• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن مهدویت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
مهدویت (بازدید: 1484)
شنبه 28/5/1391 - 4:2 -0 تشکر 517178
امام عصر (عج) در روایات

چگونه مورد توجه امام عصر(عج) قرار گیریم؟

امام زمان

چگونه مورد توجه امام عصر(عج) قرار گیریم؟

پاسخ: در قرآن و روایات به صورت صریح تاکید شده است که پس از برخورداری انسان از اعتقاد صحیح، نوبت به عمل می‌رسد و آنچه می‌تواند آدمی را به خدا و حجت او نزدیک و نزدیک‌تر کند، تلاش در راه انجام دادن وظایف(تعهد به واجبات و ترک محرمات الهی) است.

حضرت مهدی(عج) بر اساس  یکی از توقیعات رسیده از ایشان فرمودند:

«اگر شیعیان ما- که خداوند آنها را به اطاعت خویش موفق بدارد- بر ادای عهد و پیمان ما یک دل و همراه می‌شدند، هرگز سعادت دیدار ما از ایشان به تاخیر نمی افتاد».(1)

همچنین فرمودند:

«هر یک از شما به گونه‌ای عمل کند که به محبت ما نزدیک شود و از کارهایی که او را به خشم و غضب ما نزدیک می کند، برحذر باشد».(2)

این سخنان نورانی می‌رساند که بهترین وسیله برای نزدیکی به خدا و جلب عنایت امام عصر(عج) تلاش برای سازندگی فردی است. البته یاد امام عصر(عج) در هر شب و روز در این مسیر بسیار راهگشا خواهد بود. چه خوب است که روزمان را با یاد آن حضرت و توسل به او شروع کنیم و به همین گونه به پایان برسانیم. و چه زیباست که پیوسته ساعتی را برای عرض سلام و ارادت به ساحت مقدسش اختصاص دهیم و چه بجاست که به نیابت از آن حضرت، کارهای عبادی(مثل نماز، روزه و صدقه) انجام دهیم.

هر یک از شما به گونه‌ای عمل کند که به محبت ما نزدیک شود و از کارهایی که او را به خشم و غضب ما نزدیک می کند، برحذر باشد

البته در کنار خودسازی و یاد امام عصر(عج) لازم است به دنبال تحقق اهداف امام در عرصه اجتماعی باشیم و در این راستا برای زمینه سازی ظهور آن حضرت، بستر سازی برای بروز ارزش های اسلامی و انسانی در جامعه، و تلاش برای فراگیر شدن فرهنگ انتظار و ضرورت حاکمیت الهی تلاش کنیم.

به راستی آیا می شود آدمی این گونه زندگی کند و مورد توجه و عنایت امام عصر(عج) قرار نگیرد؟!

 

پی نوشت:

1 - الاحتجاج، طبرسی، ج2، ص315.

2 - همان، ص323-324.

what`s life?life is love.
شنبه 28/5/1391 - 4:22 - 0 تشکر 517218

تجلی مهر و قهر


امام زمان
آنگاه که کشتی شکسته قلبم به دنبال ناخدایی هدایت‌گر می‌گردد و دریای طوفانی و سهمگین درونم، آرامش پایدار را می‌طلبد، شاهرگ‌های وجودم، به دنبال نجات بخشی می‌باشند در این بیابان ظلمت؛ که ستم‌ها و پستی‌ها، چهره زیبای دلدادگی را تیره ساخته‌اند و کج‌اندیشان بدگفتار به روی زیبایی‌ها رنگ تیرگی زده‌اند. با تمام وجودم، با قطرات اشکم، زبان نیاز به سوی آن محرم راز، باز نموده و از اعماق وجودم فریاد می‌زنم:

«المستغاث بک یا صاحب الزمان». مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف  فریاد رسی است که خداوند او را خواهد فرستاد تا به فریاد مردم عالم برسد و سیرت عدلی را به همگان نشان بدهد. (1) سیرت اجتماعی او، سیرت عدالت است؛ (2) عدالتی بس فراگیر. و به خدا سوگند، عدالت را وارد خانه‌های مردمان خواهد کرد، چونان سرما و گرما که وارد خانه‌ها می‌شود. (3) سیرت او، سیرت جدش می‌باشد که«اشداء علی الکفار رحماء بینهم»(4)


در این نوشتار برآنیم تا اجمالی از سیره‌ مهر و قهر آن حبیب بی‌نشان، پیدای پنهان، محبوب دل‌ها، حضرت بقیة‌الله عجل الله تعالی فرجه الشریف  را به نظاره بنشینیم.



اشداء علی الکفار


حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ، حق هر محقّی را بگیرد و به او بدهد؛ حتی اگر حق کسی زیر دندان دیگری باشد، آن را از زیر دندان انسان متجاوز و غاصب، بیرون می‌کشد و به صاحب حق باز می‌گرداند (5). هر منافق و شک‌باوری را می‌کشد و کاخ‌ها را ویران می‌سازد. (6) حکومت جباران و مستکبران و نفوذ سیاسی منافقان و خائنان را نابود می‌کند. (7) در آن روز، دیگر اثری از شرک، روی زمین نخواهد ماند. (8)



حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ، حق هر محقّی را بگیرد و به او بدهد؛ حتی اگر حق کسی زیر دندان دیگری باشد، آن را از زیر دندان انسان متجاوز و غاصب، بیرون می‌کشد و به صاحب حق باز می‌گرداند


او مشرق و مغرب جهان را به یاری فراخواهد خواند. (9) یاران او شمشیرها را بر زمین نمی‌نهند تا (10) دشمنان خدا را بکشند و خدا راضی شود. (11) حکومتی جز حکومت اسلامی نخواهد ماند (12) و هر دولت باطلی از بین خواهد رفت (13) و جایی باقی نخواهد ماند مگر آنکه گلبانگ محمدی: «أشهد أن لا اله الا الله و أشهد أن محمداً رسول‌الله» در آن بلند گردد (14) و بدین سان، ستم، ریشه کن، و راه‌ها امن  می‌شود؛ (15) حکومت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف  شرق و غرب عالم را فرا می‌گیرد (16) و مردمان شرور، نابود شده و افراد صالح، باقی خواهند ماند. (17)



رحماء بینهم


مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ، چونان همدم و رفیق، پدری مهربان، برادری همسان، مادری دلسوز و راهنما در گرفتاری و فتنه و سرگردانی‌ها است. (18) در روزگار او همگان به رفاه و آسایش و وفور نعمت بی‌مانند دست خواهند یافت. (19) هیچ جای زمین باقی نماند، مگر اینکه از برکت عدل و احسان او فیض خواهد برد. حتی جانواران و گیاهان نیز از این برکت و عدالت و داد و نکویی بهره‌مند خواهد شد. (20) عدالت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ، چنان است که بر هیچ کس، در هیچ چیز و به هیچ‌گونه ستمی نخواهد رفت. (21) در جهان، جای ویرانی نخواهد ماند مگر آنکه مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف  آنجا را آباد سازد (22). دوستی واقعی و صمیمیت حقیقی پیاده می‌شود؛ (23) ساکنان آسمان و زمین، از او راضی خواهند بود. (24)


همه مردم در زمان او توانگر و بی‌نیاز خواهند شد. (25) هر نیازمندی، از جیب برادر ایمانی‌اش، به مقدار نیاز برخواهد داشت و برادرش، او را منع نخواهد کرد. (26) از کوچکترین حق کسی چشم نخواهد پوشید و فرمان خدا را پیروی خواهد کرد. (27) سرمایه‌ها را به طور صحیح تقسیم خواهد نمود؛ یعنی مساوات حقیقی میان مردم؛  (28) مساواتی که دیگر نیازمندی یافت نشود تا به او زکات دهند (29) و این است قطره‌ای از رحم و شفقت حضرت در عصر ظهور. همان‌گونه که از او در عصر غیبت بهره می‌بریم، همانند بهره بردن آفتاب از پشت ابرها. (30)





پی نوشت ها:


 [1] .نهج البلاغه، چاپ فیض الاسلام، ص 424-425.


[2] . همان، خ138.


[3] .امام صادق علیه السلام ، بحارالانوار، ج 52، ص 362.


[4]. سوره فتح/29.


[5] . المهدی الموعود، ج1، ص 279، 282.


[6] . بحار الانوار،ج52، ص 338.


[7] . المهدی الموعود، ج1، ص 252.


[8] .امام باقر علیه السلام ،ینابیع المودة، ج3، ص 78 و 132.


[9] امام باقر علیه السلام ، کمال الدین، ج 1، ص 331.


[10] .امام صادق علیه السلام ، بحارالانوار، ج52، ص 327.


[11] .امام صادق علیه السلام ، الغیبة طوسی، ص 32.


[12] الملاحم و الفتن، ص 66.


[13] . امام باقر علیه السلام ، الکافی، ج8، ص 278.


[14] امام صادق علیه السلام ، بحارالانوار، ج52،ص 340.


[15] .امام صادق علیه السلام ، منتخب الاثر، ص 308.


[16] .امام باقر علیه السلام ، کمال الدین، ج1، ص 331.


[17] .امام صادق علیه السلام ، منتخب الاثر، ص 474.


[18] .امام رضا علیه السلام ، اصول کافی، کتاب الحجة، ح1.


[19] .المهدی الموعود، ج1، ص 264.


[20] .المهدی الموعود، ج1ص 264.


[21] . بحارالانوار، ج10.


[22] الکافی، ج4، ص 427.


[23] .المهدی الموعود، ج2، ص 11.


[24] .امام باقر علیه السلام ، بحارالانوار، ج52، ص 372.


[25] .پیامبر اکرمk، بحار الانوار، ج51، ص 81.


[26] .بحارالانوار، ج 51، ص 146.


[27] .المهدی الموعود، ج1، ص 279.


[28] .پیامبراکرمk، الملاحم و الفتن، ص 108.


[29] .پیامبر اکرمk، بحارالانوار، ج51،ص 81.


[30] .امام باقر علیه السلام ، بحارالانوار، ج 52، ص 390.

what`s life?life is love.
شنبه 28/5/1391 - 4:23 - 0 تشکر 517219

روایاتی در باب انتظار فرج




- رسول اكرم صلى الله علیه و آله می‌فرماید:


«طوبى للصابرین فى غیبته، طوبى للمقیمین على محبته»؛ "ینابیع المودة، ج 3، ص 101"


خوشا به حال صبر كنندگان در ایام غیبتش، خوشا به حال پایداران بر دوستى و محبتش.


- امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید:


«انتظروا الفرج ولاتیأسوا من روح الله، فان احب الاعمال الى الله عزوجل انتظار الفرج ... والمنتظر للفرج كالمتشحط بدمه فى سبیل الله» ؛"بحارالانوار، ج 52، ص 123"


انتظار فرج بكشید و از رحمت خدا ناامید نگردید، زیرا محبوب‌ترین اعمال نزد خداى عزوجل، انتظار فرج است. و همانا منتظران فرج مانند شهیدانى هستند كه در راه خدا، در خون خود مىغلتند.


- امام حسین علیه السلام می‌فرماید:


«... اما ان الصابر فى غیبته على الاذى والتكذیب، بمنزلة المجاهد بالسیف بین یدى رسول الله صلى الله علیه و آله»؛ "اعلام الورى، ص 384"


... به تحقیق كه صبركنندگان در غیبتش بر اذیت‌ها و تكذیب‌ها، مانند مجاهدان با شمشیر در سپاه پیامبر (صلى الله علیه و آله) هستند.


- امام زین العابدین علیه السلام می‌فرماید:


«من ثبت على ولایتنا فى غیبة قائمنا، اعطاه الله أجر الف شهید مثل شهداء بدر و احد»؛"كشف الغمه، ج 3، ص 312"


هر كه در دوران غیبت قائم ما، بر ولایت ما ثابت قدم باشد، خداوند پاداش هزار شهید مانند شهداى بدر و احد را به او عطا مىفرماید.


- امام صادق علیه السلام می‌فرماید:


«المنتظر للثانى عشر كالشاهر سیفه بین یدى رسول الله صلى الله علیه و آله یذب عنه»؛"غیبت نعمانى، ص 41"


كسى كه منتظر امام دوازدهم است مانند كسى است كه در كنار رسول خدا (صلى الله علیه و آله) و براى دفاع از آن حضرت شمشیر مىزند.


- امام موسى كاظم علیه السلام می‌فرماید:


«طوبى لشیعتنا المتمسكین بحبّنا فى غیبة قائمنا، الثابتین على موالاتنا والبراءة من اعدائنا، اولئك منّا و نحن منهم، و قد رضوا بنا ائمة و رضینا بهم شیعة، طوبى لهم ثم طوبى لهم، هم والله معنا فى درجتنا یوم القیامة»؛"الزام الناصب، ص 68"


خوشا به حال شیعیان ما كه در غیبت قائم ما بر محبت و ولایت ما و بیزارى از دشمنان ما پایدار ماندند، آنها از ما و ما از آنهائیم. و همانا آنان امامت ما را پذیرفتند، ما هم آنها را به عنوان شیعیان خود پذیرفتیم. خوشا به حال آنها و باز هم خوشا به حال آنها، آنها به خدا قسم در درجه ما و در كنار ما در روز قیامت‌اند.


- امام رضا علیه السلام می‌فرماید:


«ما أحسن الصبر و انتظار الفرج» ؛"منتخب الاثر، ص 496"


چه نیکوست صبر كردن و انتظار فرج كشیدن.


- امام جواد علیه السلام می‌فرماید:


«افضل اعمال شیعتنا انتظار الفرج»؛"غیبت نعمانى، ص 180"


برترین اعمال شیعیانمان، انتظار فرج است.


امام هادى علیه السلام می‌فرماید:


«لولا من یبقى بعد غیبة قائمكم من العلماء الداعین الیه، والدّالین علیه، والذّابین عن دینه بحُجج الله، والمنقذین للضعفاء من عبادالله من شباك ابلیس و مردته، لما بقى احد الا ارتد عن دین الله. ولكنهم یمسكون ازمة قلوب ضعفاء الشیعة كما یمسك صاحب السفینة سكانها، اولئك هم الافضلون عندالله عزوجل»؛ "بحارالانوار، ج 51، ص 156"


اگر نه این بود كه پس از غیبت قائم آل محمد، برخى از علما وجود دارند كه به سوى او دعوت مىكنند و مردم را به حضرتش سوق مىدهند و از دینش با استدلال‌هاى الهى حمایت مىكنند و ضعیفان از بندگان خدا را از افتادن در دام ابلیس و یارانش، رهایى مىبخشند، پس به تحقیق هیچ كس نمىماند جز این كه از دین خدا برمىگشت. ولى آن عالمان زمان قلوب ضعفاى شیعه را مىگیرند همانگونه كه ناخداى كشتى، سكّان و فرمان كشتى را مىگیرد و پس آنها نزد خداى عزوجل از همه برترند.

what`s life?life is love.
شنبه 28/5/1391 - 4:23 - 0 تشکر 517220

امام مهدی(عج) از دیدگاه امام حسن علیه السلام




"طوبی لمن ادرک ایامه و سمع کلامه"؛ خوشا به سعادت کسی که روزگار او را درک کند و اوامر او را گوش فرا دهد.


(امام حسن مجتبی علیه السلام)


روزگار پرآشوب عهد امام حسن مجتبی علیه السلام موجب شد که شیعیان نتوانند احادیث فراوانی از آن حضرت بشنوند و برای نسل های بعدی روایت کنند، از این رهگذر روایات مربوط به حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف  نیز از آن حضرت کمتر روایت شده است که آنچه به دست ما رسیده در اینجا می آوریم:


"بعد از امضای قرارداد صلح با معاویه، برخی از شیعیان ناآگاه به خدمت امام حسن مجتبی علیه اسلام رسیده، او را برای پذیرش صلح سرزنش کردند. امام حسن علیه السلام فرمود:


شما نمی دانید که من برای شما چه کرده ام؟ به خدا سوگند آنچه من انجام داده ام برای شما از تمام این جهان سودمندتر است. مگر نمی دانید که من امام شما هستم؟ اطاعت من بر همه شما واجب است، و به صریح فرمایش رسول اکرم صلی الله علیه و آله یکی از دو سروران جوانان بهشتی هستم؟ مگر نمی دانید که هنگامی که حضرت خضر علیه السلام کشتی را سوراخ کرد و جوانی را کشت و دیوار را تجدید بنا کرد حضرت موسی خشمگین شد، زیرا سبب و حکمت آنها را نمی دانست، ولی کارهای حضرت خضر در نزد خدا صحیح و بی اشکال بود؟ مگر نمی دانید که هر یک از ما بر گردنش بیعت طاغوت زمانش خواهد بود به جز قائم ما که حضرت عیسی در پشت سر او نماز می خواند و خدای تبارک و تعالی ولادتش را مخفی نگه می دارد و خودش را در پشت پرده غیبت نهان می سازد تا به هنگام ظهور، بیعت احدی در گردن او نباشد؟(1)



در زمان او درندگان با یکدیگر سازش می کنند، زمین گیاهش را خارج می کند، آسمان برکاتش را فرو می فرستد، گنج های نهفته در دل زمین برای او ظاهر می شود. بین شرق و غرب عالم تحت سیطره او در می آید. خوشا به سعادت کسی که زمان او را درک کند و به اوامر او گوش فرا دهد.


"التاسع من ولد اخی الحسین ابن سیده الاما، یطیل الله عمره فی غیبته، ثم یظهره بقدرته فی صوره شاب دون اربعین سنه، ذلک لیعلم ان الله علی کل شی قدیر؛ نهمین فرزند برادرم حسین علیه السلام فرزند سرور کنیزانست، خداوند در زمان غیبت عمرش را بسیار طولانی می کند و آنگاه او را به صورت جوانی کمتر از چهل سال ظاهر می سازد. تا دانسته شود که خداوند به هر چیزی قادر است".(2)


"لا یکون الامر الذی تنتظرون حتی یبرء بعضکم من بعض و یتفل بعضکم فی وجوه بعض و یشهد بعضکم علی بعض بالکفر ویلعن بعضکم بعضا ؛ این امر که فرارسیدن موعد آن را  انتظار  می کشید واقع نمی شود مگر بعد از آن که برخی از شما از برخی دیگر بیزاری بجوید، و برخی در صورت برخی آب دهان بیندازد و بعضی از شما بعضی دیگر را کافر بداند و یکدیگر را لعن کنند."


عمیر می گوید: عرض کردم: چنین زمانی چه ارزشی دارد؟ امام علیه السلام فرمود:


"الخیر کله فی ذلک الزمان، یقوم قائمنا و یدفع ذلک کله؛ همه خیرها در آن زمانست، زیرا قائم ما قیام می کند و همه این حوادث را از بین می برد."(3)


"تصطلح فی ملکه السباع، و تخرج الارض نبتها، و تنزل السماء برکتها و تظهر له الکنوز، یملک ما بین الخافقین، فطوبی لمن ادرک ایامه و سمع کلامه؛ در زمان او درندگان با یکدیگر سازش می کنند، زمین گیاهش را خارج می کند، آسمان برکاتش را فرو می فرستد، گنج های نهفته در دل زمین برای او ظاهر می شود. بین شرق و غرب عالم تحت سیطره او در می آید. خوشا به سعادت کسی که زمان او را درک کند و به اوامر او گوش فرا دهد." (4)



"اسعد الناس به اهل الکوفه؛ خوشبخت ترین مردم در زمان ظهور، مردم کوفه هستند." چه سعادتی بالاتر از این که انسان در شهر حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه زندگی کند و هر روز در پشت سر او اقتدا کرده فرائض دینی را انجام دهد و پرسش های خود را بی واسطه از قبله مقصود و کعبه موعود بپرسد و هر روز دیدگانش با دیدار آن آفتاب عالمتاب نورانی شود و معارف الهی را از سرچشمه زلال علوم آل محمد فرا گیرد.


"اسعد الناس به اهل الکوفه؛ خوشبخت ترین مردم در زمان ظهور، مردم کوفه هستند". (5) چه سعادتی بالاتر از این که انسان در شهر حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه زندگی کند و هر روز در پشت سر او اقتدا کرده فرائض دینی را انجام دهد و پرسش های خود را بی واسطه از قبله مقصود و کعبه موعود بپرسد و هر روز دیدگانش با دیدار آن آفتاب عالمتاب نورانی شود و معارف الهی را از سرچشمه زلال علوم آل محمد فرا گیرد.


امام جواد علیه السلام روایت می کنند که روزی حضرت علی علیه اسلام در حالی که به دست سلمان تکیه داده بودند وارد مسجد الحرام شدند و امام حسن مجتبی در محضر آن حضرت بود در آن هنگام مردی نیکو صورت که جامه های زیبا بر تن داشت وارد شد و به خدمت امیرمؤمنان علیه السلام عرض ادب و تقدیم سلام نمود، سپس گفت: من از محضر شما سه پرسش می کنم، اگر آنها را پاسخ فرمایید می فهمیم که این مردم به شما ستم کردند و حق شما را به ناحق غصب کردند، امیرمؤمنان فرمود: آنچه می خواهی بپرس.


چون آن مرد سؤالاتش را پرسید، امام علیه اسلام به فرزند بزرگوارش امام حسن مجتبی رو کرد و فرمود: ای ابومحمد سؤالات این مرد را پاسخ بگو.




طبق روایات فراوانی حضرت خضر زنده است و در فرصت های مناسب در مجلس امامان معصوم علیهم السلام حضور می یابد و اینک در خدمت حضرت بقیة الله روحی و ارواح العالمین له الفدا می باشد و جزء 30 نفریست که همواره در ملازمت آن حضرت هستند و خداوند به وسیله آنها رفع غربت از وجود مقدس حضرت صاحب الزمان در زمان غیبت می نماید.




چون امام حسن علیه السلام هر سه پرسش را پاسخ گفت، آن مرد به وحدانیت خدا و رسالت رسول اکرم گواهی داد و سپس به امامت امیرمؤمنان و امام حسن مجتبی و امام حسین سیدالشهدا (علیهم السلام) گواهی داد و آنگاه امام ها را یکی پس از دیگری شمرد و به امامت هر یکی شهادت داد تا به امام حسن عسکری علیه السلام رسید و آنگاه گفت:


"و اشهد علی رجل من ولد الحسن لایکنی ولا یسمی حتی یظهر امره، فیملاها عدلا کما ملئت جورا؛ و گواهی می دهم به امامت فرزند امام حسن عسکری که نام و کنیه اش گفته نمی شود تا روزی که ظاهر شود و جهان را پر از عدالت کند، آن چنانکه پر از ستم شده است."


امیرمؤمنان خطاب به امام حسن فرمود: ای ابو محمد برخیز و این مرد را تعقیب کن. امام حسن مجتبی علیه السلام بلند شد و به دنبال آن مرد حرکت کرد، لحظاتی بعد برگشت و عرض کرد: این مرد تا از مسجد خارج شد اصلاً متوجه نشدم که کجا پای نهاد و به کجا رفت.


امیرمؤمنان فرمود: آیا این مرد را شناختی؟


امام حسن عرض کرد: خدا و پیامبر و امیرمؤمنان داناترند. امیرمؤمنان فرمود: او حضرت خضر بود."(6)


طبق روایات فراوانی حضرت خضر زنده است و در فرصت های مناسب در مجلس امامان معصوم علیهم السلام حضور می یابد و اینک در خدمت حضرت بقیة الله روحی و ارواح العالمین له الفدا می باشد و جزء 30 نفریست که همواره در ملازمت آن حضرت هستند و خداوند به وسیله آنها رفع غربت از وجود مقدس حضرت صاحب الزمان در زمان غیبت می نماید.(7)


برگرفته از کتاب یاد مهدی (عج)


تألیف محمد خادمی شیرازی


پاورقی:


1- اعلام الوری، ص 401.


2- یوم الخلاص، ص 170.


3- بشاره الاسلام، ص 81. این حدیث به پیروی از صاحب "بشاره الاسلام" از امام حسن مجتبی علیه السلام نقل شده ولی صاحب "عقد الدرر" آن را از امام حسین علیه السلام نقل کرده است. و پژوهشگر معاصر آقای علی اکبر غفاری(ره) در پاروقی های سودمند خود بر کتاب پر ارج "غیبت نعمانی" یادآوری شده که این حدیث در برخی نسخه ها از امام حسن علیه السلام و در برخی دیگر از امام حسین علیه السلام نقل شده است.


4- یوم الخلاص، ص 374.


5- یوم الخلاص، ص 375-


6- اصول کافی، ج 1، ص 441.


7- غیبت شیخ طوسی، ص 102.

what`s life?life is love.
شنبه 28/5/1391 - 4:23 - 0 تشکر 517221

آیا برای تاریکی قبر فکری کردم



قبر



مهدی جان!


من در اینجا می خواهم باورهای خود را بر زبان بیاورم، آنچه را که به آن اعتقاد دارم بیان کنم:


من باور دارم که مرگ حق است و دیر یا زود از این دنیا سفر خواهم نمود، آری! منزل گاهی است که باید از آن عبور کرد، خوشا به حال کسی که به این دنیا دل نبندد.


من به یاد مرگ می افتم، آن روز که مرا در قبر بنهند و خاک بر روی من بریزند، آن روز تنهای تنها خواهم شد!


افسوس که من این صدا را نمی شنوم: «من خانه تنهایی هستم، من خانه تاریکی هستم».


این صدای قبر من است که هر روز در فضا طنین می اندازد و من آن را نمی شنوم!


آیا من برای تاریکی قبر فکری کرده ام؟ سفری در پیش رو دارم که دیر یا زود فرا می رسد، باید برای خود زاد و توشه ای آماده کنم، آن لحظه ای که همه، مرا تنها می گذارند. همه دوستان و آشنایان، بعد از این که مرا به خاک سپردند به منزل خود باز می گردند و من می مانم و یک دنیا تنهایی و تاریکی!


من به سوال و جواب در قبر اعتقاد دارم. آن موقعی که دو فرشته نزد من آیند، از من در مورد خدا و دین من سوال کنند: خدای تو کیست؟ پیامبر تو کیست؟ امام تو کیست؟


در آن لحظه های تنهایی چه خواهم کرد؟


من شنیده ام که اگر کسی اهل ایمان باشد، در آن لحظه ها هیچ غمی به دل ندارد.


وقتی مومن را داخل قبر گذاشتند و قبر آن را با خاک پوشاندند، ناگهان قبر او شکافته می شود. دری آشکار می شود و مومن نگاهش به آن در خیره می ماند. قبر تاریک تاریک است، امّا نوری از آن در به سوی قبر می آید و تمام قبر را روشن می کند.


این نور، نور چهره زیبای پیامبر می باشد، بوی خوشی به مشام مومن می رسد، آری! این بوی خوش پیامبر است.


این پیامبر است که دوستان خود را در سخت ترین لحظه ها تنها نمی گذارد.


مهدی جان! من باور دارم که بعد از مرگ زنده خواهم شد، من به روز قیامت ایمان دارم، روزی که همه زنده شوند و سر از قبر بردارند.




من دوستان تو را دوست دارم، با دشمنان تو، دشمن هستم. من رنگ و بوی تو را دارم، من در فکر و اندیشه و احساس و کردار فقط پیرو تو هستم. خوب می دانم که اگر تو را دوست داشته باشم و از دشمنان تو بیزار نباشم، شیعه واقعی شما نیستم




من چه می دانم که روز قیامت چه روزی است؟ روزی که ترس همه را فرا گیرد، هر کس به فکر خودش باشد، مادر از فرزند خود فرار کند، دوستان همه یکدیگر را فراموش کنند، روزی که تشنگی بیداد کند، آتش جهنّم زبانه کشد...


همه برای حسابرسی فراخوانده شوند، آن روز همه به پرونده های کردار خود نگاه می کنند، می بینند که همه کارهای خوب و بد آن ها با دقّت ثبت شده است.


آن روز، روز حسابرسی است. گروهی که اهل خوبی ها و زیبایی ها بوده اند، به سوی بهشت حرکت می کنند، کسانی هم که در دنیا چیزی جز پلیدی و سیاهی برای خود اندوخته نکرده اند، در عذاب گرفتار می شوند.


من به «پل صراط» ایمان دارم، روز قیامت، پلی بر روی جهنّم کشیده می شود که به آن «صراط» می گویند، همه باید از آن عبور کنند، اهل ایمان به راحتی و با سلامت از صراط عبور می کنند و بعد از آن به مهمانی بزرگ خدا می روند، آن ها به بهشت جاودان وارد می شوند.


ولی اهل کفر و معصیت نمی توانند از آن عبور کنند، آنان در آتش عذاب گرفتار می شوند، آنان در آتش سقوط می کنند.


در روز قیامت، از «حقّ النّاس» سوال می کنند، این سوال در «مرصاد» خواهد بود، مرصاد، قسمتی از پل صراط است، در آنجا از «حقّ النّاس» می پرسند، هر کس که به دیگری ظلم کرده باشد و حقّ او را گرفته باشد، باید آنجا جواب بدهد.


اگر امروز حق کسی را پایمال کنم، اگر به آبروی کسی صدمه بزنم، اگر ظلمی به دیگری بنمایم، باید بدانم که در روز قیامت باید جواب بدهم. خدا از «حقّ الناس» نمی گذرد، باید من در آنجا صاحب حق را راضی کنم!


آری! من به بهشت و جهنّم ایمان دارم، می دانم که اگر درستکار باشم، سرانجام من بهشت خواهد بود و اگر راه خطا بروم و معصیت و گناه خدا را بنمایم، جهنّم در انتظار من است.


بهشت و جهنّم، حقیقت دارد، من امید دارم که عاقبت من ختم به خیر شود، اهل بهشت باشم، من از جهنّم هراس دارم، من از عذاب جهنّم به خدا پناه می برم!


مهدی جان! خوب می دانم، اگر من بخواهم از عذاب خدا نجات پیدا کنم، باید ولایت تو را قبول کنم، ولایت تو، محور سعادت است و رستگاری.


امام زمان

هر کس به بهشت وارد می شود، به خاطر محبّت شماست، رضای شما، رضای خداست، اگر کسی بتواند شما را راضی و خشنود سازد، خدا را راضی ساخته است.


کسی که بهفمد حق با شماست، بداند که خدا ولایت شما را بر او واجب کرده است، امّا از قبول ولایت شما سرباز زند، جایگاهش آتش دوزخ خواهد بود.


آری! کسانی که با شما دشمنی می کنند و با این که می دانند حق با شماست، امّا آن را انکار می کنند، آنان به آتش گرفتار خواهند شد، امّا حساب کسانی که از شما هیچ نمی دانند و جاهل هستند و اصلاً حق به آن ها نرسیده است، جداست.


من چه می دانم که روز قیامت چه روزی است؟


مولای من! من اعتقادات خود را در حضور تو بیان کردم و اکنون تو را گواه می گیرم، از تو می خواهم بر آنچه برای تو گفتم شهادت بدهی.


من تو را دوست دارم! به امامت تو اعتقاد دارم، به قلب من نگاه کنی، ببین که قلب من شیدای توست، عشق تو، تنها سرمایه من است.


من دوستان تو را دوست دارم، با دشمنان تو، دشمن هستم. من رنگ و بوی تو را دارم، من در فکر و اندیشه و احساس و کردار فقط پیرو تو هستم. خوب می دانم که اگر تو را دوست داشته باشم و از دشمنان تو بیزار نباشم، شیعه واقعی شما نیستم.


اگر بخواهم جزء پیروان واقعی تو باشم، باید با دشمنان تو دشمن باشم. آن کسی که تو را دوست دارد و از دشمنان تو بیزار نیست، به دروغ ادّعای محبّت تو می کند، تو این محبّت را از او نمی خری!




هر کسی برای زندگی کردن خویش دلیلی می خواهد، این دلیل زندگی من است: من زنده ام و زندگی می کنم تا سرود مهر تو را سر بدهم و محبّت تو را بر دل های مردم، پیوند زنم. من سوگند یاد می کنم تا نفس در سینه دارم، عاشقانه از زیبایی آمدنت دم بزنم و دوستان تو را یار راه شوم و سرود جان بخش بر پایی دولنت را فریاد زنم




من با تو هستم، با غیر تو کار ندارم، به  تو ایمان دارم، تو را دوست دارم و ولایت تو را قبول کرده ام، من فقط گوش به فرمان تو هستم، تسلیم تو هستم! پیروی کردن از غیر تو، چیزی جز آتش جهنّم در پی ندارد.


ای خاندان پیامبر! حق و حقیقت همیشه با شما بوده است، هر کجا شما بروید، حق و حقیقت هم همان جاست. شما محور حق و حقیقت هستید. حق چیزی است که شما آن را بپسندید، باطل چیزی است که شما از آن بیزار باشید. به هر چه شما فرمان دهید، آن چیز خوب و زیباست، از هر چه که نهی کنید، آن چیز زشت و پلید است.


من به خدای یگانه ایمان دارم، خدایی که شریک ندارد، من محمّد را پیامبر خدا می دانم، به همه شما ایمان دارم.


من به همه شما (از اولین نفر تا آخرین نفر شما) اعتقاد دارم، من تسلیم شما هستم و پیروی کامل از شما می کنم، هر چه شما بگویید قبول می کنم.


مهدی جان! من آمادگی خود را برای یاری تو اعلام می کنم، من آماده ام و منتظرم تا روزگار ظهور تو فرا برسد، روزی که خدا دین خودش را به دست تو زنده خواهد نمود.


من امروز هم به یاری تو اندیشه دارم، تلاش می کنم تا نام و یاد تو را زنده نگه دارم.


هر کسی برای زندگی کردن خویش دلیلی می خواهد، این دلیل زندگی من است: من زنده ام و زندگی می کنم تا سرود مهر تو را سر بدهم و محبّت تو را بر دل های مردم، پیوند زنم.


من سوگند یاد می کنم تا نفس در سینه دارم، عاشقانه از زیبایی آمدنت دم بزنم و دوستان تو را یار راه شوم و سرود جان بخش بر پایی دولنت را فریاد زنم.


من در راه رضای تو قدم بر می دارم، یاد تو را زنده نگه می دارم! من این گونه تو را یاری می کنم.


مولای من!


در قلب من، فقط محبّت تو جای دارد و بس! من هیچ کس را به اندازه تو دوست ندارم، من در اشتیاق توام، در آرزوی تو هستم و هرگز چنین اشتیاقی را برای دیگری نداشته ام.


تو در اعماق دل من جای گرفته ای، تو همه جا عزیز جان من و امید دل من هستی!


بار خدایا! من با امام زمان خود سخن گفتم و از عشق و محبّت خود به او پرده برداشتم، من آمادگی خود را برای یاری او اعلام نمودم، اکنون از تو می خواهم تا مرا یاری کنی تا در این راه ثابت قدم بمانم.


تو کاری کن که قلب من برای همیشه از آن امام زمانم باشد، تو کاری کن که من از امام زمان خویش دست برندارم! تو کاری کن من در این راه، ثابت بمانم.


آمین.





what`s life?life is love.
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.