نقش بهداشت روان در رضایت شغلی
رضایت از شغل مفهوم پیچیده و چند بعدی است كه با عوامل مختلف روانی و اجتماعی ارتباط دارد به عبارتی دیگر عوامل مختلف نقش عمده ای در ایجاد رضایت یا عدم رضایت شغلی ایفا می كنند .
عواملی مانند تغییر روحیه، بی حوصلگی كه خود ناشی از عوامل مختلف می باشند ، تشدید كننده افت كاركردی در محیط های كاری می باشند كه توجه به بهداشت روان در محیط های كاری می تواند در بهبود شرایط مفید واقع شود .
توجه به نكات زیر می تواند در رضایت شغلی كاركنان مؤثر واقع شود .
۱- لازم است مدیران ادارات، مؤسسات و كارخانجات از بكارگیری روشهای مبنی بر زور ، اجبار،توبیخ در محیط كاراجتناب كنند. اگر كاركنان بدلیل ترس و برای جلوگیری از تنبیه و یا توبیخ كاركنند به مرور زمان دچار اختلال روانی خاص محیط كار خواهند شد.
۲- مسئولین و مدیران هر اداره ویا كارخانه باید مفاهیم اساسی و اصولی بهداشت روان را شناخته و در صدد تأمین بهداشت روان كلیه كاركنان تحت نظارت خود در محیط كار اقدام كنند .
۳- مدیران و رهبران هر اداره یا مؤسسه باید نسبت به تأمین سلامت جسمی كاركنان دقت و توجه داشته باشند.
۴- بوجود آوردن انگیزه و علاقه به كار در كاركنان از طرق مختلف از وظایف مدیران سازمانها و مؤسسات می باشد.
۵- شرایط محیط كار از نظر آلودگی محیط ، ساعات طولانی كار،رفتار ناعادلانه و غیر منصفانه مسئولین با كاركنان باعث به خطر افتادن امنیت شغلی آنها خواهد شد.
۶- نباید رفتار كاركنان را بدلیل بی حوصلگی ، عصبانیت،پرخاشگری و . . . را جدی گرفته و درصدد برخورد با آنها درآمد بلكه باید در خصوص بررسی مشكل آنها و رفع آن اقدام نمود .
۷- مدیران نباید قضاوت كوركورانه و پیش داوریهای غلط در مورد كاركنان داشته باشند و سعی كنند همیشه منصفانه برخورد نمایند .
۸- با ارزشیابی صحیح و تشویق بجا روحیه كارائی كاركنان را باید افزایش داد .