• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 17348)
شنبه 19/5/1387 - 18:34 -0 تشکر 51426
-:-تناسخ، اسلام، فلورانس اسكاول شین -:-

 

 

 

 

 

-:- به نام حضرت دوست -:-

 

 

سلام دوستای عزیزم! این تاپیكو ایجاد كردم تا به سوالای خودم و شما در مورد تناسخ پاسخ داده بشه! من دلیل میخوام! برای رد و یا قبول كردن این مساله! اونم نه تو حرفای روانكاوا و روانشناسا یا هر فرد دیگه ای.... از دین مبین اسلام! مسلما در اسلام به این قضیه اشاره شده! اما كجا و چه جوری رو نمیدونم! ممنون میشم كمك كنین!

 

حتما میپرسید این فلورانس اسكاول شین چی كارس این وسط!...راستش اعتقادات این نویسنده... بیشتر از هر چیزی منو به طرف تحقیق در این رابطه كشوند! در ادامه ازش صحبت میكنم!...

 

منتظر نظراتتون هستما.... هم نظر... هم دلیل! ممنون... یا علی..

 

 

 

مواظب خودتون ودلای پاكتون باشید.

 

 

چهارشنبه 23/5/1387 - 0:38 - 0 تشکر 52030

.:.مرجان آسمانی.:.

سلام دوستان عزیز

به نظر من تناسخ اصلا وجود نداره

اگه وجود داشت خدا توی قرآن راجبش صحبت میکرد

اینهایی که شما گفتی میتونند دلائل دیگه ای داشته باشند

مثلا صحنه هایی که میبینیم رو ممکنه توی عالم قبل از این دنیا یعنی عالم ذر دیده باشیم!

احساساتی که به بعضی افراد داریم ممکنه برگرده به دوران کودکی ما و ممکنه مثلا احساس انزجاری که از شخصی داریم به دلیل این باشه که توی دوران کودکی شخصی با ظاهر شبیه به اون به ما اذیتی رسونده... 

البته این نظر منه

اما در کل تناسخ اشتباهه

اینو دین ما هم میگه.... 

موفق باشید 

روزی تو خواهی آمد از کوچه های باران
تا از دلم بشوئی غمهای روزگاران...
چهارشنبه 23/5/1387 - 12:28 - 0 تشکر 52099

-:- به نام حضرت دوست -:-

با سلام...آقا دانیال عزیز خیلی خیلی ممنونم كه این بحث ها رو دنبال میكنی... ممنون...

باید بگم من یه چیزی رو نفهمیدم این وسط! من چند تا نكته نوشتم كه ممكنه اونا ما رو به یاد تناسخ بندازه! و بگیم علت اینا تناسخه! خب! حالا ما گفتیم كه تناسخ رو قبول نداریم و تناسخ رو رد كردیم... حالا كه تناسخ رو قبول نداریم.. این چیز ها رو چه جوری برای خودمون توجیه میكنیم!؟ این سوال منه! من نخواستم كه بگم بقیه چی میگن! یا كارما چی میگه و تناسخ چی میگه! چون داریم تو اون یكی تاپیك بحث میكنیم. فعلا نتیجه گرفتیم كه تناسخ رد شده هستش...حالامن میخوام خودمون... با فكر خودمون! باعقل خودمون به این سوالا جواب بدیم! حتی ممكنه خیلی از این سوالا رو دینمون هم بهش جواب داده باشه!

منم میدونم كه مبحث تناسخ خیلی پیچیدس و گشترده و ممكنه از دست ماها چیز خاصی بر نیاد! اما میتونیم كه فكر كنیم! تنها هدف من اینه! شاید برای شما خیلی چیزا پیش نیومده باشه... اما برای من خیلی پیش اومده كه خیلی از كسایی كه به اسلام اعتقادی ندارن برای زیر سوال بردن اسلام از همین چیزها استفاده میكنن... اگه من ندونم و فكر نكرده باشم... نمیتونم جوابی بدم! این برای من خیلی مهمه كه فكر كنم!

من این تاپیكو زدم چون خودم داشتم بهش فكر میكردم و برام خیلی سوال شده بود! همین...و خیلی خیلی هم خوشحال شدم و میشم كه دوستای عزیزم حرفاشون رو تو این تاپیك میزنن...فوق العاده زیاد خوشحال میشم... بازم ازتون ممنونم!

مرجان كاراته ی عزیز..خیلی خیلی ازت ممنونم كه نظراتو به ما گفتی... ممنون!

منتظر نظرات باقی دوستان هم هستم... یا علی..

مواظب خودتون ودلای پاكتون باشید.

چهارشنبه 23/5/1387 - 20:17 - 0 تشکر 52166

سلام

آقا دانیال

فکر می کنم به سوالاتتون جواب دادم. اگه ندادم بپرسید تا جواب بدم.

گفتم که تو خواب بوده البته فقط یکیش.

این چه حرفیست که در عالم بالاست بهشت

هر کجا وقت خوش افتاد، همانجاست بهشت

دوزخ از تیرگی بخت درون تو بود

گر درون تیره نباشد همه دنیاست بهشت

چهارشنبه 23/5/1387 - 20:20 - 0 تشکر 52167

سلام

آقا دانیال قانون کارما رو خوب تعریف نکردید. یعنی اصلن تعریفش این نیست. قانون کارما همون قانون سوم نیوتنه که میگه هر عملی یه عکس العملی داره. به زبون ساده.

این چه حرفیست که در عالم بالاست بهشت

هر کجا وقت خوش افتاد، همانجاست بهشت

دوزخ از تیرگی بخت درون تو بود

گر درون تیره نباشد همه دنیاست بهشت

دوشنبه 18/6/1387 - 18:1 - 0 تشکر 56308

من اصلا فکر نمی کنم که ما  " ذر " اتفاقات این دنیا را دیده باشیم چون اگه اینجوری باشه " اصل اختیار " نفی می شه ( در جواب marjan_karate )

سه شنبه 19/6/1387 - 15:8 - 0 تشکر 56513

سلام

جهان آرامش عزیز این رو اهل فنش جواب داد:

شما از کجا می دانید که زندگی دیگری که در خواب ( هیپنوتیک یا معمولی ؟ ) دیده اید مربوط به خودتان بوده است؟ مدیوم ها(واسطه های احضار) می توانند در قالب های روحی دیگر (که البته جای بحث فراوان دارد) قرار بگیرند و این هیچ ربطی هم به زندگی های مکرر ندارد. اطمینان از چه طریقی برای شما حاصل شده است؟

در پناه حق

سه شنبه 19/6/1387 - 18:20 - 0 تشکر 56555

بسم رب المهدی

ممنونم از دوست خوبمون دانیال عزیز که بنده رو باز متوجه این بحث کردند یا ذکر صحبت بسیار مفیدشون

اما دوستان همون طور که در صحبتهای خانم نوای آسمانی هم بود یکی از اشکال تناسخ " مسخ " هست . که این مورد زیاد و به کرات اتفاق افتاده  و در قران هم ذکر شده که روح انسانی در جسم حیوان ظهور پیدا میکنه .

در این باره مطلبی رو عرض میکنم از " منشور عقاید امامیه اثر استاد گرانقدر جعفر سبحانی " که کلا این مورد رو راحت توضیح میده


" سوال  : به تصریح قرآن در امتهاى پیشین مسخهایى صورت گرفته و طى آن برخى از انسانها به صورت خوك و میمون در آمده اند، چنانكه مى فرماید: (و جعل منهم القرده و الخنازیر) (مائده / 60).
چنانچه تناسخ باطل است چگونه مسخ تحقق یافته است ؟ "

" پاسخ  :  "" مسخ با تناسخ اصطلاحى فرق اساسى دارد
زیرا در تناسخ، روح پس از جدایى از بدن خویش، به «جنین‏» یا بدن دیگر تعلق مى گیرد، ولى در مسخ روح از بدن جدا نمى شود، بلكه تنها شكل و صورت بدن تغییر مى كند، تا انسان تبهكار خود را به صورت میمونو خنزیر دیده و از آن رنج ببرد
.

به تعبیر دیگر، نفس انسان تبهكار از مقام انسانى به مقام حیوانى تنزل نمى كند. چه، اگر چنین بود، انسانهاى مسخ شده رنج و كیفر خویش را ادراك نمى كردند، در حالیكه قرآن مسخ را به عنوان «نكال‏» و عقوبت افراد گنهكار تعریف مى كند.

در این مورد تفتازانى مى گوید: «حقیقت تناسخ این است كه نفوس انسانها پس از جدایى از بدن در همین دنیا به منظور تدبیر و تصرف در بدنهاى دیگر، به آنها تعلق گیرد، نه اینكه شكل بدن عوض شود، چنانكه در مسخ چنین است ""

انشاالله باز بشه در این رابطه صحبت میکنیم . یا علی مدد  

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
جمعه 22/6/1387 - 18:48 - 0 تشکر 57323

باسلام به تمامی شما که در این بحث شرکت کردید... در ابتدا باید خوشحالی خودم رو ازینکه کسانی پیدا میشن که دغدغه اینگونه مسائل رو دارن ابراز کنم .... اولا تناسخ به هر شکلی که باشد [ملکی یا ملکوتی] عقلاً محال است . ثانیاً برخی از ادیان غیر الهی مانند ادیان هندی به آن ایمان دارند. ثالثاً تمامی ادیان الهی آن را منکر هستند زیرا تناسخ در جایی مطرح می شود که معادی در کار نباشد در حالی که تمامی ادیان الهی معاد را از اصول خود می دانند. رابعاً دین اسلام که در هر موضوعی دیدگاهی دارد  در این باره هم سخنان زیادی دارد که در سر وقتش برای شما ارائه خواهم داد.اما برای روشن شدن این موضوع لازم است به چند نکته توجه شود.1- حقیقت انسان مرکب است از دو جزء با خصوصیات کاملاً متفاوت . انسان یک ترکیب حقیقیست از یک روح مجرد که در افعال خویش نیازمند به بدن است و یک بدن مادی در این جهان .اینکه گفته میشود مرکب حقیقی منظور این است که از ترکیب آن دو یک شیء جدید ساخته می شود و ترکیب حقیقی در مقابل ترکیب انضمامی است که شیء مرکب خواص اجزای خود را دارد . اما مرکب حاصل از ترکیب روح با بدن خاصیت جدیدی به غیر از خاصیت اجزای خود را دارد.2-خصوصیت این روح که گفته شد [در بعضی از منابع اسلامی به آن نفس هم می گویند ] این است که خود مجرد از ماده می باشد یعنی آثار و خصوصیات ماده را ندارد[ مانند وزن , بو , مکان و...]اما همین روح چون به کمال خود نرسیده است در افعال خود نیازمند به ماده و جسم مادی می باشد. یعنی برای اینکه بتواند پرورش یابد باید بوسیله ابزار مادی خود که جسم او می باشد در این دنیا فعالیت کند و به قول حکما و فلاسفه اسلامی « روح یا نفس جوهری است ذاتاً مجرد که در افعالش نیازمند به ماده می باشد » چون بحث نسبتاً طولانی می باشد و مبتنی بر مطالب روایی و حدیثی و مسائل عقلی می باشد اگر مایل به ادامه بحث هستید موافقت خود را اعلام کنید تا ان شاء الله بحث را به نقطه ای مطلوب که همان روشن شدن موضوع تناسخ و دیدگاه دین مبین اسلام و عقل در مورد آن می باشد برسانیم . با آرزوی سلامتی و موفقیت شما

شنبه 23/6/1387 - 16:14 - 0 تشکر 57500

با سلام ,

اینکه گفته شده که مسخ با تناسخ تفاوت می کند درست است اما نکته اینجاست که مسخ  در عالم ماده امکان ندارد زیرا جسم مادی انسان از لوازم  ضروری وجود او در این عالم می باشد و  شکل و صورتی که عارض بر این ماده و جسم می شود باید حتماً متناسب با استعدادی باشد که ماده و جسم دارند و این استعداد برای ماده و جسم همیشگی می باشد و لذا اگر مثلاً صورت انسانی تبدیل به یک صورت حیوانی بشود مانند میمون و یا خوک این تغییر باعث از بین رفتن آن جسم و آن ماده قبلی می شود و در آن صورت آن انسان مسخ شده همان انسان گناه کار نیست بلکه موجودی دیگر می باشد.

اما در مورد آیه ای که به آن اشاره شده این آیه می تواند اشاره به تجسم اعمال در برزخ داشته باشد که  فراوان در احادیث شیع  یافت می شود ، شما برای نمونه می توانید به احادیثی که در باره شب معراج ذکر شده اند مراجعه داشته باشید ، در ضمن باید گفته شود چون در عالم برزخ دیگر ماده و لوازم آن از قبیل استعداد وجود ندارد پس محضوری پیش نمی آید که که انسانها صورت هایی بر اساس نیات و اعمالشان داشته باشند و آنگونه که حقیقتشان در این عالم بوده است محشور شوند آنچنانکه برخی طبق احادیث به صورت مورچه و برخی به صورت سگ و برخی میمون و خوک محشور می شوند

پیروز و موفق باشید

يکشنبه 24/6/1387 - 16:13 - 0 تشکر 57724

با سلام خدمت دوستان عزیزم

دوست عزیزمون  sadra2554 خیلی زیبا و قابل تامل جلو بردند بحث رو !!


اما نکاتی برام جای سوال موند که دوست دارم خودتون از حرفاتون دفاع کنید و در اصل منظورتون رو بیشتر روشن کنید !!

در مورد پست اولتون حرفی ندارم چون قابل قبوله از نظر من و خیلی قشنگ تجرد روح رو توضیحش دادید . اما در پست بعدیتون که کاملا مطلبتون بر عکس تناسخ شد؟!
اینکه فرمودید :
"" اینکه گفته شده که مسخ با تناسخ تفاوت می کند درست است اما نکته اینجاست که مسخ  در عالم ماده امکان ندارد زیرا جسم مادی انسان از لوازم  ضروری وجود او در این عالم می باشد و  شکل و صورتی که عارض بر این ماده و جسم می شود باید حتماً متناسب با استعدادی باشد که ماده و جسم دارند و این استعداد برای ماده و جسم همیشگی می باشد و لذا اگر مثلاً صورت انسانی تبدیل به یک صورت حیوانی بشود مانند میمون و یا خوک این تغییر باعث از بین رفتن آن جسم و آن ماده قبلی می شود و در آن صورت آن انسان مسخ شده همان انسان گناه کار نیست بلکه موجودی دیگر می باشد ""

میشه دقیق تر بفرمایید؟
چطور در عالم ماده امکان ندارد ؟ اگر نیاز به جسمی هست که باید روح در ان قرار بگیره ، چه لزومی داره تنها وتنها به شکل انسان باشد ؟ متناسب با استعداد هم اگر باشه مغایرتی ایجاد نمیکنه . چون جسمی که به شکل حیوانات مثلا میمون در بیاد ، همه خصوصیات یک جسم رو ایفا میکنه منتها همون طور که نقل قول شد از استاد سبحانی ، این به خاطر عذاب کشیدنی هست که متوجه روح میشه !!


اینکه میگید در این صورت ، او همان انسان گناهکار نیست ، یعنی اینکه شما اصل حیات رو به جسم ربط داده اید ، در حالی که حیات واقعی رو روح تشکیل میده که گناهکار باشه یا معصیت کار!! و جسم تنها حکم مرکب رو داره! .... بیان شما این معنی رو میرسونه که جسم گناه میکنه و وقتی تغییری کرد دیگه اون شخص گناه کار به حساب نمیاد !!!
چه جور این صحبتهاتون رو ثابت میکنید که "انسان مسخ شده همان انسان گناه کار نیست بلکه موجودی دیگر میباشد" !!؟؟

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.