هر كس پس از آن به كفر گراید آنانند كه نافرمانند 


وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
شنبه 4/6/1391 - 22:22 - 0 تشکر 529369

بسم الله الرحمن الرحیم


بَقِیَّةُ اللّهِ خَیْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِینَ وَمَا أَنَاْ عَلَیْكُم بِحَفِیظٍ ﴿۸۶﴾


اگر مؤمن باشید باقیمانده [حلال] خدا براى شما بهتر است و من بر شما نگاهبان نیستم (۸۶)هود


وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
شنبه 4/6/1391 - 22:24 - 0 تشکر 529370

بسم الله الرحمن الرحیم


إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَذَكَرُوا اللَّهَ كَثِیرًا


وَانتَصَرُوا مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُوا


وَسَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنقَلَبٍ یَنقَلِبُونَ ﴿۲۲۷﴾



مگر كسانى كه ایمان آورده و كارهاى شایسته كرده و خدا را بسیار به یاد آورده


و پس از آنكه مورد ستم قرار گرفته ‏اند یارى خواسته ‏اند


و كسانى كه ستم كرده ‏اند به زودى خواهند دانست به كدام بازگشتگاه برخواهند گشت (۲۲۷)الشعراء


وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
شنبه 4/6/1391 - 22:25 - 0 تشکر 529371

بسم الله الرحمن الرحیم


أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ ﴿۳۹﴾


به كسانى كه جنگ بر آنان تحمیل شده رخصت [جهاد] داده شده است


چرا كه مورد ظلم قرار گرفته‏ اند و البته خدا بر پیروزى آنان سخت تواناست (۳۹)حج


وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.