قاعده حمل مطلق بر مقید
ولی عرض كردیم یك قاعدهایست در محاورات عرفی كه اگر مطلق و مقیدی
داشته باشیم یعنی یك دستور را در یك جا مطلق ذكر كرده باشد و در جای
دیگر مقید ذكر كرده باشد از نظر دستور عرفی در علم اصول میگویند مطلق را
باید حمل بر مقید كرد . این آیات بصورت مطلق است ، آیات دیگری داریم
كه آن آیات بصورت مقید ذكر میكند یعنی این جور میگوید : ای مسلمانان با
این كافران بجنگید بدلیل اینكه این كافران بشما تجاوز میكنند ، چون اینها
با شما در حال جنگ هستند ، پس شما حتما با اینها بجنگید . پس معلوم
میشود آنجا هم كه میگوید : « ایها النبی جاهد الكفار و المنافقین » .
یعنی این كفار و منافقین كه با شما در حال جنگ هستند اگر شما بجنگید
آنها با شما میجنگند پس با آنها بجنگید .
در سوره بقره میفرماید :
آیات مقید
« و قاتلوا فی سبیل الله الذین یقاتلونكم و لا تعتدوا ان الله لا یحب
المعتدین »( بقره - 190 ) . ای مؤمنان ، با این مردمیكه با شما میجنگید بجنگید
یعنی چون با شما میجنگند بجنگند . ولی با اینها كه
میجنگید از حد تجاوز نكنید . یعنی چه از حد تجاوز نكنید ؟ البته تفسیرش
این است كه با مردمیكه با شما میجنگند فقط با آنها بجنگید و در میدان
بجنگید یعنی شما با عدهای میجنگید و اینها یكعده سرباز فرستادهاند و
یكعده مرد جنگی دارند و این سربازها آماده جنگ با شما هستند ، شما با
سربازیكه آماده جنگ است بجنگید و در میدان جنگ هم باصطلاح نان و حلوا
پخش نمیكنند در آنجا باید زد و خورد ، بجنگید ، اما افراد دیگریكه آن
افراد مرد جنگی نیستند حالتشان حالت سربازی نیست ، مثل پیرمردها ،
پیرزنها ، بلكه زنها مطلقا ، چه پیرزن و چه غیر پیرزن ، بچهها ، متعرض
اینها نشوید و یا كارهای دیگریكه اینها را تجاوز میگویند . این كارها را
مرتكب نشوید ، مثلا درختها را قطع نكنید ، قناتها را پر نكنید ، از این
جور كارها نكنید ، اینها را میگویند اعتداء ، یعنی تجاوز .
اشتباه نشود شما نگوئید ممكن است در یكجائی ما اگر بخواهیم با سربازها
بجنگیم چارهای نداریم جز اینكه خانهها را خراب بكنیم خوب اینجاها كه
مقدمه اینكار باشد كه بدون اینكار نمیشود كرد مسئله دیگری است ولی اینكه
این كار خودش جزء عملیات جنگی باشد ممنوع است . پس در این آیه صریحا
میگوید : « قاتلوا فی سبیل الله الذین یقاتلونكم »با آنها كه با شما
میجنگند بجنگید .
آیه دیگر آیهای بود كه در هفته پیش برایتان خواندم در سوره حج كه پنج
شش آیه پشت سریكدیگر بود و اولین آیه راجع بجهاد بود مضمون آن آیات هم
این بود كه چون آنها با شما در حال جنگ هستند و چون آنها شمشیر بر روی
شما كشیدند شما هم مجازید باین كار .
در آیه دیگر كه سوره انفال است ، یا در سوره توبه است میفرماید : « و
قاتلوا المشركین كافه كما یقاتلونكم كافه »( توبه - 36 ) . با تمام این
مشركان بجنگید همچنانكه آنها با تمام شما میجنگند .