• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن سياسي > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
سياسي (بازدید: 2064)
يکشنبه 29/5/1391 - 0:42 -0 تشکر 518689
جنگ روانی و افکار عمومی

بر گرفته از http://www.verdinejad.com/visitorpages/show.aspx?isdetaillist=true&itemid=14592,8

هنگامی‏كه در جامعه درباره جنگ روانی سخن گفته می شود ، اگر افراد تصوری آمیخته با شعبده ‌بازی و تردستی از آن نداشته باشند، دست کم آنرا بر مبنای تجربه‌ها و خوانده‌ها و شنیده‌های تاریخی خود درك می‌كنند كه آن هم نمونه‌های ساده و سنتی هستند .
با پیشرفت وسایل ارتباط جمعی و گسترش روابط بین‌الملل، تأثیر تبلیغات و عملیات روانی بر فرهنگها و نگرش‌های اجتماعی كاملا ملموس بوده و به عنوان حربه‌ای برای تغییر افكار عمومی مورد استفاده قرار گرفته است . به همین منظور كشورهایی كه از نظر اقتصادی و اجتماعی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای كرده‌اند اكنون از آن به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف خود بهره‌ می‌برند . این در حالی است كه جوامعی كه به علل گوناگون كاستیهایی درزمینه های مادی ومعنوی دارند آسیب‌پذیرتر بوده و مورد هجوم تبلیغاتی كشورهای توسعه یافته قرار می‌گیرند .
یكی ازابزار مورد استفاده كشورهای توسعه یافته و یا آن گروه از دولتها كه با هم تخاصماتی دارند ، تبلیغ و استفاده راهبردی از آن برای دستیابی به اهداف خود و منزوی كردن كشورمقابل است، به همین دلیل امروز دستگاههای تبلیغاتی و سیاسی در شرایطی قرار گرفته‌اند كه عملیات آنها با عنوان جنگ‏های روانی مورد بررسی قرار می‌گیرد .
امروزه این نوع جنگ از كارآمدترین ، پویاترین و در عین حال خطرناك‌ترین جنگها محسوب می‌شود، كشورهای جهان تلاش دارند تا با آماده سازی سیستم‏ها ، امكانات و نیروی انسانی خود با پیشرفته‌ترین و پیچیده ‌ترین ابزار و تجهیزات به رویارویی و نیز خنثی سازی جنگ‏های روانی بپردازند .
در دنیای امروز ، جنگ‏های روانی به عنوان حربه‌ای برای تسلط بر افكار عمومی به كار می‌رود، هرچند كه این نوع جنگ‏ها به عواملی بستگی دارد و تا كشور یا ملتی آمادگی پذیرش بحران را نداشته باشد، تحت تأثیر آن قرار نمی‌گیرد ولی اقدامات سایر دولت ها در بروز این بحران‏ها را نباید نادیده گرفت.
وقتی جامعه‌ای بی‌ثبات شده و انسجام اجتماعی در آن ضعیف گردید ، میل به تغییر در آن تشدید می‌شود و همین وضع فرصتی پیش‌ می‌آورد تا افكار تازه درآن جامعه تقویت شود.
در این شرایط ، به كار گیری جنگ ‌روانی و در برخی موارد، استفاده همزمان از نیروهای مسلح سرعت تغییر و پذیرش را دو چندان خواهد كرد . به همین منظور، آمادگی ذهنی و روانی و شكستن مقاومت فكری یك جامعه برای نفوذ درآن چه توسط دولت خودی یا دولت بیگانه ضروری‌ترین عامل پیروزی دریك جنگ روانی است. البته عوامل ذهنی و عینی و محیطی كه بدون آن‏ها جامعه فاقد هویت اجتماعی است نیز می‌تواند منشا بروز اختلافات و جنگ‏های روانی و نظامی باشد.
موفقیت در جنگ‏های روانی تنها منوط به این عوامل نیست ، بلكه بایستی به مدیریت برنامه‌‌ریزی و كارایی و اثربخشی آنها نیز توجه داشت ، زیرا موفقیت در جنگ روانی درسایه طراحی و برنامه‌ریزی دقیق بدست می‌آید.
جنگ روانی كه بر پایه تبلیغات استوار است، از خطرناك‏ترین و مخرب ‌ترین نوع جنگ‏هاست . چرا كه اندیشه، بینش، عقل و در نهایت رفتار نیروهای درگیر و یا مخاطبان را مورد هدف قرار می‌دهد. جنگ روانی در جهان امروز چهره‌ای بسیار پیچیده به خود گرفته، به گونه‌ای كه جزئی از فعالیت‏های سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی كشورهای مختلف گشته و سازمان‏های اطلاعاتی و جاسوسی در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی با استفاده از شیوه‌های روانی گوناگون نقش اساسی در هدایت و كنترل آن به عهده دارند.

يکشنبه 29/5/1391 - 0:58 - 0 تشکر 518725

ب- تبلیغات بین‌المللی : این تبلیغات برخلاف تبلیغات داخلی ، ازمرزهای جغرافیایی می‌گذرد و بیشتر متوجه سیاست‌های خارجی بوده و بر سیاست‌های جهانی تكیه می‌كند . بنابراین در تبلیغات بین‌المللی ، سازمانها یا افراد مشخصی از یك دولت برای تغییر آرا و افكار و تأثیر گذاری دررفتار مخاطبان كشور یا كشورهای دیگر فعالیت می‌كنند .
در حال حاضر با افزایش ارتباطات سیاسی بین‌كشورها در سطوح منطقه و جهانی به هنگام صلح و جنگ و بحران‌ها بین‌المللی این نوع از تبلیغات بیشتر به عنوان یكی از ابزارها و حربه‌های مؤثر در سیاست خارجی دولت‌ها به كار برده می‌شود . ازهمین رو مجریان جنگ‏های روانی و تبلیغات می‌كوشند تا با انتخاب شیوه‌های تبلیغاتی مناسب، افكارو رفتار توده‌های مردم را در مورد مسایل گوناگون منطقه‌ای و بین‌المللی تحت تأثیر قرار دهند .
تبلیغات با آن كه تابعی از وضعیت كشورعمل كننده است ، همواره در حال تأثیر گذاری و تأثیر پذیری با وضعیت و امكانات سیاسی ، نظامی ، اقتصادی و اجتماعی خواهد بود . به این معنا كه تبلیغات بین‌المللی در صورتی كه كشور از نظر نظامی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در وضعیت مناسبی قرار نگرفته باشد، احتمالاً چندان مؤثر نخواهد بود و از اهمیت و میزان تأثیر گذاری آن كاسته خواهد شد. بنابراین تبلیغات بین‌المللی همگام با سایر ابزارهای سیاسی ، اقتصادی ، نظامی ، اجتماعی و فرهنگی برای تحقق اهداف سیاست خارجی كه تحقق اهداف و مصالح دینی و ملی را به دنبال خواهد داشت ، فعالیت می‌كند .
در تبلیغات بین‌المللی شناخت افكار عمومی مخاطبان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا لازم است تبلیغات با آنان همسانی منطقی داشته باشد و به همین دلیل چه بسا كه برای یك موضوع خاص ومعین به دلیل تعدد مخاطبان از نظر تفاوت افكار، علایق ، دین ، فرهنگ و رفتار، به كارگیری شیوه‌های مختلف تبلیغاتی ضروری شود . بدین ترتیب توجه به ویژگی‌های مختلف آن افراد در جنگ روانی و تبلیغات به ویژه در عرصه تبلیغات بین‌المللی تأثیر به سزایی در افزایش میزان تأثیر بر آنان دارد . این تأثیر هنگامی اهمیت بیشتری می‌یابد كه هدف تبلیغات بین‌المللی بسیج مردم علیه دشمن ، جلب حمایت كشورهای بی‌طرف، حفظ كشورهای هم پیمان و دوست ومتزلزل ساختن وضعیت روانی و روحیه دشمن باشد. برای دست‌یابی به این مقصود كارشناسان تبلیغات ناچارهستند علاوه بر ایجاد ارتباط مستقیم و غیر مستقیم با مردم كشور یا كشورهای هدف ، گروه‌ها و احزاب مختلف را به عنوان گروه‌های فشار از نظر دور ندارند ، زیرا گروه‌های فشار و افراد صاحب نفوذ می‌توانند از خود تأثیرات شگرفی در تصمیم‌گیریها و موضع‌گیری‌های مختلف دولتشان به جای گذارند .
بی‌دلیل نیست كه كارشناسان تبلیغات بین‌المللی نفوذ و تسلط برافكار و عقاید گروه‌های قدرتمند و اصلی جوامع را در كنار افكار عمومی آن جامعه مورد توجه و تأكید قرار می‌دهند . آنان به خوبی می‌داند كه به كارگیری ابزار و وسایل تبلیغی مناسب و استفاده به موقع و منطقی از روشها و شیوه‌های مختلف درموقعیت تبلیغات بین‌المللی از اهمیت بسزایی برخوردار است .
خبر گزاری‌های بین‌المللی ، روزنامه‌ها و مجلات ، رادیو و تلویزیون ، اتحادیه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و سازمانهای تبلیغاتی و وابسته‌ها ی تبلیغاتی در زمره مهم‌ترین ابزارهای تبلیغات بین‌المللی به شمار می‌روند .

يکشنبه 29/5/1391 - 0:59 - 0 تشکر 518727

افكار عمومی در جنگ روانی:
در جنگ‏های روانی و نظامی همگرایی افكار عمومی نقش اساسی را در پیشبرد اهداف دارد . اگر لازم باشد كه افكار عمومی به حمایت از نظریه معینی ترغیب شود ، در بیشتر موارد با اعمال نفوذ دراحساسات مردم به این كار مبادرت می شود ، به این معنی كه برای ایجاد طرز تفكر مورد نظر، احساسات مردم تهییج می‌گردد .
در واقع به وسیله تبلیغات تلاش می‌شود تا حد امكان نیروی اندیشه و وجدان فرد را كمتر به كار انداخته وبرعكس دراو واكنش‌های انعكاسی شرطی به وجود آورد .
عقیده و بینش برای مردم به مثابه روح و معنویت است ، به عبارت دیگر ، افكار عمومی مجموعه‌ای از داوری‌های مردم درباره مسایل روز است كه مورد پذیرش بیشتر جامعه است و تغییر در این نگرش در جنگ‏های روانی اساسی می‌باشد .
افكار مورد پذیرش مردم در چارچوب سه اصل :
موضوع معین ، زمان معین و منافع عمومی معین قرار دارد .
ماهیت افكار عمومی ، به گونه‌آی است كه دست‌اندركاران مسایل سیاسی و تبلیغاتی و متخصصان جنگ‏های روانی را برآن می‌دارد كه قدرت و نقش آنرا در حوادث و موضوعات مختلف در برنامه‌ریزی‌ها و اقدام‌های خود منظور كنند. اهمیت افكارعمومی و قدرت هدایت آن ، نه تنها از قدرت نظامی و اقتصادی كمتر نیست، بلكه بیشتر اوقات معادلات نظامی و سیاسی مرسوم را دگرگون می‌سازد .
از آنجایی که ماهیت جنگ روانی چه در زمان صلح و چه در زمان جنگ و تأثیر آن بر افكار عمومی و تغییر نگرش در جهت اهداف از پیش تعیین شده روشن است ،‌شناخت از وضعیت و روحیه نظام اجتماعی و برنامه‌ریزی برای هدایت آن اهمیت حیاتی در جنگ‏های روانی دارد . در صورتی كه داده ها و اطلاعاتی كه در هنگام جنگ روانی به جامعه مورد نظر تزریق می‌شود، مطابق با واقعیات و فرهنگ خاص آن جامعه نباشد، نه تنها تأثیر مثبتی برجای نخواهد گذاشت ، بلكه در بسیاری از موارد موجب تهییج و بسیج آنان علیه اهداف مورد نظر توسط برنامه ریزان و عاملان جنگ روانی می شود.

يکشنبه 29/5/1391 - 1:0 - 0 تشکر 518730

جنگ در هنگامه کارزار :
جنگ، حالتی خصمانه و فیزیكی است كه بین دو گروه یا دو كشور روی می‌دهد كه همواره با خسارتهای مالی و جانی فراوان همراه است .
در این درگیریها دو طرف جبهه برای پیروزی و شكست طرف مقابل از هر نوع ابزار و حربه‌ای به ویژه عملیات و جنگ روانی استفاده می‌كنند .
در جنگ‏های قدیم با استفاده از صدای طبل‌ها و افراشتن پرچمها و متأثر كردن روح نیروهای دشمن با استفاده از جاسوسان ، وضعیتی به وجود می‌آوردند كه موجب شكست روحی دشمن می‌شد و با این روش چنان روحیه‌ای در نظامیان خودی ایجاد می‌كردند كه فكر هر گونه شكست احتمالی را از ذهن آنان پاك می‌نمود .
در جنگ‏های نظامی با استفاده از ابزار تبلیغی سعی در تفرقه انداختن بین نیروهای دشمن و هم‌ پیمانان جدید و سست ‌كردن اطمینان دشمن و مرعوب ساختن آنها از طریق وارد كردن فشار روحی متداول است .
به طور كلی جنگ روانی درزمان کارزارعمدتاً برای پشتیبانی از عملیات نظامی صورت می‌گیرد و هدف از آن تخریب اذهان عمومی طرف مقابل و وادار كردن سربازان در جبهه‌های جنگ به فرار یا تسلیم است به همین منظور بررسی جنگ روانی در پشتیبانی عملیاتی نقش اساسی دارد .
تغییر نگرش افراد در دوران جنگ به ویژه در زمینه موضوعات مورد مجادله دشوارتر است ، سبب این دشواری از سویی ، عدم امكان رقابت با وسایل ارتباطی جمعی دشمن است و از سوی دیگر عدم امكان‌ ارزیابی و اندازه‌ گیری آثار مستقیم تبلیغات خودی به طریق علمی است .

يکشنبه 29/5/1391 - 1:0 - 0 تشکر 518731

با این حال ، کارشناسان برجسته جنگ روانی ، مفاهیمی را برای موثر ساختن شیوه‌های اعمال عملیات روانی در حین درگیری عنوان می‌كنند كه عبارتند از :
1. اجتناب از سخن پردازی‌های طولانی و ذهنی ، زیرا سربازان در صحنه جنگ افق دید محدودی دارند و با انفجار نخستین موشك ، مفاهیم ذهنی اهمیت خود را نزد آنان از دست خواهد داد ، در این شرایط ایدئولوژی دشمن نقش كمتری در تسلیم افراد خواهد داشت به همین دلیل باید موضوعاتی ساده و طبیعی كه جزیی از محیط عملیات است برای سربازان بیان شود .
2. خودداری از استهزاء ، زیرا تبلیغات خصمانه و طعنه آمیزروی افراد نتیجه عكس خواهد داشت .
3. ادغام عملیات روانی در طرح كلی عملیات ، سربازان پیامهایی را كه هم زمان با آتشبازی و بمباران پخش می‌شود هشداری جدی تلقی می‌كنند و در مقاومت آنان تأثیر زیادی می‌گذارد. بنابراین فعالیت تبلیغاتی باید جزیی از طرح كلی جنگ باشد ، جنگ روانی تاكتیكی در هنگام برخورد نظامی زمانی موفق خواهد بود كه در میان ستون نیروهای رزمی حضور داشته باشد و از فرصتهای كوتاهی كه در مناطق مختلف نبرد بدست می‌آید بهره ‌برداری كند

يکشنبه 29/5/1391 - 1:1 - 0 تشکر 518733

پشتیبانی عملیات رزمی
جنگ روانی نیروهای رزمی را به چند طریق پشتیبانی می‌كند :
1. سربازان دشمن را تشویق به تسلیم شدن می‌كند .
2. با حملات روانی تأثیر سلاحهای مرگبار افزایش می‌یابد .
3. برای مقابله با تبلیغات دشمن به كار می رود .
4. بخشهایی از اطلاعات واقعی را كه گزینش شده به دشمن ارایه می كند .
5. با تأكید بر بی‌فایده بودن جنگ ، روحیه دشمن را تضعیف می‌كند .
6. برای پشتیبانی از چریكهای خودی مورد استفاده قرار می‌گیرد .
7. برای كنترل شهروندان در منطقه مقدم نبرد بكار گرفته می‌شود .
8. در زمینه كنترل خسارتها و دفاع در پشت جبهه به كار می‌رود .
9. برای اعلام و انتظار اعلامیه‌های نظامی استفاده می‌شود .
از سویی پیوند نیروی تخریب وعملیات جنگ روانی می‌تواند اراده نبرد را در دشمن ضعیف كند و اهداف نظامی را تأمین نماید . جنگ روانی در این حالت به طور كامل به خدمت معرفی سلاح‌ها و ابزار جدید در می‌آید ، تهدید به استفاده از سلاح‌ها در موارد بسیاری موجب افزایش تنش و ناراحتی در سربازان دشمن می‌شود . یكی از وظایف مهم جنگ روانی ، متقاعد ساختن سربازان دشمن به خوشرفتاری با آنها در دوران اسارت است .
به طور كلی عملیات روانی در جنگ، نقش پشتیبانی از عملیات رزمی را دارد ، بنابراین هر چند عملیات روانی نمی‌تواند به تنهایی دشمن را شكست دهد ، اما در بسیاری از مواقع ، عامل برتری نظامی است و ضمن تقویت تأثیر سلاح‌های خودی و كارایی آنها حصول به پیروزی را میسرتر می‌كند .

يکشنبه 29/5/1391 - 1:1 - 0 تشکر 518734

عملیات روانی
تعریف عملیات روانی :
عملیات روانی عبارت از انجام تاكتیكی و معین جنگ روانی در جبهه‌ای محصور درزمان و مكان است. مثال جنگ روانی و عملیات روانی در واقع‌ همان مثال جنگ و جبهه است .
ارتش آمریكا با استفاده تجربیات جنگ جهانی دوم در اوایل جنگ كره اداره ریاست جنگ روانی را به عنوان یك بخش ستادی ویژه ایجاد كرد و یك مركز و مدرسه نیز در كارولینای شمالی به منظور آموزش پرسنل نظامی در زمینه جنگ روانی تأسیس كرد . با تأسیس دفتر ریاست جنگ روانی در مركز و مدرسه آن علاقه نسبت به این پدیده در میان نیروهای مسلح آمریكا گسترش یافت و همراه با افزایش علاقه، مفاهیم و تعاریف جدیدی نیز مطرح گردید.
اصطلاح جنگ روانی جای خود را به واژه جدید عملیات روانی و اقدامات روانی داد كه از طرف نیروی زمینی آمریكا در سال 1957 انجام شد . عملیات روانی به عنوان فعالیتی تعریف شد كه عبارت بود از اقدامات سیاسی ، نظامی ، اقتصادی و ایدئولوژیك كه برای ایجاد احساسات ، نگرشها یا رفتار مطلوب در گروه‌های دوست ، دشمن ، بی طرف و مخالف به منظور تأمین مقاصد ملی طراحی و اجرا می‌شد

يکشنبه 29/5/1391 - 1:2 - 0 تشکر 518735

عملیات روانی و نقش آن در مأموریتهای نظامی :
عملیات روانی به معنای استفاده از اعلامیه و رادیو فعالیتی است كه ارتباط بسیار كمی با عملیات متعارف نظامی دارد . عملیات روانی در كاربردهای فعلی در دو سطح عمده انجام می‌شود .
1. به صورت تبلیغات و با استفاده از ابزارهای سنتی آن .
2. اقدامات خاص نظیر برنامه‌های پزشكی ، مدرسه‌سازی ، جاده‌سازی كه برای تغییر مطلوب در نگرشها و رفتارمردم خارجی انجام می‌شود .

يکشنبه 29/5/1391 - 1:3 - 0 تشکر 518737

عملیات روانی در جنگ‏های معاصر
اهمیت عملیات روانی در جنگ‏های معاصر به دلایل زیر افزایش یافته است :
1. سلاحهای هسته‌ای احتمال توسل به جنگ‏های تمام عیار را برای حل مسایل سیاسی كاهش داده است و با گذشت زمان، معلوم شده كه هزینه عملیاتهای روانی كمتر از هزینه‌ جنگ‏های نظامی است .
2. جنگ‏های كوچك و حركت‌های انقلابی در كشورهای جهان سوم بحران‌هایی هستند كه نمی‌توان تنها با استفاده از نیروهای نظامی با آن مقابله كرد بلكه استفاده از عملیات روانی كارآمد ترخواهد بود .

يکشنبه 29/5/1391 - 1:3 - 0 تشکر 518738

عملیات روانی در جنگ‏های شورشی :
علاوه بر ابزارها و تكنیكهای تبلیغاتی ، شورشگر از یكسری اقدامات و امكانات عملی نیز برای دستیابی به اهداف روانی خود استفاده می‌كند . این نوع عملیات كه به تعبیر شورشگران، تبلیغات عملی یا تبلیغات مسلحانه نیز خوانده می‌شود، معمولاً با هدف نشان دادن قدرت نیروهای شورشی و ارعاب نیروهای مخالف دنبال می‌شود .
آدم ربایی و ترور و هواپیما ربایی را می‌توان ابزارهای اصلی تبلیغات مسلحانه به حساب آورد. در بسیاری از موارد ربودن شخصیتهای برجسته ، صرفاً نوعی عملیات نظامی نیست بلكه هدف دیگری را نیز دنبال می‌كند كه عبارت است از یافتن امكانی برای پخش و انتشار پیامهای تبلیغاتی.در این شرایط،، چریک ها به هزینه دولت و نیروهای درگیرتبلیغ و پیام رسانی کرده و اهداف خود را دنبال می نمایند. از جمله نمونه‌های این شیوه ربودن دختر رئیس جمهور گواتمالا در سال 1982و ربودن دختر رئیس جمهور السالوادر در سال 1985 را می‌توان نام برد . رباینده دختر رئیس جمهور گواتمالا( جنبش انقلاب خلق) ‌خواهان آن شد كه در ازای آزادی فرد ربوده شده اعلامیه‌هایش از طریق رادیوی دولتی گواتمالا در داخل و خارج از آن كشور پخش شود .

يکشنبه 29/5/1391 - 1:4 - 0 تشکر 518739

جنگ روانی و افكار عمومی پس از جنگ جهانی دوم
افكار عمومی به اندازه‌ای نیرومند است كه برای برگرداندن دریك جهت معین كوششهای بی شماری به عمل می‌آید كه این كار را با اعمال نفوذ در احساسات مردم انجام می‌دهند. استفاده آمریكا از نامه نگاری پس از جنگ جهانی دوم كه شاید بتوان به عنوان یكی از تازه‌ترین ومؤثرترین شیوه‌های تبلیغاتی جهت نفوذ برافكار عمومی در آن زمان به حساب آورد از این جمله است. داستان از این قرار است که دررابطه با انتخابات ایتالیا و به علت احتمال پیروزی كمونیستها درآن انتخابات، آمریكا طرحی را به اجرا گذاشت . در این طرح كه مجری آن یكی از سردبیران یك روزنامه ایتالیایی در نیویورك بود، ازایتالیایهای مقیم آمریكا درخواست شد كه به اقوام خود در ایتالیا نامه نوشته و با استفاده از احساسات میهن پرستانه و مذهبی آنها را ترغیب و تحریك به شركت در انتخابات به نفع سازمان‌ها و احزاب ضد كمونیست گردانند . هزینه ارسال این نامه ها به عهده شركت‌های تجارتی بود كه مایل به شركت در مبارزه علیه كمونیست‌ بودند .
فیلم سینمایی یكی دیگرازشیوه های تبلیغاتی بود كه درطول جنگ جهانی و پس از آن به كرات مورد استفاده قرار گرفت . به كارگیری این روش در سال 1948 توسط آمریكا در انتخابات ایتالیا یكی از برجسته‌ترین نمونه‌های استفاه از این شیوه به حساب می آید. از این رو آمریكا امكانات تبلیغاتی خود را به كار گرفته و به نمایش فیلمهایی از كمك‌های آمریكا به ایتالیا و همچنین فیلمهایی ازشرایط و وضعیت اسفبار زندگی مردم شوروی، سعی در خنثی نمودن فعالیتهای حزب كمونیست نمود . در این میان فیلم نینوشكا كه با طنز بسیار تندی زندگی مردم شوروی را به تصویر كشیده بود به نمایش درآمد . دراین فیلم فوق‌العاده، حس تنفر ، انزجار و وحشت از سیستم حكومتی شوروی و نحوه زندگی مردم آن مدنظر بود وبرای اقشار مختلف مردم، به خصوص طبقات محروم و پائین جامعه به نمایش درآمد .این فیلم تأثیر مورد نظر را برروی مخاطبین برجای گذاشت، به نحوی كه حزب كمونیست كه در شروع انتخابات انتظار می‌رفت بخش اعظم آراء را از آن خود سازد، تنها 31% آراء رابدست آورد و در نتیجه در انتخابات شكست خورد .

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.