• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن روانشناسي > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
روانشناسي (بازدید: 693)
جمعه 20/5/1391 - 12:34 -0 تشکر 501902
روان‌شناسی‌ عزاداری‌

محمد كاویانی‌

ابتدا، توضیحی‌ در باب‌ عزاداری‌ از دیدگاه‌ متون‌ دینی‌ خواهیم‌ داد.سپس‌ «عزاداری‌ و سوگ‌ واقعی‌» و «مراسم‌ عزاداری‌»، را از دیدگاه‌ روان‌ شناسی‌ معرفی‌می‌كنیم‌؛ بعد از آن‌ از منظر یك‌ روان‌ شناس‌ اجتماعی‌، آن‌ مراسم‌ را یك‌ گروه‌اجتماعی‌، تلقی‌ كرده‌ و به‌ آثار و پیامدهای‌ آن‌ می‌نگریم‌ و در انتها به‌ هیجان‌های‌ روانی‌ناشی‌ از عزاداری‌ مثل‌ غم‌ و اندوه‌، افسردگی‌، شادی‌، عزت‌ نفس‌ و... پرداخته‌ و از این‌رهگذر به‌ بعضی‌ اشكالات‌ علمی‌ مطرح‌ شده‌، در این‌ موضع‌ خواهیم‌ پرداخت‌. در نهایت‌به‌ آسیب‌شناسی‌ مراسم‌ عزاداری‌ اشاره‌ای‌ مختصر خواهیم‌ كرد.

جمعه 20/5/1391 - 13:24 - 0 تشکر 501983

مراسم‌ عزاداری‌ و عزت‌ نفس‌:



موضوع‌ عزت‌ نفس‌، هم‌ از دیدگاه‌ دینی‌، یك‌ مفهوم‌ محوری‌ و مهم‌ است‌ و هم‌ ازدیدگاه‌ روان‌ شناسی‌، در گرایش‌ هایی‌ مثل‌ رشد، بالینی‌، شخصیت‌ و اجتماعی‌، به‌ آن‌توجه‌ فراوان‌ شده‌ است‌، عزت‌ نفس‌ یكی‌ از مؤلفه‌های‌ بهنجاری‌ محسوب‌ می‌شود(انكینسون‌ و همكاران)


مراسم‌ عزاداری‌ را از هر دیدگاهی‌ (دینی‌ یا روانشناسی‌) مطالعه‌ كنیم‌، رابطة‌ منفی‌با عزت‌ نفس‌ ندارد. بلكه‌ زمینه‌های‌ عزت‌ نفس‌ بیشتر را در افراد فراهم‌ می‌آورد.


ارزیابی‌ ما از خود پندارة‌ خویش‌ بر حسب‌ ارزش‌ كلی‌ آن‌، عزت‌ نفس‌ نامیده‌می‌شود؛ به‌ عبارت‌ دیگر، می‌توان‌ عزت‌ نفس‌ را هم‌ چون‌ میزان‌ ارزشی‌ كه‌ ما برای‌ خودقائل‌ هستیم‌، در نظر گرفت‌. مطالعات‌، حاكی‌ از این‌ است‌ كه‌ آگاهی‌ یا برداشت‌ ما از خود،بیشتر ناشی‌ از تجربه‌های‌ اجتماعی‌ ماست‌. ماخود را آن‌ گونه‌ می‌بینیم‌ كه‌ فكر می‌كنیم‌دیگران‌ ما را می‌بینید.


ایلین‌ شیهان‌و می‌گوید، طی‌ ملاقات‌هایی‌ كه‌ در طول‌ سالیان‌، با مراجعان‌مختلف‌ داشته‌ام‌، افرادی‌ را دیده‌ام‌ كه‌ عزم‌ خود را جزم‌ كرده‌ بودند كه‌ عزت‌ نفس‌ خود رابالا ببرند و از این‌ ره‌ گذر آثار مثبت‌ متعددی‌ را نصیب‌ خود كردند، بعضی‌ از آن‌ آثار به‌ترتیب‌ زیر است‌:


1) پذیرش‌ هر چه‌ بیشتر خود و دیگران‌


2) آگاهی‌ بیشتر از آنچه‌ درزندگی‌ می‌خواهیم‌.


3) آرامش‌ بیشتر و آمادگی‌ بیشتر برای‌ كنترل‌ استرس‌


4) امنیت‌ بودن‌و احساس‌ شاد بودن‌.


5) اشتیاق‌ به‌ داشت‌ مسئولیت‌ بیشتر.


6) توجه‌ بهتر به‌ دیگران‌.


7)احساس‌ راحتی‌ در موقعیت‌های‌ اجتماعی‌.


8) احساس‌ متعادل‌ بودن‌.


9) اتكا به‌ خود وخلاقیت‌ بیشتر.


10) بهبود ظاهر و احساس‌ سر زندگی‌.


11) آمادگی‌ بیشتر برای‌ دریافت‌محبت‌ و محبت‌ كردن‌ به‌ دیگران‌.


12) ملایم‌تر بودن‌ با خود، توانایی‌ دست‌ زدن‌ به‌خطرهای‌ بیشتر.


13) توانایی‌ تبریك‌ گویی‌ به‌ دیگران‌ بدون‌ حسادت‌.


14) اطمینان‌داشتن‌ به‌ خود در همة‌ فعالیت‌ها.


15) تبدیل‌ كردن‌ «مشكلات‌» به‌ مبارزه‌ جویی‌ها.


16)تمایل‌ بیشتر برای‌ در میان‌ گذاشتن‌ احساسات‌ با دیگران‌.


17) توانایی‌ بیان‌ صادقانة‌نارسایی‌ها در كارهای‌ خود.


18) اشتیاق‌، انگیزه‌ و علاقه‌مندی‌ بیشتر به‌ زندگی‌.


از سوی‌ دیگر عزت‌ نفس‌ پایین‌ نیز، مشكلات‌ فراوانی‌ را برای‌ فرد ایجاد می‌كند،بعضی‌ از آن‌ها عبارتند از:


1) عدم‌ پذیرش‌ خود و دیگران‌: كارل‌ راجز می‌گوید هر چه‌ افراد خود را بیشتربپذیرند، احتمال‌ پذیرش‌ دیگران‌ نیز برایشان‌ بیشتر است‌ و بر عكس‌.


2)ترس‌ از ترك‌شدن‌: بسیاری‌ از افراد، از ترس‌ این‌ كه‌ ترك‌ شوند، به‌ روابط‌ مخرب‌ خود و دیگران‌ ادامه‌می‌دهند، گاهی‌ وابستگی‌ را با محبت‌ و عشق‌ اشتباه‌ می‌گیرند.


3) كمال‌ گرایی‌ افراطی‌:اگر در كمال‌ گرایی‌، همواره‌ خود را با موفق‌ترها مقایسه‌ كنیم‌ و توقع‌ بالاتر داشته‌ باشیم‌، ازهمسر خوب‌ دوست‌ خوب‌، انجام‌ دادن‌ كارهای‌ خوب‌ و...، محروم‌ خواهیم‌ ماند.


4) استفاده‌از مكانیزم‌ انكار: مثلا زنی‌ كه‌ عزت‌ نفس‌ پایین‌ دارد، اگر شوهرش‌ از زیبایی‌ اش‌ بگوید،می‌گوید او فقط‌ برای‌ خوشحالی‌ من‌ این‌ طور می‌گوید


5) گاهی‌ مكانیزم‌های‌ دیگری‌ مثل‌سركوبی‌، فرافكنی‌، واكنش‌ وارونه‌، و... نیز ناشی‌ از كمبود عزت‌ نفس‌ است‌.


6) بعضی‌اعتیادها در زندگی‌ روزمره‌، مثل‌ پرخوری‌، كم‌ خوری‌، سیگار كشیدن‌، مصرف‌ الكل‌ و موادمخدر، كار، نظافت‌، قمار، مسائل‌ جنسی‌، احساسات‌ عقل‌ گرایانه‌، سرزنش‌ دیگران‌، و...نیز گاهی‌ ناشی‌ از عزت‌ نفس‌ پایین‌ هستند.


7) عزت‌ نفس‌ پایین‌، با خود انگاره‌ ضعیف‌ ومبهم‌، و عزت‌ نفس‌ بالا، با شناخت‌ روشن‌تر از خود، همراه‌ است‌.


8) پیش‌ قدم‌ شدن‌ درارتباط‌ با دیگران‌، در افراد با عزت‌ نفس‌ پایین‌ كمتر است‌.


كمبود عزت‌ نفس‌ در رفتار اجتماعی‌ فرد نیز اثر منفی‌ می‌گذارد. گرنی‌ مطالعات‌ زیادی‌ را در مدارس‌ انجام‌ داد؛ او فهرستی‌ از رفتارهای‌ اجتماعی‌ متأثر از عزت‌نفس‌ پایین‌ را شمارش‌ كرده‌ است‌:


1) كوچك‌تران‌ را آزار می‌دهد.


2) با همسالانش‌پرخاش‌ كننده‌ است‌.


3) به‌ غریبه‌ها اعتماد نمی‌كند.


4) دیدگاه‌ دیگران‌ را درك‌ نمی‌كند.


5)به‌ نظریات‌ مراجع‌ قدرت‌ خیلی‌ وابسته‌ است‌.


6) اطلاعات‌ كمی‌ از خودش‌ بروز می‌دهد.


7) از نقش‌های‌ رهبری‌ اجتناب‌ می‌كند.


8) به‌ ندرت‌ داوطلب‌ می‌شود.


9) به‌ ندرت‌ توسط‌همسالانش‌ انتخاب‌ می‌شود.


10) غالبا كناره‌ گیر و منزوی‌ می‌شود.


11) رفتارهای‌متناقض‌ دارد


12) مطیع‌ است‌ و ابراز وجود نمی‌كند.


13) به‌ ندرت‌ می‌خندد.


14) توجه‌اش‌به‌ خودش‌ است‌.


15) همسالانش‌ را بی‌ ارزش‌ تلقی‌ می‌كند.


16) فعالیت‌ هایش‌ توسط‌دیگران‌ تعیین‌ می‌شود.


در متون‌ دینی‌، از این‌ موضوع‌ با عنوان‌های‌ متعددی‌؛ مثل‌ عزت‌ نفس‌، كرامت‌نفس‌، مردانگی‌ و آزادگی‌ و... یاد شده‌ است‌. از دیدگاه‌ دین‌، اصولاً برای‌ مؤمن‌، عزت‌ واحترام‌ خاصی‌ هست‌. یعنی‌ علاوه‌ بر عزت‌ نفس‌، باید مؤمنان‌ دیگر را نیز عزیز بداریم‌؛به‌ عنوان‌ مثال‌ قرآن‌ می‌فرماید؛ «اگر به‌ نیازمند مؤمنی‌ كمك‌ مالی‌ كردید، آن‌ را با اذیت‌كردن‌ و منت‌ گذاشتن‌ همراه‌ نكنید، و اگر غیر از این‌ است‌، اصلا صدقه‌ ندهید و كلماتی‌خوب‌ بر زبان‌ جاری‌ كنید، بهتر است‌». «وای‌ كسانی‌ كه‌ ایمان‌ آورده‌اید، صدقات‌ خود را بامنت‌ گذاشتن‌ و اذیت‌ كردن‌ باطل‌ نكنید.» در روایات‌ متعددی‌ نیز آمده‌ است‌ كه‌ حرمت‌نفس‌ مؤمن‌ از حرمت‌ مقدساتی‌ مثل‌ كعبه‌ نیز بیشتر است‌. و تحقیر وی‌ به‌ هیچ‌ وجه‌بخشودنی‌ نیست‌.


در باب‌ عزت‌ نفس‌ نیز در متون‌ دینی‌، در دو سطح‌ نگاه‌ می‌شود: یكی‌ عزت‌ نفس‌شخصی‌ و دیگری‌ عزت‌ نفس‌ انسانی‌. در روان‌شناسی‌ اگر از عزت‌ نفس‌ سخن‌ به‌ میان‌می‌آید، فقط‌ به‌ خود شخصی‌ نظر دارد؛ یعنی‌ توجه‌ كردن‌ و مهم‌ شمردن‌ استعدادهای‌نهفته‌ در وجود فرد. اما در دین‌، باید علاوه‌ بر احیا كردن‌ استعدادهای‌ درونی‌، نفس‌ انسانی‌را عزیز داشت‌ و در مقابل‌ نفس‌ حیوانی‌، آن‌ را پرورش‌ داد. باید حتی‌ المقدور دست‌ نیازپیش‌ دیگران‌ دراز نكرد، بر اساس‌ بسیاری‌ روایات‌، خداوند كارهای‌ مؤمن‌ را به‌ خود وی‌واگذار كرده‌ است‌، ولی‌ اجازة‌ ذلت‌ پذیری‌ به‌ او نداده‌ است‌. این‌ امر آن‌ قدر مهم‌ است‌ كه‌حتی‌ انجام‌ دادن‌ واجبات‌ الهی‌ نیز، عذری‌ برای‌ پذیرش‌ منت‌ و ذلت‌ دیگران‌ نیست‌، برای‌انجام‌ یك‌ واجب‌ الهی‌ می‌توان‌ از مال‌ و حتی‌ از جان‌، مایه‌ گذاشت‌، اما از آبروی‌ مؤمن‌نمی‌شود. اگر كسی‌ مؤمنی‌ را دعوت‌ كند كه‌ به‌ هزینة‌ او به‌ حج‌ برود، و شائبه‌ای‌ از منت‌گذاری‌ در بین‌ باشد، لازم‌ نیست‌ بپذیرد.


حتی‌ مبارزه‌ با نفس‌ كه‌ به‌ معنای‌ صحیح‌ خود، بسیاری‌ ضروری‌ و لازم‌ است‌. نبایدموجب‌ نادیده‌ گرفتن‌ عزت‌ نفس‌ بشود. كسی‌ ممكن‌ است‌ خیال‌ كند كه‌ با تحقیر خودپیش‌ دیگران‌، بهتر می‌تواند با نفس‌ خویش‌ مبارزه‌ كند، اما اسلام‌ این‌ را اجازه‌ نمی‌دهد.


برخی‌ از اهل‌ تصوف‌ كه‌ كمتر با منابع‌ غنی‌ اسلام‌ آشنایی‌ داشته‌اند، گرفتار چنین‌خطایی‌ شده‌ اند، مؤمن‌ نباید كاری‌ كند كه‌ پس‌ از آن‌ مجبور به‌ معذرت‌ خواهی‌ بشودچون‌ این‌ نوعی‌ ذلت‌ پذیری‌ است‌. نباید در مسافرت‌، با كسانی‌ كه‌ فاصلة‌ اقتصادی‌ بسیاربا او دارند، همسفر بشود، چون‌ اگر ضعیف‌تر باشد، خودش‌ اذیت‌ می‌شود و اگر غنی‌تر باشدموجب‌ اذیت‌ هم‌ سفر خود می‌شود.


بین‌ عزت‌ نفس‌ و رفتار اخلاقی‌ مثبت‌، رابطة‌ مستقیم‌ وجود دارد. كسی‌ كه‌ عزت‌نفس‌ داشته‌ باشد، كمتر گرفتار خطاهای‌ اخلاقی‌ می‌شود، بیشتر می‌توان‌ از او انتظارداشت‌ و نباید خودمان‌ را از شرّ او ایمن‌ بدانیم‌. هیچ‌ كسی‌ برای‌ دیگران‌ تكبر نمی‌كند،مگر این‌ كه‌ ذلتی‌ را در خودش‌ احساس‌ كرده‌ است‌. كسی‌ كه‌ نفاق‌ می‌ورزد، ناشی‌ از ذلت‌درونی‌اش‌ است‌ و كسی‌ كه‌ غیبت‌ می‌كند به‌ خاطر عجز او است‌.


هم‌ بستگی‌ بین‌ عزت‌ نفس‌ بالا و فضایل‌ اخلاقی‌ را از طریق‌ یك‌ قانون‌ مسلم‌روان‌ شناختی‌ نیز می‌توان‌ نتیجه‌ گرفت‌ و آن‌ عبارت‌ است‌ از نظریة‌ «هماهنگی‌شناختی‌» فستینگر. چكیدة‌ این‌ نظریه‌ این‌ است‌ كه‌ اگر متوجه‌ بشویم‌، دو شناخت‌ ما بایكدیگر، یا شناخت‌ و رفتار ما با یكدیگر ناهماهنگ‌ است‌، دچار ناراحتی‌ می‌شویم‌ وتلاش‌ می‌كنیم‌ كه‌ حتی‌ المقدور، آن‌ ناهماهنگی‌ را بر طرف‌ سازیم‌.


طبیعی‌ و آشكار است‌ كه‌ در مراسم‌ عزاداری‌ حسینی‌ (ع)، اوّلاً، محتوای‌ آن‌ دین‌،تبلیغ‌ و ترویج‌ می‌شود كه‌ حسین‌ (ع) پیرو آن‌ بوده‌ است‌. و جایگاه‌ عزت‌ نفس‌ در این‌ دین‌را دانستیم‌؛ ثانیاً، خود امام‌ حسین‌ (ع) و حركت‌ او و سخنان‌ و پیام‌های‌ او، كه‌ در مراسم‌عزاداری‌ از آن‌ها یاد می‌شود، از ابتدا تا انتها، پر است‌ از عزت‌ نفس‌ و تأكید بر آن‌. پیام‌«هیهات‌ منا الذلة‌» حسین‌ (ع) و حركت‌ او ضرب‌ المثل‌ شده‌ است‌. در سراسر دنیا هركسی‌ نام‌ حسین‌ را بشنود یا بخواند، فوراً همراه‌ آن‌، نام‌ عاشورا و نهضت‌ حسین‌ و ظلم‌ستیزی‌ حسین‌ مطرح‌ می‌شود؛ ثالثاً، روانشناسان‌، برای‌ رشد عزت‌ نفس‌ عواملی‌ راشمارش‌ می‌كنند، كوپر اسمیت‌(1967) تحقیقات‌ انجام‌ شده‌ بر روی‌ عزت‌ نفس‌ را مروركرد و به‌ این‌ نتیجه‌ رسید كه‌ چهار عامل‌، اهمیت‌ ویژه‌ای‌ در رشد عزت‌ نفس‌ داند.


1)میزان‌ پذیرشی‌ كه‌ دیگران‌ برای‌ او قابل‌ هستند.


2) موفقیتهای‌ فرد و موقعیتی‌ كه‌ برای‌ اودر جامعه‌ قائلند.


3) تفسیری‌ كه‌ فرد از ارزش‌، و آروزهای‌ خود داشته‌ است‌ و دارد.


4) روش‌یا روشهایی‌ كه‌ فرد، آن‌ تفسیر خود را به‌ عمل‌ می‌كشاند.


با اندكی‌ تأمل‌ در این‌ چهار عامل‌، متوجه‌ می‌شویم‌ كه‌ مراسم‌ عزاداری‌، باعث‌ رشداین‌ عوامل‌ و در نتیجه‌ رشد عزت‌ نفس‌ می‌شود. افراد، در مراسم‌ عزاداری‌، به‌ طور صحیح‌و كامل‌ مورد پذیرش‌ یكدیگر قرار می‌گیرند، در این‌ مراسم‌، عزاداران‌ و برگزاركنندگان‌، به‌احترام‌ حسین‌ (ع) هر كسی‌ را كه‌ در این‌ مراسم‌ وارد شود (حتی‌ اگر اشتهار به‌ بزه‌ كاری‌ هم‌داشته‌ باشد) عزیز می‌شمارند و آن‌ را مهمان‌ حسین‌ می‌دانند. كسانی‌ كه‌ اهل‌ مراسم‌عزاداری‌ حسینی‌ هستند، در جامعه‌ اسلامی‌، جایگاه‌ خاص‌ دارند. مردم‌ هیئتی‌ها ومسجدی‌ها را دوست‌ دارند و آن‌ را به‌ صورت‌ خودآگاه‌ و ناخودآگاه‌، ییك‌ از معیارهای‌گزینش‌ خود در امور مهم‌ زندگی‌، مثل‌ ازدواج‌، مشاركت‌ مالی‌ و...، می‌دانند. تفسیری‌ كه‌فرد از ارزشها و آرزوهای‌ خود دارد، و همین‌ طور شیوه‌ای‌ كه‌ فرد، آن‌ آرزوها و ارزشها راعملی‌ می‌كند، تحت‌ تأثیر مستقیم‌ شناختها و عواطف‌ ناشی‌ از مراسم‌ عزادارای‌ است‌.

جمعه 20/5/1391 - 13:27 - 0 تشکر 501989

آسیب‌شناسی‌ مراسم‌ عزاداری‌



اگر مراسم‌ عزاداری‌، این‌ قدر اهمیت‌ دارد، باید همانند یك‌ گوهر گران‌ بها از آن‌محافظت‌ به‌ عمل‌ آید. فریادهای‌ بعضی‌ از علمای‌ دینی‌، مثل‌ شهید مطهری‌، كه‌ در سه‌جلد كتاب‌ «حماسه‌ حسینی‌ و تحریف‌های‌ عاشورا» گرد آمده‌ است‌ ناظر به‌ همین‌محافظت‌ است‌. برای‌ آسیب‌شناسی‌ این‌ مراسم‌، لازم‌ است‌ مطالعاتی‌ مستقل‌ و مفصل‌ باشیوه‌های‌ مختلف‌ پژوهشی‌، انجام‌ شود، اما در این‌ مختصر فقط‌ با یك‌ نگاه‌ نظری‌ به‌این‌ مراسم‌، بعضی‌ از نكات‌ آسیب‌شناسی‌ را ذكر می‌كنیم‌، و از خداوند متعال‌ می‌خواهیم‌كه‌ این‌ آسیب‌ها، در مراسم‌ عزاداری‌ حسین‌ به‌ حداقل‌ ممكن‌ برسد، به‌ گونه‌ای‌ كه‌ چندان‌قابل‌ ذكر و قابل‌ مشاهده‌ نباشد:


الف‌) رقابت‌های‌ شدیدی‌ كه‌ گاهی‌ بین‌ گروه‌ها و هیئت‌های‌ مذهبی‌ ایجادمی‌شود.


ب‌) متداخل‌ شدن‌ مراسم‌ عزاداری‌، با خرافات‌ و امور ناصحیحی‌ از فرهنگ‌عمومی‌ مردم‌


ج‌) اصالت‌ پیدا كردن‌ بعضی‌ از فواید جانبی‌ و فرعی‌ كه‌ از طریق‌ هر گروه‌ اجتماعی‌ممكن‌ است‌ حاصل‌ شود، مثل‌ دید و بازدید و...


د) فراهم‌ آوردن‌ آزار و اذیت‌ هایی‌ برای‌ دیگران‌، به‌ طور مثال‌ از طریق‌ صدای‌بلندگو، بسته‌ شدن‌ خیابان‌ و... كه‌ اگر زیاد تكرار شود، ممكن‌ است‌ افرادی‌ را منزجر كند.


ه) استفاده‌ از اشعار و موسیقی‌ ای‌ كه‌ در شأن‌ عزاداری‌ حسینی‌ نیست‌ و گاهی‌ممكن‌ است‌ خلاف‌ شرع‌ باشد. (البته‌ یادآوری‌ می‌شود كه‌ مراسم‌ آهنگین‌ عزاداری‌ ومولودی‌ها كه‌ در جامعه‌ی‌ ما رواج‌ دارد، سهم‌ بسزایی‌ دارد در ارضای‌ نیاز به‌ موسیقی‌، به‌ویژه‌ در كودكان‌ و نوجوانان‌، چه‌ بسا آنان‌ را از جذب‌ شدن‌ به‌ موسیقی‌های‌ مبتذل‌ بازمی‌دارد).


و) غلبه‌ كردن‌ بعد عاطفی‌، و غفلت‌ از بعد شناخت‌ دینی‌ در این‌ مراسم‌، این‌ آسیب‌بسیار جدی‌ است‌ و در دراز مدت‌ می‌تواند تخریب‌ كننده‌ باشد.


ز) ایجاد رابطه‌های‌ مرید و مرادی‌ بین‌ افراد معمولی‌؛ گاهی‌ ممكن‌ است‌ افرادی‌ درلفافه‌ و ناآشكار، به‌ جای‌ دعوت‌ به‌ دین‌، دعوت‌ به‌ خود كنند.


ط‌) تكراری‌ بودن‌ محتوی‌ و شیوه‌های‌ جاری‌؛ مثل‌ سخنرانی‌ها، اشعار و...


ی‌) ساختن‌ یا استفاده‌ كردن‌ از روضه‌ و مطالبی‌ كه‌ مستند نیست‌، اما تأثر عاطفی‌ایجاد می‌كند.


ك‌) انجام‌ دادن‌ بعضی‌ رفتارها؛ مثل‌ نواختن‌ شیپور، اجرای‌ آهنگ‌های‌ مبتذل‌.


ل‌) آسیب‌ رساندن‌ به‌ بدن‌، مثل‌ قمه‌ زنی‌ كه‌ مبنای‌ دینی‌ ندارد.


م‌) قرار گرفتن‌ مجالس‌ عزاداری‌، در اختیاز افراد كم‌ سواد.


ن‌) خواندن‌ بعضی‌ از اشعار غلوآمیز كه‌ خلاف‌ اعتقادات‌ دینی‌ است‌.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.