نمونه هایى از آیات
1ـ ((وَ یَوْمَ نحْشرُ مِن كلِّ أُمّةٍ فَوْجاً )) (1)
یـعـنـى : و آن روز كـه از هـر امـتـى ، گـروهـى از كسانى را كه آیات ما را دروغ انگاشتند محشور گردانیم .
از امـام صـادق عـلیـه السـلام روایـات مـتـعـددى در تاءویل این آیه شریفه در مورد رجعت رسیده است ؛ از جمله این روایت است كه :
مـردى بـه اما صادق علیه السلام گفت : ((اهل سنت مى پندارند كه این آیه شریفه كه مى فرماید: ((وَ یَوْمَ نحْشرُ مِن كلِّ أُمّةٍ فَوْجاً )) در مورد روز قیامت است .))
امـام صـادق عـلیـه السـلام فـرمـود: ((آیـا خـداوند در روز رستاخیز از هر امتى گروهى را مـحشور مى سازد و بقیه آنان را وا مى گذارد؟ هرگز! این در مورد رجعت است كه برخى را زنده مى سازد. این آیه شریفه در مورد قیامت است كه مى فرماید:
((وَ حَشرْناهُمْ فَلَمْ نُغَادِرْ مِنهُمْ أَحَداً.)) (2)
یعنى : و همه آنان را گرد خواهیم آورد و هیچ یك را فروگذار نخواهیم كرد.
و نـیـز در مـورد آیـه شـریـفـه ((وَ یَوْمَ نحْشرُ مِن كلِّ أُمّةٍ فَوْجاً .)) فرمود:
((هـمـه انسانهاى با ایمانى كه بناحق كشته شده باشند رجعت مى كنند و پس از آن از دنیا مى روند. رجعت براى مؤ منان خالص و نیز كافران محض است .)) (3)
میان سید اسماعیل حمیرى شاعر حقگوى شیعه و ((سوارالقاضى )) در مجلس ((منصور)) خلیفه عباسى ، مناظره ظریفى درگرفت كه خلاصه اى از آن ترسیم مى گردد:
قاضى دستگاه خلافت با اشاره به سید حمیرى به خلیفه گفت : ((این مرد به رجعت معتقد است .))
سید پاسخ داد: ((اما در مورد گفتار قاضى ، من به آنچه قرآن شریف بر آن رهنمون است ایمان دارم . و این است كه مى فرماید:
((وَ یَوْمَ نحْشرُ مِن كلِّ أُمّةٍ فَوْجاً .))
و در آیه دیگرى مى فرماید:
((وَ حَشرْناهُمْ فَلَمْ نُغَادِرْ مِنهُمْ أَحَداً.))
از این دو آیه شریفه دریافت مى شود كه دو حشر و نشر و زنده شدن هست ، یكى از آن دو، عـمـومـى و هـمـگـانـى اسـت و در روز رسـتـاخـیـز اسـت و دیـگـرى خـصـوصى كه همان رجعت گروههایى باشد... كه ما بر آن معتقدیم .))
2ـ (( إِنّا لَنَنصرُ رُسلَنَا وَ الّذِینَ ءَامَنُوا فى الحَْیَوةِ الدّنْیَا وَ یَوْمَ یَقُومُ الأَشهاَدُ.)) (4)
یعنى : ما پیام آوران خویش و ایمان آوردگان را در زندگى دنیا و در روز قیامت كه شاهدان براى شهادت به پاى مى خیزند یارى مى كنیم .
از امـام صـادق عـلیـه السـلام در مـورد ایـن آیـه شـریـفـه سـؤ ال شده است كه فرمود:
((بـخـداى سـوگـند كه این یارى رسانى ، در رجعت خواهد بود. آیا نمى دانى كه بیشتر پـیـامـبـران خـدا در دنـیـا بـه پـیـروزى ظـاهـرى نـرسـیـده و بـه شـهـادت نـائل آمـدنـد، هـمـینگونه امامان راستین ؟ با این بیان این وعده پیروزى در هنگام رجعت خواهد بود.)) (5)
3ـ ((رَبّنَا أَمَتّنَا اثْنَتَینِ وَ أَحْیَیْتَنَا اثْنَتَینِ .)) (6)
یعنى : پروردگارا! ما را دو بار میراندى و دو بار زنده ساختى ...
امام باقر علیه السلام فرمود: این آیه شریفه مخصوص گروههایى است كه پس از مرگ بار دیگر به همین دنیا رجعت مى كنند.)) (7)
این پرتویى كه از آیات شریفه كه امامان اهل بیت علیهم السلام بوسیله آنها بر مساءله رجـعـت اسـتـدلال نموده اند. این اصل رجعت بصورت سربسته و كلى است كه در این رابطه توضیحات لازم خواهد آمد.
*******